StoryEditorOCM

nove tehnologijeMotori budućnosti: Električne pente Yamaha Harmo uskoro idu na tržište. Za dvije, tri godine pojavit će se i na Jadranu

Piše Tomislav Kukec i Tomislav Krišto
29. studenog 2022. - 15:05

Nije velika mudrost napisati da je Yamaha lider u proizvodnji vanbrodskih motora. Hrvatska je ovih dana po procjeni najveće svjetske platforme za nautičare izabrana kao najpoželjnija destinacija za jedrenje i plovidbu na svijetu, imamo najveću čarter flotu, pa je logično da i Yamaha ima velik interes za hrvatsko tržište. Jan Koopmans, direktor programa Yamaha Marine, i Romain Vicquery, regionalni koordinator prodaje, stigli su krajem studenoga iz Nizozemske u Zagreb, gdje su održali kraću prezentaciju noviteta u svojoj ponudi. Ujedno su rado odgovarali na novinarska pitanja jer imaju u planu mnogo noviteta, kako za nautičare, tako i za vlasnike većih jahti.

Pametna navigacija

Na proteklome sajmu METS sve je bilo u znaku budućnosti i pametne navigacije. Je li Yamaha spremna za autonomnu plovidbu, zanimalo nas je.

- Svakako, sve nas je pandemija koronavirusa pogodila i pokušali smo učiniti sve kako bismo osigurali da se tržište brodova održi, pa i napreduje. Trenutno intenzivno radimo na sustavu automatskog dockinga, odnosno izvlačenja brodova iz mora na suho radi održavanja. Ali, da, radimo i na sustavima autonomne plovidbe - kazao je direktor Koopmans.

image

Predstavljanje noviteta u zagrebačkoj centrali Yamahe

Tomislav Krišto/HANZA MEDIA

Najavio je i skorašnji izlazak Yamahinih HARMO električnih penti koje bi se već za dvije do tri godine, kaže, mogle pojaviti na Jadranu.

- To je također novi proizvod, vjerujemo da će motori na električni pogon biti budućnost. To je već sada itekako vidljivo u automobilskoj industriji i mi se naprosto tome moramo i želimo prilagođavati - pojasnio je.

Odgovorili su i na pitanje o isplativosti V8 motora, koji je njihov životni vijek i koji su izazovi servisiranja taksi brodica koje na tržištu Jadrana naprave u nekoliko mjeseci i po nekoliko stotina sati plovidbe. U Yamahi se slažu da je to izazov, ali kažu da tomu mogu doskočiti.

- Motori Yamaha su poznati po izuzetnoj pouzdanosti i vrlo malom broju kvarova. Najveći nam je problem osigurati mogućnost servisa sedam dana u tjednu, 24 sata dnevno, jer to je ono što je našim korisnicima često prijeko potrebno, kao i dostupnost rezervnih dijelova. Stoga sada, u suradnji s našim partnerima, pokušavamo razviti što je više moguće jaku mrežu servisnih radionica i trgovina dijelovima kako bismo omogućili, naročito onima koji posluju na temelju plovidbe, nesmetan rad u jeku sezone. To nam je izuzetno važno - dodao je. Istaknuo je da je proizvodnja motora za komercijalnu plovidbu trenutno prioritet.

Motor V8 na vodik

Kao što znamo, Toyota je od Yamahe relativno nedavno naručila razvoj V8 motora na vodik. Možemo li očekivati njegovu primjenu u nautičkom segmentu?

- Trenutno nemamo konkretne planove, ali s Toyotom imamo vrlo blisku suradnju. Vjerujem da ćemo zajedno moći u doglednoj budućnosti doći do rješenja, ali kada će to biti, u ovom trenutku ne možemo reći. No, uvjeren sam da je i to budućnost obje kompanije - kazao je direktor.

image

Jan Koopmans - direktor Yamaha Marine programa
 

Tomislav Krišto/HANZA MEDIA

Rat u Ukrajini, ali i mnogi drugi čimbenici doveli su do velike inflacije, a cijene goriva izuzetno su porasle. Nautičari, naročito oni koji koriste isključivo motornjake, moraju trošiti sve više novca kako bi uživali u plovidbi. Zanimalo nas je jesu li cijene goriva utjecale na odabir snage motora i broj sati u plovidbi, odnosno raspolaže li Yamaha kakvim konkretnim podacima o tomu.

- Da, radili smo istraživanje i rezultati su nas čak i pomalo iznenadili. Naime, i ljudi s mnogo novca počeli su kupovati jeftinije motore slabije snage kako bi uštedjeli na gorivu. Recimo, to je posebno vidljivo u skandinavskim zemljama. Nekakav prosjek je oko 50 sati plovidbe na motor, a sada se, rastom cijena goriva, smanjio za najmanje 20-25 posto - otkriva, dodajući da čak i oni s jačim motorima koji si mogu priuštiti gorivo smanjuju sate provedene u plovidbi isključivo zbog tog elementa.

Novi jet-skijevi

Ovog ljeta su kupci dobivali motor, ali su za instrumente morali čekati još nekoliko mjeseci. Kad očekujete da će se stabilizirati rokovi isporuke?

- O.K., što se nas tiče, rokovi isporuke su se stabilizirali. Imamo određene probleme koji se rješavaju. Jako nam je žao ljudi koji nisu na vrijeme dobili sve što su naručili, ali, ponavljam, situacija se stabilizirala i više ne očekujemo veće zastoje u proizvodnji i isporuci - rekao nam je.

image

Yamaha Harmo - pogon i bočni potisnik u jednom

Tomislav Krišto/HANZA MEDIA

Jedan od važnijih segmenata svakako je onaj jet-skijeva na kojima turiste možemo vidjeti gotovo u svakom, pa i najmanjem mjestu na Jadranu tijekom sezone. Mnogim iznajmljivačima to je važan izvor prihoda. Stoga je izuzetno važno da znaju hoće li im jet-ski, odnosno motor, biti isporučen na vrijeme, a svakako se uvijek željno očekuju i noviteti, jer korisnici jet-skija uvijek žele što brže, snažnije i uzbudljivije adrenalinsko iskustvo.

- Iduće sezone u Dusseldorfu predstavit ćemo nekoliko novih proizvoda tog tipa, no u početku ih neće biti mnogo, pa svima zainteresiranima preporučujemo da ih naruče što prije. Upravo smo sklopili dogovor o prodaji 23 komada našim distributerima, no još neko vrijeme nećemo biti u mogućnosti ići u masovnu proizvodnju, ali i to je u planovima - zaključuje.

08. studeni 2024 08:11