StoryEditor
KarijeraTEŠKA VREMENA

‘Direktorica je morala dati otkaze, uzela je viski i pozvala jednog po jednog‘: splitska psihologinja analizira teške odluke i savjetuje obje strane

Piše Linda Perić
22. svibnja 2020. - 20:16
Psihologinja Sandra Čanić: Uz lijepe trenutke, zapamtila sam i one druge, kad je zaposleniku trebalo priopćiti lošu vijest. Najmanje jednom sam je i sama primila...Privatni Album

U velikom broju situacija radniku ovakva vijest vjerojatno nije priopćena taktično što mu je, sasvim sigurno, povećalo psihološku traumu. Kako bilo, nepovoljna situacija u kojoj se, nažalost, našao velik broj građana zaintrigirala je i splitsku psihologinju i psihoterapeutkinju Sandru Čanić, koja je o tomu napisala stručni članak.

Premda, naravno, u istoj koži ne može biti onaj tko prima i onaj tko daje otkaz, psihologinja smatra kako veliki stres izaziva i priopćavanje negativnih vijesti. Stoga nudi dragocjene savjete o tomu kako primiti, ali i priopćiti lošu vijest.

I sama sam je primila

- Imala sam dosad desetak različitih šefova, surađivala s deseterostruko više rukovoditelja i vodila nekoliko timova. Doživjela sam pet značajnijih reorganizacija u tvrtkama u kojima sam radila...

Uz mnoge lijepe trenutke, zapamtila sam, naravno, i one druge, kad je zaposleniku trebalo priopćiti lošu vijest. Najmanje jednom sam je i sama primila...

Pod lošom viješću mislim na vijest o otkazu ugovora o radu, smanjenju plaće, premještaju radnika na nepovoljnije radno mjesto ili priopćavanju neke druge, izrazito nepovoljne povratne informacije vezane uz posao - kaže splitska psihologinja koja napominje kako je, tijekom svog dosadašnjeg radnog iskustva, vidjela da se mnogo menadžera dobro snalazi na ovom teškom zadatku, ali ima, naravno, i onih kojima to ne ide najbolje.

Test čovječnosti

- Kad sam osobno bila u ulozi priopćavatelja vijesti, to mi je uvijek, kao stručnjakinji za ljudske potencijale i psihologu, bio ne samo test profesionalnosti, nego etičnosti i čovječnosti.

Prvo što poslodavcima ili menadžerima koji trebaju priopćiti nekome lošu vijest mogu sugerirati jest da budu direktni. Primjera radi, pozovete zaposlenika, razgovarate o lijepom vremenu, o pandemiji koronavirusa..., a onda mu priopćite lošu vijest koju pokušavate umanjiti ili uljepšati. To je pogrešno!

Nema načina da se uljepša ono loše što treba reći i zato je bolje biti izravan - objašnjava Čanić.

Druga važna stavka, kad je u pitanju priopćavanje loših vijest jest preuzimanje odgovornosti.

- Sjećam se priče o jednoj direktorici koja je nekolicini suradnika trebala priopćiti da će dobiti otkaz. Nije se slagala s nadređenima i bilo joj je izrazito teško provesti tu odluku. Mogla je birati hoće li sama priopćiti lošu vijest ili će pustiti da to učini netko drugi.

Uzela je bocu viskija, pozvala ljude jednog po jednog i napravila ovaj težak posao najbolje što je mogla. Je li poanta “napijte se”? Naravno da ne. Koliko god da vam je teško, preuzmite odgovornost kao menadžer i budite uz svoje ljude i u dobru i u zlu - ističe naša sugovornica.

Nadalje, onaj tko priopćuje lošu vijest mora se pokazati kao etičan čovjek i pružiti podršku zaposleniku koji takvu vijest prima.

Preporuka nadređenima jest da tijekom razgovora budu fokusirani na sadržaj, predvide moguća pitanja koja će im zaposlenik uputiti, te da imaju spremne odgovore.

Dopustiti da se 'izventilira'

Važno je saslušati osobu, dopustiti joj da se “izventilira” ako ima potrebu, te joj pružiti suosjećanje i podršku. Četvrti savjet glasi - ne otvarajte potencijalne stare konflikte.

- Jedna moja cijenjena profesorica na studiju psihologije, duboko razočarana političarem koji ju je u svojoj izbornoj kampanji osvojio slatkorječivošću, a da bi nakon pobjede brutalno popljuvao suparnike, na jednom je predavanju rekla nešto što mi se usjeklo zauvijek: "Iz čovjeka nikad ne izlazi ono što u njemu nije bilo i ranije.“

Dakle, svima onima koji će se naći u situaciji da radniku moraju priopćiti lošu vijest želim poručiti da vode računa o tomu što bi sve moglo “izići iz njih”...

Čak i ako se prije nisu slagali s tom osobom, priopćavanje loših vijesti nije trenutak za otvaranje eventualnih ranijih konflikata, već za podršku i empatiju - govori psihoterapeutkinja.

Peti i posljednji savjet onima koji priopćuju loše vijesti jest - učinite ono što je neizbježno, te budite pritom svjesni vlastitih granica.

Zadržite kontrolu

- Možete li promijeniti situaciju do koje ste došli i koju trebate priopćiti radniku? Slažete li se s odlukama “odozgo“ ili onima koje ste, stisnuti teškim okolnostima, bili prisiljeni donijeti? Iako je zdravo usmjeravati se na ono na što imamo kontrolu, u poslu kao i u životu, a pogotovo sada, neke stvari ne ovise o vama.

Stoga je moj savjet da, nakon priopćavanja loše vijesti, nadređeni razmisli o tome što i kad može promijeniti na širem planu - sugerira Sandra Čanić.

Za one, pak, koji će se u ovoj priči naći s druge strane, dakle, u još stresnijoj situaciji, najvažniji savjet glasi - napravite sve što je pod vašom kontrolom da vas loša vijest ne dočeka nespremne.

Signali kojima naslućujete

- Puno je signala pomoću kojih možete naslutiti da se nešto sprema, situacija izvan organizacije i u organizaciji, razgovori s kolegama, povratne informacije, bilo verbalne ili neverbalne koje ste ranije dobivali.

Tijekom razgovora saslušajte sve što vam se kaže, zapišite ono najvažnije i ako ste u poziciji donijeti neku odluku, ne donosite je odmah.

Dajte sebi vremena da je donesete nakon što u miru sagledate sve opcije.

Koliko god da ste možda preplavljeni osjećajima u trenutku kada vam je priopćena loša vijest, važno je da racionalno sagledate sve svoje opcije i postupite u skladu s tim.

I ne zaboravite, s koje god strane da jeste, uvijek je korisno posavjetovati se s prijateljima ili stručnjacima koji vam mogu pomoći da raščistite svoje dvojbe...

Ono što je važno jest izbjegavati donošenje zaključaka “pod emocijama”. Plan za dalje, odnosno sljedeći korak, planira se hladne glave - savjetuje splitska psihologinja.

#SANDRA ČANIĆ#KAKO DATI OTKAZ#KAKO PRIMITI OTKAZ#KAKO PRIMITI TEŠKE VIJESTI

Izdvojeno

28. svibanj 2020 20:56