Godinu dana i osam mjeseci nakon što je izvučen s morska dna kraj otoka Iža, Atlant, najstariji ribarski brod na Jadranu, u utorak je posljednji put isplovio. Od luke u Kukljici gdje je bio na vezu do rezališta u Lamjani ispratili su ga svi oni kojima generacijama nije bio samo brod već i član obitelji, oni koji su ga zvali "čovik".
Prije svega njegov kapetan i vlasnik Šime Blagdan sa svojom obitelji i vjernom posadom koja Alanta nije napuštala niti nakon strašne pijavice 27. rujna 2022. godine kada se brod potopio i svoj 114 godina dug put skončao u dubokoj morskoj utrobi kraj punte Parde.
Puna dva dana trajala je specijalna akcija izvlačenja Atlanta sa 64 metra morske dubine. U listopadu te godine uspješno je otegljen u remontni škver, no pomoći nije bilo. Oštećenja su bila prevelika. Agregati, ledomati, sonderi, elektronika...sve je stradalo do neprepoznatljivosti iako na samom brodu, koji je malo prije havarije bio temeljito obnovljen, dno nije bilo oštećeno. Kao ni motor.
No, sve drugo tražilo je temeljitu obnovu i investiciju od pola milijuna eura, što je za ovu ribarsku obitelj iz Kukljice na otoku Ugljanu bilo nemoguća misija.
- Cijelu noć nismo spavali, ružan je i tužan taj osjećaj ispratiti ga na posljednju plovidbu do rezališta. Netko će reći da je bio samo brod, ali nama je Atlant bio puno više od toga. Običaj je, kad se brod vozi zadnji put, zatrubiti u vali za posljednji pozdrav. Kad je jutros zatrubila Altantova sirena, to nas je svih skupa slomilo. Godinu i osam mjeseci iščekivali smo ovaj dan, znali smo da mu nema spasa iako je nakon izvlačenja tinjala nada. Ali, s ovime njegova priča završava. Zato smo ga ispratili kako je zaslužio, nismo ga htjeli samog pustiti - kažu nam Ingrid i Šime Blagdan, vlasnik i kapetan broda koji je imao svega šest godina kad je Atlant došao u familiju.
Kupili su ga u Boki, tada je još bio istraživački brod oceanografskog instituta. Sagrađen je u Rijeci 1908. godine pod imenom Istraživač. Za potrebe Akvarija Dubrovnik kupljen je krajem 1951., pa se u upisniku Lučke kapetanije Dubrovnik vodio u kategoriji male obalne plovidbe.
Prvu posadu ukrcao je 19. siječnja 1952. Bio je dug 18 metara i širok 4,6 metara, a po svojoj je dužini zabilježen kao njihov najduži brod. Mogao je ploviti brzinom od 10 čvorova. Posadu iskrcava 20. travnja 1960. kada se prodaje i odlazi u Oceanografski institut u Boku kotorsku.
Sedam godina kasnije kao brod imena Atlant kupuje ga obitelj Blagdan iz Kukljice, nastavljajući s njim obiteljsku ribarsku tradiciju.
Atlantom su plovili Zdravko i Ante Blagdan sa sinovima Jurom i Šimom, te uz drvenu koćaricu prehranili i školovali dvije velike obitelji. Kasnije svoj put Atlant nastavlja samo sa Šimom, kada je prenamijenjen iz koče u plivaricu i temeljito obnovljen. Bilo je to neposredno pred havariju.
- Da se nije dogodila ta tragedija, on je mogao ploviti još godinama. Nakon što je izvučen, mi iz njega žlicu vode nismo morali ispaljiti, u tako dobrom stanju je bio. Zato je Šime s njim namjeravao raditi dokle god može. Na žalost, sudbina je htjela drugačije - završava Ingrid Blagan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....