StoryEditorOCM

39. JUŽNODALMATINSKaNajljepšu jadransku regatu obilježilo nabrijavanje jedrilica, bilo je i prevrtanja, srećom bez posljedica. Evo tko je na kraju slavio

Piše Krešimir Đakulović
21. kolovoza 2019. - 10:22

Što južnije to tužnije - krilatica je koja možda vrijedi u domenama ekonomije, nekih radnih navika općenito, ili u promatranju života tijekom čitave godine na nekim područjima. Ali kad je u pitanju ljetno krstarenje, ili neki oblik regatne đite, obično su oni koji su dojedrili najjužnije najsretniji, te se kući vraćaju s najljepšim sjećanjima koja evociraju sreću, osobito tijekom zimskih dana, kada na jugu stvarno postaje tužno.

Posvećenost brzini

Južnodalmatinska regata godinama glasi za najljepšu regatu koju ljubitelji plovidbe pod jedrima sebi mogu priuštiti.

image
Prekrasan akvatorij u srcu sezone
Ivica Trojanović

Bilo to u obiteljskoj izvedbi, s krstašem koji zadovoljava natjecateljski minimum svojim performansama, ali zato pruža i više od minimuma komfora, ili s regatnom zvijeri koja je obično građena od karbona i svaki atom koji čini brod i posadu posvećen je što većoj brzini i možebitnoj pobjedi, ali ponekad, nažalost, to ide i nauštrb sigurnosti.

Upravo je posvećenost performansama nauštrb svega ostaloga iskočila u prvi plan 39. izdanja Južnodalmatinske regate.

Open scena u vodama Jadrana svojim samogradnjama odavno špekulira s potrebnom težinom kolombe. Naime, što manje težine općenito rezultirat će boljim performansama. Posljedično, kolombe na nekim jedrilicama koje su vlasnici nabrijali do krajnjih granica dostatne su samo da se jedrilica ne bi prevrnula na vezu.

Kada se podignu jedra, prevrtanje je vrlo vjerojatno ako posada svojom težinom ne balansira, manje-više poput one u malim klasama gdje postoji samo centarbot koji ne služi stabilitetu, već to čini posada koja svojom težinom visi na bandi broda.

Takva konfiguracija, velike površine jedara i maloga momenta stabilnosti koji daje kobilica, te malobrojne posade koja nije na vrijeme reagirala, rezultirala je prevrtanjem koje je srećom završilo bez štete za zdravlje i sigurnost posade zahvaljujući brzoj reakciji regatnoga odbora ovogodišnje Južnodalmatinske regate. Jedrilicu prevrnutu na desni bok regatni odbor je nježno uzeo u tegalj i doplovio u sigurnost Pomene.

Idealni uvjeti

- Na startu druge etape bilo je malo mora, negdje od 1 do 2, te vjetra iz smjera zapada jačine do 15 čvorova. To su odlični uvjeti za jedrenje i upravo po idealnim uvjetima došlo je do prevrtanja – komentirao je Alen Kustić, član regatnoga odbora. Istaknuo je da jedrilica prevrnuta na svoj bok, s jarbolom u moru, uopće nije imala pozitivan, već negativan stabilitet, pa je bilo nužno na vrh jarbola vezati pajet da ne bi došlo do potpunog prevrtanja za 180 stupnjeva.

image
Prof. Kustić je mogao održati lekciju iz stabiliteta
Ivica Trojanović

Naposljetku jedrilica je naporima regatnoga uspravljena, te je uz manju štetu na križevima jarbola nastavila jedriti samo na flok skraćenim kursom.

Ovo prevrtanje zorno svjedoči da prilikom izrade i projektiranja jedrilica koje su namijenjene samo performansama, bez ikakvih drugih kompromisa, jedini i uvijek važeći princip kojega se nikada ne smije kompromitirati jest život i sigurnost posade.

Ostaje nada da će zaljubljenici u krstaše koji se natječu po Openu učiti i naučiti svoje prerade i samogradnje izvoditi s pameću koja će maritimne karakteristike svojih plovila promatrati neodvojivo od svega onoga što jamči siguran život i dugi jedriličarski vijek svakoj jedriličarki i jedriličaru.

Ciljano nabrijavanje

Na startu ispred Orebića našlo se 40 jedrilica. Ljetne bonace i povremena osvježenja s maestralom koji bi dosezao optimalne uvjete za jedrenje, uvjeti su koji su obilježili sve tri etape. Prema Open premjeru, kako to obično biva, pobijedila je posada na najvećoj jedrilici. Shining MM, gotovo dvadeset metara duga jedrilica kojom je kormilario Miloš Radonjić, bila je neuhvatljiva za ostatak znatno manje konkurencije odnijevši pobjedu u sve tri etape.

Alec Cvinar kormilario je Dubrovnikom, čija je posada osvojila ukupno drugo mjesto ispred TotoTravela s Mariom Hrvojem.

Za pobjedu na Južnodalmatinskoj regati jedrilicu je potrebno nabrijati ne za performanse, već za formulu koju donosi ORC premjer prema kojem se određuje pobjednik. Treće mjesto prema ORC-u osvojio je naš poznati skijaš Ivica Kostelić za kormilom jedrilice El Orada, drugi kormilar je bio Mario Hrvoj s posadom Toto Travela, dok je pobjedu na regati zaslužila posada Mareusa s Lukom Jerčićem za kormilom.

18. studeni 2024 02:23