Nakon sve većih cestovnih iskoraka, pogonska strujna groznica sve se više širi i morskim putima. Osobito u segmentu malih električnih penti s vlastitom baterijom snage do 1,5 kW, koje bi trebale zamijeniti fosilnu braću od 3-4 KS, mahom na krmama gumenjaka i manjih plovila.
Pritom je glavni razlog za takvu smjenu praktičnost, budući da se baterije malih penti mogu puniti solarnim panelima, a na pola gasa vozit će dva do tri sata, što je i više nego dovoljno kad se koriste na pomoćnim gumenjacima. Uz to, one su čiste, lako prenosive i mogu se odložiti bilo gdje i u bilo kojem položaju, jer nema ulja ni benzina da iscure i zagade prostor. Zbog tih se aduta sve više traže i kupuju, a broj njihovih proizvođača i novih verzija stalno raste.
Velika kompanija
Jedna od zanimljivijih dolazi iz velike kineske korporacije Wolong, koja se dosad nije bavila proizvodnjom izvanbrodskih motora, ali je sa svojih 18.000 zaposlenih svjetski poznata u segmentu napredne kontrole motora i pogona. Stoga za njihov inženjerski tim dizajniranje strujne pente nije bio previše složen zadatak. A obavili su ga na visokoj razini.
Svoju su električnu pentu nazvali Wolong Flowstar i jako su se potrudili da po kvaliteti i tehnološkim adutima bude na ponos kompaniji. Dizajn joj je elegantan i upečatljiv, budući da izbjegava već viđene klasične forme, a završna obrada i detalji su besprijekorni.
Od materijala za izradu korišteni su gotovo isključivo aluminij otporan na more i inoks, dok je propeler kompozitni, kako bi pouzdanost i trajnost bili na visini. I baterija od 936 Wh, teška 5,5 kg, za klasu je bolja od većine konkurentskih jer nosi oznaku litij-ion polymer. Stoga tvrtka jamči da će odraditi 800 ciklusa uz kapacitet veći od 80 posto. Naravno, za lakše punjenje jednostavno se demontira s tijela motora – samo se izvuče prema natrag, a jednako se tako i vraća. Samo tijelo motora bez baterije teško je 12 kilograma.
Daljinska komanda
Što se upravljanja i plovidbe tiče, moguće je klasično upravljanje ručkom motora na čijem je proširenju ekran s digitalnim očitavanjem svih parametara plovidbe i stanja baterije, a postoji i opcija upravljanja daljinskom komandom. Još jedan adut pente Wolong Flowstar je visokokvalitetni elektromotor tipa PMsM (Permanent Magnet Synchronous) od 1,5 kW, što je svrstava među najjače u svome segmentu, budući da ih se većina drži snage od 1 kW.
Također ima i ugrađenu funkciju hidrogeneratora, što znači da okretanje propelera, dok brod plovi na veliki motor ili jedrilica jedri, stvara struju i dopunjuje bateriju. Sve u svemu, Wolong Flowstar zasigurno će naći svoje poklonike na tržištu. U Hrvatskoj ga prodaje riječka tvrtka Unimar, a cijena mu je 2350 eura s punjačem. M. ŠTRBAC