Čim se pandemija koronavirusa razmahala po svijetu i dosegla SAD, trgovačko udruženje Cruise Lines International Association (CLIA) sa sjedištem u Washingtonu, sredinom ožujka 2020. najavilo je suspenziju operacija svih kruzera iz američkih luka na 30 dana. S pogoršanjem situacije na američkom tlu, u travnju je tamošnji Center for Disease Control (CDC) iz Atlante produžio naredbu o neisplovljavanju velikih putničkih brodova za idućih 100 dana.
Kruzerske kompanije su se unatoč tome nadale kako će ugroza, sukladno najavama predsjednika Donalda Trumpa, nekako proći, te da će primiti goste na svoje ploveće palače barem u srpnju ili kolovozu. Međutim, njihov se optimizam, nažalost, rastopio poput snijega na suncu...
Unatoč velikim naporima svjetskih znanstvenika i liječnika, pandemija se za sada ne može zaustaviti. Shodno tome, CLIA je krajem lipnja objavila kako najveće kruzerske kompanije neće raditi sve do 15. rujna. Nije ni čudo kada se uzme u obzir konstantno veliki broj zaraženih i mrtvih od COVID-19 u SAD-u. Primjerice, do 28. srpnja 2020. broj umrlih u toj zemlji dosegnuo je ukupno 151.850 ljudi, s time da je dnevni broj zaraženih u drugom dijelu srpnja varirao od 56.130 do 75.600.
Situacija se ne smiruje
Premda je broj mrtvih od koronavirusa u odnosu na proljeće smanjen i kreće se u rasponu od 450 do 1000 svakog dana, situacija u SAD-u se ne smiruje. U Velikoj Britaniji broj novozaraženih se smanuje, ali se ipak u prosjeku svakodnevno razboli 700 ljudi. Slične brojke ima i Francuska, Španjolci dnevno imaju oko 2000 zaraženih, dok 500 ljudi svakodnevno oboli u Italiji. Zbog toga se u udruzi Cruise Lines International Association sa zebnjom pitaju do kada će trajati pošast koja im je donijela enormne gubitke i kraj joj se ne nazire.
Štoviše, glavno pitanje u renomiranim američkim medijima kao što su New York Times i Washington Post glasi: može li kruzerska industrija preživjeti oluju zvanu korona? Također se pitaju – koliko će dugo brodari izdržati shutdown uzrokovan pandemijom? Odgovor na to ne zna nitko, ali je činjenica kako su divovi poput Carnival Cruise Lines i Royal Caribbeana posegnuli za dodatnim kapitalom kako bi prevladali krizu.
Bankrota se svi boje
Šefovi treće najveće svjetske kruzerske kompanije Norwegian Cruise Line također su zabrinuti glede opstanka, pa su objavili informaciju o primitku financijske injekcije, odnosno 400 milijuna dolara koje je uložio privatni investicijski fondi L Catterton, kao i dodatnom kreditu što bi im trebalo biti dovoljno za preživljavanje bez putnika do iduće godine. Međutim, mala španjolska kruzerska kompanija Pullmantur Cruceros (ima tri broda), zapravo joint venture između Royal Caribbeana (49 posto dionica) i Cruises Investment Holdinga (51 posto dionica), nije imala odgovor na krizu. Stoga je najavila bankrot, što je scenarij kojeg se boje svi vlasnici kruzera.
Nema onoga tko može kazati – strpite se, pandemija će proći i sve će biti kao prije. No, iz agencije Moody's već su snizili rejting tri najveća kruzerska brodara Carnivala, Royal Caribbeana i Norwegian Cruise Linea, ne samo zbog neizvjesnosti glede COVID-19, nego i pretpostavke kako će kriza zbog gubitka radnih mjesta i pada prometa u poslovanju osiromašiti veliki broj ljudi na svijetu i kad sve prođe (ako prođe), mnogi više neće imati novca za luksuzna krstarenja.
Neizvjesnost dakle traje do daljnjega, a eksperti Washington Posta smatraju da će moćne kruzerske kompanije vjerojatno opstati u nezapamćenoj krizi, dok manje čeka gašenje djelatnosti i prodaja brodova.
Stalne odgode
O velikim problemima koji su zahvatili kruzersku industriju popričali smo s našim pomorcem, Splićaninom Joškom Balićem (40), koji plovi već 17 godina, dok je posljednje tri kormilar (Able seaman) na MSC kruzerima. I sam je iznenađen događanjima posljednjih mjeseci koje, ruku na srce, nitko nije očekivao.
– Svojevremeno su mi iz kompanije javili da se sve plovidbe odgađaju do lipnja, pa onda do kolovoza. Tako će se vjerojatno i nastaviti s obzirom na stalni broj zaraženih u cijelom svijetu, pa je strpljenje jedina opcija – rekao nam je Balić tijekom razgovora za Otvoreno more.
Može li se ići na krstarenja i sada dok korona traje, naravno uz mjere sigurnosti?
– Ja sam sada na brodu MSC Bellissima, drugom kruzeru klase Meraviglia koji je 2018. izgrađen u škveru Chantiers de l'Atlantique. Dug je 315,8 m i na njemu je 4500 ljudi, od čega 1400 članova posade. Unatoč velikim gabaritima i neviđenom luksuzu, jako dobro znam da je nemoguće spriječiti miješanje i okupljanje ljudi na 18 paluba. Veliki dio prostora broda je zajednički. A putnicima se ne može kazati – zaključajte se u kabine i ne izlazite vani.
Osim toga, na četvrtoj palubi su svi članovi posade, od kojih su neki sami u kabinama, dok ih u drugima ima po dvoje ili čak četvero. Dovoljno je da jedan ima koronu i zarazi ostale članove posade, pa eto nevolje. Ukratko rečeno – ma kako velik bio, brod je ipak skučeni prostor za tako puno ljudi i lako dolazi do masovne zaraze. Uostalom, vidjeli smo kako je virus zarazio i 1150 mornara na američkom nosaču zrakoplova USS Theodore Roosevelt.
Ugrožena egzistencija
Kada bi kruzeri mogli opet zaploviti, prema vašim procjenama?
– Kompanije ne žele ništa riskirati pa sam uvjeren da kruzeri neće raditi sve dok se ne pojavi cjepivo za COVID-19. Navodno će to biti dogodine, što budi nadu, iako smo svi svjesni da bi se najave o cjepivu 2021. mogle i izjaloviti. Doduše, možda se dogodi nekakvo čudo pa virus nestane sam od sebe.
U svakom slučaju, egzistencija vam je ugrožena?
– Itekako. I to ne samo meni nego i svim članovima posade. Osuđeni smo na čekanje, pa što bude. Drukčije ne može ni biti, jer na Bellissimu uglavnom dolaze Francuzi, Španjolci, Nijemci i Talijani, a korona i dalje širi u njihovim državama.
Koliko je približno Hrvata među posadom na kruzerima?
– Rekao bih da je na svakom kruzeru oko 10 posto posade iz Hrvatske. Prije ih je bilo i više, ali se sada broj smanjuje.
Postoji li opcija zapošljavanja na trgovačkim brodovima?
– Ja osobno i dio mojih kolega pomoraca s kruzera naravno možemo ići na trgovačke brodove, ali ni oni više ne voze uobičajeno. Znam pomorce koji su radi pandemije proveli na tim brodovima 7 do 8 mjeseci. Uostalom, neke kompanije moraju cijelu smjenu s broda slati 15 dana u izolaciju, što im nije isplativo kada ljudima trebaju platiti dnevnice, hotel, hranu...
Nažalost, sve se poremetilo i sve je palo. A ne zaboravite da su uz kruzere vezane i druge djelatnosti – zrakoplovne kompanije prevoze puno gostiju u polaznu luku, provišta više nema, a i turističke agencije ostale su bez dijela kolača...
Kruzeri u rezalištu
Imate li informacije kako se druge kompanije nose s krizom?
– Svi stenju i nikome nije lako. Evo, nedavno sam čuo kako je gigant Royal Caribbean poslao tri kruzera u Napulj u rezalište. Doduše, jesu to stariji modeli, no mogli su jamačno ploviti još godinama. Ovako je to ispalo – daj što daš, kada se brod prodaje u staro željezo.
Kako kotiraju hrvatski pomorci na MSC kruzerima?
– MSC Cruisers je obiteljska tvrtka, osnovana u Napulju 1989. godine i zauzima četvrtu poziciju na svijetu u kategoriji kruzerske djelatnosti. Hrvati su tu od početka i ta se tradicija održala. Treba također naglasiti da su naši časnici traženi kadar u svijetu pomorstva, i na to sam jako ponosan. Usput ću reći da je MSC Cruisers dio švicarsko-talijanske kompanije Mediterranean Shipping Company (MSC) sa sjedištem u Ženevi, a ona je druga na svjetskoj ljestvici po broju kontejneraša.
Za kraj pitanje iz radoznalosti. Vjerojatno ste bili na svim svjetskim morima, možete li usporediti ljepote drugih destinacija u odnosu na Jadran?
– Istina, kao pomorac sam se nagledao puno lijepih mjesta. Osim toga, plovio sam na kruzeru MSC Magnifica oko svijeta 4 mjeseca i bio na top odredištima, ali uvijek kažem – svaka čast svima, ali je naš Jadran među najljepšim mjestima na svijetu.
Nevolje za Kriljane
Mišljenje o krizi na putničkim brodovima zatražili smo i od iskusnog pomorca Denisa Vukovića iz Krila Jesenice, čija se obitelj đitama za turiste bavi već 22 godine. Sada njihov brod Mendula zbog malog broja turista neće ploviti do kraja kolovoza.
Kakva je situacija u Krilu Jesenice, ima li gostiju na vašim mini kruzerima?
– Pandemijska kriza je pogodila i nas, ali neki brodovi ipak plove. Onako odoka mogu reći da od nas 120, na moru bude 20-ak brodova, dakle oko 10 posto. U prednosti su oni koji tradicionalno rade s turistima iz zemalja koje nisu toliko pogođene pandemijom. To su Slovaci, Česi, Nijemci...
Svakako ste zabrinuti za budućnost, jer virus ne posustaje?
– Zabrinuti jesmo, no država nam za sada pomaže i svaka im čast na tome. Mislim da će svi Kriljani nekako prebroditi ovu krizu i sezonu 2021. čekat ćemo s optimizmom. Valjda će tada sve opet biti kao nekada. Međutim, što će se uistinu događati s virusom nitko ne može znati. Zato sa zebnjom pratimo pandemijsku situaciju u Europi i nadamo se da ćemo izbjeći crni scenarij da zbog manjka gostiju i prihoda, a onda i velikih kredita i hipoteka, svi zajedno kleknemo zbog krize – rekao nam je Denis Vuković.