Njemačka udruga industrije sportova na vodi (BVWW) na 48. nautičkom sajmu u Düsseldorfu predstavila je detaljno izvješće o stanju tržišta u protekloj godini s analizom nekoliko zanimljivih trendova primjenjivih i na ostatak Europe, uključujući i Hrvatsku. Prema obrađenim podacima, tržište je stabilno, bolje se prodaju manji motornjaci, velike jahte, jedrilice i katamarani, dok su u padu male i srednje jedrilice, te srednje veliki motornjaci što je još jedan podatak u prilogu nestanka europske srednje klase.
Vrijedi spomenuti godišnji rast prodaje vanbrodskih motora (iznad 60 konja) za značajnih 13 posto. Ne računajući mega-jahte, prodaja novih plovila iznosila je 200 milijuna eura od čega je preko 80 posto išlo u izvoz, a prihod od cjelokupne nautičke industrije u Njemačkoj iznosi stabilne dvije milijarde eura.
Sve bi to bilo krasno da nema najvećeg problema – slabog interesa mladih za nautiku. Pametni Nijemci stoga već neko vrijeme provode kampanju Počnite ploviti, kroz koju je na sedam manifestacija u Njemačkoj prošle godine prvi put zaplovilo 2600 ljudi.
To se nastavilo i u sajamskim halama gdje je uz tri bazena za ronjenje, jedrenje i surfanje, postavljeno i nekoliko simulatora za isprobavanje draži upravljanja brodom. Uz uobičajeni pogled na ekran, ove godine su otišli i korak dalje, te nabavili naočale za virtualni pogled na putanju plovidbe, te ubacili i ventilator za stvaranje vjetra u kosi. U svakom slučaju zabavno za djecu, ali i za odrasle.
Jeftini Smartlineri
U dobro popunjenih 17 izložbenih hala prvog vikenda nije bila gužva na kakvu smo navikli proteklih godina, neki kažu zbog lijepog vremena koje je mnoge obitelji zadržalo u prirodi. To možda vrijedi za posjetitelje iz okruženja, no za one koji su odavno planirali put to baš ne drži vodu.
Zbog zaključenja ovoga teksta nismo mogli dočekati konačni zbroj posjetitelja, ali dojma smo kako će se teško dostići lanjskih 247 tisuća. I dalje je prisutan trend većih jahti – 60 motornjaka dužine do 30 metara je izloženo u hali 6, te značajan rast dužine izloženih jedrilica, od 17, 20 pa čak i 23 metra. Očito su svi zaključili kako im je lakše uhvatiti ono malo preostalih bogataša nego dampirati cijenu u nižim klasama i natjecanju s brojnijom konkurencijom.
U skladu s tradicijom počet ćemo s s novitetima dostupnim domaćim kupcima. Brend jeftinih glisera Smartliner pokrenut u Poljskoj prije par godina dobio je dvije prinove vrlo zanimljive za Jadran. Prva je Sunbreeze Bowrider 190, 5,40 metara dug i 550 kilograma lagan gliser koncepta ala Quicksilver. Iako skromnih dimenzija izdignutim bokovima i visokom stepenastom krmom izgleda vrlo dobro za glisiranje po ljetnom maestralu.
Izvedba je po tradiciji jednostavna, puno plastike, vjetrobran od pleksiglasa, dvije okretne fotelje, dva mjesta u pramcu i krmena klupa za troje. Brod bi se mogao svidjeti onima s manjom djecom jer je kokpit vrlo dubok i siguran. Cijena plastike je privlačnih 11,500 eura plus motor od 60 do 115 konja.
Druga igračka uklapa se u popularni trend prijevoza turista i zove se Passenger 23. Iza skiperskih stolaca su tri klupe za putnike, odnosno maksimalnih 11 osoba po C kategoriji. Dimenzije taxija su 7,15x2,54m i lako će se uklopiti u svaku lučicu. Za pogon 1175 kilograma teškog plovila i putnika bit će potrebno barem 150, ako ne i maksimalnih 200 konja.
Ulazi se preko pramca kroz sklopivi srednji dio vjetrobrana i dvije stepenice na poklopcu za pramčanu kabinu. U njoj je spremište za prsluke i prtljagu, te kemijski wc tako da će turisti biti zadovoljni. Cijena broda bez motora je 19 tisuća eura.
Aluminij s plastikom
Njemačka tvrtka Jans predstavila je dosad najučinkovitiji modularni sistem na tržištu s nizom opcija za nadogradnju osnovnog aluminijskog trupa od šest metara. Prvo birate jednu od pet boja trupa, potom oblik plastičnog nadgrađa (Open, Bowrider, Sport Fisher i Weekender), te na kraju dizajn presvlaka između deset uzoraka.
Skiperski stolci, stolovi i klupe se također mogu smjestiti po želji, naravno uz sugestiju brodograditelja. Izloženi 600 Bowrider s narančasto-bijelim presvlakama izgleda vrlo privlačno i putnik zbog plastične kontraštampe iznutra nema dojam da je u aluminijskom brodu. Cijena atraktivno uređenog Bowridera je 29 tisuća eura, a maksimalan motor 200 konja.
Varijacije na istom trupu nude i drugi, pa je tako i Parker 690 Bow Rider nastao na uspješnom Day Cruiseru. Cijena bez motora od 39 tisuća eura opravdana je lijepim dizajnom i visokom kvalitetom materijala. Udoban prostor u kokpitu sklopiv u sunčalište, odvojeni pramčani prostor sa stolom za uživanje, te mogućnost ugradnje toaletnog čvora ispred suvozača podižu mu vrijednost.
Posebno su impresivni crni masivni okviri vjetrobrana razvučeni do sredine kokpita. Sukladno starim mjerenjima, s Veradom 250 trebao bi postići 45 čvorova.
Pioniri toga koncepta iz Sea Raya ove su godine predstavili 230 SunSport s unutrašnjim benzinskim Mercruiserom snage 250 KS. Dimenzijama 7,15x2,54 m i težinom od dvije tone prikladan je za prijevoz trajlerom, a nudi visoki komfor za svoju klasu. Uz komfornu kabinu i kemijski wc nudi udoban kokpit ze petero i veliko sunčalište na poklopcu motora.
Do kokpita se stiže prolazom s lijeve strane tako da nema preskakanja, a najzanimljiviji dio mnogima će biti velika krmena platforma s uronjivim srednjim dijelom kao najnovijim izumom Sea Raya za lagani izlazak iz mora. Standardna cijena je 63 tisuće eura, dok za dodatnu opremu treba izbrojiti još 15.
Nova Barracuda
Ljubitelji stajaće visine u kabini došli su na svoje s Atlanticom Adventure 780. Taj Poljski proizvođač poznat po čvrstim gliserima puno očekuje od novoga modela jer ulaze na teren najprodavanijim Antaresima i Merry Fisherima. Prvi primjerci sa slabašnim Mercuryjem 150 nude se za 49 tisuća eura što je za ovaj volumen dobra kupnja, dok s punom opremom i 100 konja snažnijim motorom cijena dostiže 77 tisuća eura. Tu su uključeni wc, hladnjak, kuhalo, elektronika, panoramski krov, tikovina, platforme, vanjske komande i puno detalja za ugodniji boravak na moru.
Ribolovcima omiljena linija Beneteau Barracuda predstavila je redizajn najmanjeg člana obitelji, model od sedam metara. Pet godina na tržištu je ipak donijelo neke nove trendove pa brod sada ima stražnja klizna vrata, sklopive klupe u kokpitu, novi krmeni blok za pripremu ješke i modernije presvlake. U paketu sa Suzukijem 150 njemačkim kupcima je ponuđena za 50 tisuća eura dok dodatno opremljeni izloženi model s istim motorom košta 14 tisuća više.
Dok se Francuzi drže provjerenih rješenja, finski dizajneri su se potpuno pustili s lanca. Njihova vizija brodogradnje je proteklih godina donijela toliko priželjkivano osvježenje, pa svaki novi model izgleda sve ekstravagantnije.
Dva nova XO-a, Cruiser i DFNDR, dužine 9,6 i 7,6 metara prije bi se mogla smjestiti u Ratove zvijezda nego u neku dalmatinsku lučicu. Crnog stealth uskok trupa, gomilom rukohvata i cjevastih ojačanja svakome tjeraju strah u kosti, pa ih se teško može zamisliti u bilo kojoj akciji osim vojne. U skladu s tim je odabrana i motorizacija, po par crnih Mercury Verada od 175 i 300 KS za glatko ubrzavanje preko 40 čvorova. I cijena je očekivano vanzemaljska, od 115 tisuća eura za manjega do 285 tisuća za model s kabinom.
Finska estravagancija
Već kultni Axopar 37 ove je godine stigao u petoj verziji - Sports Cabin, zapravo modelu Aft Cabin bez krmene kabine nespretno složene poput prtljažnika. Sad je kokpit ponovno prazan i brodu se vratila dizajnerska ravnoteža dok vlasnik i dalje ima svoj privatni prostor u pramcu s velikim krevetom i wc školjkom. Cijena broda je 100 tisuća eura, s jednim motorom 150, a s dva Verada 350 i svom dodatnom opremom 240 tisuća eura.
Iz iste kuhinje kao i prethodna dva modela stigao je i Aquador 35 AQ, deset metara duga i 3,5 metra široka jahtica. Za pogon se nude dva Mercury dizelaša sa Z-nogom snage po 360 KS ili jedna Volvo Penta D6-400. S obzirom na to da je težina 6500 kilograma performanse ne mogu biti izrazito sportske, ali izgled može. Izlomljene plohe gliserskog trupa, velika stakla i tvrdi krov kao spojler uspješno su posložene na stolu projektanta Espena Thorupa.
Budući da svi žele ostaviti snažan dojam na susjede u marini s ovakvim će se brodom taj cilj sigurno ostvariti. Uz atraktivnu vanjštinu i unutrašnjost ostavlja bez daha. Kokpit se kroz klizna vrata funkcionalno spaja s unutrašnjom blagavaonicom, a tri stepenice niže su dvije kabine s velikim toaletnim prostorom. Očekivana cijena je oko 350 tisuća eura.
Po dizajnu se sa skandinavskim perjanicama mogu mjeriti samo neobična plovila kao što je HeyDay WT-1, odnedavno dio Baylinera. Gradeći brod za stvaranje valova wakesurferima, nekadašnji direktor Mastercrafta, vodećeg škvera u tom segmentu, vodio se činjenicom da mlade generacije nemaju puno novca i stoga je u SAD-u cijena 40 tisuća dolara, a u Europi 60 tisuća eura.
Za stvaranje valova su zaduženi balast i kut krme od 7 stupnjeva. Na trupu dužine pet metara ima mjesta za središnji skiperski upravljački stup, četiri poluležaja i roll-bar za držanje opreme i dasaka. Za potrošnju benzinca od 350 konja u Americi nitko ne pita.
Solar i karbon
Štedljivi Portugalci iz tvrtke Sun Concept zato vode računa o gorivu. Između benzinca i dizela odabrali su sunce jer njihov SunSailer 7.0 MT svu energiju crpi iz solarnih ploča. Na izloženom primjerku s hard-topom ih ima šest za brzinu od pet čvorova po mirnom moru i autonomiju bez sunca od najmanje šest sati.
Na baterije su spojena dva elektromotora snage po 2 kW, napona 24 volta. U sredini broda su raspoređene četiri klupe za ukupno 12 putnika. Cijena je 37 tisuća eura. Uz tri verzije ovoga ekološki prihvatljivog jednotrupca uskoro stiže i slično plovilo od 12 metara.
Jedna od tajni štedljivosti je u težini što najbolje znaju njemački vlasnici plovila Say 29, jer su od karbona napravili najlakši gliser od 29 stopa (8,8 m) na tržištu. Njihov trup ima samo 400 kilograma, a s Mercruiserom od 350 konja, prijenosom i svom opremom svega 1380 kg. To mu osigurava brzinu od 55 čvorova i impresivnu upravljivost. Te brzine zahtijevaju i poseban tretman putnika pa su postavljena sjedala Ullman Daytona sa specijalnim amortizerima. Cijena atraktivne zelene jurilice je 200 tisuća eura.
Njihovi sunarodnjaci iz tvrtke Oechsner predstavili su svoju viziju savršenog broda za trajler. Nazvali su ga SR30 Yachtline, istaknuli akcijsku cijenu od 123 tisuće eura i čekali kupce koji vole svoju pokretninu imati uz sebe. Zauzvrat nude plovilo od deset metara s dvije kabine, toaletnu kabinu, visinu u salonu od 190 cm i Volvo Pentu V6-240.
Zbog zadane širine od 2,55 metara brod izgleda malo neskladno. Težina je 3,5 tona tako da će za vuču do mora biti potreban malo moćniji terenac. SR30 je njihov peti i najveći model pa na svome domaćem tržištu očekuju dobar rezultat.
Bavaria kao kooperant
Kad živite i radite u istoj državi s Bavarijom onda je vrlo teško biti konkurentan. Mašinerija svjetskog giganta tolikom brzinom izbacuje nove modele da ih je teško pratiti. U Dusseldorfu su nastupili s modelom R40 Coupe, drugim predstavnikom nove R-linije započete s modelom Fly. Skladne linije i sve kvalitetniji interijer pozicioniraju brod uz rame s velikim talijanskim i francuskim igračima na tržištu, ali po Bavaria cijeni od 360 tisuća eura.
Raskošna centralna kabina s velikim prozorima, ništa manje luksuzna pramčana kabina, široki hodnik i dva toaletna prostora daju do znanja da se nije išlo na trpanje ležajevima već podizanje razine komfora u čemu se potpuno uspjelo. Za pogon su u ponudi Volvo Penta dizelaši snage po 330 KS.
Dosad nismo sreli takav slučaj, ali svoje usluge taj je poznati škver ponudio i za gradnju prototipa Keizer 42, zahvaljujući konzultantu iz Dusseldorfa koji je nizozemske investitore povezao s Bavariom. U prvoj godini planiraju prodati 30 primjeraka što je za serijsku proizvodnu traku prava sitnica. Keizer je luksuzni brod za dnevne izlete, s velikim krmenim sunčalištem i vanjskom blagavaonicom, te unutrašnjim prostorom s dva naslonjača i velikim krevetom bez pregrade, kao u hotelskom apartmanu.
Toaletna kabina također je prostorna, a za potrebu, u krmi su još dva ležaja. Svaki dio broda je predimenzioniran za osjećaj pripadnosti višoj klasi iako je dužina 13 metara. S dvije benzinske Volvo Pente snage po 355 KS cijena je neočekivanih 330 tisuća eura.
Novi Fjord 42 Open sličnog koncepta i karakteristika košta 530 tisuća eura, ali riječ je o već dobro brendiranom proizvodu s težinom u svijetu nautike. Naoko jednostavnih linija Fjord obiluje kompleksnim detaljima po mjeri vlasnika mega jahti koji ga često biraju za bajbot. Platforma za kupanje, sunčališta naprijed i natrag, dva stola za ljetne objede, dvije kabine, te krasni T-top s električno pokretanom tendom - sve su detalji po mjeri nautičara sa stilom.
Povratak Squadrona
U vrijeme dok većina današnjih brendova nije ni postojala, sinonim za stil je bio Fairline, posrnuli britanski proizvođač koji se pokušava vratiti na stare staze slave. U Njemačku su nakon dvije godine pripreme doveli Squadron 53, 17 metara dugu jahtu sa 6-7 ležajeva, raskošnim salonom i gornjim mostom za druženja s prijateljima.
Za 21 tonu istisnine nude se motori snage od 675 do 850 konja i brzine od 30-34 čvora. U pogledu današnjih egzhibicija brod je još uvijek engleski konzervativan što mu daje posebnu draž, pogotovo među starijom populacijom. Cijena počinje od milijun eura što se u ovoj klasi smatra konkurentnim.
Fountaine Pajot je izbacio treći motorni katamaran nove generacije - oznake MY44. U dimenzijama 13,4x6,6 m krije tri velike kabine s kupaonicama tako da će sigurno privući pažnju čarterskih agencija kojima 700 tisuća eura nije previsoka cijena. Opcije pogona su IPS Volvo Pente snage 300 ili 435 konja s dvije tisuće litara goriva za duga krstarenja.
Uz volumen interijera i krmenu platformu najzanimljiviji dio broda je gornji kat s prostorom za velike tulume, pogotovo u kombinaciji s tvrdom nadstrešnicom. Koncept je neupitno zanimljiv, ali po mnogima plovidba dvotrupcima puno više užitka daje pod jedrima.
Kako smo već naveli, gotovo svi veliki igrači u svijetu jedrenja su odlučili postati još veći. Elan je otišao klasu više sa serijom GT, Bavaria C57 ima gotovo 17 metara, Dufour je predstavio 19-metarsku jahtu Exclusive 63, a Hanse 675 od krme do pramca ima čitavi 21 metar. Beneteauov odjel CNB nastupio je s 23 metra dugom 76-icom, a u najavi je serijska proizvodnja 30 metara duge jedrilice CNB 92. Utrka u naoružanju se očito zahuktala i samo je pitanje tko će u budućnosti to uopće kupovati.
Hrvati u akciji
Nama je posebno zanimljiva nova Bavaria jer su u njezinu radu sudjelovali i hrvatski inženjeri. Dugogodišnji projektant Salone Leo Ćurin zaslužan je za konstrukciju i interijer, a pulski studio 2pixel Ivana Doblanovića s glavnim autorom Maurizijom Cossuttijem složio je atraktivne vanjske linije.
Osim najboljeg iskorištenja širine od 5,25 metara i impresivnog volumena, najveći projektni izazov je bio osigurati čvrstoću trupa pri korištenju jedara površine 136 kvadrata. Naravno, cijena je za komfornih pet kabina 470 tisuća eura, pa će sigurno naći mjesto u čarterskim flotama.
Svaki metar se u svijetu nautike skupo plaća pa samo četiri metra duža Hanse 675 ima osnovnu cijenu od milijun eura, a s dodatnom opremom i porezom to lako dođe do milijun i pol. Ono što u škveru posebno naglašavaju je jednostavnost upravljanja nevjerojatna za 32 tone težak brod.
O kakvoj se raskoši radi i koliko koštaju dodaci za takvu jahtu najbolje govori izvadak iz cjenika. Karbonski jarbol i bum 150 tisuća, trup u boji 44 tisuće, olovna kobilica 40 tisuća, navigacijski paket 36 tisuća, sintetički tik 50 tisuća, sedam klima uređaja 53 tisuće, membranska jedra 83 tisuće. Da ne bilo zabune, cijene su u eurima.
Usporedbe radi, samo za cijenu navedenog navigacijskog paketa može se kupiti cijela jedrilica za šest osoba. Poljska Antila 24.4 dužinom trupa od 7,35 metara ispunjava osnovne potrebe cijele obitelji.
U salonu je visina 190 cm, u toaletnoj kabini 180 cm, veliki ležajevi su u krmi i pramcu, a za potrebu mogu poslužiti i klupe u salonu. Kuhinjski blok je također dovoljno velik, a svi bokovi su ispunjeni policama i pretincima od iverice.
Koncept je već desetljećima isti, u istoj klasi se nudi desetak sličnih proizvoda i samo je pitanje koliko će brodograditelj uložiti u namještaj, palubnu opremu i završnu obradu. Iako je nakon šetnje po susjednim reprezentativnim interijerima teško biti nekritičan, za ovoliko novca se mora priznati da je ponuda poštena.
Jedrenje tim đitaškim igračkama s malom sklopivom kobilicom nije posebno uzbudljivo, što posebno naglašavaju kreatori SeaScapea. Njihov model od 24 stope namijenjen je glisiranju, dostiže 22 čvora i upravo je proglašen brodom godine. Unutrašnjost je spartanska i nudi samo osnovni komfor, ali zbog ozbiljne palubne opreme i plastike otporne na metke cijena je 58 tisuća eura. U to su uključeni trajler i komplet jedara.
Da njihova filozofija drži vodu dokazuje podatak o 483 prodana primjerka dosadašnjih triju modela i snažnom zajednicom jedriličara koji se često druže i putuju na egzotična mjesta. Jedna od lokacija je u Murteru gdje agencija Free Spirit Way na njihovim plovilima organizira škole jedrenja, popularnu među Nijemcima, Austrijancima, Nizozemcima… Po riječima Jona Brecelja iz Seascapea i predstavnice agencije Marine Vukelić, ispada da brzo jedrenje vole svi osim Hrvata.
Rasklopiva jedrilica
Svoj koncept jedrilice budućnosti predstavili su maštoviti Španjolci, ugledavši se na Wider Tillija Antonellija. Njihov motorsailor rasklopivih bokova zove se Nuva MS6 i nastoji izvući najviše iz trupa od šest metara. Gliser modernih linija s centralnom konzolom spuštanjem sklopive kobilice postaje štedljiva jedrilica sa skromnim jedrom površine 17 kvadrata.
Brzina s pentom od 40 konja je oko 15 čvorova, a na jedra 7 čvorova. Jednostavnim električnim mehanizmom stražnja trećina broda razvlači se sa 2,45 na 3,45 metara za veći komfor na sidru. Bez opcije proširenja cijena je 44 tisuća, a s njom 56 tisuća eura.
Najdostupnija kategorija pneumatskih plovila u Dusseldorfu je imala nekoliko premijera. Francuski Promarine je izložio Helios 25, klasičan gumenjak dužine 7,5 metara sa Suzukijem 250 ponuđen za 81 tisuću eura. Pet komora Orca hypalona promjera 55 cm okružuju komforan kokpit za petero s kuhinjskim blokom ispod skiperske klupe. Od detalja vrijedi istaknuti pramčane ljestve za more, sklopiva skiperska sjedala, velike platforme i kemijski toalet u tijelu konzole.
Iz obližnje Estonije stigao je aluminijski gumenjak Alunaut A6, vrijedan 59 tisuća eura. Crni hypalon u kombinaciji s visokim nadgrađem i cijevima izgleda vrlo moćno. Vidjevši snimke plovidbe u njihovim negostoljubivim vodama jasno nam je zašto brod treba biti tako robustan. Gotovo svaki put kad uplovi mora podignut motor i trupom strugati po plitkim kamenjima kako bi stigli do obale.
Za plići džep je dobro rješenje njemački Sunmarine ALA-320, aluminijskog trupa i hypalonskih tubusa. Za samo tri tisuće eura dobije se 55 kilograma težak brodić registriran za 5 osoba, maksimalne snage motora 15 konja. Bolju ponudu od ove je bilo teško naći, ali ipak smo iskopali jedan neobičan proizvod iz Grčke. Zove se Nireus FG 350 i na prvi pogled izgleda kao pravi gumenjak. Zapravo, riječ je o potpuno plastičnom plovilu oblikom identičnom pneumatskim plovilima. Težina mu je stoga nešto veća (140 kg), no zato može nositi 25 konja za ugodno glisiranje.
Nas je najviše zainteresirala cijena od 1750 eura. Ako ste odlučili pošto-poto sa sajma doći s novim brodom, najnižu cijenu s motorom dala je Yamaha. Njihov gumenjak sa sklopivim aluminijskim dnom YAM 310S s pentom od 5 konja koštao je ni manje ni više nego 2150 eura.
Desantni pramac
Za kraj predstavljanja plovila ostavili smo starog polietilenskog znanca Whalyja s premijerom modela od pet metara. I dalje je zadržao modularan koncept uređenja interijera s opcijskim roll-barom kao jedinim čeličnim dijelom, te crnom centralnom konzolom i klupom. Najviše nas je razveselio desantni sklopivi pramac, praktično rješenje već viđeno na nekim konkurentskim modelima. To će sigurno privući neke ribolovce i ronioce koji dobro znaju koliko im takav detalj olakšava život na moru. Cijena 350 kilograma teškog Whalyja 500 bez motora počinje od 6150 eura.
Ponuda vanbrodskih motora je bila odlična jer su neki brendovi zastupljeni na nekoliko štandova zastupnika iz različitih zemalja s različitim cijenama. Na Yamahi je glavna zvijezda bio u Parizu premijerno predstavljen model F25 GETL, tehnološki superioran i lagan, ali i šest tisuća eura skup mališan.
Tehnološki iskorak u klasi najavio je i Tohatsu s modelom MFS20E, nakon Suzukija prvom u klasi s elektronskim ubrizgavanjem goriva. Na izloženom prototipu je navedeno da će proizvodnja početi tek u srpnju tako da vrijedi pričekati na novu generaciju popularnog motora tešku svega 43 kilograma.
Mercuryjev nastup uveličala su dva teškaša iz linije Racing, zasad nedostupna kupcima u Hrvatskoj. Prvi je dvotaktni Optimax 300, V6 zapremnine 3200 kubika, zbog sirove snage omiljen u SAD-u. Drugi je dizelaš DSI, zapremnine tri litre i snage 175 konja. Cijena je 35 tisuća eura što je gotovo dvostruko više od benzinskog Optimaxa jednake snage.
Kad će se razlika u cijeni isplatiti teško je procijeniti jer su podaci o potrošnji još nedostupni, no zasad je jedino sigurno da su servisni intervali dizelaša zbog sustava izgaranja sa svjećicama vrlo česti, pa je i to vjerojatno jedan od razloga što proizvod još nije krenuo u maloprodaju.
Morske igračke
Zato je do kupaca napokon stigla Lampuga, prva električna daska za surfanje. Prošloga ljeta jedna je bila na putu do naše redakcije, ali je zbog tehničkih problema testiranje odgođeno. U Dusseldorfu je ponuđena u nekoliko verzija - Air S, Boost GT i Boost GTR. Najjeftinija cijene 15 tisuća eura teška 28 kilograma ima motor od 12 kW (16 KS) i postiže 31 čvor uz pola sata autonomije. Idući model je karbonski, tanji, puno atraktivnije izgleda i košta 21 tisuću eura.
Težak je 37 kilograma, ima nešto snažniji motor od 20 KS, te postiže 34 čvora uz jednaku autonomiju. Top model GTR od 41 kilograma ima 25 konja, maksimalnu brzinu od 38 čvorova i bateriju kapaciteta 40 minuta.
Pioniri morske zabave iz tvrtke Cayago, po običaju su nastupili u velikom stilu. Uz njihova dva velika štanda diljem sajma je po krmama raznih brodova izloženo stotinjak SeaBobova koji su postali obavezna igračka među nautičkim jet-setom. Novitet u ponudi je SeaBob F5 SR dodatno nabildana verzija ionako snažne ronilice.
Uz doplatu od četiri tisuće eura, na standardnih 13 tisuća, dobiju se 10 posto bolje performanse sa sedam brzina, krmena stabilizacijska krilca, te dvije kamere za snimanje ispred i samoga sebe s unutarnjom memorijom i WLAN modulom za prebacivanje sadržaja.
Ljubitelji ronjenja došli su na svoje i s prvim univerzalnim kućištem za smartphone talijanske tvrtke Easydive. Njihov Leo3 smart, težak 1,2 kg garantira sigurne zarone do 150 metara i zasad prihvaća modele Applea, Huaweija, Samsunga i Sonyja. Cijena na sajmu je bila tisuću eura što s obzirom na cijene današnjih premium modela mobitela i nije pretjerano.
U kućištu je baterija od 9000 mAh, a za rasvjetu je potrebno nadoplatiti, ovisno o potrebama. Nakratko smo ga isprobali i na suhome sve funkcionira glatko. Nadamo se da će takvo biti i u moru.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.