StoryEditor
ŽivotO teškoj bolesti

Bivši nogometaš Partizana, Leonardo, otvoreno progovorio o borbi s depresijom: Proveo sam mjesece u mučenju i tjeskobi, danas počinje novo poglavlje

Piše PSD.
21. rujna 2020. - 11:52
AFP

Bivši nogometaš Partizana, Leonardo da Silva Souza (28), otvoreno je na društvenim mrežama progovorio o svojoj borbi s depresijom. Kako prenosi srpski Blic, Brazilac je zbog teške bolesti pokušao sebi oduzeti život.

S pratiteljima je na društvenim mrežama podijelio svoju ispovijest:

"Odlučio sam podijeliti svoju bol sa vama! Prošla je skoro cijela godina žrtvovanja. Sam sam nosio svoj teret. Proveo sam mjesece u mučenju, tjeskobi i frustracijama. Znao sam koliko je ozbiljno, pokušali su mi pomoći, ali ništa se nije dogodilo. Sve što sam prošao, bilo je u pokušaju da pomognem onima koje najviše volim. Ne želim ulaziti u detalje, ali reći ću vam da sam bio sam bio blizu toga da odustanem od svega... Onda mi se Bog obratio! Rekao mi je da nije vrijeme da stanem, da pravi prvaci uvijek na kraju završe na vrhu. I predsjednik mog kluba mi je mnogo pomogao. Hvala mu na svemu. Danas počinje novo poglavlje mog života", napisao je na Instagramu.

Leonardo je 2016./2017. igrao za srpski klub Partizan, a danas je napadački vezni igrač kluba Shabab Al-Ahli. Vlasniku kluba, šeiku Hamdan bin Mohammed Al Maktoumu zahvalio je na pomoći u teškim vremenima. O borbi s anksioznošću i depresijom nogometaš ranije nije progovarao, tako da je pratitelje šokirao objavom iz bolnice.

Njegovi su mu prijatelji poželjeli brz oporavak, a mnogi su mu i zahvalili što je o ovako teškoj i delikatnoj temi progovorio otvoreno.

Depresija se može liječiti

Stručnjaci procjenjuju da je depresija bolest koja u određenom trenutku života pogađa šestinu ljudi, s tim da je dvostruko češća kod žena. Najizloženije su osobe s raznim kroničnim tjelesnim bolestima, među kojima je gotovo svaka druga ili treća depresivna.

Gotovo da je 121 milijun ljudi diljem svijeta depresivno. Ozbiljan i sve češći poremećaj raspoloženja narušava emocionalnu ravnotežu, a utječe i na tijelo. Ako duboko utječe na vaš život, traje više od dva tjedna, te ako počinjete razmišljati o samoubojstvu, trebate svakako potražiti pomoć.
Depresija se može uspješno liječiti. Vaš obiteljski liječnik vam može propisati lijekove koji mogu pomoći i po potrebi vas uputiti specijalistu.

Kako prepoznati depresivni poremećaj?

Mentalni i fizički znakovi bolesti su različiti.

Mentalni znakovi

• Potištenost. Trajni osjećaj tuge, praznine, gubitka i straha prožima sve pore života.

• Nezainteresiranost. Pogođena osoba ne uživa ni u čemu i ne raduje se ničemu, često gubi želju za seksom.

• Tjeskoba i strah. Anksioznost je najizraženiji znak depresije koji može trajati tjednima i mjesecima. Neki se ljudi boje svakog slijedećeg dana.

• Emocionalna obamrlost. Neki ljudi koji pate od teškog oblika depresije kažu da se osjećaju kao da su potpuno izgubili sve osjećaje, čak i prema ljudima koji su im vrlo bliski.

• Depresivno razmišljanje. Osoba svijet vidi drugačije i sve gleda u negativnom svjetlu. Muče je osjećaji manje vrijednosti i krivnje. Usredotočuje se na negativne detalje i ne vidi pozitivnu cjelinu.

• Poremećaji koncentracije i pamćenja. Zbog nedovoljne koncentracije čovjek je neodlučan i nepažljiv, ponekad čak zbunjen.

• Zablude i halucinacije. Razmišljanje se može toliko iskriviti da osoba izgubi kontakt sa stvarnošću.

• Samoubilački porivi. Mnogi depresivni ljudi razmišljaju o samoubojstvu - ponekad su to samo prolazne misli ili jednostavno nada da se ujutro neće probuditi.

Nekima se raspoloženje uopće ne mijenja i oni posjećuju liječnika zbog neobjašnjivih fizičkih problema ili zbog promjena koje primijete u svom ponašanju.

Tjelesni znakovi

Depresija može uzrokovati mnoge fizičke znakove. Pacijenti koji su umorni, blijedi ili trpe bolove često zaključe da su patili od neke tjelesne bolesti.

• Poremećaji spavanja. Ponekad su uzrokovani ekstremnim umorom.

• Mentalna i fizička usporenost. Stalni umor. Svaki posao čovjeku postaje težak i iscrpljujući, čak je i uspostavljanje normalnih tjelesnih fiunkcija usporeno (muči ih zatvor, izostanak menstruacije).

• Gubitak apetita. Hrana ih ne privlači, osjećaju se promrzlo i većinu vremena ne osjećaju glad.

• Obrnuti fizički znakovi. Umjesto uobičajenih fizičkih znakova depresije, poput poremećaja spavanja, gubitka apetita i gubitka kilograma, neki ljudi imaju upravo suprotne fizičke simptome: više spavaju, više trče i mršave.

• Ostali fizički znakovi. Česti su bolovi i osjećaj stezanja, koji najčešće pogađaju glavu, lice, leđa, prsa i trbuh. Bolovi su stvarni, ali uzrokuje ih depresija.

• Seksualni poremećaji. Mnogi depresivni ljudi nemaju želju za seksom.

Što je uzrok?

Znakove depresije mogu uzrokovati niske razine određenih kemikalija u mozgu - dopamina, serotonina i noradrenalina. Kao rezultat, nisu u mogućnosti razmijeniti poruke između živčanih stanica ili ih pogrešno razmjenjuju, a to može uzrokovati simptome depresije.

Antidepresivi, lijekovi koji poboljšavaju raspoloženje depresivnih pacijenata, djeluju tako što podižu razinu tih neurotransmitera (neurotransmitera). Hormoni također mogu igrati važnu ulogu u izazivanju znakova depresije. Adrenalin izaziva strahove i strepnje, kortizol utječe na tjelesni odgovor na stres, a važna je i uloga ženskih hormona.

Čimbenici koji povećavaju osjetljivost na depresiju također uključuju nasljedni faktor, karakterne osobine, obiteljsku situaciju, spol, obrasce razmišljenja, loše upravljanje stresom, važne životne događaje, tjelesne bolesti, nedostatak dnevnog svjetla.

Samopomoć

Možete i sami pridonijeti izlječenju. Različiti načini samopomoći pomažu, posebno ako su dio tretmana koji ste dogovorili sa svojim liječnikom ili terapeutom. Nekoliko je jednostavnih koraka koji bi mogli pomoći.

• Pokušajte se pripremiti za očekivane promjene (razvod, gubitak posla), razgovarajte o tome s prijateljima.

• Napravite pauzu ili odmor, tada ćete lakše razmišljati.

• Razgovarajte o problemima s partnerom, prijateljima ili članom obitelji.

• Saznajte možete li promijeniti način života ako je to uzrok vaše depresije.

• Povežite se s grupom za samopomoć.

• Tjelesna aktivnost i vježbanje općenito također povoljno utječu na vašu dobrobit. Dovoljna je malo brža šetnja.

• Čak i u slobodno vrijeme budite što više zauzeti kako ne bi bilo vremena za razgovor o problemima. Svjesno se potrudite i radite ono što volite - slušajte glazbu, idite u kupovinu, priuštite si masažu, otiđite na koncert ili u kino...

• Čak i ako ne možete trčati potrudite se da jedete redovito.

• Ne tražite pomoć u alkoholu, jer to neće riješiti vaše probleme. Samo ćete postati depresivniji.

• Pokušajte se dovoljno naspavati.

Ublažavanje stresa

Ako patite od depresije, vrlo je važno da budete što opušteniji. Postoje različiti načini za oslobađanje napetosti; za neke ćete si moći pomoći priručnicima, za druge će vam trebati pomoć stručnjaka.

Biofeedback je posebna metoda oopuštanja pomoću računalne tehnologije. Računalo mjeri reakciju kože i mišića, učimo prepoznavati napetost i opuštati mišiće.

Autogeni trening 

Jednostavne vježbe smiruju um, opuštaju sve dijelove tijela i postižu izmijenjeno stanje svijesti poznato kao pasivna koncentracija.

Masaža 

Možete se masirati, ali vas može masirati i partner ili profesionalni maser. Možete se odlučiti za jednu od posebnih vrsta masaže, kao što su shiatsu ili aromaterapija.

Terapija životinjama
Za neke ljude koji su podložni ponavljajućoj depresiji, kućni ljubimac također ima ljekoviti učinak. Međutim, trebate imati na umu da briga o svakoj životinji zahtjeva puno vašeg vremena i truda.

Kako se liječi depresija?

Psihoterapija je najčešći način liječenja depresije, dijelom zato što ne uključuje uzimanje tableta, a dijelom zato što naglašava intuiciju. Svi oblici psihoterapije zahtijevaju puno vremena, volje i ustrajnosti.

Ako patite od teške depresije, prvo će vam trebati antidepresivi za ublažavanje depresije, a tek onda možete početi razmišljati o liječenju psihološkim sredstvima. Obavezno slijedite savjet svog liječnika. Kratkoročne terapije obično se bave trenutnim problemima, dok dugotrajne terapije zalaze u prošlost i pokušavaju shvatiti zašto je vaše raspoloženje takvo kakvo jest. Treća faza je psihološko savjetovanje koje nije namijenjeno promjeni duboko ukorijenjenih problema ili liječenju vaše depresije, ali vam može pomoći da se riješite nekih problema koji su uzrokovali depresiju.

Među kratkotrajnim psihoterapijama, mnogi stručnjaci najviše preporučuju kognitivno-bihevioralnu i interpersonalnu psihoterapiju. Istraživanja pokazuju da su jednako učinkoviti kao antidepresivi u liječenju umjerene depresije i u smanjenju rizika od recidiva. Depresija obično pokazuje poboljšanje nakon 16 do 20 terapijskih tretmana u razdoblju od šest do devet mjeseci.

• Kognitivno-bihevioralna terapija uključuje promjenu negativnih misli i uvjerenja te učenje različitih, primjerenijih ponašanja. Pomaže u liječenju blage do umjerene depresije. Može se koristiti samostalno, a neka su istraživanja pokazala da je kombinacija kognitivno-bihevioralne terapije i antidepresiva učinkovitija od liječenja samo psihoterapijom ili samo lijekovima.

• Interpersonalna psihoterapija fokusira se na odnose među ljudima i na probleme poput komunikacijskih poteškoća ili suočavanja s tugom zbog gubitka.

• Dugotrajne terapije bave se duboko ukorijenjenim uzrocima depresije. Njihova je svrha prepoznati dugoročne, vremenski odgođene probleme, ali sasvim je moguće da se nakon kratkog vremena vaše depresivno stanje uopće neće popraviti, pa treba više vremena.

Psihoanalitičari pretpostavljaju da su svi naši problemi, kao i depresija, rezultat problema u prošlosti s kojima se nismo bavili. Možda se uopće nismo brinuli za njih, možda smo ih potisnuli ili pokušali zaboraviti, ali oni su i dalje u našoj podsvijesti i vraćaju se svijesti kad smo pod stresom ili smo na bilo koji način oslabljeni.

Dugotrajna psihoterapija raznim metodama pomaže da ove potisnute emocije ponovno isplivaju na površinu i dođu k svijesti; tamo ih potom 'razoružava' i pokušava spriječiti da nastave stvarati probleme.

Piše Javorka Luetić

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

22. listopad 2020 18:42