StoryEditorOCM

Đitaš na katDamor 12 Family velikim volumenom i flybridgeom može ugostiti i veće obitelji, a s moćnim Cumminsom snage 480 konja dostiže ugodna 24 čvora

Piše Gordan Jelavić
10. siječnja 2019. - 15:18

Sa svakim novim modelom Damor nastavlja tradiciju imena s početnim slovom f. Feta, Folcika, Fjaka, Furia i Fjera dobile su nasljednika u Damoru 12 Family, najvećem i s cijenom od 159 tisuća eura najskupljem primjerku toga kaštelanskog malog škvera.

Za razliku od prethodnika talijanskih gena, ovaj bi se mogao smatrati slovencem jer ga je prije petnaest godina projektirao Andrej Justin za tvrtku Marina sport iz Novog Vinodolskog. U odnosu na original Marina 37 Yacht, familijarni Damor je zbog cijene prilagođen za jedan pogonski stroj, što je tražilo nemale izmjene na trupu pa je i certifikacija nanovo napravljena.

Kamionski moment

Standardni par Yanmara od 200 konja zamijenio je robusni Cummins QSB 6,7 snage 480 konja. Uz kompresijski omjer 16,5:1 i turbousis zraka, dizelaš ima visokotlačni common rail sustav ubrizgavanja goriva. Šest cilindara kamionskog volumena 6700 kubika daje i ogroman okretni moment od 1580 Nm već na 2000 okretaja.

S takvim performansama taj će popularni pogonski stroj biti vrlo ekonomičan i dugotrajan. Po klasifikaciji spada u kategoriju Intermittent Duty što predviđa najviše dva sata rada na punom gasu tijekom osam sati plovidbe, te maksimalnih 1500 sati godišnje, što bi bio izazov i za neke linijske brodare.

image
Trup s lakoćom gazi sve pred sobom
Božidar Vukičević/Cropix

Zbog svojih dimenzija motor ne može stati u predviđeni krmeni prostor, već je pomaknut prema sredini broda i pristupa mu se kroz podnicu salona. To znači i veću izloženost kabine buci tvornički izmjerenoj u rasponu od 75 do 100 decibela na udaljenosti od jednog metra.

U kombinaciji s krutim nosačima motora kakve mrcina od 658 kilograma traži, i vibracije su nešto izraženije nego što smo navikli u ovoj klasi brodova. Originalni poklopci motora zato otvaraju široki prolaz do osovinskog voda i inoks spremnika goriva i vode.

Kus broda

Utjecaj pomicanja težišta je kompenziran dodatkom kvarcnog pijeska u veliki skladišni prostor krmene platforme. S dimenzijama 3x1,2 metra taj je prostor idealan za smještaj gumenjaka, kupanje, sunčanje, pa čak i za ribolov. Na Damoru 12 sve je predimenzionirano pa se u svakom segmentu osjeti kako je u pitanju kus broda od gotovo osam tona i 12 metara dužine.

U visokim bokovima zaštićenom i tikovinom obloženom kokpitu, širokom tri i dubokom dva metra, može se složiti puno toga, od blagavaoničkog stola do kreveta na napuhivanje. Osim u salon kroz široka klizna vrata, iz kokpita put vodi do pramca preko bočnih prolaza širokih 25 centimetara ili ljestvama na gornji kat. Kut pod kojim su postavljene je previše okomit pa bi ih za lakše uspinjanje svakako trebalo malo više nakositi.

Na flybridgeu su zasad dovršeni samo ograda i roll-bar nosač za ugrađena svjetla, antene i slične uređaje, no prema želji kupca će se gore postaviti sjedeća garnitura i skiperske komande s opremom. Nad cijelim je prostorom uvijek preporučljivo postaviti i bimini jer će bez sjene boravak ljeti tu biti teško izdrživ.

Naravno, preglednost s povišene pozicije je odlična i višestruko korisna, kako u manevriranju, tako i u sportskom ribolovu. S obzirom na dimenzije i jednu osovinu, bogato iskustvo za timunom je preduvjet za upravljanje u uskim lučicama, a od tehničkih pomagala na raspolaganju je dragocjeni pramčani potisnik.

Američka trešnja

Za sve poznavatelje Damorovih plovila unutrašnjost Familyja nije nikakvo iznenađenje. Bogato lakirana američka trešnja zaštitni je znak škvera i u kombinaciji s mesnatim jastucima od bijele kože razlog ugodne atmosfere. Plastičnim brodovima upravo to treba da bi na dugim đitama postali poželjno mjesto za život.

Kad u salonu imate ovoliko slobodnog prostora i prirodnog svjetla, onda se svakako brod može preporučiti i putnicima osjetljivijima na more i zatvorene prostore. Na udobnoj polukružnoj garnituri oko blještavog stola dugačkog 150 cm sa sedam slojeva laka, može sjesti šest osoba i čeznutljivo gledati što radi šef pred velikim kuhinjskim blokom.

image
Stol u salonu može se spustiti za treći ležaj
Božidar Vukičević/Cropix

Dva i pol metra širine salona i visina od 190 cm ispunit će prohtjeve većeg dijela nautičara. Površina stakala uokvirenih drvenim masivom je velika i s obje strane se može otvoriti dotok zraka za prirodnu ventilaciju. Cijela upravljačka konzola je presvučena kožom, što dodatno podiže ukupnu ocjenu uređenosti prostora.

image
Konzola je presvučena kožom
Božidar Vukičević/Cropix

Silaskom niz stube i drvom obložen hodnik otvaraju se tri puta, srednji i lijevi za kabine, te desni za toaletni prostor. S drvenim ormarićima ispod i iznad umivaonika, te ovalnim prozorom i LED svjetlom taj prostor također lijepo izgleda. Uz važnu visinu od 195 centimetara, spomenimo dubinu od 115 i širinu od 125 cm, kako bi se bolje stekao dojam prostornosti.

image
I toaletna kabina oplemenjena je drvom
Božidar Vukičević/Cropix

Pramčana kabina također ima dovoljno mjesta za dva garderobna ormara uz spremište ispod visokog ovalnog kreveta formata 190x160 cm. Veliki prozor je također na visini od 190 cm, no nad glavom ili nogama spavača, ovisno kako tko preferira, do stropa ostaje 57 cm.

image
U pramcu uz krevet ima mjesta i za dva ormara
Božidar Vukičević/Cropix

Slična situacija je i u drugoj kabini, gdje se kvadratna postelja od dva metra, široka 150 cm, proteže ispod stropa s tri visine – 55, 100 i ulaznih 190 cm. I tu se našlo mjesta za duboki garderobni ormar pa se slobodno može zaključiti kako će po tom pitanju ženski dio posade biti zadovoljan.

image
Krmena kabina je također komforna
Božidar Vukičević/Cropix

Dovoljno snage

Nas je, pak, najviše zanimalo kako najveći Damor plovi i koliko troši. Izmjerene vrijednosti donosimo u priloženoj tablici, a iz njih se može iščitati kako je potrošnja od tri do četiri litre po milji, što za masu od osam tona zvuči prilično dobro. S laganom ručicom i drvenim volanom ta se težina zaboravlja i vrlo brzo naviknete na veliku količinu snage na propeli.

Duboko uronjeni trup ne daje nikakve znakove kod izlaska iz deplasmanskog režima, pa samo nastavlja ubrzavati s jednakom silinom. Blago podignutog pramca 12-ica suvereno gazi naprijed sve do konačne brzine od 24 čvora. Snaga motora se u svakom trenutku prilično osjeti na ručici pa već na 1500 okretaja plovi brzinom od osam čvorova uz vrlo umjerenu potrošnju od 18 litara na sat.

image
Na punom gasu postiže 24 čvora
Božidar Vukičević/Cropix

Kad se uzme u obzir da je u pitanju ploveća kuća sa svim stvarima za višednevni, a i višetjedni život na moru, spremnici od 540 litara omogućili bi domet od 240 milja ili 150 ako se plovi na punom gasu. Kao što cestovni obiteljski monovolumeni nisu za jurnjavu, tako ni Family nije takav tip broda. U njemu se najbolje uživa na sidru, a plovidba je samo dio priče u potrazi za rajskom uvalom gdje će svaka od generacija pronaći svoju zanimaciju i mir.

Desetljeća iskustva

Na nagle okrete s jednim motorom možete zaboraviti, ovo je brod u pravom smislu riječi i tako se njime plovi. Velika masa svakako jamči uzornu stabilnost. Drugi motor bi psihološki puno značio kod odlaska na dalje destinacije, ali i cijena bi značajno porasla, kao i trošak održavanja.

Damor je i na ovome testu potvrdio majstorski status u kategorijama inoks, plastika i drvenarija. Sad već desetljeća iskustva su dovela proizvodnju na visoku razinu, a najbolji dokaz su stotine rabljenih primjeraka koji rijetko mijenjaju vlasnike iako bi mnogi od njih rado posegnuli za ovom krstaricom.

Samo da pronađu dovoljno velik vez i nagovore ljepšu polovicu da je plovidba ovakvim brodom najvažnija sporedna stvar na svijetu.

OSOBNA KARTA

Dužina       11,80 m
Širina       3,30 m
Gaz       0,90 m
Spremnik vode       2x200 l
Spremnik goriva       2x270 l
Sivi tank       57 l
Istisnina       7700 kg
Kategorija C/12 osoba
Motor       Cummins 480 KS
Brodograditelj       Damor, Kaštel Sućurac
Cijena s PDV-om       159.000 eura

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA

1000        6        5
1500        8        18
2000        12        33
2500        16        48
3000        21        77
3300        24        92

KONAČNA OCJENA

DOBRO
Volumen prostora
Kvaliteta izrade
Cijena

LOŠE
Okomite ljestve
Nedovršeni flybridge

22. studeni 2024 20:23