Kod osmišljavanja, projektiranja i izgradnje bilo kojeg plovila polazna točka uvijek kreće od njegove osnovne namjene. Nakon nekog vremena eksploatacije lako se uoče sve prednosti i mane, a ako je trup pogođen i u praksi pokaže kvalitetne maritimne karakteristike, često se iskoristi kao baza razvoja inačica toga modela, sada više prilagođenih nekim drugim potrebama.
Ponekad su te izmjene koncepcije, palube, kabine, rasporeda i izvedbe interijera tolike da se nova verzija izgledom teško može povezati s izvornim modelom.
Praktične promjene
Kod finskih plovila Targa to nije slučaj. Prvotno su građene za potrebe profesionalnih službi na moru, a zatim vrlo brzo prepoznate od ljudi koji su ih htjeli imati i koristiti za svoja opuštena obiteljska krstarenja. Bez bitnijih izmjena, tek zamjenom dijela opreme, robusna profesionalna plovila postala su i sigurne obiteljske brodice.
Testirana Targa 30.1 Big Game ima sličnu priču. Desetmetarska obiteljska brodica uz vrlo male preinake sada je pretvorena u vrlo konkurentnu sportsku brodicu za Big Game. Osim što je opremljena svom potrebnom dodatnom opremom, učinjeno je i nekoliko praktičnih promjena.
Inače velika krmena platforma, dodatno je produžena i u desnom kutu je ugrađen nosač montažne ribolovne sjedalice. Nosači štapova raspoređeni su po robusnoj krmenoj ogradi i lako su dostupni s platforme. S niske platforme ulov se lako podigne na plovilo, ovdje obradi i kroz široka dvokrilna vrata na krmi čista riba iznese na krmenu palubu.
Priključci tuša i pumpe morske vode odmah su uz vrata, pa se cijela krma može vrlo jednostavno oprati.
Bazeni za ješku
Gavuni u krmenim kutovima preinačeni su u bazene za živu ješku i podignuti od palube tako da se i prostor ispod njih lako čisti. Dvije velike portele u podu palube kompletno otvaraju strojarnicu, a duboki i široki žljebovi oko njihovih ležišta osiguravaju da voda s obilato zalivene palube nesmetano preko krme otječe u more i da se ne prelije u strojarnicu.
Pogledom u strojarnicu, ali i inače po cijeloj brodici, očito je kako ju je osmislio netko kome su itekako poznate prilike i potrebe na moru. Kako je brodica opremljena pogonom sa Z-nogama, motori su pomaknuti uz krmeno zrcalo, što je bez obzira što su tu smješteni i svi ostali uređaji, izuzetno pregledno i lako dostupno.
Panel s filtrima i svim glavnim električnim spojevima pričvršćen je uz prednju stijenku i svaki je spoj već s palube lako uočljiv. Nadalje, sve instalacije uredno su posložene i razvučene po rubovima, a svi elektronski sklopovi maksimalno podignuti od dna, čime se čuvaju od eventualnog ulijevanja mora u strojarnicu.
Bitnija izmjena odnosi se na krmeni dio kabine. Prije je tu bio izveden za Targu karakterističan flybridge, ali je u ovoj verziji uklonjen. Komande s flybidga su se spustile na stražnju stijenku kabine, a poravnatim linijama kabine dobio se dodatni volumen u salonu. Na sada ovako velikoj ravnoj površini kabine uz set reflektora ostalo je i dovoljno prostora za veće solarne panele.
Glatko ubrzavanje
Drugih bitnijih izmjena nema. Pramac je ostao isti, polukružna sjedala između kojih se može postaviti montažni stol, svi slobodni prostori iskorišteni za gavune, a lančanik ugrađen u vrhu pramca.
Pramčana je paluba na nižem nivou od krmene i na svakom boku ima po jedan, rešetkama zaštićen veliki otvor za drenažu. Osim ranije spomenutog dodatnog volumena u salonu, interijer je ostao isti.
Testirana brodica ima dva motora Volvo Penta D4-300, dakle ukupno 600 konjskih snaga, što pri isplovljenju s tijesnih muleta može biti i problem, pa je ugrađeni bowthruster u ovakvim situacijama vrlo praktičan.
Naime, upućivanjem motora brodica odmah snažno krene, a bez pogona ni timun nije u funkciji.
Na minimumu od 700 okretaja plovi brzinom od 5,5 čvorova, a dodavanjem gasa do 1500 okretaja raste tromo, otprilike za svakih 100 okretaja po pola čvora. Daljnjim podizanjem okretaja porast brzine također je ujednačen, ali sa znatno većim porastom.
Na 2500 okretaja brzina je veća od 26 čvorova, a na maksimalnih 3350 okretaja doseže i 40 čvorova.
Ubrzanje je također dosta ujednačeno. Naglim davanjem punoga gasa 35 čvorova postigne u petnaestoj sekundi, a u narednih deset i punu brzinu.
Upravljanje s krme
Interesantno je ovo upravljanje brodicom s krme. Premda su komande ovdje ugrađene isključivo radi potreba u ribolovu, ni u plovidbi upravljanje s ove pozicije nije nelagodno jer se kroz odlično ostakljenu kabinu vidi sve
Istina, kormilar nema sjedalo, ali je tendom rastegnutom iznad krme barem zaštićen od sunca. Za pristup gornjim nosačima ribolovnih štapova ovdje su predviđeni patentima zatvoreni otvori.
Udobnost plovidbe i manevarske sposobnosti Targe 30.1 ostali su očekivano dobri. Uzimajući sve zajedno u obzir, pretpostavljam kako će i njezina Big Game verzija biti vrlo uspješna i konkurentna u toj namjeni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....