StoryEditorOCM

Format za dušuJeanneau Sun Odyssey 319: dizajneri su uložili golemi trud da u trup kraći od deset metara ugrade maksimum prostranosti i komfora. U tom su naumu u potpunosti uspjeli

Piše Sergije Dvornik
15. srpnja 2019. - 10:05

Iako zbog trendova u nautičkom turizmu brodograditelji preferiraju gradnju i prodaju sve većih i dužih jedrilica, još uvijek je jaka konkurencija na tržištu jedrilica dugih do 10 metara, gdje se brodograditelji jednakom žestinom bore za vodeću poziciju na tržištu. Razlog tomu je vjerojatno što je to najčešće prvi odabir većine novih zaljubljenika u jedrenje, budućih ponosnih vlasnika većih i dužih plovila.

Organizacija prostora

​Svako malo na tržištu jedrilica takve dužine konkurenciju dodatno začine i novi brodograditelji željni iskazivanja, nerijetko i s novitetima opremljenim nekim inovativnim rješenjima u unutarnjem i vanjskom dizajnu. Stoga ne čudi da je povratku na ovaj segment tržišta renomirano francusko brodogradilište Jeanneau posvetilo ogromnu pažnju, te osobitu posvećenost organizaciji prostora prilikom projektiranja najmanjeg modela u liniji Sun Odyssey oznake 319.

Takav se pristup definitivno isplatio, jer im je u manje od godinu dana donio brojna priznanja i odlične tržišne rezultate.

image
Dva lista kormila osiguravaju dobru upravljivost
Božidar Vukičević/Cropix

Zbog otvorene krme pristup kokpitu s kopna jednostavan je i siguran. Relativno mala krmena platforma opremljena je robusnim i sigurnim sklopivim ljestvama za silazak u more, smještenim na desnoj strani krmenoga zrcala, te promišljenim završetkom krmene ograde koji služi kao rukohvat dok stojite na krmenoj platformi.

Tu vam je, također, nadohvat ruke i vanjski tuš s toplom i hladnom vodom. Iako je u ponudi opcijski, voljeli bi da je sklopiva platforma koja se jednostavno pretvara u privatnu plažicu obvezni dio opreme, jer bez nje plovilo gubi dosta od svoje udobnosti.

Ugodan naslon

Krmeni dio kokpita u potpunosti je posvećen skiperu. Za ovu dužinu plovila možemo reći da je prostran prvenstveno zahvaljujući širini, što je omogućilo i formiranje s lijeve strane prostranog lokera za smještaj plina i hrpe dodatnih stvari.

Kolo kormila, koje opcijski može biti sklopivo, ne ometa komunikaciju skipera prema pramcu, jer jednostavno preko klupe može stupiti na prolaz prema pramcu. Ostali dio kokpita posvećen je posadi za opuštanje, i na vezu i tijekom navigacije.

​Zahvaljujući širini klupe su više nego prostrane i udobne, a visoki kokpit im osigurava i ugodan naslon. Promišljeno je iskorištena i ravna stijenka kabine, tako da se klupe mogu iskoristiti i kao prostrani naslonjači – po meni jedno od najugodnijih mjesta za opuštanje na jedrilicama.

​Cijeli prostor dobro je zaštićen od vremenskih utjecaja i sunca prostranim i robusnim biminijem koji može odoljeti svakom vjetru i kiši. Dodatno se kokpit može zaštititi i sprayhoodom, te praktički u potpunosti zatvoriti. Kako s desne strane nije predviđena kabina, cijelom dužinom se smjestio prostrani lako pristupačni loker.

Upravljačko postolje

Kokpitom dominira upravljačko postolje koje pruža dovoljno prostora s krmene strane za ugradnju skiperu svih potrebnih instrumenata i ekrana, uz neometan pogled od kola kormila. Sa strane je pak opremljen rukohvatima i sklopivim stolićem. Iako je kokpit prostran, sve skupa je malo tijesno i sigurno će se stvarati gužva prilikom kretanja brojnije posade. No, za ovu veličinu plovila iskorištenost prostora je doista maksimalna.

U potpalublje se silazi kroz prostrani otvor koji se može zatvoriti stijenkom – vratnicom koja nam uvijek stvara problem gdje je smjestiti. No, ovdje je to promišljeno riješeno tako da se problematična vratnica tijekom navigacije smješta u kliznu stjenku ulaza. U potpalublje se silazi čvrstim stepeništem ispod kojeg je smještena prostrana strojarnica koja je dobro zvučno i toplinski izolirana.

Vertikalni bokovi

Sun Odyssey 319 prvenstveno je namijenjen krstarenju pod jedrima, zbog čega je pažnja projektanata bila maksimalno posvećena organizaciji i iskorištenosti prostora. Modernim dizajnom trupa, gdje se osim ogromnog volumena u pramčanom dijelu plovila bokovi gotovo vertikalno spuštaju do vodene linije, stvoreni su preduvjeti za dobivanje obilja prostora na plovilu nevelike dužine, uz zadržavanje dobrih jedriličarskih karakteristika.

Visoki krov omogućio je ugradnju velikih panoramskih prozora na nadgrađu koji, uz one na bokovima, omogućuju odličnu dnevnu osvijetljenost i neometan pogled, što dodatno naglašava osjećaj udobnosti i opuštenosti u morskom okruženju.

​Velikim volumenom okana na stropu koja se otvaraju osigurana je i dobra ventilacija prostora.

​Dobrim odabirom materijala i boja prostranost interijera je dodatno naglašena, ali i njegova toplina i udobnost. S rukohvatima, koji se protežu cijelom dužinom salona na pravoj visini, osigurano je pak sigurno kretanje u unutrašnjosti i po nemirnom moru.

Praktična kuhinja

​Kuhinja je organizirana na L, te više nego dobro opremljena za ovu dužinu plovila, što omogućuje pripremu složenijih menija. Također je osigurano dovoljno prostora i za smještaj namirnica za višednevna krstarenja. Iznad kuhala se nalazi okno koje se otvara i omogućuje dodatno provjetravanje.

image
Kuhinja nije velika, ali ima sve što treba imati
Božidar Vukičević/Cropix

Ovdje bi zamjerili projektantima da je bolje rješenje bilo dodavanje stropnog okna na otvaranje, koje bi moglo biti otvoreno ispod sprayhooda i za vrijeme kišnih dana, jer je bilo prostora na kuverti kabine zato što se ne radi o race cruiseru.

​Centralnim dijelom salona dominira masivni sklopivi stol okružen sa svake strane prostranim klupama koje se mogu koristiti kao ležaj. Promišljeno su napravljeni madraci ležaja iz više dijelova, tako da je jednostavno pristupiti brojnim spremištima ispod njih.

image
Salon je dobro organiziran i pun svjetla
Božidar Vukičević/Cropix

Uz to je cijeli salon opremljen brojnim praktičnim pretincima i ormarićima, pa treba pohvaliti trud dizajnera da maksimalno iskoriste svaki centimetar prostora.

Skiperov kutak opremljen je prostranim navigacijskim stolićem ispod kojeg se mogu pohraniti brojni dokumenti, nautičke karte i pribor. Sa strane je prostrani panel s prekidačima, svim neophodnim instrumentima za navigaciju i ekranima za navigaciju i nadzor plovila.

Klasična kabina

Prednja kabina, klasično za današnje jedrilice, opremljena je krevetom na V ispod kojeg se nalazi prostor za pohranu stvari. Izbacivanjem umetka između kreveta do toga se dijela jednostavno pristupa, a ispod je još jedan otvor u podnici za inspekciju santina. Kabina je opremljena ladicama, ormarićem s lijeve strane i garderobnim ormarom s desne strane.

image
Pramčana kabina
Božidar Vukičević/Cropix

Odabirom boja interijera, uz stropno okno koje se otvara, cijeli prostor obiluje dnevnim svjetlom i ima dobro provjetravanje, uz naglašeni osjećaj topline i udobnosti.

U krmenom dijelu s lijeve strane smještena je prostrana kabina. Kao i cijela unutrašnjost i ovdje je osjećaj topline i ugodnosti prostora na visokom nivou.

image
Krmena kabina
Božidar Vukičević/Cropix

Pregršt pretinaca i veliki garderobni ormar daju mogućnosti spremanja stvari za višednevna krstarenja, a dva okna koja se otvaraju osiguravaju dnevno svjetlo i dobro provjetravanje.

S desne strane smještena je kupaonica, organizirana tako da se koristi kao WC ili tuš kabina. Dva okna koja se otvaraju osiguravaju dobru dnevnu osvijetljenost i provjetravanje, a odabrani materijali jednostavni su za održavanje.

image
Kabina WC-a je ujedno i kupaonica
Božidar Vukičević/Cropix

I ovdje bi napomenuli da bi nam draže bilo rješenje sa stropnim oknom koje se otvara ispod sprayhooda, tako da može biti otvoreno i dok pada kiša.

Robusni rukohvati

Možemo reći da su upravo volumen i organiziranost cjelina prostora ono u čemu Sun Odyssey 319 zrači u odnosu na svoju dužinu i svoju konkurenciju. Iz kokpita se jednostavno prostranim prolazima dolazi do pramčanog dijela, a s robusnim rukohvatima na nadgrađu kabine sa svake strane dodatno je naglašen osjećaj sigurnosti tijekom navigacije ili jedrenja po jačem vjetru.

U samome pramcu je sidreni gavun u kojem je dovoljno prostora za smještaj sidrenog vitla i lanca, a ostane još slobodnog mjesta. Pramac je osiguran odvojenom pramčanom ogradom sa svake strane, kako bi se osigurao pravilniji ulazak floka prilikom jedrenja oštro uz vjetar ili, opcijski, ugradnja provenog baštuna koji služi za jedrenje s genakerom ili Code Zero jedriljem, a ujedno olakšava silazak na kopno s pramca.

Već smo naglasili da je ovaj Sun Odyssey projektiran prvenstveno za krstarenje na jedra, ali ne i neke vrhunske regatne rezultate. Stoga nas je iznenadila organiziranost palube i snasti koje se ne bi posramio ni krstaš s natjecateljskim ambicijama.

Sve je predodređeno upravljanju pod jedrima s reduciranom posadom, ali postoji mogućnost personalizacije dodatne opreme za zahtjevnije jedrenje genakerom. Skiperu je upravljanje škotom i škotinama na dohvat ruke, a podizači su smješteni oko ulaza u kabinu tako da su i oni lako dostupni, bilo skiperu ili nekom drugom članu posade.

Raspored sila

Rješenjem hvatanja sartji na bok broda dodatno je pojačana ukruta jarbola, a sile se raspoređuju pravilnije na cijeli trup plovila. S nekih standardnih 50 m2 jedrilja i s promjenjivim vjetrom od 11 do 14 čvorova, vrtjeli smo Sun Odyssey 319 u svim smjerovima, izvlačeći maksimum pod jedrim.

Najugodnije smo se osjećali pri jedrenju pod kutem 50-60° u odnosu na vjetar, gdje smo bez problema održavali brzinu iznad 6,5 čvorova. Zbog oblika trupa, ako bi ga natjerali oštro uz vjetar na 40-45°, brzina bi pala na 5,5 čvorova, a od posade bi se tražio dodatni napor na trimanju jedara.

Okretanjem niz vjetar brzina bi naglo počela opadati zbog male površine genove, a kad bi kut jedrenja povećali na 100° u odnosu na vjetar praktički bi se ukopali zbog neadekvatnog jedrilja. Naravno, brodograditelj je zato predvidio ugradnju baštuna za adekvatnija jedra, ali to ovisi i o proračunu budućeg vlasnika.

​Uz ovakav vjetar i bolju opremljenost za jedrenje niz vjetar, očekivali bi prosječne brzine oko 7 čvorova.

S dva lista kormila Sun Odyssey 319 je poslušan, a tročlana posada je bez problema vršila manovre niz i uz vjetar.

Plovidba motorom

Kada smo iskušali plovidbu Yanmarovim sail-drive dizelskim motorom od 21 KS, kontinuirano je ubrzavao i na maksimalno postignutih 3800 o/min dosegnuo brzinu od 7 čvorova. Valja napomenuti da smo prilikom testiranja imali vjetar u pramac od 10 čvorova. Za cruising motore preporučili bi režim rada na 2200 o/minuti i brzinu od 5 čvorova. Naravno, uz mirno more brzina bi bila možda koji čvor više.

​Za nekoga tko traži modernog krstaša za užitak pod jedrima, Sun Odyssey 319 je svakako izazovan model. Dobro organiziran i funkcionalan, pruža udoban i komforan smještaj četveročlanoj, pa čak i šesteročlanoj posadi na duže razdoblje.

Uz jednostavnost upravljanja pod jedrima ili s motorom, sigurno je jedan od prvih odabira mladih obitelji ili iskusnih starijih jedriličara koji, nakon adrenalinskih godina, sada žele uživati u krstarenju.​

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega.................................. 9,99 m
Dužina vodene linije.................................. 9,09 m
Najveća širina............................................ 3,46 m
Gaz............................................................ 1,85 m
Težina plovila........................................... 6750 kg
Tank goriva................................................... 100 l
Tank vode..................................................... 150 l
Motor...................................................​ Yanmar 21 KS
Proizvođač...........................................​ Jeanneau, Francuska
Zastupnik..............................................​ Euromarine, Zagreb
Cijena s PDV-om...........................................94,000 eura

TEST MOTOROM

BROJ OKRETAJA/ČVOROVI

500................................ 0,8
1000.............................. 1,2
1500.............................. 2,1
2000.............................. 2,8
2500.............................. 5,5
3000.............................. 6,5
3500.............................. 6,6
3800............................... 7,0

​KONAČNA OCJENA

PLUS
– Organizacija prostora u 10 m dužine
– Jednostavnost upravljanja pod jedrima
– Osjećaj udobnosti u potpalublju

MINUS
– Nedostatak stropnog okna u kuhinji i kupaonici
– Mala krmena platforma

18. studeni 2024 22:37