StoryEditorOCM

Hitra curaEkipa Otvorenog mora prva je isprobala Salonu 60, najveću jedrilicu solinskog škvera: velika je, moćna i poslušna

Piše Damir Višić
17. srpnja 2014. - 14:49

Dugo najavljivana najveća jedrilica naše male brodogradnje, Salona 60, napokon je zaplovila, a ekipa Otvorenog mora dobila je priliku isprobati prije isporuke kupcu. Dužinom većom od devetnaest metara, boka u sivoj nijansi, s palubom i kokpitom obloženim tikom, kabinom tek oko pedalj izdignutom nad palubom, opremljena dvadeset sedam metarskim karbonskim jarbolom i karbonskom V lantinom, nova je prinova solinskog brodograditelja dojmljiva već na prvi pogled.

Jednak je ugođaj i u potpalublju u koje vode elegantne skale s gazištima od punog drva, široke toliko da se na njima, bez pretjerivanja, dvije osobe mogu mimoići. Prvo vas iznenade volumen i veličina salona spojenog s kuhinjom, a zatim jednostavnost linija i funkcionalnost namještaja.

image
Salon s kuhinjom je golem i estetski besprijekoran
Mario Jelavić

Lijevo je komotni navigacijski stol sa svim glavnim sklopkama i instrumentima, a kako je pred njim ugrađen i široki trosjed, s ostatkom salona funkcionira kao jedinstvena cjelina. Monitor plotera spušten je u blok nosača stola i izvlači se samo po potrebi. Na isti je način i iza naslona trosjeda skriven ekran TV-a.

image
Navigacijski stol opremljen je svim potrebnim uređajima
Mario Jelavić

Nasuprotna sjedeća garnitura postavljena oko niskog salonskog stola, dovoljno je komotna za šest do sedam odraslih osoba. Naravno, ploča stola je sklopiva, a nosač podesiv, pa se isti lako pretvori u veliki stol za serviranje obroka.

Naprijed, na dvije skale nižem nivou je kuhinja koja odlično komunicira sa salonom i dodatno doprinosi prostranosti u središnjem dijelu potpalublja. Kuhinjski elementi postavljeni su u obliku slova U, čime se postigla velika radna površina, a svaki slobodan prostor iskorišten je za ormariće.

image
Kuhinja je iznimno funkcionalna
Mario Jelavić

Obilje svjetla

Dojmu prostranosti u potpalublju doprinose i visina iznad dva metra, svijetle boje drvenarije, bijele navlake na oblogama stropa, ali i veliki broj bukaporti, te četiri velika svjetlosna otvora na bokovima koji osiguravaju odličnu dnevnu osvijetljenost i lako prozračivanje.

Ostatak interijera zauzimaju kabine za spavanje, a dvije pod krmom gotovo su identične: velika dupla postelja, pristojan ormar, stajaća visina, svaka opremljena toaletnom kabinom s odvojenim prostorom za tuširanje.Veliki svjetlosni otvori na boku daju odličnu dnevnu osvijetljenost i pružaju interesantan ugođaj.

Pod lijevim bokom, nasuprot kuhinji, uvučena je jedna manja kabina s dvije postelje, na kat. Vlasnička kabina je u pramcu. Bez obzira što ima veliku toaletnu kabinu s odvojenim tušem, volumen joj je i dalje ogroman, a kako je velika dupla postelja negdje u razini vodene linije, svjetlosni otvori na bokovima pružaju još ljepši ugođaj.

image
Vlasnička kabina je pravi mali apartman
Mario Jelavić

Čista paluba

Paluba je krajnje pojednostavljena, ravna i cijela prekrivena tikom, a niska se kabina blago izdiže prema kokpitu. Na vrhu pramca je velika portela dubokog lančanika u čiji je prednji dio ugrađen hidraulični roler genoe, tako da pramac ostaje potpuno čist. Na palubi je cijeli niz bokaporti koje osiguravaju odličnu prozračivanje potpalublja, a prva od pramca je ulaz u kabinu posade. Opremljena je jednostavno, dvjema posteljama na kat, ormarom za odjeću i zasebnim WC-om.

image
Kabina za posadu
Mario Jelavić

Paluba je potpuno čista, blago podignuta mrtva banda je dosta široka, a nosač stupića ograde postavljen je iznutra, pa je sve diskretno i elegantno. Za manje flokove ispred jarbola je postavljena poprečna šina za autovirante, a za genou na svakoj strani kabine po jedna kratka šina spuštena ispod nivoa palube s mogućnošću prekrivanja poklopcem.

Kokpit je ogroman i jednostavan. U sredini prednjeg dijela dominira velik stol s dva preklopna krila podesiv po visini, a nazad je prostor za kormilara s konzolama za kola kormila. Pod desnim sjedalom ugrađen je gavun, a u prostor pod lijevim mali hladnjak.
Veliki volumen ispod kokpita iskorišten je kao garaža za gumenjak. Središnji dio krmenog zrcala može se spustiti iznad mora kao platforma, ali i niže za lakše spuštanje i izvlačenje gumenjaka.

image
Kokpit se može pretvoriti u veliko sunčalište
Mario Jelavić

Ulaz u garažu moguć je i kroz dvije portele u podu kokpita, a portele do njih otvaraju pristup osovinama i sistemu kormila. Motor Yanmar od 160 konjskih snaga osigurava krstareću brzinu veću od 8,5 čvorova, a maksimalnu od 10.

Lako manevriranje

Manevarske sposobnosti broda su odlične, pa nismo morali koristiti ugrađeni bowthruster pri odlasku ni pri povratku na vez. Prema želji vlasnika, svi konopi za podešavanje i upravljanje jedrima sprovedeni su ispod palube i dovedeni do vinčeva u stražnjem dijelu kokpita, neposredno ispred kormilara. Time se postigla slobodna paluba, no ovako skrivene i zbijene konope teže je kontrolirati, a ponekad će se zasigurno i zaplitati kod brzih manevara.

Sva četiri vinča, gornji za škote prednjih jedara i donji za sve ostale konope, su električni, pa podizanje jedara i zatezanja nisu naporni. Tamna, laminirana, relativno plitka One Sail jedra jedrilici daju novu razinu elegancije, a kada zaplovi osjećaj za kormilom je odličan, jer reagira na svaki pomak kormila jednako kao i mala sportska jedrilica.

Pod kormilarevim nogama je praktičan mali sklopivi podest za oslonac nogama dok se jedri nagnutim brodom, a kolo kormila postavljeno u idealnu poziciju. Jedini problem se javlja kada se kod nagnutog broda kormilar pokuša prebaciti sa zavjetrinske u privjetrinsku stranu, jer u sredini kokpita nema čvrstog uporišta, što nije problem i naknadno ugraditi.

Za vrijeme testa puhao je maeštral snage do 3,5 bofora, podigli smo genou i jedreći oštro u vjetar plovili ugodnom brzinom između 8 i 8,5 čvorova. Sam manevar mijenjanja uzdi nije nikakav problem, jer su vinčevi škota prednjih jedara slobodni, a u verziji s manjim flokom cijeli bi se manevar sveo samo na okret kormilom. Kut koji postiže u odnosu na stvarni smjer vjetra je bliži 40 nego li 45 stupnjeva. Vraćajući se u luku podigli smo gennaker , međutim, vjetar je u međuvremenu oslabio na svega 2 bofora, pa nas je brzina između 9 i 10,5 čvorova ugodno iznenadila.

image
Iako velika, kormilo sluša kao mala jedrilica
Mario Jelavić

Salona 60 je jedrilica s odličnim plovidbenim performansama, jedrom i motorom, što je za svaki prototip bitan podatak, a detalji oko varijanti uređenja i modifikacije dogovaraju se direktno s kupcem. Proizvođač navodi da su primili narudžbe za još dva broda, ali koji će se i koncepcijski razlikovati od ovog prototipa.

Osobna karta


Dužina..........19,20 m
Širina..............5,40 m
Gaz................... 2/2,5/3/3,5 m
Deplasman................. 24 t
Balast..........................7 t
Broj kabina.....................5 + salon
Toaletne kabine.............. 4
Broj ležajeva.................10 + X
Maks. putnika......................14
Tank goriva.......................900 l
Tank vode.............................1200 l
Motor ...........................Yanmar 160 KS
Jedro...........................139 m2
Flok...............................95% 90 m2
Genoa.........................104% 101 m2
Cruising gennaker................320 m2
Kategorija......................................A
Design...............................Ker design
Proizvođač........................Salona Yachts
Cijena.............................. 1.300.000 eura

06. studeni 2024 13:41