Mladić i djevojka čijoj ljubavi na put stane bogati nasilnik čest je obrazac za klasičnu bajku, pri čemu zaljubljeni mladić mora na kraju pobijediti u dvoboju protiv zlog moćnika.
"Laurencia", balet koji je premijerno izveden na pozornici splitskog HNK, toj romantičnoj ljubavi dodaje i klasni moment i temu ženskih prava pa u završnoj sceni pobune seljaka protiv zloglasnog Zapovjednika naslovna junakinja povede narod, a slijede je žene, pa muškarci iz sela. Sloboda je osvojena, svi su sretni, plešu.
Apsolutna mobilizacija
Priča je ovo koja se stvarno dogodila u španjolskom selu u Kastilji u 15. stoljeću, koja je završila nekažnjenim ubojstvom seljana, a drama Lope de Vege iskorištena je nekoliko stoljeća kasnije za uprizorenje 1919. u Kijevu, u zamahu Ruske revolucije. Narod koji mijenja svoju sudbinu i dokrajči tiranina koji im, između svega, siluje žene, bila je tada moćna kazališna tema. Jednako je i danas, samo što se na one koji maltretiraju slabije ne ide vilama i štapovima, nego – kanseliranjem. Ili izbornim listićima?
Pa se nizom sretnih okolnosti balet "Laurencia" izveo u Splitu, prvi put u Hrvatskoj, što je lijep prilog za kazališne anale. Odluka da se premijerno ovaj veliki klasični balet izvede baš u njegovom, brojčano skromnom ansamblu, hrabar je potez ravnatelja Pedra Carniera. Za što je trebalo proglasiti apsolutnu mobilizaciju u Baletu HNK Split u trenutku kada je veliki broj solista otišao, novi se tek čeliče, a iskusne baletne prvakinje poput Irine Čaban Bilandžić i Eve Karpilovske ne plešu zbog ozljeda.
Rizik se isplatio, splitski Balet HNK iznio je junački ovu baletnu priču za koju je potreban mnogoljudan i ujednačen ansambl da bi dočarao život jednog sela, narod, kao i nekoliko solista snažne tehnike za važnije uloge. Dobiven je značajan novi repertoarski naslov. Balet je bogat kostimima, kao i rekvizitima, izvučeni su defovi, kastanjete, gitara, ali i vile i sjekire i štapovi. Funkcionalne scenografije, vrlo koloritnih slika.
Glazba Alexandera Kreina ima španjolske folklorne elemente, a oni se pretaču i u koreografiju V. Čabukianija, odnosno N. Ananiašvili. Pogotovo u uzbudljivijem drugom činu, kada na scenu stupe Cigani, žene raspuštene kose s kastanjetama u rukama i u širokim suknjama. I kada nakon razdraganog prizora vjenčanja balet kulminira scenom bijesnih pobunjenika koji uz ritam bubnjeva izbore svoju slobodu. Zbilja efektna završnica!
Sjajna energija
Na premijernoj izvedbi naslovnu ulogu Laurencije plesala je Jospehine Mansfield, ipak uvjerljivija u u romantičnim scenama zaljubljenosti nego kad krene "frka", kad uzme baklju u ruku i pretvori se u čelnicu pobune. Valerij Ljubenko, kao njezin dragi Frondoso, Ami Inoue kao lepršava Pascuala, Takafumi Tamagawa kao glazbi sklon Mengo - sve redom mladi plesači, sjajne energije na sceni.
Ipak, dojma smo da je dramska izražajnost i emocionalnost slabije primjetna strana njihovih uloga. Zato se plesna zrelost Matee Milas kao Jacinte ne može ne uočiti u scenama kada postaje žrtva zloglasnog Zapovjednika i njegovih vojnika, njezina dramatičnost je dirljiva.
Ansambl se pokazao u najboljem izdanju i pružio splitskoj publici uzbudljivu večer, a orkestar predvođen dirigentom Levanom Jagaevim zaslužuje svaku pohvalu.
Svakako, svi koji vole balet neće propustiti "Laurenciju".