Luštica Bay anglosaksonski je naziv za nekretninski resort s marinom sagrađen na vanjskim obalama Bokokotorskog zaljeva. Za razliku od prirodno zaštićenih Tivta i Herceg Novog, gdje se nalaze slični projekti za bogataše, divlji poluotok Luštica ima kristalno čisto more i udaljenost od civilizacije što mu daje posebnu draž.
U okruženju šarenih vila, skupocjenih jahti i ponešto lokalnih brodova privezanih čisto da se u još nedovršenom projektu popuni prostor, jedan neveliki brod značajno odskače od ostalih, ali i cijelog koncepta gradnje cijelih naselja u netaknutim uvalama.
Po narudžbi
U pitanju je Navar 7, retro guc istoimenog brodogradilišta iz Tivta koji je u cijelosti prekriven tikovinom i s modro obojenim trupom stvara idealan kontrast tirkiznom moru. Sagrađen je po narudžbi jedne od obitelji smještene u resortu i služi im za dnevne izlete do okolnih plaža.
Njihovi prijatelji navikli na sva blaga ovoga svijeta iskreno su oduševljeni ljepotom maloga Navara pa su se raspitivali može li se i njima napraviti koji primjerak. Njihovim takujinima cijena od 70 tisuća eura za ovako bogato opremljen brod ne predstavlja neki problem.
Nastao na trupu poznatog Navara 7,95 Cabin, s velikom ravnom palubom, argolom i jarboletom guc je pravi podsjetnik na neka romantičnija vremena, oživljena posljednjih godina s regatama latinskog idra gdje bi se ovaj motornjak sasvim dobro uklopio.
Očekujući dolazak novinarske ekipe kreativni vlasnici su na njega nabacili dvadesetak ukrasnih jastuka i u kokpit stavili dva pletena pitara s plastičnim cvijećem, neka se nađe.
To nam za test nije bilo potrebno, pa smo zahvaljujući sklanjanju tih ukrasa i bokobrana na najbolji način upoznali kapacitet potpalublja, u narodu poznatiji kao kabinu, a u ovom kontekstu samo nepregledno spremište. Tlocrtno unutra jest predviđen ležaj od 200x220 cm, no do stropa ima samo šezdesetak centimetara pa će se tu osim djece malo tko zavlačiti.
Zbog toga nije ugrađen ni palubni prozor već samo mali zračni otvor prema krmi.
Malo bolja situacija je u središnjem dijelu kabine gdje dvije osobe mogu sjesti, te pristupiti polici i položenim hladnjacima volumena po 30 litara dostupnima i iz kokpita. Ulazak i izlazak iz kabine nije tako jednostavan pa bi svakako bilo korisnije povećati površinu poklopca. I dodati amortizere koji na ni jednom od poklopaca nisu ugrađeni.
Krmena plaža
Kada smo očistili prostor od rekvizita, pred nama se ukazala sva ljepota ravne palube i tikovine, majstorski složene i obrađene.
Brod od sedam metara trupa registriran za osmero ljudi odjednom se učinio puno većim i komodnijim. Uz impresivno sunčalište za cijelu ekipu jednako imponira i krmena platforma s kojom brod dostiže dužinu od 8,35 metara.
Projektant je vodeći računa o skladnosti taj dio zamislio prilično kraćim, ali su naručitelji inzistirali na privatnoj plaži. I pogriješili jer u plovidbi zapinje o valove, pa će je ove zime vjerojatno morati malo podignuti. Srećom, inoks konstrukciju s vijcima nije teško prebaciti u nove rupe.
I Yanmar od 110 konja je bio posebna želja iako glisiranje ovakvom gucu nije u krvi. Čim se prijeđe osam čvorova lagani pramac se podiže pa je za dobar pregled potrebno upravljati stojeći. Mogle bi se ugraditi trim ploče ili prebaciti koji spremnik u pramac, no puno lakše i jeftinije je odabrati motor od pedesetak konja i ploviti kako se gucevima oduvijek plovilo.
S ovakvom konfiguracijom na punom gasu od 3500 okretaja dostigli smo 17 čvorova što zvuči zabavno, pogotovo kad se upravlja čvrstom argolom. Na pola gasa zato ide 6,5 čvorova i, po tvorničkim tablicama jer nije bio spojen instrument, troši manje od pet litara dizela na sat. S obzirom na to da su ugrađena dva inoks spremnika po 115 litara autonomija je čak 300 milja što odgovara udaljenosti od Boke do Venecije.
Moderna tehnologija
S proširenjima na vodenoj liniji Navar je prilično stabilan i na punom gasu tako da s brzinom nema problema. Potentni dizelaš zapremine dvije litre snažno povuče dvije tone težak brod tako da se lako prepustiti dražima ubrzanja. Nažalost, potpuni užitak okretanja u malom krugu pokvarila je samo XXL platforma, ali koliko god u plovidbi smetala toliko je dragocjena na sidru.
Budući da je primarna zanimacija putnika kupanje, na nju su ugrađene posebne ljestve s rukohvatima, također obilato dimenzionirane.
Nakon izlaska iz mora slijedi tuširanje slatkom vodom iz spremnika od 130 litara, te povratak na sunčanje ili u hladovinu četiri metra dugačke tende čvrsto postavljene na lantini. I dizajn modrog platna s valovitim rubovima je stvoren za povratak u prošlost.
Uz skladni retro izgled, na Navara su ugrađene i mnoge moderne igračke za ugodniji život. Sidreni vinč s daljinskim upravljačem, pramčani potisnik, ploter, te napredni radiosustav s pet zvučnika samo su dio dodatne opreme.
U Italiji se ovakvi leteći gucevi grade već desetljećima i po tome Navar samo slijedi njihov primjer, uz, usudili bismo se reći, stepenicu višu kvalitetu završne izrade. A to da Talijani za svoj rad traže puno više novca nije potrebno naglašavati.