StoryEditorOCM

finska raskošIspunjena želja zlatne ribice: testirali smo Targu 32 Coupe, san mnogih nautičara i ribolovaca

Piše Gordan Jelavić
29. kolovoza 2023. - 09:30

Kad čovjek kupuje brod, prvi i osnovni parametar je budžet koji obično moraju blagosloviti svi članovi kućanstva. Još kad se počne raspravljati o dodatnoj opremi i što sve treba ili ne treba odabrati - priči nikad kraja. A što kada ne biste morali razmišljati o cijeni, već samo, onako, odabrati što vas volja, kao da vam zlatna ribica ispunjava želju? Na prvu bi svi skočili na neku talijansku modernu jahtu, no suočeni s troškom posade, održavanja i priveza bi racionalno povukli ručnu i vratili se u klasu od desetak metara, s manje rastrošnim motorima i lakoćom upravljanja.

Tu bi bez sumnje značajan broj brodoljubaca odabrao finsku Targu, san mnogih nautičara i ribolovaca. Upravo to je napravio i jedan vlasnik milijunskog Ferrettija, tražeći idealan bajbot za sebe i sinove. Na neviđeno je okrenuo broj hrvatskog uvoznika i odabrao najnoviji model 32 Coupe, koji je upravo bio na europskoj sajamskoj turneji. Prototip, kao i obično nakrcan opremom, bio je baš ono što mu je odgovaralo, a rekosmo, sretnik je lišen financijskih dubioza s početka priče. Cijena je okruglih 510 tisuća eura, i to bez poreza, tako da se tu nema što dodati.

image

Visina broda je dobro izbalansirana

Vojko Bašić/Cropix

Toplina drveta

Vrijedi li brod od deset metara tih para? Pa, iz našega iskustva malo je brodova funkcionalnije složenih od Targe. U njoj je na dvije etaže raspoređeno šest ležajeva, svaki je detalj ergonomski ispeglan do savršenstva i u naoko tradicionalnoj formi krije se posljednja riječ tehnologije u pogonu i elektronici. I uz sve to, brod odiše toplinom prirodne tikovine kakva se koristi već generacijama. Za ekološke aktiviste istaknut ćemo da su podovi ipak obloženi sintetičkom tikovinom. Pogled na tvorničku pločicu otkriva da je ovo novogradnja broj 296, ne škvera nego modela 320, jednoga od desetak trenutno u ponudi.

image

Kamionski položen volan

Vojko Bašić/Cropix

Verzija nazvana Coupe po svemu je jednaka prethodnima uz jednu razliku – stražnja vrata. Za korisničko iskustvo je to iznimno važan detalj, pogotovo ako se radi o ribolovnoj ekipi koja simultano obavlja zadatke i ima potrebu brze komunikacije. Uz vrata se u krmenom kokpitu nalaze dodatni joystick za manevriranje i fishfinder kako bi, recimo, biggejmaš u ratnoj sjedalici mogao uživo pratiti akciju pod morem. Čak i ako se ne bavite ribolovom korist od vanjskog upravljačkog mjesta je velika i parira flybridge varijanti dostupnoj na istome trupu.

image

Kamionski položen volan

Vojko Bašić/Cropix

Tradicionalisti smatraju da je joystick suvišan pored dvaju motora, pogotovo Z-pogona koji se okreće u mjestu, ali milimetarska preciznost koju nudi mala palica pruža izniman osjećaj kontrole i sigurnosti. S takvom tehnologijom plovidba se nalazi samo korak do autonomne. Iako bi bila prava šteta prepustiti taj užitak umjetnoj inteligenciji.

Dok smo se poput jet skija vrtjeli oko snimateljskog broda, pomislili smo kako bi se i Targa iskustvo moglo na sličan način komercijalizirati. Možda čak i prelagano okretanje horizontalnog drvenog timuna podsjeća na autobus, odnosno, ozbiljan putnički profesionalni brod. Taj dojam pojačavaju skiperska fotelja, okretna i podesiva po dužini i, naglašavamo, po tvrdoći, kako bi stražnjica imala primjeren otpor.

image

Interijer odiše romantikom i toplinom

Vojko Bašić/Cropix

Polarizirajuća stakla

U kontrastu s potpuno drvenim ambijentom su crne tipke, veliki višenamjenski ekran osjetljiv na dodir i najbolje komande koje Volvo Penta trenutno ima. Još kad otvorite bočna i stražnja vrata, imate osjećaj potpune slobode komunikacije i kontrole. Kao dodatni plus na prozorima su polarizirajuće naočale, sjenila koja potpuno smiruju bljesak ljetne površine i smanjuju insolaciju kabine. Ako bismo zlatnoj ribici kod idućeg susreta morali navesti neku dodatnu želju, to bi bio klima-uređaj. Ovakav brod ga svakako zaslužuje i treba, pogotovo u donjim odajama.

Silaskom niz dvije strme stepenice dolazi se u taj dio broda gdje se nalazi kupatilo s harmonika vratima. Poprečnog presjeka 90x100 cm, toalet visok 190 cm je dovoljno prostran za tuširanje, ima prirodnog svjetla, zraka i drvenih pretinaca, čak i unutar ogledala.

image

Ležaj širok 140 cm

Vojko Bašić/Cropix

Spavaći dio je odijeljen, veći ležaj je 210x140 cm, udaljen od stropa 75 cm, a manji je 70x250 cm, s nešto manjom visinom od 50 cm. Pristup malo ometaju ljestve, ali se nekako može provući. U svakom slučaju, troje djece će dolje imati svoj svijet s puno skrivenih pretinaca. Roditeljska kabina je u pramcu i nudi se u dvije varijante, ovisno o formi pramčanog kokpita. Na testiranom je brodu manja soba visine 180 cm s ležajem dijagonala 230x230 cm i reduciranom visinom od 40 cm u samome pramcu.

Za odjeću su dostupna dva ormarića dimenzija 60x90x50 cm, dva su manja i dva veća svjetla te praktične kukice, inače prisutne u svim prostorijama. Vrata za ulazak u kabinu, široka 50 cm, hvataju se jakim čičkom, što je zgodno jer će većinu vremena biti otvorena.

image

Manji ležaj u potpalublju

Vojko Bašić/Cropix

Pomoćni šesti ležaj se dobiva spuštanjem salonskog stolića i preklapanjem naslona suvozačke klupe. Po dijagonali bi tu stala jedna odrasla osoba ili dvoje djece jer ploha prekriva 130x150 cm.

Pogled iz udobne blagovaonice je odličan, s velikim prozorima i zavjesama za redukciju zvizdana. Hladnjak je pod skiperskom klupom, a plinsko kuhalo i sudoper pod vjetrobranom uz bočna vrata. Pretinaca od tikovine ima pregršt pa je najveći izazov zapamtiti gdje što stoji. Brendirane keramičke Targa čaše u profiliranim otvorima daju dodatni osjećaj ekskluzivnosti. Salon je visok od 190 do 200 cm s dodatnim stropnim kliznim otvorom za nadasve ugodan boravak.

Romantična kapija

Vanjski dio je podijeljen u dvije važne cjeline. Pramčani formiraju tri velika gavuna. U sredini je predviđen stol, a iznad je moguća tenda na štapnoj konstrukciji. Rukohvati su svugdje uokolo tako da bi ovo bilo idealno mjesto za udičarenje. U Targinu savršenu funkcionalnost jedino se ne uklapa centralno postavljeno veliko sidro. Finci ga obično smještaju bočno, što je puno praktičnije. Stvar malo olakšava preklopna šipka za lakši silazak na kopno.

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega 10,78 m
Dužina trupa 9,82 m

Širina 3,37 m
Težina 6300 kg
Gaz 1,1 m
Spremnik goriva 800 l

Spremnik vode 150 l

Kategorija B/8 C/13
Max. motor 800 KS
Brodograditelj Botnia Marin, Finska
Zastupnik Paspartu, Split
Cijena bez PDV-a 510.000 eura

Krmeni kokpit je također udoban s tri velike klupe, te velikim stolom složenim s unutrašnje strane poklopca motora. Prolaz prema velikoj platformi čuva predivna crna ograda s drvenim rukohvatom, kroz koju može proći i najveća riba. Tenda je elegantno nastavljena na sjenilo hardtopa i lako izdrži najveće brzine. Među spremnicima vrijedi izdvojiti duboki podni ispod vrata, te jaceru s dva termostata i mogućnošću prebacivanja iz režima hlađenja u zamrzavanje.

Plovidbena svojstva su Targin forte i možemo reći da su projektanti čak i pretjerali s certifikacijom. Naime, dopustili su ugradnju dvaju motora od ukupno 800 konja, a mi smo sa 640 već došli do vratolomnih 40 čvorova.

Već na 1600 okretaja švedski dizelaši daju dovoljno momenta za glisiranje krstarice teške šest tona. Iako su u pitanju motori s četiri cilindra, zapremnina je velikih 3,7 litara tako da se već na pola gasa dobije polovica od 750 Nm okretnog momenta. To daje stabilnu potrošnju od dvije do tri litre dizela po milji, što bi Targi s 800 litara goriva dalo domet od 350 milja pri putnoj brzini od 25 čvorova. Rezerva snage je uvijek velika tako da se u svakom trenutku može stisnuti ručica i izvući maksimum iz sad već legendarnog trupa.

Glisiranje bez otpora

Dvostruki Z-prijenos uvijek znači i nevjerojatnu okretnost, što se može i vidjeti na fotografijama – prebacivanje iz jednog u drugi kraj prati glatko naginjanje na bok bez značajnog pomicanja kuta pramca. Timun ne daje nikakav otpor pa samo treba dobro paziti drže li se putnici za rukohvate. Fascinantna je mekoća promjene smjera i naginjanja, pogotovo iz dobro amortizirane skiperske fotelje.

image

Šest tona mase plovi vrlo živahno

Vojko Bašić/Cropix

Na punome gasu smo stigli do 39 čvorova, buka vjetra nadjačava strojarnicu i tada se već osjete masa i visina broda od 320 centimetara. Teško je procijeniti koliko bi trup postigao s 800 konja i kako bi se tada ponašao, tako da ugrađenu snagu smatramo i više nego dovoljnom.

S maslinasto obojanim trupom i crnom bravarijom, testirana Targa izgleda vrlo strogo i bez problema bi se uklopila u svaku vojnu flotu, no kao plovilo za razonodu vlasnicima će pružiti daleko više veselja.

KONAČNA OCJENA

DOBRO

Funkcionalnost

Kvaliteta izrade

Sigurnost


LOŠE

Pozicija sidra

Klima-uređaj

05. studeni 2024 10:31