StoryEditor
Trend‘Noir‘ u sudnici

Može li ‘remake‘ kultne krimi serije biti zanimljiv publici koja je voljela ‘Pravog detektiva? Pogledali smo ‘novog‘ Perry Masona i provjerili...

Piše Marko Njegić
19. lipnja 2020. - 20:15

Moderna televizija sve češće poseže u prošlost za starim serijama kako bi otresla sa njih prašinu i predstavila ih novim generacijama gledatelja u formi "remakeova", "rebootova" ili "sequela". Nakon "Twin Peaksa" i "Dinastije" na red je došla još starija serija, prvi put emitirana pradavne 1957. godine – "Perry Mason". To je odvjetnička serija za koju takoreći ne znaju vaši očevi i majke, već djedovi i bake. Emitirala se na CBS-u od 1957 do 1966., a titularnog lika, odvjetnika, glumio je Raymond Burr.

Serija utemeljena na protagonistu romana i kratkih priča Erica Stanleyja Gardenera postavila je temelje za proceduralne sudske drame na televiziji, kao i serijski format od sat vremena po epizodi. U "Perryju Masonu" glavni lik se u sudnici osjećao kao kod kuće i bio odvjetnička zadatost, bez neke pozadinske životne priče. Zasigurno je ovo potonje - "bez neke pozadinske životne priče" - bilo okidač za snimanje novog "Perryja Masona".

Televizija se u međuvremenu ustalila sa serijskim formatima od sat (i više) vremena koji sada već po "defaultu" podrazumijevaju da se istraži pozadina svakog, pa i sporednog lika, čak i ako taj lik nije interesantan, ne ostavljajući gotovo ništa na "mašti" publike ili licu/govoru tijela glumaca da se popune karakterne praznine.

Tragovi 'Pravog detektiva'

Srećom, novi Perry Mason je zanimljiv lik sa zanimljivom pozadinskom pričom, arhetipski "noir" detektiv vjeran čašici da zaliječi traume od vojevanja u rovovima Prvog svjetskog rata prikazanog u budžetski raskošnim flešbekovima ("Bog me napustio u Francuskoj").

Cinici će se vjerojatno pitati što je sljedeće na listi za "reboot", "Gradić Peyton" možda, no "Perry Mason" je zaslužio još jedan život na TV-u sudeći po novoj kvalitetnoj, više no solidnoj osmodijelnoj seriji, snimljenoj s filmskim proračunom od 70-ak milijuna dolara u produkciji poslovično kvalitetnog HBO-a, nerijetko i najkvalitetnijeg kad su serijski materijali u pitanju. Glumačka ekipa je provjerena (Tatiana Maslany, John Lithgow, Robert Patrick, Lili Taylor...), a glavnu ulogu igra Matthew Rhys, nedavno viđen pored Toma Hanksa u filmu "Prekrasan dan u susjedstvu".

Iako bismo osobno više voljeli vidjeti megazvijezdu Roberta Downeyja Jr-a, boljeg glumca prvotno predviđenog da uskoči u odijelo Perryja Masona, Rhys prilično dobro nosi ulogu. Downey je trebao utjeloviti Masona, ali u tome ga je spriječilo naknadno nadosnimavanja blockbusterskog obiteljskog filma "Dolittle", pa je ostao uključen u projekt kao producent.

Zanimljivo, dok je Downey bio u igri za ulogu kao kreator serije je figurirao Nic Pizzolatto, autor "Pravog detektiva" da bi na kraju kreatorsku ulogu odigrali Ron Fitzgerald i Rolin Jones, iskaljeni na pisanju epizoda "Trave", "Carstva poroka" i "Westworlda".

S Pizzolattom ili bez njega, tragovi kriminalističkog dramskog trilera "True Detective" vidljivi su u "Perryju Masonu" (mračna atmosfera). Vidljiv je i utjecaj također HBO-ove krimi drame "Boardwalk Empire" (autentična scenografija i kostimografija/rekreacija jednog prošlog razdoblja, konkretno početka tridesetih godina prošlog stoljeća), možda i zato što dijele istog glumca (Shea Whighman) te producenta i redatelja Tima Van Pattena koji je ovdje odradio najveći dio režije uz Deniz Gamze Ergüven (film "Mustang").

Šok-scene

"Perry Mason" je nasilan kao "Pravi detektiv" i "Carstvo poroka", i to sugerira već prva epizoda s ponekom (nepotrebno) ekstra uznemirujućom šok-scenom, od stradavanja do obdukcije (šifra: leš bebe) koja bi mogle u startu odbiti osjetljiviju publiku da nastavi gledati seriju.

Scene golotinje i seksa, nagih grudi i klatarenja penisa pokazuju, pak, da je ovo "Perry Mason" za generaciju "Igre prijestolja". Da je "Perry Mason" serija za 2020., potvrđuju i neke paralele s današnjicom u Americi (George Floyd). Američki policajci su naklonjeni nasilju i ova serija ih nimalo ne glorificira, za razliku od mnogih sličnih TV uradaka. Istražujući otmicu djeteta koja "krene po zlu" i potom braneći njegovu krivo optuženu majku, Mason u jednoj sceni kaže kako ne vjeruje da policija može dobro obaviti posao.

Na snazi su sustavna korupcija u policiji i sustavni rasizam. Tamnoputi policajac Paul Drake (Chris Chalk) ne može postati detektiv zbog boje kože. Možda "Perry Mason" nije "serija trenutka", kao što je to postala prošlogodišnja "When They See Us", ali poveznice sa stvarnošću je svakako čine "trenutačnijom" i intrigantnijom za gledanje, makar je već dovoljno intrigantna, naročito u prvoj, znatno boljoj polovici.

Prvih nekoliko epizoda su detektivski "noir" krimić u najklasičnijoj tradiciji žanra i serija gubi na momentumu misterije kad se pretvori u više-manje standardni sudski triler i kupuje dugu minutažu suvišnim podzapletima i(li) preokretima. Naslovnom liku serije dobro pristaje "noir" ruho privatnog detektiva neurednog, alkoholom protočenog života s pripadajućim cinizmom kojim maskira doličnost i ostacima jaja, pardon senfa na kravati.

Ugođaj je tvrdokuhano "noirovski", kao i dijalozi tipa "Hoćeš kavu? Imam kavu. To je viski...". Puno je interesantnije gledati Perryja kao "nosy son of a bitch" detektiva kako se smuca unaokolo, nego u sudnici kao odvjetnika koji se bori za život nevine klijentice, premda su svi putovi originalne serije neminovno vodili prema tom mjestu. Tko zna, možda se Mason bude nastavio igrati detektiva u drugoj sezoni potencijalne HBO-ove serijske franšize i umjesto mira u sudnicu donese "noir". Sud dotad miruje.

SERIJA: Perry Mason; krimić; SAD, 2020. KREATORI: Ron Fitzgerald i Rolin Jones ULOGE: Matthew Rhys, Tatiana Maslany OCJENA: *** ½

"Perry Mason" se počinje emitirati 22. lipnja na HBO GO.

#PREPORUKE SERIJA#PERRY MASON#SERIJE

Izdvojeno

01. srpanj 2020 22:32