stdClass Object ( [id] => 1080591 [title] => Poznati dalmatinski meštar otkrio nam je sve o održavanju i kvarovima brodskih spojki: Mnogi reagiraju tek kada se dogodi problem... [alias] => poznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kod održavanja motora, ali i pregleda pri kupnji rabljenog plovila, činjenica je da se iz nekog razloga najmanje pažnje posvećuje kopči. Često se kopču uzima zdravo za gotovo, kontrolira se radi li ili ne radi, ukapča li tvrđe ili mekše, a puna joj se pažnja uglavnom posvećuje tek kada se dogodi neki problem.

Takva iskustva ima i moj sugovornik Siniša Barada, imenom slabo poznat, ali po nadimku Žuti, u srednjoj Dalmaciji, a i šire, vrlo cijenjen serviser brodskih motora. Uostalom, i svojoj tvrtki, Yellow Nautic, ime je dao po tom nadimku.

Njegova su mi iskustva i savjeti osobno vrlo korisni kada se susretnem s nekim sumnjivim ili dvojbenim problemom. Naime, on je jedan od onih servisera kojeg ne zadovoljava samo servisiranje kvara, nego traži i razlog zbog kojeg je kvar nastao.

Tlak ulja i sistem konusa

Koje su kopče na plovilima za rekreaciju više zastupljene, mehaničke ili hidraulične?

– Najčešće radim s Volvo motorima, a uz njih idu isključivo ZF kopče, ali deklarirane kao Volvo Penta. Kopča i omjer kopče ovise o tipu broda, vrsti motora i načinu korištenja. Nekoliko je vrsta kopči različitih omjera i one se određuju prema tim parametrima. Proizvođač plovila prema određenom modelu određuje tip i snagu motora, a onda i određene parametre kopče.

Mehaničke kopče nose oznaku MS i mogu se ugraditi na motore do 75 konjskih snaga, ali u praksi je to najčešće do 50 konjskih snaga, gdje je otprilike i donja granica snage za ugradnju hidraulične kopče. Hidraulične kopče imaju oznaku HS i također se proizvode u više modela i omjera, u rasponu snage motora od 50 do približno 500 konjskih snaga. Postoji još i nova generacija kopči, električnih, ali s njima se još nisam susreo.

Koja je razlika u načinu rada?

– Princip rada otprilike je isti. Pojednostavljeno, osovine u kopči nose sustav zupčanika i dvije grupe lamela, a dok se lamele ne sabiju izlazna osovina miruje. Pomicanjem ručice u jednu ili drugu stranu jedna grupa lamela se sabije, kopča se uključi i izlazna osovina okreće u jednom ili u drugom smjeru.

---

image
Siniša Barada u svojoj radionici
---

Obrnuto, vraćanjem ručice u neutralni položaj lamele se oslobode pritiska, razmaknu, kopča se isključi, a izlazna osovina prestane okretati. Ono po čemu se bitno razlikuju je način ukapčanja. Kod mehaničkih kopči lamele se sabijaju mehaničkim pomicanjem sistema konusa, a kod hidrauličnih kopči tlakom ulja.

Sabijanje lamela

Kako funkcionira hidraulična kopča?

– Hidraulična kopča ne može funkcionirati bez pogona koji pokreće i sustav pumpe ulja kopče. Dakle, ona radi samo dok radi motor. Pumpa ulja podiže tlak od nekakvih 4-5 pa do 25 bara, tlak ulja sabije jednu grupu lamela i izlazna osovina se okreće u zadanom smjeru. Smjer okretanja ili neutralan položaj određuje ventil, ručni ili elektromagnetski.

Osovina koja nosi lamele, na strani na kojoj je ventil za upravljanje kopčom, ima tri šupljine s otvorima pri vrhu, koji su prstenovima međusobno odvojeni svaki u svoj kanal. Dva kanala ulje vode na jednu od grupa lamela, a treći je prekotlačni kanal.

Kada se ulje ventilom usmjeri na prekotlačni kanal, osovina vrti tlačnu stranu pumpe, ali nema pritiska koji bi sabijao lamele, ni naprijed ni nazad. Pomicanjem ručice za upravljanje naprijed ili nazad ventil usmjerava ulje u zadani kanal, grupa lamela se sabije i izlazna osovina okreće u tom smjeru. Višak ulja koje stalno dotiče prelijeva se unutar kopče i tako hladi i podmazuje cijeli sustav.

Dakle, ulje je u zatvorenom sistemu kroz koji stalno cirkulira. S dna kopče ide na usis filtera, dalje ponovno na tlačnu stranu pumpe, te preko hladnjaka ulja natrag na ventil i jedan od otvora na osovini. Ulje kopče se hladi preko usisa mora za hlađenje motora tako da more prvo ide kroz hladnjak kopče, a zatim na motor. Obrnutim slijedom dolazilo bi do pregrijavanja vode i takva ne bi imala funkciju.

---

image
Istrošene i iskrivljene lamele
---

Metalne strugotine

Održavanje i vijek trajanja hidraulične kopče?

– U uputama za održavanje hidrauličnih kopči uglavnom se navodi kako je ulje i filter potrebno mijenjati svako 200-250 radnih sati, a druge stavke se i ne spominju. Filtar je od metala i može ga se ispirati, ali nikada potpuno jer se unutar njega skuplja špena, metalna strugotina, pa to rješenje nije kvalitetno, možda onako samo za potrebu i prvu pomoć. Cijena od par stotina kuna za novi filtar ne zavrjeđuje taj rizik.

Prema ostacima u filtru mogu se vidjeti i eventualna oštećenja unutar kopče. U njemu ostaju i željezo i mesing od lamela. Ljudi obično kontroliraju stanje u kopči preko ulja, koje izvuku kroz cijev od šipke. Međutim, uvijek na samom dnu ostane nešto ulja, zajedno s eventualnim strugotinama metala pa se ne dobije jasna predodžba stanja koja se na filtru jasno vidi.

Vijek trajanja i broj radnih sati kopče je relativan i uvelike ovisi pod kojim je režimom radila, redovnom održavanju, nestručnom rukovanju, prebacivanju pod velikim okretajima, oštećenjima vanjskim utjecajem, pa i samom zamoru materijala. Prema mome iskustvu, premda se to ne navodi ni u kakvim uputama, nakon 2500-3000 radnih sati bilo bi dobro promijeniti lamele.

Lamele se sastoje s unutarnje strane od nazubljenih prstenastih pločica mesinga, složenih između željeznih pločica s izdancima koji zapinju za krunu bubnja, te tarne ploče koja ovdje ima funkciju klipa koji sabije lamele. Jedna grupa lamela uvijek se troši manje, one koje se koriste u vožnji nazad.

Dogodi se da brod ne ide, kliže, nema snage, počnu vibracije, nakon ubacivanja u brzinu zakašnjelo krene ili se na nekih 3000 okretaja cijeli brod počne tresti. Sve to ukazuje da dosjed lamela nije dovoljno dobar. Tada se prvo kontrolira tlak ulja, a ako on zadovoljava sve parametre onda je nešto u kopči.

Na filtru će se jasno vidjeti, ako je dosta velika špena mesinga u njemu, da su lamele istrošene i treba ih zamijeniti. Za zamjenu lamela serviseru je potrebno otprilike petnaestak radnih sati, što podrazumijeva skidanje kopče, detekciju kvara, testiranje pod opterećenjem na stolu i ponovnu montažu kopče na plovilo.

---

image
Shematski prikaz mehaničke kopče
---

Pad tlaka ulja

Koji su razlozi težeg ukapčanja?

– Razlog tomu mogu biti tri uzroka, sama ručica za upravljanje, sajla ili je problem u samom razvodnom mehanizmu kopče. Naravno, prvo se provjeri ono što je jednostavnije. Odspoji se sajla od kopče i na samom ventilu se pokuša ukopčati ručno. I neki električni ventili daju mogućnost ručnog ukapčanja, ako nemaju tu opciju ventil se može pokrenuti direktnim spajanjem na 12 V. Ako tada sve funkcionira, to ukazuje kako je problem u prijenosu od ručice do kopče.

Sada svi novi modeli kopče imaju elektromagnetske ventile s alarmom na centralnom ekranu, pa sama elektronika daje nekakav kod, informaciju da je greška u ventilu za ukapčanje. Upalit će se alarm i obavijestiti da nema ukapčanja, a ako tog alarma nema onda je problem u kopči. Svi oni isto tako imaju i opciju za ugradnju manometra tlaka ulja koji će jasno pokazati je li problem u kopči ili ventilu, ali takvi se manometri ugrađuju uglavnom na jačim motorima.

Što kada instrument pokaže pad tlaka ulja?

– Jedan od razloga može biti začepljen filtar koji tako smanjuje protok ulja do pumpe, a drugi djelomično otvoren ventil koji smanjuje dotok ulja na lamele i tako smanjuje tlak, nije više 25 nego, recimo, 7 bara. I s takvim tlakom kopča će raditi, ali je tada vijek trajanja lamela kraći.

Slično je i kod korištenja trolling ventila, pritisak na lamele se smanjuje i one se brže troše. Drugi problem s trollingom je što se često koristi pri radu motora na minimumu od 750 okretaja, pa i manje, ali za motor je dobro da radi barem na 1200 okretaja. U ovim relacijama možda je bolje žrtvovati lamele negoli motor.

Osim toga, u radu svaka promjena zvuka upućuje na pregled servisera. Nekada je kvar banalan, ali je ponekad i vrlo ozbiljan.

---

image
Shematski prikaz hidraulične kopče
---

Ugasite odmah motor

Koji su ozbiljni kvarovi kopče?

– Ozbiljan kvar na kopči je onaj kada kopču nema smisla popravljati. Naime, sva tri pogonska zupčanika mogu se nabaviti isključivo kao set kojem su svi zupci međusobno kalibrirani. Zbog toga, čak i ako je samo jedan zupčanik oštećen, nije moguće niti je dobro samo njega mijenjati. Zupčanici se kalibriraju i uparuju prilikom proizvodnje.

Dakle, osim što ih nije moguće pojedinačno naručiti, nije ni dobro mijenjati samo jedan zupčanik. Također treba reći da se reparacija zupčanika ni financijski ne isplati, jer se time spašava samo kućište, a razlika u cijeni nove kopče i seta zupčanika je mala. Uz to, na novu kopču imate nove dvije godine garancije, a na zamijenjeni set ne.

Kod ovakvih kopči dosta veliki problem mogu biti izlazne flanđe, spojke osovine. Zna se dogoditi da se matica odvije i flanđa ispadne. Nekada se odvoji od izlazne osovine i na kopči nema nikakvih posljedica, pa ju je dovoljno samo ponovno pričvrstiti. Međutim, nekada djelomično ostane i odlomi zupce osovine. Ovi se zupci ne mogu ponovno narezati i potrebno je mijenjati kompletnu osovinu, što nije jeftina, ali je financijski ipak nešto blaža opcija od nove kopče.

Što ako pukne semering?

– Ništa značajno ako se motor odmah ugasi. Ulje će iscuriti, prestat će podmazivanje i mogu se zapaliti ležajevi, a zupčanici će najvjerojatnije ostati neoštećeni, međutim, nastave li se okretati, ovako bez hlađenja i podmazivanja, stradat će i oni.
Tako nešto zna se dogoditi na plovilima s dva motora kad se jedan ugasi, a drugim se nastavi plovidba.

Na manjim distancama to i ne mora biti problem, ali kod većih udaljenosti može uzrokovati značajniju štetu. Naime, kada ne radi motor ne radi ni pumpa ulja kopče, na lamelama nema tlaka i propeler se plovidbom slobodno okreće, a kopča radi bez ikakvog hlađenja i podmazivanja. U ovakvoj situaciji treba iznaći način da se okretanje osovine spriječi.

Suprotno tomu, zna se dogoditi da se radi strukture materijala i velike temperature lamele zalijepe i više se kopča ne može isključiti nego ostane u brzini. Pokušamo li je isključiti na silu možemo samo prouzročiti veći problem i uništiti cijeli sistem.

Može stradati damper spojka, ali i puknuti osovina, jer se javljaju kontratlakovi i na izlaznoj osovini se javlja torzija koja je puca. Kod takvog nasilnog prebacivanja, najbolje je ugasiti motor. U takvoj situaciji najbolje je pomaknuti se s plovnog puta, ugasiti motor i zvati pomoć.

---

image
Ovako istrošene lamele treba zamijeniti
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => savjeti stručnjaka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => savjeti stručnjaka 1 1 1 1 1 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-01-24 12:52:16 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Damir Višić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-09-24 18:05:36 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-02-28 06:55:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 55 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892196.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892188.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15890520.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15890522.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15891376.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892158.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892160.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892162.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892168.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892194.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892198.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892200.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15892316.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15895126.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/24\/15895176.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Dijelovi brodske kop\u010de ZF 45<\/em>","Sini\u0161a Barada u svojoj radionici","Shematski prikaz hidrauli\u010dne kop\u010de","Shematski prikaz mehani\u010dke kop\u010de","Kop\u010da ZF 45A<\/em> za motore do 240 KS","Iz kop\u010de izlazi osovina propelera","Istro\u0161ene i iskrivljene lamele","Hidrauli\u010dni dijagram ZF-a","Dijelovi pumpe ulja","Dio brodske kop\u010de ZF 45<\/em>","Ovako istro\u0161ene lamele treba zamijeniti","Rastavljena kop\u010da ZF HS 63<\/em>","Prodorom mora nastaju strugotine koje uzrokuju o\u0161te\u0107enje","Svaki okret ru\u010dice posao je za kop\u010du","Za zamjenu lamela potrebno je petnaestak radnih sati"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1122","hd_15892196_1920.jpg":"1920x1080","k_15892196_1280.jpg":"1280x1280","k_15892196_1024.jpg":"1024x1024","k_15892196_640.jpg":"640x640","k_15892196_480.jpg":"480x480","k_15892196_340.jpg":"340x340","k_15892196_220.jpg":"220x220","o_15892196_1280.jpg":"1280x748","o_15892196_1024.jpg":"1024x598","o_15892196_640.jpg":"640x374","o_15892196_480.jpg":"480x280","o_15892196_340.jpg":"340x198","o_15892196_220.jpg":"220x128","h_15892196_1280.jpg":"1280x854","h_15892196_1024.jpg":"1024x683","h_15892196_640.jpg":"640x427","h_15892196_480.jpg":"480x320","h_15892196_340.jpg":"340x227","h_15892196_220.jpg":"220x147","pp_15892196_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892196_1024.jpg":"805x1024","pp_15892196_640.jpg":"503x640","pp_15892196_480.jpg":"377x480","pp_15892196_340.jpg":"267x340","pp_15892196_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1221","hd_15892188_1920.jpg":"1920x1080","k_15892188_1280.jpg":"1280x1280","k_15892188_1024.jpg":"1024x1024","k_15892188_640.jpg":"640x640","k_15892188_480.jpg":"480x480","k_15892188_340.jpg":"340x340","k_15892188_220.jpg":"220x220","o_15892188_1280.jpg":"1280x814","o_15892188_1024.jpg":"1024x651","o_15892188_640.jpg":"640x407","o_15892188_480.jpg":"480x305","o_15892188_340.jpg":"340x216","o_15892188_220.jpg":"220x139","h_15892188_1280.jpg":"1280x854","h_15892188_1024.jpg":"1024x683","h_15892188_640.jpg":"640x427","h_15892188_480.jpg":"480x320","h_15892188_340.jpg":"340x227","h_15892188_220.jpg":"220x147","pp_15892188_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892188_1024.jpg":"805x1024","pp_15892188_640.jpg":"503x640","pp_15892188_480.jpg":"377x480","pp_15892188_340.jpg":"267x340","pp_15892188_220.jpg":"173x220"},{"size0":"666x961","hd_15890520_1920.jpg":"1920x1080","k_15890520_1280.jpg":"1280x1280","k_15890520_1024.jpg":"1024x1024","k_15890520_640.jpg":"640x640","k_15890520_480.jpg":"480x480","k_15890520_340.jpg":"340x340","k_15890520_220.jpg":"220x220","o_15890520_1280.jpg":"1280x1846","o_15890520_1024.jpg":"1024x1477","o_15890520_640.jpg":"640x923","o_15890520_480.jpg":"480x692","o_15890520_340.jpg":"340x490","o_15890520_220.jpg":"220x317","h_15890520_1280.jpg":"1280x854","h_15890520_1024.jpg":"1024x683","h_15890520_640.jpg":"640x427","h_15890520_480.jpg":"480x320","h_15890520_340.jpg":"340x227","h_15890520_220.jpg":"220x147","pp_15890520_1280.jpg":"1006x1280","pp_15890520_1024.jpg":"805x1024","pp_15890520_640.jpg":"503x640","pp_15890520_480.jpg":"377x480","pp_15890520_340.jpg":"267x340","pp_15890520_220.jpg":"173x220"},{"size0":"530x750","hd_15890522_1920.jpg":"1920x1080","k_15890522_1280.jpg":"1280x1280","k_15890522_1024.jpg":"1024x1024","k_15890522_640.jpg":"640x640","k_15890522_480.jpg":"480x480","k_15890522_340.jpg":"340x340","k_15890522_220.jpg":"220x220","o_15890522_1280.jpg":"1280x1811","o_15890522_1024.jpg":"1024x1449","o_15890522_640.jpg":"640x905","o_15890522_480.jpg":"480x679","o_15890522_340.jpg":"340x481","o_15890522_220.jpg":"220x311","h_15890522_1280.jpg":"1280x854","h_15890522_1024.jpg":"1024x683","h_15890522_640.jpg":"640x427","h_15890522_480.jpg":"480x320","h_15890522_340.jpg":"340x227","h_15890522_220.jpg":"220x147","pp_15890522_1280.jpg":"1006x1280","pp_15890522_1024.jpg":"805x1024","pp_15890522_640.jpg":"503x640","pp_15890522_480.jpg":"377x480","pp_15890522_340.jpg":"267x340","pp_15890522_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1100x1100","hd_15891376_1920.jpg":"1920x1080","k_15891376_1280.jpg":"1280x1280","k_15891376_1024.jpg":"1024x1024","k_15891376_640.jpg":"640x640","k_15891376_480.jpg":"480x480","k_15891376_340.jpg":"340x340","k_15891376_220.jpg":"220x220","o_15891376_1280.jpg":"1280x1280","o_15891376_1024.jpg":"1024x1024","o_15891376_640.jpg":"640x640","o_15891376_480.jpg":"480x480","o_15891376_340.jpg":"340x340","o_15891376_220.jpg":"220x220","h_15891376_1280.jpg":"1280x854","h_15891376_1024.jpg":"1024x683","h_15891376_640.jpg":"640x427","h_15891376_480.jpg":"480x320","h_15891376_340.jpg":"340x227","h_15891376_220.jpg":"220x147","pp_15891376_1280.jpg":"1006x1280","pp_15891376_1024.jpg":"805x1024","pp_15891376_640.jpg":"503x640","pp_15891376_480.jpg":"377x480","pp_15891376_340.jpg":"267x340","pp_15891376_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2880","hd_15892158_1920.jpg":"1920x1080","k_15892158_1280.jpg":"1280x1280","k_15892158_1024.jpg":"1024x1024","k_15892158_640.jpg":"640x640","k_15892158_480.jpg":"480x480","k_15892158_340.jpg":"340x340","k_15892158_220.jpg":"220x220","o_15892158_1280.jpg":"1280x1920","o_15892158_1024.jpg":"1024x1536","o_15892158_640.jpg":"640x960","o_15892158_480.jpg":"480x720","o_15892158_340.jpg":"340x510","o_15892158_220.jpg":"220x330","h_15892158_1280.jpg":"1280x854","h_15892158_1024.jpg":"1024x683","h_15892158_640.jpg":"640x427","h_15892158_480.jpg":"480x320","h_15892158_340.jpg":"340x227","h_15892158_220.jpg":"220x147","pp_15892158_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892158_1024.jpg":"805x1024","pp_15892158_640.jpg":"503x640","pp_15892158_480.jpg":"377x480","pp_15892158_340.jpg":"267x340","pp_15892158_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2719","hd_15892160_1920.jpg":"1920x1080","k_15892160_1280.jpg":"1280x1280","k_15892160_1024.jpg":"1024x1024","k_15892160_640.jpg":"640x640","k_15892160_480.jpg":"480x480","k_15892160_340.jpg":"340x340","k_15892160_220.jpg":"220x220","o_15892160_1280.jpg":"1280x1812","o_15892160_1024.jpg":"1024x1450","o_15892160_640.jpg":"640x906","o_15892160_480.jpg":"480x679","o_15892160_340.jpg":"340x481","o_15892160_220.jpg":"220x311","h_15892160_1280.jpg":"1280x854","h_15892160_1024.jpg":"1024x683","h_15892160_640.jpg":"640x427","h_15892160_480.jpg":"480x320","h_15892160_340.jpg":"340x227","h_15892160_220.jpg":"220x147","pp_15892160_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892160_1024.jpg":"805x1024","pp_15892160_640.jpg":"503x640","pp_15892160_480.jpg":"377x480","pp_15892160_340.jpg":"267x340","pp_15892160_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1184","hd_15892162_1920.jpg":"1920x1080","k_15892162_1280.jpg":"1280x1280","k_15892162_1024.jpg":"1024x1024","k_15892162_640.jpg":"640x640","k_15892162_480.jpg":"480x480","k_15892162_340.jpg":"340x340","k_15892162_220.jpg":"220x220","o_15892162_1280.jpg":"1280x789","o_15892162_1024.jpg":"1024x631","o_15892162_640.jpg":"640x394","o_15892162_480.jpg":"480x296","o_15892162_340.jpg":"340x209","o_15892162_220.jpg":"220x135","h_15892162_1280.jpg":"1280x854","h_15892162_1024.jpg":"1024x683","h_15892162_640.jpg":"640x427","h_15892162_480.jpg":"480x320","h_15892162_340.jpg":"340x227","h_15892162_220.jpg":"220x147","pp_15892162_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892162_1024.jpg":"805x1024","pp_15892162_640.jpg":"503x640","pp_15892162_480.jpg":"377x480","pp_15892162_340.jpg":"267x340","pp_15892162_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_15892168_1920.jpg":"1920x1080","k_15892168_1280.jpg":"1280x1280","k_15892168_1024.jpg":"1024x1024","k_15892168_640.jpg":"640x640","k_15892168_480.jpg":"480x480","k_15892168_340.jpg":"340x340","k_15892168_220.jpg":"220x220","o_15892168_1280.jpg":"1280x853","o_15892168_1024.jpg":"1024x682","o_15892168_640.jpg":"640x426","o_15892168_480.jpg":"480x320","o_15892168_340.jpg":"340x226","o_15892168_220.jpg":"220x146","h_15892168_1280.jpg":"1280x854","h_15892168_1024.jpg":"1024x683","h_15892168_640.jpg":"640x427","h_15892168_480.jpg":"480x320","h_15892168_340.jpg":"340x227","h_15892168_220.jpg":"220x147","pp_15892168_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892168_1024.jpg":"805x1024","pp_15892168_640.jpg":"503x640","pp_15892168_480.jpg":"377x480","pp_15892168_340.jpg":"267x340","pp_15892168_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_15892194_1920.jpg":"1920x1080","k_15892194_1280.jpg":"1280x1280","k_15892194_1024.jpg":"1024x1024","k_15892194_640.jpg":"640x640","k_15892194_480.jpg":"480x480","k_15892194_340.jpg":"340x340","k_15892194_220.jpg":"220x220","o_15892194_1280.jpg":"1280x853","o_15892194_1024.jpg":"1024x682","o_15892194_640.jpg":"640x426","o_15892194_480.jpg":"480x320","o_15892194_340.jpg":"340x226","o_15892194_220.jpg":"220x146","h_15892194_1280.jpg":"1280x854","h_15892194_1024.jpg":"1024x683","h_15892194_640.jpg":"640x427","h_15892194_480.jpg":"480x320","h_15892194_340.jpg":"340x227","h_15892194_220.jpg":"220x147","pp_15892194_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892194_1024.jpg":"805x1024","pp_15892194_640.jpg":"503x640","pp_15892194_480.jpg":"377x480","pp_15892194_340.jpg":"267x340","pp_15892194_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_15892198_1920.jpg":"1920x1080","k_15892198_1280.jpg":"1280x1280","k_15892198_1024.jpg":"1024x1024","k_15892198_640.jpg":"640x640","k_15892198_480.jpg":"480x480","k_15892198_340.jpg":"340x340","k_15892198_220.jpg":"220x220","o_15892198_1280.jpg":"1280x853","o_15892198_1024.jpg":"1024x682","o_15892198_640.jpg":"640x426","o_15892198_480.jpg":"480x320","o_15892198_340.jpg":"340x226","o_15892198_220.jpg":"220x146","h_15892198_1280.jpg":"1280x854","h_15892198_1024.jpg":"1024x683","h_15892198_640.jpg":"640x427","h_15892198_480.jpg":"480x320","h_15892198_340.jpg":"340x227","h_15892198_220.jpg":"220x147","pp_15892198_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892198_1024.jpg":"805x1024","pp_15892198_640.jpg":"503x640","pp_15892198_480.jpg":"377x480","pp_15892198_340.jpg":"267x340","pp_15892198_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_15892200_1920.jpg":"1920x1080","k_15892200_1280.jpg":"1280x1280","k_15892200_1024.jpg":"1024x1024","k_15892200_640.jpg":"640x640","k_15892200_480.jpg":"480x480","k_15892200_340.jpg":"340x340","k_15892200_220.jpg":"220x220","o_15892200_1280.jpg":"1280x853","o_15892200_1024.jpg":"1024x682","o_15892200_640.jpg":"640x426","o_15892200_480.jpg":"480x320","o_15892200_340.jpg":"340x226","o_15892200_220.jpg":"220x146","h_15892200_1280.jpg":"1280x854","h_15892200_1024.jpg":"1024x683","h_15892200_640.jpg":"640x427","h_15892200_480.jpg":"480x320","h_15892200_340.jpg":"340x227","h_15892200_220.jpg":"220x147","pp_15892200_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892200_1024.jpg":"805x1024","pp_15892200_640.jpg":"503x640","pp_15892200_480.jpg":"377x480","pp_15892200_340.jpg":"267x340","pp_15892200_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2880","hd_15892316_1920.jpg":"1920x1080","k_15892316_1280.jpg":"1280x1280","k_15892316_1024.jpg":"1024x1024","k_15892316_640.jpg":"640x640","k_15892316_480.jpg":"480x480","k_15892316_340.jpg":"340x340","k_15892316_220.jpg":"220x220","o_15892316_1280.jpg":"1280x1920","o_15892316_1024.jpg":"1024x1536","o_15892316_640.jpg":"640x960","o_15892316_480.jpg":"480x720","o_15892316_340.jpg":"340x510","o_15892316_220.jpg":"220x330","h_15892316_1280.jpg":"1280x854","h_15892316_1024.jpg":"1024x683","h_15892316_640.jpg":"640x427","h_15892316_480.jpg":"480x320","h_15892316_340.jpg":"340x227","h_15892316_220.jpg":"220x147","pp_15892316_1280.jpg":"1006x1280","pp_15892316_1024.jpg":"805x1024","pp_15892316_640.jpg":"503x640","pp_15892316_480.jpg":"377x480","pp_15892316_340.jpg":"267x340","pp_15892316_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2880","hd_15895126_1920.jpg":"1920x1080","k_15895126_1280.jpg":"1280x1280","k_15895126_1024.jpg":"1024x1024","k_15895126_640.jpg":"640x640","k_15895126_480.jpg":"480x480","k_15895126_340.jpg":"340x340","k_15895126_220.jpg":"220x220","o_15895126_1280.jpg":"1280x1920","o_15895126_1024.jpg":"1024x1536","o_15895126_640.jpg":"640x960","o_15895126_480.jpg":"480x720","o_15895126_340.jpg":"340x510","o_15895126_220.jpg":"220x330","h_15895126_1280.jpg":"1280x854","h_15895126_1024.jpg":"1024x683","h_15895126_640.jpg":"640x427","h_15895126_480.jpg":"480x320","h_15895126_340.jpg":"340x227","h_15895126_220.jpg":"220x147","pp_15895126_1280.jpg":"1006x1280","pp_15895126_1024.jpg":"805x1024","pp_15895126_640.jpg":"503x640","pp_15895126_480.jpg":"377x480","pp_15895126_340.jpg":"267x340","pp_15895126_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1142","hd_15895176_1920.jpg":"1920x1080","k_15895176_1280.jpg":"1280x1280","k_15895176_1024.jpg":"1024x1024","k_15895176_640.jpg":"640x640","k_15895176_480.jpg":"480x480","k_15895176_340.jpg":"340x340","k_15895176_220.jpg":"220x220","o_15895176_1280.jpg":"1280x761","o_15895176_1024.jpg":"1024x609","o_15895176_640.jpg":"640x380","o_15895176_480.jpg":"480x285","o_15895176_340.jpg":"340x202","o_15895176_220.jpg":"220x130","h_15895176_1280.jpg":"1280x854","h_15895176_1024.jpg":"1024x683","h_15895176_640.jpg":"640x427","h_15895176_480.jpg":"480x320","h_15895176_340.jpg":"340x227","h_15895176_220.jpg":"220x147","pp_15895176_1280.jpg":"1006x1280","pp_15895176_1024.jpg":"805x1024","pp_15895176_640.jpg":"503x640","pp_15895176_480.jpg":"377x480","pp_15895176_340.jpg":"267x340","pp_15895176_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7900751 Threads: 3 Questions: 1648831208 Slow queries: 4900983 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111729482 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/poznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem-1080591 [printLink] => /om/nautika/poznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem-1080591?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 630168 [name] => HIDRAULIČNE KOPČE [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-05 09:31:06 [main_article_id] => 0 [alias] => hidraulicne-kopce [link] => /tag/hidraulicne-kopce ) [1] => stdClass Object ( [id] => 632079 [name] => Trolling ventil [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-28 07:57:55 [main_article_id] => 0 [alias] => trolling-ventil [link] => /tag/trolling-ventil ) [2] => stdClass Object ( [id] => 650463 [name] => održavanje spojki [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-24 20:06:28 [main_article_id] => 0 [alias] => odrzavanje-spojki [link] => /tag/odrzavanje-spojki ) [3] => stdClass Object ( [id] => 650464 [name] => kako održavati spojke [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-24 20:06:28 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-odrzavati-spojke [link] => /tag/kako-odrzavati-spojke ) [4] => stdClass Object ( [id] => 650465 [name] => kvar spojke na brodu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-24 20:06:28 [main_article_id] => 0 [alias] => kvar-spojke-na-brodu [link] => /tag/kvar-spojke-na-brodu ) [5] => stdClass Object ( [id] => 650466 [name] => kopča na brodu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-24 20:06:28 [main_article_id] => 0 [alias] => kopca-na-brodu [link] => /tag/kopca-na-brodu ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => savjeti stručnjaka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Poznati dalmatinski meštar otkrio nam je sve o održavanju i kvarovima brodskih spojki: Mnogi reagiraju tek kada se dogodi problem... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892196.jpg [galleryCount] => 15 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] => Dijelovi brodske kopče ZF 45 [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892196.jpg [title] => Dijelovi brodske kopče ZF 45 Božidar Vukičević/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892188.jpg [title] => Siniša Barada u svojoj radionici ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15890520.jpg [title] => Shematski prikaz hidraulične kopče ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15890522.jpg [title] => Shematski prikaz mehaničke kopče ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15891376.jpg [title] => Kopča ZF 45A za motore do 240 KS ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892158.jpg [title] => Iz kopče izlazi osovina propelera ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892160.jpg [title] => Istrošene i iskrivljene lamele ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892162.jpg [title] => Hidraulični dijagram ZF-a ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892168.jpg [title] => Dijelovi pumpe ulja ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892194.jpg [title] => Dio brodske kopče ZF 45 ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892198.jpg [title] => Ovako istrošene lamele treba zamijeniti ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892200.jpg [title] => Rastavljena kopča ZF HS 63 ) [12] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15892316.jpg [title] => Prodorom mora nastaju strugotine koje uzrokuju oštećenje ) [13] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15895126.jpg [title] => Svaki okret ručice posao je za kopču ) [14] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/24/15895176.jpg [title] => Za zamjenu lamela potrebno je petnaestak radnih sati ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kod održavanja motora, ali i pregleda pri kupnji rabljenog plovila, činjenica je da se iz nekog razloga najmanje pažnje posvećuje kopči. Često se kopču uzima zdravo za gotovo, kontrolira se radi li ili ne radi, ukapča li tvrđe ili mekše, a puna joj se pažnja uglavnom posvećuje tek kada se dogodi neki problem.

Takva iskustva ima i moj sugovornik Siniša Barada, imenom slabo poznat, ali po nadimku Žuti, u srednjoj Dalmaciji, a i šire, vrlo cijenjen serviser brodskih motora. Uostalom, i svojoj tvrtki, Yellow Nautic, ime je dao po tom nadimku.

Njegova su mi iskustva i savjeti osobno vrlo korisni kada se susretnem s nekim sumnjivim ili dvojbenim problemom. Naime, on je jedan od onih servisera kojeg ne zadovoljava samo servisiranje kvara, nego traži i razlog zbog kojeg je kvar nastao.

Tlak ulja i sistem konusa

Koje su kopče na plovilima za rekreaciju više zastupljene, mehaničke ili hidraulične?

– Najčešće radim s Volvo motorima, a uz njih idu isključivo ZF kopče, ali deklarirane kao Volvo Penta. Kopča i omjer kopče ovise o tipu broda, vrsti motora i načinu korištenja. Nekoliko je vrsta kopči različitih omjera i one se određuju prema tim parametrima. Proizvođač plovila prema određenom modelu određuje tip i snagu motora, a onda i određene parametre kopče.

Mehaničke kopče nose oznaku MS i mogu se ugraditi na motore do 75 konjskih snaga, ali u praksi je to najčešće do 50 konjskih snaga, gdje je otprilike i donja granica snage za ugradnju hidraulične kopče. Hidraulične kopče imaju oznaku HS i također se proizvode u više modela i omjera, u rasponu snage motora od 50 do približno 500 konjskih snaga. Postoji još i nova generacija kopči, električnih, ali s njima se još nisam susreo.

Koja je razlika u načinu rada?

– Princip rada otprilike je isti. Pojednostavljeno, osovine u kopči nose sustav zupčanika i dvije grupe lamela, a dok se lamele ne sabiju izlazna osovina miruje. Pomicanjem ručice u jednu ili drugu stranu jedna grupa lamela se sabije, kopča se uključi i izlazna osovina okreće u jednom ili u drugom smjeru.

---

image
Siniša Barada u svojoj radionici
---

Obrnuto, vraćanjem ručice u neutralni položaj lamele se oslobode pritiska, razmaknu, kopča se isključi, a izlazna osovina prestane okretati. Ono po čemu se bitno razlikuju je način ukapčanja. Kod mehaničkih kopči lamele se sabijaju mehaničkim pomicanjem sistema konusa, a kod hidrauličnih kopči tlakom ulja.

Sabijanje lamela

Kako funkcionira hidraulična kopča?

– Hidraulična kopča ne može funkcionirati bez pogona koji pokreće i sustav pumpe ulja kopče. Dakle, ona radi samo dok radi motor. Pumpa ulja podiže tlak od nekakvih 4-5 pa do 25 bara, tlak ulja sabije jednu grupu lamela i izlazna osovina se okreće u zadanom smjeru. Smjer okretanja ili neutralan položaj određuje ventil, ručni ili elektromagnetski.

Osovina koja nosi lamele, na strani na kojoj je ventil za upravljanje kopčom, ima tri šupljine s otvorima pri vrhu, koji su prstenovima međusobno odvojeni svaki u svoj kanal. Dva kanala ulje vode na jednu od grupa lamela, a treći je prekotlačni kanal.

Kada se ulje ventilom usmjeri na prekotlačni kanal, osovina vrti tlačnu stranu pumpe, ali nema pritiska koji bi sabijao lamele, ni naprijed ni nazad. Pomicanjem ručice za upravljanje naprijed ili nazad ventil usmjerava ulje u zadani kanal, grupa lamela se sabije i izlazna osovina okreće u tom smjeru. Višak ulja koje stalno dotiče prelijeva se unutar kopče i tako hladi i podmazuje cijeli sustav.

Dakle, ulje je u zatvorenom sistemu kroz koji stalno cirkulira. S dna kopče ide na usis filtera, dalje ponovno na tlačnu stranu pumpe, te preko hladnjaka ulja natrag na ventil i jedan od otvora na osovini. Ulje kopče se hladi preko usisa mora za hlađenje motora tako da more prvo ide kroz hladnjak kopče, a zatim na motor. Obrnutim slijedom dolazilo bi do pregrijavanja vode i takva ne bi imala funkciju.

---

image
Istrošene i iskrivljene lamele
---

Metalne strugotine

Održavanje i vijek trajanja hidraulične kopče?

– U uputama za održavanje hidrauličnih kopči uglavnom se navodi kako je ulje i filter potrebno mijenjati svako 200-250 radnih sati, a druge stavke se i ne spominju. Filtar je od metala i može ga se ispirati, ali nikada potpuno jer se unutar njega skuplja špena, metalna strugotina, pa to rješenje nije kvalitetno, možda onako samo za potrebu i prvu pomoć. Cijena od par stotina kuna za novi filtar ne zavrjeđuje taj rizik.

Prema ostacima u filtru mogu se vidjeti i eventualna oštećenja unutar kopče. U njemu ostaju i željezo i mesing od lamela. Ljudi obično kontroliraju stanje u kopči preko ulja, koje izvuku kroz cijev od šipke. Međutim, uvijek na samom dnu ostane nešto ulja, zajedno s eventualnim strugotinama metala pa se ne dobije jasna predodžba stanja koja se na filtru jasno vidi.

Vijek trajanja i broj radnih sati kopče je relativan i uvelike ovisi pod kojim je režimom radila, redovnom održavanju, nestručnom rukovanju, prebacivanju pod velikim okretajima, oštećenjima vanjskim utjecajem, pa i samom zamoru materijala. Prema mome iskustvu, premda se to ne navodi ni u kakvim uputama, nakon 2500-3000 radnih sati bilo bi dobro promijeniti lamele.

Lamele se sastoje s unutarnje strane od nazubljenih prstenastih pločica mesinga, složenih između željeznih pločica s izdancima koji zapinju za krunu bubnja, te tarne ploče koja ovdje ima funkciju klipa koji sabije lamele. Jedna grupa lamela uvijek se troši manje, one koje se koriste u vožnji nazad.

Dogodi se da brod ne ide, kliže, nema snage, počnu vibracije, nakon ubacivanja u brzinu zakašnjelo krene ili se na nekih 3000 okretaja cijeli brod počne tresti. Sve to ukazuje da dosjed lamela nije dovoljno dobar. Tada se prvo kontrolira tlak ulja, a ako on zadovoljava sve parametre onda je nešto u kopči.

Na filtru će se jasno vidjeti, ako je dosta velika špena mesinga u njemu, da su lamele istrošene i treba ih zamijeniti. Za zamjenu lamela serviseru je potrebno otprilike petnaestak radnih sati, što podrazumijeva skidanje kopče, detekciju kvara, testiranje pod opterećenjem na stolu i ponovnu montažu kopče na plovilo.

---

image
Shematski prikaz mehaničke kopče
---

Pad tlaka ulja

Koji su razlozi težeg ukapčanja?

– Razlog tomu mogu biti tri uzroka, sama ručica za upravljanje, sajla ili je problem u samom razvodnom mehanizmu kopče. Naravno, prvo se provjeri ono što je jednostavnije. Odspoji se sajla od kopče i na samom ventilu se pokuša ukopčati ručno. I neki električni ventili daju mogućnost ručnog ukapčanja, ako nemaju tu opciju ventil se može pokrenuti direktnim spajanjem na 12 V. Ako tada sve funkcionira, to ukazuje kako je problem u prijenosu od ručice do kopče.

Sada svi novi modeli kopče imaju elektromagnetske ventile s alarmom na centralnom ekranu, pa sama elektronika daje nekakav kod, informaciju da je greška u ventilu za ukapčanje. Upalit će se alarm i obavijestiti da nema ukapčanja, a ako tog alarma nema onda je problem u kopči. Svi oni isto tako imaju i opciju za ugradnju manometra tlaka ulja koji će jasno pokazati je li problem u kopči ili ventilu, ali takvi se manometri ugrađuju uglavnom na jačim motorima.

Što kada instrument pokaže pad tlaka ulja?

– Jedan od razloga može biti začepljen filtar koji tako smanjuje protok ulja do pumpe, a drugi djelomično otvoren ventil koji smanjuje dotok ulja na lamele i tako smanjuje tlak, nije više 25 nego, recimo, 7 bara. I s takvim tlakom kopča će raditi, ali je tada vijek trajanja lamela kraći.

Slično je i kod korištenja trolling ventila, pritisak na lamele se smanjuje i one se brže troše. Drugi problem s trollingom je što se često koristi pri radu motora na minimumu od 750 okretaja, pa i manje, ali za motor je dobro da radi barem na 1200 okretaja. U ovim relacijama možda je bolje žrtvovati lamele negoli motor.

Osim toga, u radu svaka promjena zvuka upućuje na pregled servisera. Nekada je kvar banalan, ali je ponekad i vrlo ozbiljan.

---

image
Shematski prikaz hidraulične kopče
---

Ugasite odmah motor

Koji su ozbiljni kvarovi kopče?

– Ozbiljan kvar na kopči je onaj kada kopču nema smisla popravljati. Naime, sva tri pogonska zupčanika mogu se nabaviti isključivo kao set kojem su svi zupci međusobno kalibrirani. Zbog toga, čak i ako je samo jedan zupčanik oštećen, nije moguće niti je dobro samo njega mijenjati. Zupčanici se kalibriraju i uparuju prilikom proizvodnje.

Dakle, osim što ih nije moguće pojedinačno naručiti, nije ni dobro mijenjati samo jedan zupčanik. Također treba reći da se reparacija zupčanika ni financijski ne isplati, jer se time spašava samo kućište, a razlika u cijeni nove kopče i seta zupčanika je mala. Uz to, na novu kopču imate nove dvije godine garancije, a na zamijenjeni set ne.

Kod ovakvih kopči dosta veliki problem mogu biti izlazne flanđe, spojke osovine. Zna se dogoditi da se matica odvije i flanđa ispadne. Nekada se odvoji od izlazne osovine i na kopči nema nikakvih posljedica, pa ju je dovoljno samo ponovno pričvrstiti. Međutim, nekada djelomično ostane i odlomi zupce osovine. Ovi se zupci ne mogu ponovno narezati i potrebno je mijenjati kompletnu osovinu, što nije jeftina, ali je financijski ipak nešto blaža opcija od nove kopče.

Što ako pukne semering?

– Ništa značajno ako se motor odmah ugasi. Ulje će iscuriti, prestat će podmazivanje i mogu se zapaliti ležajevi, a zupčanici će najvjerojatnije ostati neoštećeni, međutim, nastave li se okretati, ovako bez hlađenja i podmazivanja, stradat će i oni.
Tako nešto zna se dogoditi na plovilima s dva motora kad se jedan ugasi, a drugim se nastavi plovidba.

Na manjim distancama to i ne mora biti problem, ali kod većih udaljenosti može uzrokovati značajniju štetu. Naime, kada ne radi motor ne radi ni pumpa ulja kopče, na lamelama nema tlaka i propeler se plovidbom slobodno okreće, a kopča radi bez ikakvog hlađenja i podmazivanja. U ovakvoj situaciji treba iznaći način da se okretanje osovine spriječi.

Suprotno tomu, zna se dogoditi da se radi strukture materijala i velike temperature lamele zalijepe i više se kopča ne može isključiti nego ostane u brzini. Pokušamo li je isključiti na silu možemo samo prouzročiti veći problem i uništiti cijeli sistem.

Može stradati damper spojka, ali i puknuti osovina, jer se javljaju kontratlakovi i na izlaznoj osovini se javlja torzija koja je puca. Kod takvog nasilnog prebacivanja, najbolje je ugasiti motor. U takvoj situaciji najbolje je pomaknuti se s plovnog puta, ugasiti motor i zvati pomoć.

---

image
Ovako istrošene lamele treba zamijeniti
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix
Dijelovi brodske kopče ZF 45

Siniša Barada u svojoj radionici

Shematski prikaz hidraulične kopče

Shematski prikaz mehaničke kopče

Kopča ZF 45A za motore do 240 KS

Iz kopče izlazi osovina propelera

Istrošene i iskrivljene lamele

Hidraulični dijagram ZF-a

Dijelovi pumpe ulja

Dio brodske kopče ZF 45

Ovako istrošene lamele treba zamijeniti

Rastavljena kopča ZF HS 63

Prodorom mora nastaju strugotine koje uzrokuju oštećenje

Svaki okret ručice posao je za kopču

Za zamjenu lamela potrebno je petnaestak radnih sati
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/poznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem-1080591 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f7608bd7874f2fb2d80b82201d3c1c48e84d7b0d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Poznati+dalmatinski+me%C5%A1tar+otkrio+nam+je+sve+o+odr%C5%BEavanju+i+kvarovima+brodskih+spojki%3A+Mnogi+reagiraju+tek+kada+se+dogodi+problem...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem-1080591 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-dalmatinski-mestar-otkrio-nam-je-sve-o-odrzavanju-i-kvarovima-brodskih-spojki-mnogi-reagiraju-tek-kada-se-dogodi-problem-1080591 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => savjeti stručnjaka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

savjeti stručnjakaPoznati dalmatinski meštar otkrio nam je sve o održavanju i kvarovima brodskih spojki: Mnogi reagiraju tek kada se dogodi problem...

Piše Damir Višić
28. veljače 2021. - 07:55

Kod održavanja motora, ali i pregleda pri kupnji rabljenog plovila, činjenica je da se iz nekog razloga najmanje pažnje posvećuje kopči. Često se kopču uzima zdravo za gotovo, kontrolira se radi li ili ne radi, ukapča li tvrđe ili mekše, a puna joj se pažnja uglavnom posvećuje tek kada se dogodi neki problem.

Takva iskustva ima i moj sugovornik Siniša Barada, imenom slabo poznat, ali po nadimku Žuti, u srednjoj Dalmaciji, a i šire, vrlo cijenjen serviser brodskih motora. Uostalom, i svojoj tvrtki, Yellow Nautic, ime je dao po tom nadimku.

Njegova su mi iskustva i savjeti osobno vrlo korisni kada se susretnem s nekim sumnjivim ili dvojbenim problemom. Naime, on je jedan od onih servisera kojeg ne zadovoljava samo servisiranje kvara, nego traži i razlog zbog kojeg je kvar nas...

16. svibanj 2024 20:29