Četiri godine od predstavljanja na Danima hrvatske male brodogradnje u Podstrani, Fortis 590 Cabin osvojio je cijeli Jadran, od Istre do Crne Gore. Prihvatljiva cijena i simpatičan dizajn s visokom kabinom pogodili su ukus domaćih nautičara, i iako smo u prvome testu istaknuli njegove kvalitete, malo tko je tada vjerovao da će dosegnuti brojku od stotinjak prodanih plovila.
Interes se i dalje ne smanjuje, prošle godine isporučeno je 27 primjeraka, a brodograditelj Robert Blažević već je odlučio obogatiti ponudu kabriolet verzijom istoga broda. Nije u pitanju klasičan open, nego nekakav sundeck, ali je zbog ciljanog profila kupaca nazvan Fisher.
Većina dosadašnjih vlasnika Fortisa ionako najviše vremena provodi u ribolovu, pa im je krmeni kokpit bio malo skučen za malo ozbiljnije aktivnosti. S ovim modelom nema tih problema jer je sve podređeno radnom prostoru. Konzola je u prednjoj polovici broda i sve iza nje je potpuno slobodno za ribolovne alate. Čak su i bočne klupe jednostavno sklopive uz bok kako bi se svaki centimetar mogao iskoristiti.
Velike platforme
Uz motorni zdenac s plastičnim servisnim otvorom su dva gavuna s bravicom i ključem za pristup praznom prostoru oko spremnika goriva. S lijeve je strane inoks otvor za ulijevanje goriva, pa bi se u desnome mogao smjestiti bazen za živu ješku. Ta dva mjesta bit će najtraženija pozicija za udičarenje jer ništa neće smetati, čak i kada dođe bimini, bit će dovoljno mjesta za rad sa štapovima.
Kad dođe trenutak za izvlačenje ili čišćenje ulova, na red dolaze čvrste platforme dimenzija 40x40 cm, svaka sa svojim rukohvatom. Ispod jedne od njih trebalo bi ugraditi i sklopive ljestve, po mogućnosti uvlačive ispod platforme da ne smetaju u gaženju.
Iako je u ovom konceptu pramčani dio najlakše nazvati sunčalištem, u posljednje se vrijeme čak i na brodice ovakve dužine na tome mjestu ugrađuje ribolovna stolica za eventualni lov na veće ribe. Dovoljno je napraviti postolje i s jednostavnim teleskopskim stalkom montirati sjedalo. Isti se koncept, pa čak i ista cijev, može iskoristiti i za stol u sredini krme.
Komforu na pramcu pridonosi i široki špirun s velikim sidrenim otvorom i dvama bitvama. Špirun je s donje strane zatvoren, tako da se ne vide uobičajeni tragovi lijevanja, što podiže ukupni dojam.
Ograda na pramcu dovoljno je čvrsta i visoka, pa se po tom povišenom dijelu može ugodno kretati. Stabilnost na sidru za ovakav tip ravnog gliserskog trupa bez kobilice je zadovoljavajuća jer je trup na vodenoj liniji malo proširen.
Četiri kadice
Na brodu je sve vrlo jednostavno i funkcionalno riješeno. Jedina je dilema bila što napraviti s prostorom ispod palube jer je prostor za ležaj prenizak. Brodograditelj je to zamislio kao slobodno spremište za brojne ribolovne alate s klasičnim pristupom s krilnim i podiznim vratima. Unutra je lijepo uređen prostor u kontraštampi, podijeljen na četiri duboke kadice, tako da će se stvari lako moći grupirati.
Po našem mišljenju, poklopac bi radi lakšeg pristupa trebao biti malo veći jer se u niski prostor uvijek teško uvući, pogotovo kad vam nešto brzo zatreba.
Za kormilarskim mjestom nije bilo stolice. Uz bočne prolaze prema pramcu su dvije stepenice, pa bi se desna mogla iskoristiti za montažu konzolne sjedalice koja ne bi oduzimala puno prostora.
Centralni kokpit uokviren je širokim inoksom i komande motora skladno se naslanjaju uz desni bok s kabelima skrivenima efektnom kanalicom.
Kolo upravljača je okomito, a ploča s prekidačima i instrumentima blago nagnuta, tako da se i stojeći može čitati podatke s ekrana. Uz Lowrance fishfinder-ploter bio je ugrađen i Suzukijev multifunkcijski instrument za nadzor svih parametara motora.
Za ovaj trup predviđeni su motori od 30 do 90 konja, a na prvom je primjerku ugrađen optimalni Suzuki 60. Nažalost, motor je bio postavljen previsoko pa je prvi test završio neslavno. U plovidbi smo dostigli 28 čvorova i 5500 okretaja motora, ali svaki put kad bismo okrenuli volan, propela bi uhvatila zrak.
Da ne bi ispalo da je problem u propeli ili motoru, zastupnici Suzukija hitno su poslali hidrauličnu ploču Power-lift za fino podešavanje optimalne udaljenosti motora od površine. Pomoću njega je puno jednostavnije pomicati motor po visini i nakon malo uštimavanja zaključeno je da je idealna visina zrcala 49 centimetara, dva manje nego što je na prototipu izvedeno. Zapravo, takvo što trebalo bi napraviti kod svakog novog plovila prije nego što ga se stavi na tržište.
Glisiranje u krug
U ponovljenom testiranju situacija je bila potpuno drugačija. Motor je sada mogao pokrenuti brod čak i iz punog okreta te se pokazao dobrim izborom. Od nule do glisiranja potrebno mu je šest sekundi, a do pune brzine 23 sekunde.
U glisiranju u krug promjera dvadesetak metara brzina padne na 20 čvorova, dok iz režima glisiranja brod ispadne tek kad se kružnica smanji na desetak metara. U plovidbi unatrag more počinje ulaziti pri brzini od tri čvora i 2500 okretaja.
Po svemu što smo vidjeli, ovaj je trup zbog manjeg otpora zraka maritimno čak i bolji od modela s kabinom. Prvi će primjerak Fishera otići u ruke prvoga kupca Fortisa Cabin, kojem supruga sve manje želi praviti društvo na moru pa se sada može potpuno posvetiti ribolovu.