StoryEditorOCM

reportaža iz njemačkeSajam u Düsseldorfu je definitivno označio električna plovila kao realnost i vrlo blisku budućnost, koliko god to bilo teško prihvatiti

Piše Gordan Jelavić
30. siječnja 2020. - 17:39

Malo koja manifestacija može privući 250 tisuća posjetitelja kao što je uspio ovogodišnji nautički sajam u Düsseldorfu. Besprijekorna njemačka organizacija, klimatizirane hale, atraktivni bazeni i bogati program za sve generacije razlog su što je čak četvrtina od tih turista stigla iz 106 država, pa stoga ne čudi kako su svi hoteli bili popunjeni unatoč gotovo udvostručenim cijenama. Profitirali su i brojni restorani po gradu kao i trgovine s pravim siječanjskim rasprodajama.

Uz otvaranje novoizgrađenog paviljona, devetodnevna izložba najbolje nautičke robe 1900 izlagača iz 71 zemlje najbolji su pokazatelj internacionalizacije svjetskog tržišta. Danas gotovo da ne postoji jednonacionalni proizvod jer razvoj, priprema i sastavni dijelovi na montažu mogu dolaziti s različitih kontinenata.

To virtualno brisanje granica je prilika za sve kreativne ljude željne dokazivanja u industriji, a rezultat se mogao vidjeti u nikad većem broju inovativnih proizvoda. U tomu prednjače električna i hibridna plovila kojih je po službenoj listi ove godine bilo više od 50.

Mjesto pod suncem

Ranije su to bili uglavnom sporije barke za slatke vode, no jače baterije i motori donose komfornije modele za bešumno glisiranje morskim prostranstvima. Još uvijek je to na punom gasu autonomija malo iznad jednog sata, no kako se stvari razvijaju mogli bismo idućih godina doživjeti pravi kulturološki elektrošok. Naravno, još nitko ne priča o električnim punionicama i tehničkim kapacitetima marina, ali i to će sigurno doći na red.

Naš tradicionalni pregled noviteta započet ćemo s predstavljanjem nekoliko primjeraka iz te nove tržišne kategorije. Brendovi su široj publici slabo poznati, ali jako se trude izboriti svoje mjesto pod suncem.

X-shore Eelord 6000 je pola metra kraća verzija lani predstavljenog švedskog električnog glisera. Cijena za Eelex 6500 je bila 290 tisuća eura, a novi je model došao s povoljnijom cijenom od 149 tisuća eura. Dužina od 5,80 metara ne znači da ima malo mjesta jer je kokpit obložen umjetnom tikovinom potpuno ravan i prazan.

Po ugrađenim vodilicama može klizati skiperska klupa ili se dodati još koji element. Za razliku od lanjskom modela sa stepenastim trupom ovaj je ravan jer se očito pokazalo kako to nema puno efekta na uštedi. Prijenos je klasična Z-noga, ali je pogon električni snage 170 kW sa 60 kWh baterija. Maksimalna brzina broda teškog 1200 kilograma je 40 čvorova, a domet 100 milja, naravno, kada se plovi sporo (6-7 čvorova).

Zanimljivo kako je pokretač projekta Konrad Bergstrom nedavno u crowdfunding kampanji za dodatni razvoj ekološki prihvatljivih glisera prikupio 1,5 milijuna eura. Šveđani kažu da su u proteklih godinu dana isporučili 14 primjeraka.

Nešto slabiji prodajni rezultat od 10 komada ostvario je njihov sunarodnjak Candela Seven, 300 tisuća eura vrijedan gliser s centralnim hidrokrilom koje 1300 kilograma lagan karbonski trup pri brzini od 17 čvorova izbace izvan površine vode.

Maksimalna brzina s pet putnika je 30 čvorova, a domet 50 milja pri najučinkovitijem režimu od 20 čvorova. Uz automatski podesivo T-krilo u sredini trupa, stabilnost održava produžetak na vanbrodskom električnom motoru Torqueedo Deep Blue od 50 kW. Baterija iz BMW-a i3 kapaciteta 40 kW na klasičnom priključku se napuni za 12 sati. Posebnost ovoga laganog glisera osim niske potrošnje goriva je 4G povezivost za prijenos svih podataka.

Skandinavsku posvećenost ekologiji manifestira i finski Q30 u proteklih godinu dana prodan u skromnoj nakladi od pet komada. Možda je razlog u tome što nije riječ o gliseru već poludeplasmancu dužine 9,3 metara namijenjenom laganijoj plovidbi.

image
Električni Q30 ide 15 čvorova

Za deklariranu autonomiju od deset sati preporučeno je ploviti brzinom od 6 čvorova, iako motor od 30 kW brod težak 1600 kilograma širok svega 2,20 metara povuče sve do 15 čvorova. Cijena elegantnog dnevnog cruisera s kabinom je 230 tisuće eura, a uskoro stiže i verzija za prijevoz putnika nazvana eLimo.

Hidrogenski pogon

Belgijski Domani E32 (ista tvrtka već ima i jedrilicu) dnevni je kruzer dimenzija 9,50x2,70 m težak dvije tone. Pogoni ga električni motor snage 50 kW preuzet iz automobilske industrije kao i litijske baterije. Kapacitet ugrađenog punjača je od dvofazna 3kW, do tri faze snage 22 kW. Ugrađeni inverter od 6 kW osiguravat će pretvorbu istosmjerne u izmjeničnu struju potrebnu za indukcijsko kuhalo i klimatizacijski uređaj.

image
Domani je novi električar

Uz dva sunčališta na krmi i udobnu garnituru, u pramcu je kabina za troje s odvojenim kupatilom. Svim funkcijama se upravlja preko Garminovog ekrana osjetljivog na dodir kako i priliči plovilu bliske budućnosti.

Domani će uskoro biti dostupan u verziji Targa sa solarnim krovom, te Grand Turismo s malo više komfora, a potom slijedi najveće iznenađenje - hidrogenski pogon. Zasad su dostupne tri električne varijante baterija, brzinom od 8 čvorova domet je 100 milja, a pri 15 čvorova s jednim punjenjem stiže 35 milja. Za veću autonomiju nude se i dvije hibridne varijante. Cijena s porezom je 390 tisuća eura.

Poznata nizozemska tvrtka Dutch Craft također je ušla u novo doba s električnom verzijom svoga karbonskog superyacht tendera DC25. Modularni koncept omogućava da se vađenjem dijelova kokpita brod brzo prilagodi različitim situacijama – od ribolova preko transporta putnika pa do ronilačkih ekipa. Uz električnim putem sklopivi pramac najatraktivniji detalj je mogućnost preklapanja tvrdog krova s konstrukcijom oblika paralelograma kojom se u par sekunda dobije pramčana kabina.

Elektromotor snage 100 kW omogućava brzinu od 32 čvora, a litij-ionska baterija 75 minuta autonomije, odnosno 6 sati pri brzini od 6 čvorova. Izloženi prototip karbonskog trupa imao je unutrašnjost od plastike, no idući će biti potpuno od karbona da se ispuni očekivana težina od 2250 kilograma. Cijena ove transformer igračke od osam metara je 340 tisuća eura.

I u svijetu fosilnih motornjaka bilo je tehnološki zanimljivih primjeraka poput Mongirda 25 koji su već spremni za električni pogon. Poljski retro-gliser s puno mahagonija i tika, te atraktivnim stepenicama na krmi vrlo je lijepo složen. Dužinom od 7,60 metara može poslužiti i kao tender, dok karbonski trup i težina od dvije tone omogućuju atraktivnu plovidbu jer s Mercruiserom od 300 konja brzina prelazi 40 čvorova. Cijena u toj konfiguraciji je 180 tisuća eura.

Konceptom vrlo sličan je i portugalski Rom 28, nešto manje retro orijentiran, no ne i manje atraktivan. Dimenzije su mu 7,80x2,46 m, unutrašnji motor od 250 do 450 konja, nosivost osam osoba i cijena 300 tisuća eura. Crni metalizirani izgled je odličan dok ga ne zapljusne morska pjena, no treba priznati kako je vrlo efektan. Konstruktori su se potrudili i ubacili neke detalje poput tople vode na krmenom tušu ili podvodne kamere.

Linssen za Mediteran

Racionalniji nautičari prije svega cijene funkcionalnost pa bi za svoj novac mogli dobiti puno više. Novi Interboat Intender 950 nizozemski je ljepotan napravljen tako da lako može zadovoljiti i mediteranski ukus. Po trupu se vidi njegova pripadnost tamo popularnim sloepovima, ali unutrašnje uređenje je izvedeno puno modernije. Motori nisu baš najjači (65 do 320 KS), pa pet tona teška jahtica neće obarati rekorde, no za klasičniju populaciju najbitniji je podatak cijena od 170 tisuća eura.

Iz Nizozemske je stigao i Linssen 30 SL Sedan, također malo modernijeg izgleda od za njih uobičajenog. Taj inače iznimno cijenjen proizvođač ima i svoju publiku na Jadranu. Iako na dužini od 9,70 metara mnogi očekuju dvije kabine, Linssen ima samo jednu, ali vrlo komfornu.

Toalet je odvojen od tuša, a salon je temeljito dotjeran s puno plemenitog drva. Uglavnom, ovako se zamišlja brod za plovidbu 12 mjeseci godišnje. U skladu s time je i slabašni motor od 50 konja, tek toliko da se možete prebaciti od vale do vale ili marine. Zbog toga ni cijena nije previsoka, solidnih 250 tisuća eura.

Sudeći prema prodajni rezultatima ljubitelji modernijih linija i brzine najčešće se odlučuju za proizvode iz velikih kuća poput Jeanneaua ili Beneteaua s najširom paletom modela.

Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA spada u novu generaciju modela s balkonom s kojim će najviše biti zadovoljna djeca jer sada napokon imaju idealnu skakaonicu za ubijanje dosade. Za razliku od dosadašnjih Cap Camarata, ovaj je daleko prerastao tu klasu i nudi visoku razinu komfora, pogotovo u vanjskom dijelu složenom oko širokoga kuhinjskog bloka.

Pet ležajeva u kabini i pramčanom salonu, te dodatna unutrašnja kuhinja samo su dokaz potencijala broda teškog sedam tona. S dvije prestižne Yamahe 425, tvrdim krovom i punom opremom cijena se penje do 400 tisuća eura, ali sa starijom generacijom motora može se proći i za 300 tisuća eura.

Jedan od najuzbudljivijih modela ovogodišnjeg sajma je redizajnirani Axopar 37 s tri verzije nadgrađa. Ionako odličan trup je poboljšan, te estetski zakrivljen na vrhu pramca. Nas je najviše impresionirao Spyder s bočnim ulazima kao galebovim krilima za jednostavniji pristup pramčanoj kabini s ugodnom garniturom za sjedenje⁄spavanje i integriranim toaletnim prostorom.

U krmi je poput lego kocke postavljena druga kabina, a središnji dio kokpita zauzima šest odvojenih sportskih sjedala spremnih i za najuzbudljiviju avanturu. Brod dužine 11,5 metara težak samo 3400 kilograma na moru je pravi metak jer s dva Mercuryja 300 postiže ravno 50 čvorova. Cijena tako opremljenog pauka s ukrasnim folijama kao na slici je 250 tisuća eura. I teško ga se može dobiti za isporuku ovoga ljeta jer je već stvorena duga lista čekanja.

Balkonska vrata

Slična situacija je i s Nimbusom, švedskom pandanu finskom Axoparu s malčice konzervativnijim dizajnom, ali ipak daleko od onoga što se u tom škveru gradilo prije par godina. Njihov Commuter 11 predstavljen nakon verzije s T-krovom nudi obilje prostora u salonu, puno svjetla i s obje strane klizna vrata balkonske širine. Dvije kabine i sklopivi ležaj u salonu znače životni prostor za četvero odraslih i dvoje djece.

Na dvije klupe iza skiperskog dvojca u udobnosti zatvorenog prostora moglo bi se prevoziti još sedam putnika. Trup od 12 metara može nositi unutrašnje i vanjske motore, a u najjeftinijoj varijanti s 2x300 cijena je 350 tisuća eura.

Svjetsku premijeru je imala i umanjena verzija T-8 s Mercuryjem 200 i cijenom od 95 tisuća eura. Narančaste presvlake, tikovina i crni krov, sve je skladno složeno, kabina i mali wc, ali za potpuni dojam komfora unutra nedostaje malo visine. Vani će još trebati negdje ugurati lavandin i kuhalo da se s brodom može otići na romantičan vikend.

Klasičniji pojam glisera nude blizanci Finnmaster T6 i R6. Prvi s kabinom, a drugi sa sjedećim prostorom u pramcu (bowrider) nude visoku razinu ergonomije, završne obrade i užitka plovidbe. Posebno impresivne su krmene inoks konstrukcije kao rukohvat, cijev za vuču ili sušilo robe. Kokpit obaju modela je identično raspoređen s maksimalnih sedam mjesta za sjedenje.

Dužina od 6,39 metara i težina od 1160 kilograma daje mogućnost glisiranja već sa 130 konja iako je trup spreman za sve do 200. To prevedeno u valutu znači raspon od 55 do 60 tisuća eura - više nego što biste očekivali, ali manje nego što ugledni finski proizvođač vrijedi.

Među prvake jeftine gradnje svakako spada turski Merkan, širom Europe poznat po plovilima za sportove na vodi. Njihov posljednji uradak Butterfly 24 OB prvi je takvog tipa s vanbrodskim motorom i mogao bi biti pogođen za jadranske obalne poduzetnike. S dimenzijama 7,25x2,45 m lako će pronaći mjesto pod suncem, a s Yamahom 200 će sigurno prevesti do devet osoba. Sa 2500 kg svakako nije lagan jer ima velike gazne plohe predviđene za višegodišnju eksploataciju i inoks za izdržati sve vrste tereta. U preporučenome paketu cijena je 45 tisuća eura.

Milijunski Boston

Ako vam se čini da biste s egzotičnim Merkanom privukli pažnju možete zamisliti što bi se dogodilo da uplovite s novim Boston Whalerom 380 Realm? S četiri motora na krmi taj je brod ispunjenje snova mnogih Amerikanaca, i ne samo njih. S a1200 konja na krmi možete računati na brzinu blizu 50 čvorova i brzo curenje novca kroz prste za to sve napojiti.

No, ta investicija se navodno kompenzira adrenalinom i osjećajem neuništivosti koju ovaj brod nudi. Tri odvojena životna prostora i gomila američke praktičnosti na svakom koraku sukus su Bostonova duha. Cijena za tih 11 metara luksuza je milijun eura.

Windy 37 Shamal je također u toj dužinskoj klasi, ali gotovo upola jeftiniji. Izloženi primjerak broj jedan sa svom dodatnom opremom i Volvo Pentama D6-440 ponuđen je za 616 tisuća eura. Uz dvije kabine i toaletni prostor nudi kokpit razvučen cijelom širinom broda, bez bočnih prolaza tako da se do pramca prolazi preko otvora u vjetrobranu. Za putnike je to svakako doprinos komforu jer su dobro zaštićeni, no skiperu će često pristajanje i hvatanje bokobrana biti nešto kompliciranije. Inače, dizajn je prilično moderan s puno svjetlosnih otvora na trupu i prostora za sjedenje i sunčanje.

Ugodno iznenađenje priredila je Bavaria s modelom SR41, nakon dugo vremena modelom koji bi s cijenom ispod 300 tisuća eura mogao biti vrlo tražen. Dostupan je u tri varijante - Coupe, Hard Top i Soft Top, te s dva toaleta i dvije kabine, te čak i opcijskom trećom kabinom što je za dužinu od 13 metara čarterski atraktivno.

Od Bavarie smo navikli na prostranost, ali poprečna vlasnička kabina razvučena cijelom širinom od četiri metra je izvanredna, kao i stajaća visina od 210 cm. U kokpitu kapaciteta deset ljudi posebno zanimljiv je krmeni dio s drugim stolom za objedovanje s pogledom na pučinu. Ponuda motorizacije je od 2x300 do 2x380 KS u dizelskoj ili benzinskoj varijanti.

Veliku popularnost posljednjih godina ima i poljski Galeon sa svojim avangardnim izlomljenim dizajnom i bočnim ekstenzijama (balkonima). Posljednji model 400 Fly dužine trupa 12 metara ima obilje prostora u svim segmentima broda. Kabine su samo dvije, ali s odvojenim kupatilima i bogato opremljene. Cijena s dvije Volvo Pente snage po 270 konja je 415 tisuća eura.

Prelaskom čarobne granice od 50 stopa ulazi se u područje velikih igrača gdje se pazi na svaki detalj i prenosi viša dimenzija plovidbe. U pogonima Princess Yachts u Plymouthu se grade neke od najraskošnijih jahta na svijetu, a u Dusseldorfu je izložena gotovo cijela paleta od deset modela, odnosno, sve što je moglo ući u halu. Čak i novi model X95 koji se upravo dovršava za proljetnu isporuku bio je izložen na inovativan način.

Vrijedni britanski stolari su napravili drvenu repliku cijelog prvog kata broda kako bi se mogao steći dojam veličine i koncepta. Zaobljeni hodnici i pogled iz kabine na pučinu su samo neki od detalja, a posebno nas je dojmila zajednička kupaonica s tuševima na dvije strane.

Skiperska kabina

Taj dio se nije smio snimati, no zato smo od pet sajamskih premijera odabrali V55 kao favorita vrijednog 1,08 milijuna funta. Uz naglašenu sportsku siluetu i duboki V-trup glavna priča se vrti oko raskošnog salona s velikim staklenim površinama i pomičnim krovom. Uz veliku krmenu platformu je garaža s prostorom za gumenjak dužine 3,40 metara. Maksimalna snaga motora je dva puta 1000 konja za brzinu od 37 čvorova. Uz tri kabine i dvije kupaonice za putnike, skiper jahte od gotovo 18 metara ima na raspolaganju i vlastiti ležaj s wc-om.

Na manjim dužinama trupa bolju iskoristivost prostora može imati samo jedrilica. Domaćini iz Bavarije su i tu napravili veliki iskorak moderniziravši vanjske linije novoga modela C42 spremnog za bitku s konkurencijom. Uz tri kabine i 2 wc-a neophodna za čarterski boj, ta 12-metarska jedrilica ima osjetno funkcionalniji koncept razrađen i u suradnji s hrvatskim iznajmljivačima. S cijenom od 200 tisuća eura sigurno će biti zanimljiva i pokojim privatnim korisnicima.

Gledajući financijski, bolje rezultate postižu samo katamarani, a novi Excess 11 je uspio u samo 11 metara ponuditi puno prostora. Napuhanim trupovima potpuno je iskorištena širina od 6,6 metara kako bi gosti imali što više komfora. Recimo, krevet dimenzija 2x2 metra biste na ovoj dužini teško očekivali, kao i četiri kabine i dva toaleta.

No, to je sve stalo i s 55 kvadrata glavnog jedra i 22 floka pretvorilo brod od devet tona u prilično živahnu igračku. Cijena od 300 tisuća eura je okvirna jer su prve serije broda namijenjene prvenstveno iznajmljivačima.

Iako konstruktori hvale performanse pod jedrima za pravi adrenalin potrebno se vratiti na jedan trup. Dehler 30 One Design predstavljen prošle jeseni uspio je osvojiti srca mnogih jedriličara i osvojiti titulu broda godine u svojoj klasi. Beskompromisna jurilica sagrađena u obitelji Hanse za prihvatljivih 100 tisuća eura svakome vlasniku pruža priliku biti brži od puno većeg i skupljeg susjeda što je i glavna namjena regatavanja. To što je interijer spartanski oblikovan naravno nije prepreka da ga se ne iskoristi i za obiteljsku đitu.

image
Dehler 30 je osvojio titulu broda godine

Laganini bi mogao biti moto novoga Saffiera SE 27 Leisure romantične i lijepe jedrilice za dnevne plovidbe oko otoka i povratak u sumrak. Kolo upravljača pomaknuto u sredinu ostavlja krmu slobodnu za lješkarenje, a kome zatreba može se i zavući u kabinu. Uspješna kombinacija retro stila s karbonskim jarbolom ima svoju cijenu od 140 tisuća eura dok se osnovna verzija osammetarske ljepotice može kupiti već za 95 tisuća eura.

Privatni otok

Iz bogate ponude gumenjaka izdvojili smo svjetsku premijeru SACS-a Strider 15 vrijednog 750 tisuća eura. Po kategoriji gumenjak, ali po svemu ostalom prava jahta taj je devet tona težak brod impresivan u svakom pogledu. Dvije sređene kabine i veliki toalet s tušem se i očekuju od ovakvog broda, no to da će ploviti brzinom od 42 čvora je već ugodno iznenađenje. Još kad su u pitanju dizelske Volvo Pente D6-440 onda se može očekivati i razumna potrošnja goriva.

Glavni forte broda su sunčališta jer jednom kad se motori ugase SACS postaje privatni otok širok 4,5 metara sa svime potrebnim za uživanje - od hladnjaka i tende razvučene od hard topa do krme sa spremištima za morske igračke.

Malo tko je u mogućnosti izdvojiti toliki novac, ali i za 100 tisuća eura se može nabaviti vrlo udobna guma. Recimo, Grand 750 L koji smo nedavno imali prilike provozati, s Hondom 250 je ponuđen za mjesečnu ratu od 739 eura. Preduvjet za to financiranje s kamatom od 4 posto je 30 tisuća eura pologa i 20 tisuća nakon otplaćene 84 rate. Golden Line serija s bogatom opremom svaki će dan na moru pretvoriti u mali godišnji odmor.

Američki pojam slobode znači preskakanje granica, pa tako i brod mora biti u stanju ploviti u svim uvjetima. Amfibija AMP 8.4 OCM spada u beskompromisna plovila jer s četiri velika kotača bez problema napušta more i nastavlja gaziti kopnom. Kupnjom ovog impresivnog stvorenja za 270 tisuća eura do kraja života ste riješili pitanje veza, dizalice i čuvanja. Kad završite plovidbu jednostavno parkirate u dvorište ili u garažu, isperete trup slatkom vodom i možete biti mirni.

Kako još nije stigla James Bond amfibija podmornica, svaki će ronioc morati nabaviti i prikladnu igračku za podvodne aktivnosti. Sea Bob je već osvojio svijet, a sada se pojavljuju novi igrači kao što su Amazea ili Hover koji se prodaje po cijeni od 1500 eura.

Spomenimo samo kako je među vanbrodskim motorima premijeru imala nova generacija Tohatsua MFS 75/90/100/115 koja bi mogla biti zanimljiva i za hrvatsko tržište.

image
Tohatsu je predstavio novi model MFS115 A
Slovenske električne pente


Među sve brojnijim proizvođačima motora je i linija slovenske inženjerske tvrtke Podkrižnik nazvana eDyn (Electric Dynamic Nautics). Ta tvrtka s godišnjim prihodom od 40 milijuna eura uložila je tri milijuna u razvoj devet unutrašnjih i vanbrodskih motora snage od 4 do 150 kW.

S bogatim iskustvom u strojarstvu i alatnom biznisu, tvrde da su napravili vrlo kvalitetan i izdržljiv proizvod koji je u tvorničkom bazenu odradio preko tisuću radnih sati. Dizajnerski zanimljiv vanbrodski model snage 11 kW ima trim i klasični propeler za lakše održavanje.

Težak je 45 kilograma, radi na 48 volta i može se montirati na klasično krmeno zrcalo. Iako je cijena 20 tisuća eura prodano je već 50 komada. U paketu uz njih nude skuplje Samsungove litijske i jeftinije AGM olovne baterije.

FRED BOBEK PREUZEO I DEŽELU


Za vrijeme sajma saznali smo i vijest kako generalni zastupnik Honde Marine za Hrvatsku, Srbiju i Crnu Goru, tvrtka Fred Bobek, od sada pokriva i područje Slovenije.

U istoj distribucijskoj mreži bit će u ponudi i brodski motor Hyundai, vanbrodski dizelaši Oxe, te gumenjaci Marlin. Noviteti iz tih linija će hrvatskoj publici biti dostupni na Sajmu nautike u Zagrebu.

HRVATSKA KAO KARIPSKA DRŽAVICA


Dok mnoge slovenske kompanije aktivno sudjeluju u kreiranju trendova u nautičkoj industriji, hrvatski nastup u Dusseldorfu sveo se na promociju obale, marina i pružanje usluga u čarteru i ronilačkom turizmu, kao da smo neka otočna karipska državica.

Dodana vrijednost takvih djelatnosti ima mizeran utjecaj na razvoj društva, gospodarstva i znanosti jer će većinu slabo plaćenih poslova za koju godinu preuzeti sezonski radnici s istoka, ionako se obraćajući stranim gostima, pa je svejedno kojim će jezikom govoriti.

Uz naše vješte programere jedino svjetlo koje smo zamijetili bile su dvije jedrilice More kao podsjetnik na nekoć perspektivnu gospodarsku granu koju smo majstorski prepilili.

I talijanska mala brodogradnja je proteklih desetak godina također prošla velike izazove, pa ih to nije spriječilo da, poput regije Sicilije, zakupe prostor i na zajedničkom štandu predstave dvadesetak plovila.

BAVARIJA KUPILA GREENLINENEO


Među akvizicijama potvrđenima u Dusseldorfu posebno snažno je odjeknula vijest o prodaji projekta, kalupa i alata modela Greenline NEO. Umjesto slovenskog Greenlinea, nastavit će ga proizvoditi Bavaria jer im se to čini isplativije od samostalnog razvoja desetmetarskog glisera s vanbrodskim motorima.

U gentlemanskom dogovoru dviju kompanija nije naveden iznos akvizicije, no obje strane mogu biti zadovoljne, Greenline je dobio financijsku injekciju za daljnji razvoj svojih hibrida, a Nijemci će za samo par mjeseci ušminkati nadgrađe odličnih trupova prema svojoj viziji.

Prvi model još nepoznatog imena s 2x300 konja na krmi svjetlo dana bi trebao ugledati na rujanskom sajmu u Cannesu.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

22. studeni 2024 21:11