Dugo najavljivana najveća jedrilica naše male brodogradnje, Salona 60, napokon je zaplovila, a ekipa Otvorenog mora dobila je priliku isprobati prije isporuke kupcu. Dužinom većom od devetnaest metara, boka u sivoj nijansi, s palubom i kokpitom obloženim tikom, kabinom tek oko pedalj izdignutom nad palubom, opremljena dvadeset sedam metarskim karbonskim jarbolom i karbonskom V lantinom, nova je prinova solinskog brodograditelja dojmljiva već na prvi pogled.
Jednak je ugođaj i u potpalublju u koje vode elegantne skale s gazištima od punog drva, široke toliko da se na njima, bez pretjerivanja, dvije osobe mogu mimoići. Prvo vas iznenade volumen i veličina salona spojenog s kuhinjom, a zatim jednostavnost linija i funkcionalnost namještaja.
Lijevo je komotni navigacijski stol sa svim glavnim sklopkama i instrumentima, a kako je pred njim ugrađen i široki trosjed, s ostatkom salona funkcionira kao jedinstvena cjelina. Monitor plotera spušten je u blok nosača stola i izvlači se samo po potrebi. Na isti je način i iza naslona trosjeda skriven ekran TV-a.
Nasuprotna sjedeća garnitura postavljena oko niskog salonskog stola, dovoljno je komotna za šest do sedam odraslih osoba. Naravno, ploča stola je sklopiva, a nosač podesiv, pa se isti lako pretvori u veliki stol za serviranje obroka.
Naprijed, na dvije skale nižem nivou je kuhinja koja odlično komunicira sa salonom i dodatno doprinosi prostranosti u središnjem dijelu potpalublja. Kuhinjski elementi postavljeni su u obliku slova U, čime se postigla velika radna površina, a svaki slobodan prostor iskorišten je za ormariće.
Obilje svjetla
Dojmu prostranosti u potpalublju doprinose i visina iznad dva metra, svijetle boje drvenarije, bijele navlake na oblogama stropa, ali i veliki broj bukaporti, te četiri velika svjetlosna otvora na bokovima koji osiguravaju odličnu dnevnu osvijetljenost i lako prozračivanje.
Ostatak interijera zauzimaju kabine za spavanje, a dvije pod krmom gotovo su identične: velika dupla postelja, pristojan ormar, stajaća visina, svaka opremljena toaletnom kabinom s odvojenim prostorom za tuširanje.Veliki svjetlosni otvori na boku daju odličnu dnevnu osvijetljenost i pružaju interesantan ugođaj.
Pod lijevim bokom, nasuprot kuhinji, uvučena je jedna manja kabina s dvije postelje, na kat. Vlasnička kabina je u pramcu. Bez obzira što ima veliku toaletnu kabinu s odvojenim tušem, volumen joj je i dalje ogroman, a kako je velika dupla postelja negdje u razini vodene linije, svjetlosni otvori na bokovima pružaju još ljepši ugođaj.
Čista paluba
Paluba je krajnje pojednostavljena, ravna i cijela prekrivena tikom, a niska se kabina blago izdiže prema kokpitu. Na vrhu pramca je velika portela dubokog lančanika u čiji je prednji dio ugrađen hidraulični roler genoe, tako da pramac ostaje potpuno čist. Na palubi je cijeli niz bokaporti koje osiguravaju odličnu prozračivanje potpalublja, a prva od pramca je ulaz u kabinu posade. Opremljena je jednostavno, dvjema posteljama na kat, ormarom za odjeću i zasebnim WC-om.
Paluba je potpuno čista, blago podignuta mrtva banda je dosta široka, a nosač stupića ograde postavljen je iznutra, pa je sve diskretno i elegantno. Za manje flokove ispred jarbola je postavljena poprečna šina za autovirante, a za genou na svakoj strani kabine po jedna kratka šina spuštena ispod nivoa palube s mogućnošću prekrivanja poklopcem.
Kokpit je ogroman i jednostavan. U sredini prednjeg dijela dominira velik stol s dva preklopna krila podesiv po visini, a nazad je prostor za kormilara s konzolama za kola kormila. Pod desnim sjedalom ugrađen je gavun, a u prostor pod lijevim mali hladnjak.
Veliki volumen ispod kokpita iskorišten je kao garaža za gumenjak. Središnji dio krmenog zrcala može se spustiti iznad mora kao platforma, ali i niže za lakše spuštanje i izvlačenje gumenjaka.
Ulaz u garažu moguć je i kroz dvije portele u podu kokpita, a portele do njih otvaraju pristup osovinama i sistemu kormila. Motor Yanmar od 160 konjskih snaga osigurava krstareću brzinu veću od 8,5 čvorova, a maksimalnu od 10.
Lako manevriranje
Manevarske sposobnosti broda su odlične, pa nismo morali koristiti ugrađeni bowthruster pri odlasku ni pri povratku na vez. Prema želji vlasnika, svi konopi za podešavanje i upravljanje jedrima sprovedeni su ispod palube i dovedeni do vinčeva u stražnjem dijelu kokpita, neposredno ispred kormilara. Time se postigla slobodna paluba, no ovako skrivene i zbijene konope teže je kontrolirati, a ponekad će se zasigurno i zaplitati kod brzih manevara.
Sva četiri vinča, gornji za škote prednjih jedara i donji za sve ostale konope, su električni, pa podizanje jedara i zatezanja nisu naporni. Tamna, laminirana, relativno plitka One Sail jedra jedrilici daju novu razinu elegancije, a kada zaplovi osjećaj za kormilom je odličan, jer reagira na svaki pomak kormila jednako kao i mala sportska jedrilica.
Pod kormilarevim nogama je praktičan mali sklopivi podest za oslonac nogama dok se jedri nagnutim brodom, a kolo kormila postavljeno u idealnu poziciju. Jedini problem se javlja kada se kod nagnutog broda kormilar pokuša prebaciti sa zavjetrinske u privjetrinsku stranu, jer u sredini kokpita nema čvrstog uporišta, što nije problem i naknadno ugraditi.
Za vrijeme testa puhao je maeštral snage do 3,5 bofora, podigli smo genou i jedreći oštro u vjetar plovili ugodnom brzinom između 8 i 8,5 čvorova. Sam manevar mijenjanja uzdi nije nikakav problem, jer su vinčevi škota prednjih jedara slobodni, a u verziji s manjim flokom cijeli bi se manevar sveo samo na okret kormilom. Kut koji postiže u odnosu na stvarni smjer vjetra je bliži 40 nego li 45 stupnjeva. Vraćajući se u luku podigli smo gennaker , međutim, vjetar je u međuvremenu oslabio na svega 2 bofora, pa nas je brzina između 9 i 10,5 čvorova ugodno iznenadila.
Salona 60 je jedrilica s odličnim plovidbenim performansama, jedrom i motorom, što je za svaki prototip bitan podatak, a detalji oko varijanti uređenja i modifikacije dogovaraju se direktno s kupcem. Proizvođač navodi da su primili narudžbe za još dva broda, ali koji će se i koncepcijski razlikovati od ovog prototipa.