Kako je priprema nove nautičke sezone već u punom jeku, unatoč koroni, ili upravo zbog nje, odlučili smo se i mi uključiti u pripreme. Odabrali smo, ne samo zanimljivu, nego i veoma važnu temu: siguran vez, što je to? Iako je to bila (pod)tema mnogih pojedinačnih napisa u našem glasilu, odlučili smo joj se sada ciljano i cjelovito posvetiti kroz seriju članaka počevši s današnjim brojem, a kormilo smo povjerili inženjeru pomorskog prometa i poznatom nautičkom morskom vuku Đeku Šuriji. Neka vam se on sam predstavi…
O autoru
U odgovoru na ova pitanja, sažeo sam svoja pomorska znanja i vještine: znanja naučena u nautičkom odjelu srednje i više pomorske škole, te vještine stečene na brodovima trgovačke mornarice i tijekom pedesetogodišnje skiperske plovidbe na jahtama.
Tome dodajem iskustvo sudskog vještaka za plovila i bogatu praksu u procjenama pomorskih šteta mojih i ostalih osiguranika u posljednjih 25 godina (prosječno 500 šteta godišnje!). Nadam se da me to kvalificira da pišem o sigurnom vezu, kako ga odabrati i kako se ispravno vezati...
Ako isključimo regate i ostala sportska natjecanja na moru, više od 80 posto šteta i nešto manje ugroza života, zdravlja i okoliša u nautici događa se na plovilima u mirovanju, ili kako se to uobičajeno kaže - na vezu.
Koliko je odabir veza i način vezivanja bitan za sigurnost?
Prosudba zapovjednika o traženju sigurnog veza, zaštićene luke ili nastavka plovidbe u danom trenutku ključna je za sigurnost posade, broda, stvari i okoliša. U vezi s tim, bit će riječi o tome: kako procijeniti sigurnost veza ili rizik nastavka plovidbe, kako se ispravno vezati i o čemu sve treba voditi računa kada boravite na vezanom brodu ili kada ga napuštate na kraće ili dulje vrijeme, kako bi vaš nautički užitak bio neometan i maksimalno siguran.
Što je siguran vez i kako se ispravno vezati?
Ovim napisima želim sustavno odgovoriti na oba pitanja i pomoći praktičnim znanjima i savjetima, prije svega nautičarima koji nisu profesionalci, nego plove iz sporta i razonode (kako pravni propisi definiraju nautiku). Kao što sam već rekao, bit će riječi oko odabira sigurnog veza i ispravnog vezivanja, ali i oko svega ostalog oko čega se treba pobrinuti kad je brod privezan.
Prije svega, želim podsjetiti da sve radnje oko priveza spadaju pod izravnu odgovornost skipera! Stoga, na ovaj način želim savjetovati hobi kapetane o čemu treba voditi računa prilikom izbora pozicije veza i kako pri tome postupati: koje radnje, na koji način i kojim redoslijedom valja uraditi.
Također mislim da će to dobro doći svima u nautici i oko nje, pa i osiguravateljima brodova, da u svojim uvjetima osiguranja točnije i preciznije definiraju pojam sigurnog veza.
Dobra pomorska praksa (GMP - Good Marine Practice)
Znanje i vještine u odabiru i vezivanju broda najvećim dijelom spadaju u praktična znanja. Iako se svako znanje oslanja na teoriju, praksa je ono s čime se najčešće susrećemo u svakodnevnom životu. Primjena teorijskih znanja u praksi je: najbolji način izvođenja/provođenja teorijskih znanja u nekoj prilici ili kraće - dobra praksa.
Pomorska praksa se nigdje ne uči kao predmet u školi, već se stječe kao što riječ kazuje - vježbom izvođenja, učeći od starijih i iskusnijih kolega na brodu.
Hobi kapetani odnosno skiperi nemaju ta znanja i nisu svjesni da ih nemaju, pa često stavljaju svoju posadu i brod u pogibelj. Zbog toga je važno ukazati na koji način dobra pomorska praksa nalaže da se postupa u određenim situacijama: na različitim oblicima privremenog veza s ukrcanom posadom ili bez nje, na stalnom vezu i s brodom u raspremi...
(PLAĆENI OGLAS)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....