Obitelj Kuštera s Pašmana prije dvije godine zakoračila je u kategoriju luksuznijih plovila srednje klase i svojim Kusterom 70 prikupila simpatije mnogih poklonika ručnoga rada. Tri tone težak gliser s kabinom, skockan do posljednjeg detalja, pokazao je njihovu strast i posvećenost maloj brodogradnji, ali cijena od 85 tisuća eura odbila je mnoge zainteresirane kupce.
Jedan od komentara odnosio se na odabir izvanbrodskog motora koji se, po mišljenju ljubitelja dizela, nikako ne uklapa u liniju tradicionalnih guceva. Odgovor je nedavno stigao u obliku Yanmara 250, najnovije generacije 4LV common-rail motora, prve u toj klasi napravljene po zahtjevnoj Tier 3 normi emisije štetnih plinova. Četverocilindrični motor zapremnine 2,7 litara nudi se i u četiri prigušenije varijante, sve do najmanjeg od 150 konja.
Motor u knap
Nabijeni motor se u knap uklopio u Kusterovu utrobu pa za spuštanje u strojarnicu ostaje samo malo prostora oko kopče. Plastična postolja i ukrute lijepo su obrađeni i na prvi pogled svi priključci izgledaju uredno složeni. Srećom, većina elemenata je pristupačna s gornje strane pa se servis može odraditi s razine kokpita.
Jedan veliki poklopac je u toj situaciji nezgrapan za prolazak ostalim članovima posade i veliko opterećenje za amortizere. Kao što smo naveli i u prvom testu, možda bi bilo praktičnije da je podijeljen na dva manja.
Podnica je i dalje ostala ravna i uz široki kokpit cijela platforma je sada slobodna za ribolovne i druge morske radosti. To je glavna funkcionalna prednost dizelske varijante, uz naravno stabilnost postignutu nižim težištem motora. Vrijedi napomenuti kako je na ravni gliserski trup dodana kobilica visine 30 centimetara, što povećava otpor bočnom ljuljanju.
Glavni nedostatak svih dizelaša je cijena, u ovom slučaju 20 tisuća eura više od verzije s benzinskom Yamahom 300. S trenutnom inverzijom razlike u cijeni tih dvaju energenata na pumpama, isplativost postaje sve nemogućija misija. Kada bismo uzeli brzinu od 20 čvorova za prosjek eksploatacije, Yanmar na sat uštedi devet litara goriva.
Bez usporedbe cijene servisa i izvanrednih popravaka, za povratak investicije trebaju proći gotovo dvije tisuće radnih sati. Suprotno očekivanjima, s dodavanjem gasa stvari postaju još povoljnije za benzinski pogon, pa tako na maksimalnih 29 čvorova Yanmar troši 51 litru na sat.
Pri toj brzini je Yamaha čak dvije litre štedljivija jer joj je to optimalno opterećenje od 70 posto. Kad se nju stisne do krajnja 42 čvora, onda i popije dvostruko više (98 litara), no svakako je prednost imati zalihu snage ako vam zatreba.
Unatoč razlici u snazi, okretni moment je pak na strani modernog dizelaša koji moćnije reagira na gas. S jednim dizelskim osovinskim vodom, naravno, treba zaboraviti na sportsko okretanje u krug, to i dalje ostaje privilegij penti i Z-prijenosa. Kuster s Yanmarom ide dobro i glisirajući u krug volanom maksimalno okrenutim ulijevo opiše kružnicu promjera četrdesetak metara.
Za isti manevar udesno uzme još nekoliko metara više i zbog male udaljenosti propele od površine iza sebe ostavlja malu perjanicu od pjene kao sportski gliseri s površinskim vijcima.
Interijer za pet
Upravljivost u tijesnim prostorima marina spašava pramčani potisnik, učinkovit i bučan, posebno kada ga se ugradi bez odgovarajuće izolacije. Uz mali joystick je Yanmarov instrument s osnovnim podacima o motoru, dok sve ostalo prikazuje centralno smješten Simradov višenamjenski ekran.
Oko njega su postavljena dva reda klasičnih prekidača na karbonskoj podlozi, sve jasno i pregledno. Inoks ručica gasa je na posebnom postolju uz desni bok i ergonomski je dobra, možda presitnog završetka, no ugodna za korištenje. Ispod velikih prozora na bokovima su dodani novi svjetlosni otvori kako bi se sjedeći za stolom moglo imati ljepši pogled na okolinu.
I procjep na trupu kabine je povećan, što podiže atraktivnost prostora. Kako bi se u kabini dobila veća visina, napravljene su dvije stube.
Za sastavljanje kreveta po dijagonali dimenzija dva puta dva metra treba popuniti sredinu. Iznad ležaja je visina ugodnih 100 cm, dok je u salonu strop visok 195 centimetara. Jednostavna toaletna kabina je, pak, visoka 160 cm i njezin ulaz oplemenjuju drvena vrata nadsvođena masivnim rukohvatom.
Mnogima će biti zanimljiv i gotovo dvometarski ležaj na mjestu blagovaoničkog stola s umecima širok od 80 do 140 cm. Cijeli interijer je odličan primjer kako se plastika i drvo estetski i ergonomski nadopunjuju i obogaćuju ukupni dojam.
S odmjerenim korištenjem masiva i laka stvoren je vrlo ugodan ambijent, kako za boravak, tako i za kužinavanje na malom kuhinjskom bloku iza skiperskog sjedala.