Neispravna pumpa može uništiti akumulator
obavezni radovi

Baterije mrze mirovanje: evo kako održavati akumulatore izvan sezone, posebnu pozornost obratite na kaljužnu pumpu i plovak

Piše Žejko Simunić
Foto Cropix
13. siječnja 2021. - 14:03

Idu hladni jesenski i zimski dani koji mogu uzrokovati probleme s brodskim akumulatorima. Kako se takve stvari ne bi događale, potrebno je o njima voditi brigu jer je u suprotnome jedino rješenje kupiti nove uoči iduće ljetne sezone.

Želeći doznati što bi trebali sada preventivno uraditi kako bi očuvali dobru kondiciju brodskih baterija, te što činiti tijekom zime, obratili smo se Arsenu Kiriginu, čija je tvrtka PLR zastupnik za marke akumulatora Yuasa. Kirigin što se toga tiče ima puno iskustva, pa njegovi savjeti mogu biti siguran vodič vlasnicima plovila.

Opasno samopražnjenje

Je li dovoljno jednom tjedno upaliti motor petnaestak minuta da se održi "zdravlje" baterije?

– Ako brod nije u raspremi (na suhome) i motor nije konzerviran, tada ga je najbolje povremeno rabiti. To može biti 15 ili više minuta, ali svakako koristi akumulatorima. Pučki rečeno, baterije vole da ih se koristi i nikako im ne odgovara mirovanje, što je valjda svima jasno i kada su gotovo svima dostupni automobili u pitanju.

Naime, kada miruju, događa se neizbježno samopražnjenje od 3 do 5 posto mjesečno, što za posljedicu ima trajni gubitak kapaciteta zbog procesa sulfatizacije. Vrlo korisno bi bilo jednom ili dvaput mjesečno napraviti mali đir s brodom kako bi baterije ostale sačuvane.

image
Arsen Kirigin

Postoje li neke razlike u održavanju običnih kiselinskih, AGM i GEL baterija?

– U načelu nema jer su razlike minimalne. Primjerice, klasične baterije su nešto otpornije na povišene temperature od AGM i GEL baterija. No AGM i GEL akumulatori su otporniji zbog svoje konstrukcije na duboko pražnjenje. Da bi baterije sačuvali u tip-top stanju za iduću sezonu, treba ih prije zimskog sna napuniti 100 posto. Osim toga, barem svaka tri mjeseca valja provjeriti napon otvorenog kruga, te ih po potrebi dopuniti.

Master sklopke na nuli

Pregled brodskih prostora i elektrouređaja je također bitna stavka?

– Svakako treba dobro pregledati sve elektrouređaje i uvjeriti se da neki od njih ne vuče struju iz baterije. Usto, master sklopke trebaju biti na poziciji nula. Ukratko rečeno, brod naprosto mora biti ispravan, a valja povesti računa da je prostor u kojem se nalaze baterije odsoljen, jer u protivnome i to može dovesti do pražnjenja baterije.

U slučaju da brod nije u raspremi već je u moru, ali se ne koristi, uz sve prethodno navedene preventive radnje vlasnici koji imaju mogućnost punjenja s kopna, trebali bi barem jednom u 3 mjeseca spojiti plovilo na strujnu mrežu od 220 V i dopuniti baterije.

Znam, ne mogu se svi ni spajati na strujnu mrežu, ali postoji alternativa u vidu nabave solarnih panela odgovarajuće snage radi održavanja baterije. Ako ni to nije izvedivo, a brod je u moru, tada ga treba barem jednom mjesečno obići te provjeriti njegovo opće stanje, kao i napon baterija. Brzi gubitak napona, naime, može ukazati na mnogo veće probleme od same baterije.

image
Napunjenost baterija pokazat će i voltmetar

Kada je napon 12,1V, ukazuje da je u njoj ostalo samo 25-posto kapaciteta.

Napon od 12,3V znači da baterija ima 50% deklariranog kapaciteta,ali ako želimo sačuvati bateriju (onemogučiti sulfatizaciju) naša je preporuka držati se najniže vrijednosti napona od 12,5 V što odgovara 75% njenog kapaciteta.

Napon od 12,7V znači da je baterija na 100 posto kapaciteta.

Tihi ubojice

Treba li odspojiti kaljužnu pumpu ili je samo očistiti da budemo sigurni?

– Nažalost, neispravne kaljužne pumpe i plovci mogu biti tihi ubojice akumulatora. Zato prije zimskog mirovanja broda obvezno treba provjeriti njihovu ispravnost i uvjeriti se je li plovci pale i gase kaljužnu pumpu. To kažem jer ponekad na jednoj pumpi mogu biti dva plovka postavljena na različitim visinama.

Također je korisno santine držati čistima, jer prljavština može blokirati rad pumpe, pa će ona postati neispravna. U tom slučaju će neispravna pumpa ne samo isprazniti bateriju, nego će ugroziti i sigurnost broda. Želim naglasiti da u pravilu brodovi imaju jednu ili više pumpi spojenih na plovak, te jednu koju palimo direktno preko prekidača. U svakom slučaju, vlasnik se mora upoznati s razmještajem i brojem pumpi na brodu.

Je li onda najbolje rješenje za preventivu daljinski battery monitor koji će javiti ako napon padne?

– Nabava battery monitora je jamačno dobra ideja jer vlasnika alarmira o padu napona i daje mu dovoljno vremena za djelovanje.

image
Baterijski monitor vrlo je koristan, osobito ako može daljninski slati podatke

Baterije mogu biti opasne

Što možemo napraviti, ako se ipak dogodi duboko pražnjenje?

– Punjenje duboko ispražnjenih baterija treba prepustiti profesionalcima koji imaju iskustvo i odgovarajuću opremu za takve situacije. Ne smije se također zaboraviti da su baterije potencijalno opasne. Kada se zbog dubinskog pražnjenja dogode bočne deformacije kutija ili izvoda polova, tada znamo da je baterija zbog procesa sulfatizacije trajno uništena.

24. siječanj 2021 09:19