Sajam u Zagrebu je unatoč svim logističkim i klimatskim ograničenjima najbolje mjesto za ocjenu nadolazeće sezone plovidbe. Događaj koji se ne propušta s nizom zanimljivih izložaka po mjeri prosječnoga kupca, ali i onih što imovinu moraju skrivati pred pogledima susjeda i poreznika. Hrvatska nautička industrija pamti i bolje dane jer je broj domaćih malih brodograditelja iz godine u godinu sve manji, pa su sajam kao i uvijek spasili uvoznici.
Po kriteriju popularnosti krenut ćemo od malene Nautike 500 K3, treće generacije poludeplasmanske brodice Remia-plasta. Na tragu uspješnih prethodnika, cijena je konkurentnih 47,900 kuna, a s vanbrodskom Yamahom 30 okruglo 10 tisuća eura. S tim motorom moderna pasara teška 400 kilograma ide ekonomičnih 15 čvorova.
U oči nam je prvo upala sklopiva natkabina, sprayhood popularan na čarteraškim jedrilicama i motornjacima na sjeveru Europe. Ako vam se i ne sviđa, vrijedi je imati na brodu jer se rastavi za svega dvije minute. Uz kokpit stvoren za udičarenje i korisne krmene platforme vrijedi istaknuti dimenzije ležaja u kabini od maksimalnih 220x180 centimetara i pod njim pet praktičnih spremnika.
Jeftina plovidba
Dijete istih gena, Arba 500, ove je godine predstavljena s električnim pogonom Torqueedo Cruise 2.0 RL. Maksimalna brzina sa strujom iz baterije od 104 Ah (24 V) je 6 čvorova (kapacitet 100 minuta) dok je pri brzini od 4 čvora autonomija 6,5 sati. U paketu sa solarnim panelima od 232 vata na tvrdom krovu, punjačima i svom opremom cijena broda je 129 tisuća kuna.
Uz solarni pogon, baterije se mogu puniti i u marini preko klasične utičnice. Iako je početna cijena nešto viša, treba računati na vrlo niske troškove plovidbe s kojom se mogu mjeriti samo jedrilice ili pedaline. Ta su pak plovila talijanskog proizvođača CNA ove godine predstavili iznajmljivači iz Pule.
Jedrilica Tridente 16 dimenzija 5x1,92 metara s kompletom jedara površine 16 kvadrata i ručnom prikolicom košta 75 tisuća kuna. Iako je jedrilica teška samo 210 kilograma može nositi dvostruko više težine i četveročlanoj posadi pružiti puno užitka. Brod može poslužiti za obiteljsku zabavu, iznajmljivanje ili škole jedrenja.
Uz veliki i udoban kokpit vrijedi istaknuti i zatvoren spremnik u pramcu. Pedalina istoga proizvođača zove se Capri Formula i uz četiri sjedeća mjesta na 3,3 metra dužine ima tobogan i cijenu od 41 tisuću kuna.
To jest investicija koja su u frekventnom turističkom mjestu brzo isplati, ali za taj novac se već može kupiti i pravi brod. Recimo, WASI-jeva nova akvizicija iz Poljske imena Stella 470, odnosno Luna 3, ponuđena je za 53 tisuće kuna. U paketu s Marinerom 50 cijena je 90 tisuća kuna. Gliserić dužine 4,70 metara udobno će ugostiti pet putnika i neće previše opteretiti kućni budžet.
Malo modernija verzija glisera imena Atlantic 490 Open s Hondom 50 košta 100 tisuća kuna, ali zahvaljujući malo većoj širini od 197 cm i okomitim stijenkama nudi više mjesta. S obzirom na to da je riječ o najmanjem primjerku u gami toga poljskog proizvođača, iskorištena su konstrukcijska rješenja od starije braće. Vrijedi spomenuti i visoku razinu kvalitete plastike i inoksa kakva se u ovoj klasi ne viđa često.
Inovativan trup
Iz obitelji pionira malih glisera stigao je Quicksilver 455 Open, mališan ozbiljnog i sigurnog dizajna. Iako je riječ o plovilu dimenzija 4,55x1,85 metara teškom 400 kilograma, osjećaj u visokom kokpitu je vrlo ugodan pa se bez problema možete uputiti i prema udaljenijoj destinaciji. Ispod visokog vjetrobrana i široke konzole je čak i protupožarna boca kao psihološki adut za nautičare kojima je sigurnost na prvom mjestu. Cijena u paketu s Mercuryjem 40 je 118 tisuća kuna.
Coastliner 475 Sport još je jedan poljski adut u kategoriji malih glisera. Kompanija Corsiva prvenstveno orijentirana na izvoz u Njemačku, Nizozemsku i skandinavsko tržište ima visoke kriterije proizvodnje i izlomljenim dizajnom trupa odskaču od uobičajenog. S Yamahom 50 brod težak 390 kilograma postiže čak 33 čvora što jamči vrlo ekonomičnu plovidbu. Vrlo udobna skiperska klupa s velikim spremnikom za umetke i pramčane jastuke nude visoku razinu prilagodljivosti za četiri osobe. Cijena s motorom je 16,170 eura.
Ljubitelji glisera s kabinom mogli su birati između nekoliko zanimljivih noviteta. Quicksilver Captur 555 Pilothouse najmanji je ribolovni model s nadgrađem s Mercuryjem 80 vrijedan 201 tisuću kuna. U trupu širine 2,4 metra prostrani je radni kokpit natkriven tendom, te kabina odvojena kliznim vratima. Uz skipersko i suvozačko sjedalo uz bokove, najveći dio pramca zauzima veliki ležaj. Vjetrobransko staklo nakošeno prema naprijed daje više prostora u kabini što je velika stvar za brodicu dužine 5,31 metar.
Jeanneau Mery Fisher 695 jedini je izložen predstavnik francuske škole brodogradnje. Osim što ima odvojenu toaletnu kabinu, koncept modularnosti omogućava spajanje pramčanog kreveta s pomoćnim ležajem na mjestu spuštenog stola male blagavaonice u jednu spavaću cjelinu. Trostazna klizna vrata daju veći svijetli otvor u kabinu, a još više komfora pruža krmeni kokpit s kutnom garniturom i velikim stolom. Cijena opremljenog broda je 35,500 eura, a na to treba dodati cijenu motora. Optimum je 150 konja za brzinu iznad 30 čvorova.
Košarkaški wc
Galia 750 Hardtop jedan je od najzanimljivijih modela izloženih na sajmu. Pripadnost obitelji Galeon koja gradi sve veće motorne jahte vidljiva je po neobičnom dizajnu s velikim staklenim plohama i vrlo kvalitetno izvedenoj unutrašnjosti. Uz dodatna bočna vrata na kabini impresionira veličina toaletne kabine smještene u sredini salona.
Koristeći volumen nadgrađa visina u wc-u je nevjerojatnih 240 centimetara. Za pogon 2350 kilograma teškoga broda potrebno je barem 300 konja, a cijena bez motora je 52 tisuće eura. Treba naglasiti da je širina trupa 2,74 metra pa nije pogodan za cestovni prijevoz.
Quicksilveru je to vrlo važan parametar pa je cijela linija Active 805 utemeljena na visini. U Zagrebu je izložen Open, jedna od tri dostupne verzije istoga trupa. S cijenom od 50 tisuća eura u koju je uključen Mercury Verado 200 spada u jednu od najpovoljnijih kupnji jer je riječ o brodu dužine 7,88 metara. Iako se to na prvi pogled ne može zaključiti, ispod kokpita je kabina s dva ležaja, male visine, ali dovoljna za dnevni odmor daleko od sunca.
Sličnom se logikom služi i Atlantic 750 Open, ali njegova kabina pod konzolom je duga metar i pol pa će u verziji bez klupe (ležaja) više služiti kao prostrani toaletni prostor. Najveća vrline Atlantica su veliki pramčani prostor za sjedenje i nosivost od 12 osoba što će iznajmljivačima biti vrlo zanimljivo. Cijena s Hondom 250 je vrlo konkurentne 42 tisuće eura.
Hrvatski adut u srednjoj klasi je Leidi 660 koja nažalost nije dovršena po planu, pa su na sajmu osvanule redizajnirana Leidi 600 s bržim gliserskim dnom, te
iozna Leidi 800, lani proglašena hrvatskim brodom godine.
Ove je godine Naucatovu plaketu ponio Mirakul 40, brod koji su ga posjetitelji zagrebačkog sajma mogli pogledati već prošle godine. Impresivnim volumenom interijera u dimenzijama 12x4 metra, te cijenom od 260 tisuća eura dojmio je mnoge zaljubljenike u luksuz.
Luksuzni benzinci
Po stilu ga je zasjenio samo Frauscher 858 Fantom, šminkerska austrijska ljepotica za pokazivanje. Iako su dimenzije 8,47x2,49 metara prilagođene trajleru Fantom ostavlja dojam puno većega broda. Svemirski dizajniran sivi trup u kombinaciji s luksuznim tekstilom u unutrašnjosti svakome će putniku pružiti neopisivo iskustvo.
S ugrađenim Mercruiserom snage 300 konja cijena je 205 tisuća eura. Motor iste snage ima i američki Four Winns Sundawner 265 SS. Njegove dimenzije su 8x2,55 metara, a cijena 100 tisuća eura. Atraktivno dizajniran gliser s kabinom postiže 35 čvorova i ide sve dok ne potroši spremnik goriva od 265 litara.
U svijetu pneumatskih plovila novost na hrvatskom tržištu su ukrajinski gumenjaci Brig, malo poznati u Jadranu, ali vrlo cijenjeni u ostatku Europe. Uz sve prednosti jeftine radne snage, vlasnici pogona sa 170 zaposlenih i dvije tisuće primjeraka godišnje, koristeći vlastita iskustva iz vojne industrije ugled su devedesetih godina izgradili na profesionalnim plovilima za spašavanje.
S takvim referencama uspješno su se prebacili na turistički segment i po prodaji zauzeli prvo mjesto u Australiji i Švedskoj, te veliki udio na tržištima Norveške, Nizozemske i Engleske. Iz game od dvadesetak modela u Zagrebu su predstavljeni Falcon 500 L i Navigator 610 J.
Prvi dimenzija 500x215 cm je s Hondom 50 ponuđen za privlačnih 100 tisuća kuna. Jednostavna konzola s preklopnom klupom je za dvoje dok u pramac stane još troje putnika. Ispred motora je slobodan prostor za stvari pa se može svrstati u skupinu radnih ili prijevoznih plovila. S tubusima velikog volumena opći dojam je dobar iako bismo umjesto PVC-a oznake Marisol više voljeli vidjeti hypalonsku verziju koja je 20 tisuća kuna skuplja.
Za razliku od te solidne konfekcijske metar duži Navigator s crnim tubusima i masivnim čeličnim roll-barom i rukohvatima izgleda puno ozbiljnije. Uz četiri jahaća sjedala i krmenu klupu brod je kao stvoren za popularne turističke taxi-rute od kopna do otoka. Za pogon broda teškog 565 kilograma je odabrana Honda maksimalne snage 150 konja. Cijena u verziji s Orca hypalonom je 240 tisuća kuna.
Tikovina na gumenjaku
Iz Ukrajine za ovaj dio svijeta stižu i kanadski gumenjaci Grand. Njihov novitet u liniji Golden Line je G500 HGLF, nasljednik najpopularnijeg modela G480. Povećanom širinom od 23 centimetra dobila se veća iskorištenost prostora pa brod izgleda puno masivniji. Dojam dodatno poboljšava dodatna oprema na izložbenom primjerku. Ovolika količina inoksa još nije viđena na pet-metarskom gumenjaku.
Uz atraktivno nakošeni roll-bar nad povišenim krmenim dijelom, raspoređena su još četiri velika rukohvata, te bočna ograda na tubusima izrađena po mjeri čvrstih glisera. Još kad se doda bimini i tikovina na krmenim spojlerima, završecima tubusa i velikom pramčanom špirunu dobije se vrlo luksuzan proizvod cijene 145 tisuća kuna bez motora.
S takvom cijenom Grand je ušao u područje gdje godinama dominiraju talijanski proizvođači. Posljednji novitet iz toga razreda je ZAR Formenti 49 SL, kombinacija klasičnog ZAR-ova koncepta tvrdoga gumenjaka i suvremenog dizajna. Predvodnik nove linije SL (Sport Luxury) maksimalno koristi dužinu od 4,90 metara prostora s brojnim spremištima vrhunske izvedbe.
Najviše impresionira kapacitet od devet osoba koje se mogu smjestiti uzduž povezanih pramčanih klupa i krmene (skiperske) klupe. Za ulazak na brod su prvenstveno namijenjeni upušteni bokovi, no prići se može s pramca i raskošnih krmenih platformi razvučenih oko motora. Predviđena je snaga od 40 do 100 konja, a sajamski paket vrijedan 31,500 eura uključuje Yamahu 70.
Drugi klasik iz susjedstva Joker Boat Clubman 22 predstavljen je u novom srebrnom ruhu Orca hypalona u skladu s vanbrodskom Hondom 150. U dimenzijama 6,7x2,55 metara ima dovoljno prostora za devet putnika i njihove stvari. Taj paket s punom opremom košta 50 tisuća eura.
Dizelaš pod krmom
Iako je riječ o posebnom primjerku, pažnju publike privukao je veći brat Mainstream 800 EFB, s atraktivnim sivim hypalonom hrapave površine poput brusnog papira. U kombinaciji s crvenim kožnim sjedalima i futurističkim crnim roll-barom brod jednostavno obara s nogu. Uz taktilno-vizualni podražaj još jedno iznenađenje je pod krmom – najnoviji Hyundai 270 S2 spojen s Mercruiserovom Z-nogom za potpuni užitak plovidbe. Ulaznica za taj svijet je ravno milijun kuna.
Klasa petmetarskih gumenjaka bogatija je za još jednog člana. Joymarc Express 490 slovenski je proizvod vrlo konkurentne cijene od 45 tisuća kuna, a s dodatnom opremom tek je desetak tisuća skuplji. Tubusi promjera 52 cm izrađeni su od PVC Valmexa 1200 tako da je ukupna težina 250 kilograma. Brod može nositi motor snage do 60 konja.
Uz Bura brodove, trenutno najaktivniji hrvatski proizvođač pneumatskih plovila Danijel Petrak već je deset godina vjeran Orca hypalonu tako da dobar dio od njegovih 200 Barracuda izgleda isto kao i prvoga dana. Slaveći mali jubilej na štandu je izložio svoju cijelu flotu od šest brodova. Petrak je počeo kao modelar u tadašnjem RIS-u, kasnije u Remia-plastu, da bi iz garaže vlastitim rukama stvorio brend prisutan u svim hrvatskim lučicama, ali i u Austriji i Njemačkoj.
Posljednji novitet Barracuda 500 ponuđena je po rođendanskoj cijeni od 74 tisuće kuna. Uskoro će biti predstavljen novi model od 8 metara u Open i Cabin verziji.
Za kraj smo ostavili talijanski klasik među gumenjacima, škver Marlin pored jezera Como koji dogodine slavi 30 godina postojanja. Hypalon težine 1300 grama po metru kvadratnom, tri godine garancije, atraktivan i funkcionalan dizajn glavne su odlike tih gumenih zvijeri. Marlin je u Zagrebu imao dva noviteta dužine 20 i 23 stope. Oba su ponuđena s puno dodatne opreme i Hondom na krmi. Veći s Hondom 250 po cijeni od 62 tisuće, a manji za 42 tisuće eura.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....