StoryEditorOCM

stane u dvije torbeInovativna jedrilica Tiwal osvaja svijet: Francuzica na napuhivanje iznimno je praktična, zabavna i stabilna. Jedriličar Filip Jurišić isprobao je dva modela

Piše Željko Simunić
28. svibnja 2020. - 09:20

Priča o jedrilicama Tiwal na napuhivanje počela je zapravo nezadovoljstvom mlade Francuskinje Marion Excoffon kojoj je otac stalno zabranjivao sudjelovanje na obiteljskim krstarenjima. To ju je toliko frustriralo da je sama odlučila napraviti vlastitu jedrilicu, a godine rada s ekipom stručnjaka rezultirale su brojnim prototip modelima i beskrajnim testiranjima. Naposljetku, tinejdžerski san joj se ostvario 2012., kada je jedrilica Tiwal na napuhivanje u svom finalnom obliku predstavljena na domaćem terenu, odnosno na sajmu Paris Boat Show.

Mnogi su već tada bili oduševljeni inovacijom Marion Excoffon, pa je nekoliko mjeseci kasnije, 2013. godine, uslijedila još jedna uspješna javna prezentacija, ovaj put u SAD-u, na sajmu Annapolis Boat Show. Znala je, naime, Marion kako je bitno dobar proizvod pokazati i s one strane Atlantika budući da američko tržište ima veliki financijski potencijal i kupci u načelu dobro reagiraju na kvalitetne stvari.

Prodaje se u 45 država

A njezino plovilo na napuhivanje (u raznim verzijama) uistinu je iznimna jedrilica, o čemu svjedoči odlična prodaja u 45 država na svim meridijanima od premijere do danas. To je uostalom logičan slijed događaja budući da Tiwal korisnicima nudi nekoliko neprijepornih prednosti. Jer jedrilice su iznenađujuće okretne i vrlo jednostavne za upravljanje, s njima se može ploviti po jezeru i moru, vrlo su stabilne, ne teže puno, lako se održavaju i dugotrajne su.

No, jedan od glavnih aduta im je velika mobilnost, budući da se jedno plovilo spakira u dvije ili tri torbe koje se lako transportiraju u automobilu, pa čak i u zrakoplovu.

image
Tiwal je spakiran u dvije torbe koje stanu u prtljažnik automobila
Božidar Vukičević/Cropix

Dakle, ljubitelji jedrenja na brodovima manjih gabarita su u tom slučaju lišeni problema oko veza u marini, pronalaska mjesta u hangaru ili garaži, odnosno briga oko zimovanja, intonaka, brušenja i svih drugih čuda takve provenijencije. Sve to otpada, a plovilo se nakon uporabe ispuše, spakira u torbe i odnese kući ili ostavi na brodu.

Svakako valja napomenuti da se jedrilice Tiwal bez uporabe alata sklapaju za 15-20 minuta i za isto vrijeme rasklapaju. U hvalevrijedne prednosti spada i činjenica da se lako skladište na većim brodovima i služe za izlete tijekom đite. Najvažnije je da spakirane u dvije torbe ne oduzimaju previše mjesta, jer je to u pravilu deficitarna kategorija na brodovima.

image
Napuhivanje i sklapanje jedrilice za akciju traje 15 do 20 minuta
Božidar Vukičević/Cropix

Mogu i početnici

Marion Excoffon tijekom kreacije nije zaboravila na važan detalj, a to je pristupačnost širokoj publici bez obzira na dob. Francuzi izričito tvrde da njihove jedrilice s V-oblikom trupa nakon vrlo kratkog tečaja mogu rabiti početnici, obitelji s djecom, kao i malo starija djeca samostalno. Naravno, uz nadzor roditelja.

Znajući da će do tržišnog uspjeha doći osiguranjem lakog spajanja dijelova, pobrinula se za preciznu izradu svakoga detalja, pa sastavljanje ne iziskuje nikakvo predznanje. Izabrala je također kvalitetne materijale jer su oni jamstvo dugotrajnosti i ugleda među kupcima. Svaki dio je, ističu Francuzi, testiran puno puta na moru da bi jedrilica izdržala navigaciju po lijepom i lošem vremenu, te bila otporna na sol i pijesak.

Baš zato su odabrana jedra North Sails Dacron, C50 karbonski jarbol, Harken jedriličarska oprema i konstrukcija od anodiziranog aluminija, s time da je pri izradi trupa na napuhivanje V-oblika korištena patentirana Tiwal tehnologija PVC High-pressure Drop Stitch.

Brojne nagrade

Među novije modele spadaju jednotrupci Tiwal 2 i Tiwal 3. Što se tiče manjeg modela, njegova vrijednost je već prepoznata. Naime, iako smo navikli da svatko hvali svoj proizvod, navodi Francuza o kvaliteti jedrilica za napuhavanje je očito vrlo blizu istine. To kažemo zato što je ugledni američki magazin Sailing World iz Middletowna modelu Tiwal 2 dodijelio prestižnu nagradu Best boat of the year 2020. Štoviše, i američki Sail Magazine ga je nagradio titulom Best boat winner 2020.

Kada tome dodamo kako su i drugi magazini, poput engleskog Yachting Monthlyja (Best for sailing fun – najbolji za zabavno jedrenje) i australskog BoatSalesa (Totally relaxing way to sail and surprisingly quick – relaksirajući način jedrenja i iznenađujuća brzina), pronašli riječi hvale za francusku Dvojku, sve daljnje rasprave o kvaliteti Tiwala doista su suvišne.

Tiwal 2 Sailing Dinghy teži 40 kg, dug je 2,80 m i širok 1,50 m. Izrađen je od PVC Drop Stitch materijala i ima trup s V-koritom koji se napuhuje na 11 PSI (0,75 bara). Transportira se u dvije torbe, pri čemu jedna teži 20, a druga 25 kg. Nosivost mu je 150 kg, što znači da u njemu mogu biti jedna odrasla osoba i dijete ili dvoje djece. Ima jedro Dacron površine 5,60 m², te karbonski C50 jarbol visine 4,90 cm, izrađen u pet dijelova.

Jedra žute boje

Na svim se međunarodnim testovima pokazao lako upravljivim te vrlo stabilnim, dobrim dijelom i zbog širine od 1,5 m. Tome, naravno, pridonosi i stabilizacijsko krilo s prednje donje strane dužine 75 cm. Jedriličarima je omogućeno upravljanje kormilom u sjedećem položaju, kao i klasično naginjanje izvan plovila, jer su lijeva i desna strana povišene.

Plovilo ima konstrukciju od anodiziranog aluminija i kopču s prednje strane kako bi ga bez problema za sobom mogao vući veći brod. Zbog veće sigurnosti jedrenja, jedro nema buma pa zbog toga neće dolaziti do udara i slučajnih padova u more.

Osim toga, North Sails isporučuje jedro jarkožute boje kako bi zbog toga jedrilica bila što uočljivija na površini mora od strane drugih plovila ili zabrinutih roditelja čije se dijete zanijelo i udaljilo. Nadalje, na obrubu je sedam držača radi lakšeg držanja kupača za jedrilicu u moru ili transporta po kopnu.

image
Jedrenje u Tiwalu je jednostavno i vrlo zabavno
Božidar Vukičević/Cropix

Što se punjenja zrakom tiče, u standardnu opremu spada električna pumpa s punjivom baterijom. Na raspolaganju je također i ručna pumpa koja, nakon napuhivanja onom električnom, služi za postizanje maksimalnog tlaka od 11 PSI.

Veća verzija

Tiwal 3 Small Sailboat je malo veća verzija Dvojke. Teži 50 kg, dug je 3,20 i širok 1,62 m (uključujući šipke), a nosivost mu je 200 kg. To ukazuje da u ovom modelu mogu jedriti dvije odrasle osobe, odnosno muž i žena s djetetom, ili jedan od roditelja s dvoje djece. Francuzi rado ističu kako je Trojka prikladna za podučavanje djece jer mališani gledaju roditelje i upijaju njihovo umijeće i pokrete.

Tiwal 3 ima napuhujući 3D high-quality PVC Selytech trup s V koritom. Za njega Francuzi navode da je njihovo rješenje patentirano kao prvi na svijetu Drop Stitch trup za jedrilice (Patented world first Drop-stitch sailing boat hull).

Kao posebno bitno kažu da je aluminijska struktura s kromiranim dijelovima izrađena izrazito preciznom laserskom tehnologijom, te u kombinaciji s takvim specijalnim 3D napuhujućim trupom s dvije komore osigurava strukturalnu koheziju i iznenađujuću krutost, nužnu i za neugodne uvjete na moru.

Procedura napuhivanja je ista kao i kod manje inačice Tiwala – najprije ga zrakom parcijalno puni električna portabl pumpa, a onda se maksimalni tlak od 11 PSI ostvaruje visokotlačnom ručnom pumpom.

Sklapa se za 20 minuta, dok za transport služe dvije torbe od po 28 kg. Za one koji žive blizu plaže postoji i mogućnost prenošenja sklopljenog Tiwala od kuće do mora na kolicima s dva kotača. Jedrilica ima kormilo i stabilizacijsko krilce od 75 cm, te karbonski C50 jarbol od 4,9 m, izrađen u pet dijelova.

Za naginjanje s lijeve i desne strane tijekom jedrenja služe aluminijske šipke obložene mekšim materijalom po sredini kako bi se na njima udobnije sjedilo.

Tri veličine jedra

Manevriranje je jednostavno, a kupac po želji može birati tri veličine jedra North Sails Dacron. Verzija površine od 5,20 m² je za početnike i manje zahtjevne, veće od 7 m² će vjerojatno birati znalci, dok je treća opcija jedro na izvlačenje koje može biti 5,20 ili 7 m², prikladno za sve vremenske uvjete. Vrijedi napomenuti da je gornji dio jedrilice presvučen EVA non-slip pjenom u smislu postizanja veće ugode sjedenja i odmaranja, ali i sprječavanja klizanja kada se površina smoči.

Po pitanju Trojke treba kazati da skiper koji njome upravlja mora težiti najmanje 50 kg. Tako tvrdi proizvođač, uz pojašnjenje da jedriličari manje težine ne mogu ostvariti dostatni kontrabalans. Nameće se također pitanja ponovnog penjanja na plovilo kada se solo jedriličar prevrne.

Francuzi kažu da tehnike ponovnog penjanja nisu teške i lako se nauče proučavanjem uputa za uporabu ili gledanjem videozapisa. Usput rečeno, penjanje na Tiwal 2 još je jednostavnije.Kada govorimo o vjetru, Tiwal 3 lako podnosi njegovu brzinu od 16 čvorova (Wind Force 4).

A svima onima što razmišljaju i o održavanju, savjet je više nego jednostavan – prije skladištenja u torbe na dulje vrijeme, rasklopljene dijelove dovoljno je samo isprati vodom i osušiti. Ukratko rečeno, oba Tiwal modela jamče zabavu i posebno su prikladni po pitanju upravljanja, skladištenja i transporta. Uz jamstvo od dvije godine, ovisno o opremi, u zemljama EU-a koštaju od pet do šest tisuća eura.

JEDRILIČAR FILIP JURIŠIĆ ISKUŠAO JE OBA MODELA: Lako su upravljivi, a jedrenje je užitak

Sama ideja i koncept jedrilice Tiwal iznimno su dobri. Praktičnost, jednostavnost i na kraju sigurnost u većini ovakvih projekata najbitniji su segmenti, a Tiwal je u sva tri ostvario maksimum. Cijeli brod stane u dvije veće torbe koje mogu stati u prtljažnik automobila na način da se spusti samo jedna strana djeljivih stražnjih sjedala.

Lako se sklapa

Raspakiranje i priprema Tiwala za jedrenje toliko je jednostavno da smo ga kolegica Sandra Lulić i ja opremili bez gledanja u priložene upute, iako smo ga vidjeli prvi put. Iznenađujuće je što su ga konstruktori uspjeli osmisliti od tako malo elemenata s obzirom da je ipak riječ o jedrilici, te da se svaki od tih elemenata mora sklopiti kako bi mogao stati u torbu.

Dodatna je prednost što je dosta lagan i praktičan za nošenje udvoje do mora. Istodobno je materijal od kojeg je izrađen dovoljno robustan da se jedrilicu bez straha od oštećenja može izvući na žalo. Kada sam ga porinuo u more i popeo se u njega, Tiwal me ugodno iznenadio stabilnošću. S obzirom na to da mu je dno gotovo pa ravna ploča, jako je upravljiv.

Karbonski jarbol daje mu pak fleksibilnost koja je vrlo važna jer zbog nje nema prevelikih sila na jedro kada, primjerice, dođe iznenadni reful. Samim time nije velika sila ni na škoti, a to je itekako bitan faktor kada na Tiwalu jedre djeca.

Dvojka je sporija

Činjenica je, doduše, da sam trenutačno postao mokar čim se pojavilo malo vala, ali s druge strane nema straha od punjenja trupa morem, što se može dogoditi kad se jedri u optimistu. To je također još jedan veliki plus s obzirom na to da je namijenjen i djeci.

Brzina kojom Tiwal 3 jedri dosta je dobra, a kada ima vala i preko 10 čvorova vjetra, njime se može lijepo zaigrati i guštati u jedrenju. Tiwal 2 je ipak dosta manji, a samim tim i sporiji, no za zabavu na moru sasvim je dovoljan. Ergonomija Tiwala zaslužuje sve pohvale budući da omogućuje više načina sjedenja za vrijeme jedrenja.

Poluležeći, na bočnim uzvišenjima ili pak više sportski prilikom izbacivanja tijela preko bande dok su noge zakačene u bragu. No, najvažnije u svemu tome jest što Tiwal uvijek ostaje stabilan, tako da nema straha od prevrtanja ako jedrite u opuštenom, poluležećem položaju. Iako je dužinski dosta kratak, površina Tiwala dovoljno je velika da u isto vrijeme njime može jedriti više članova posade.

Primjerice, jedan odrasli i dvoje djece do osam godina. Kod jedrenja s jačim vjetrom u bok ili u krmu, s Tiwalom se mogu postići brzine i do 13 čvorova, dok je u prosjeku kod ostalih uvjeta na moru nešto brži od optimista.

image
Može se jedriti više sportski ili potpuno ležerno
Božidar Vukičević/Cropix
image
Na nešto jačem vjetru Tiwalom sam dosegnuo 13 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix
image
Jarbol je dolje, u ruci kormilo, na licu osmijeh...
Božidar Vukičević/Cropix
image
... jer se prevrnuti Tiwal može ponovo uspraviti
Božidar Vukičević/Cropix
22. studeni 2024 09:54