S hrvatske glazbene scene otišao je Ivica Krajač (86), jedan od najsvestranijih umjetnika, čiji su stihovi i melodije ostali urezani u kolektivnu memoriju mnogih generacija te je stvorio bogat opus koji je oblikovao glazbeni ukus i kulturu Hrvatske tijekom desetljeća.
Rani život i prvi koraci u glazbi
Ivica Krajač rođen je u Beogradu 2. travnja 1938., bio je svestrani hrvatski umjetnik čije su djelovanje i talent ostavili neizbrisiv trag u domaćoj glazbi, kazalištu i zabavnoj industriji. Još od malih nogu bio je fasciniran glazbom i umjetnošću, a već kao tinejdžer počeo se aktivno baviti pisanjem tekstova. Potječe iz stare senjske patricijske obitelji, a tijekom svoje karijere pridonio je formiranju Zagrebačke škole šansone. Krajač je bio istaknut kao skladatelj šansona i zabavne glazbe, pjevač, tekstopisac, kazališni redatelj te scenarist za film i televiziju. Osim toga, prevodio je djela s nekoliko jezika, uključujući engleski, njemački i ruski.
Suradnja s grupom 4M i uspon u glazbenom svijetu
Jedan od njegovih najranijih uspjeha bila je osnivanje popularnog vokalnog kvarteta 4M 1957. godine, zajedno s prijateljima iz školskih dana. Kvartet je ubrzo stekao popularnost širom Jugoslavije, a njihove su pjesme doživjele uspjeh i na međunarodnoj sceni. Godine 1995. kvartet je dobio Porina za životno djelo, nagradu za posebne zasluge u području televizijske zabave.
Rad na Eurosongu i velikim domaćim festivalima
Krajač je također 1969. godine predstavljao Jugoslaviju na Euroviziji s pjesmom ‘Pozdrav svijetu‘. Njegove pjesme često su se izvodile na velikim domaćim festivalima poput Melodija hrvatskog Jadrana u Splitu, gdje su se izdvojili hitovi poput "Nima Splita do Splita", "Nono, moj dobri nono" i "Sviraj mi, sviraj."
Pjesme su mu također bile popularne na Opatijskom festivalu, gdje je 1963. pobijedio s ‘Oprosti, volim te‘, te na Zagrebačkom festivalu i drugim važnim priredbama. Ljubitelji kajkavske popevke pamte ga po pjesmi ‘Mi smo dečki kaj pijemo stoječki‘, koja se godinama izvodi na Krapinskom festivalu. Godine 1970., na hrvatski je prepjevao kultnu pjesmu ‘Ne me quitte pas‘ Jacquesa Brela, koju je interpretirao Ibrica Jusić.
Priznanje je dobio na 57. festivalu zabavne glazbe Split i to Nagradu za izuzetan doprinos hrvatskoj glazbi, a tom prigodom neke od najpoznatijih skladbi iz bogatoga Krajačeva opusa u revijalnom su programu otpjevali Tereza Kesovija, Zorica Kondža, Đorđi Peruzović, Mia Dimšić, Ivo Amulić...
Album "Dnevnik jedne ljubavi" pjevačice Josipe Lisac možda je jedno od njegovih najvećih postignuća. Spomenuti album objavio je Jugoton 1973. godine, a Karlo Metikoš i Ivica Krajač su autori glazbe i teksta.
“Dnevnik jedne ljubavi” prvi je konceptualni album na ovim prostorima koji govori o usponima i padovima jedne ljubavi, odnosno rasta jedne ljubavne veze, a u koji su Metikoš i Krajač ugradili posvetu Josipi Lisac u obliku akrostiha.
Kazališni rad - redatelj s osjećajem za emociju
Nakon uspješne glazbene karijere, Krajač je usmjerio svoju kreativnost prema kazalištu. Diplomirao je glazbu na Pedagoškoj akademiji, a potom i kazališnu režiju na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, gdje je studirao kod profesora Koste Spaića. Od 1983. godine radio je kao redatelj u Operi Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, režirajući brojne dramske i operne predstave priznatih autora. Najveći kazališni uspjeh postigao je s libretima za prvu hrvatsku rock-operu Gubec-beg, koju je stvarao s Karlom Metikošem, te za mjuzikl Crna kraljica, koji su obogaćeni snažnim pjesmama i zanimljivim scenearijima, a koje je Krajač stvorio u suradnji s brojnim drugim istaknutim glazbenicima.
“Posebno mi je drag taj mjuzikl o Draženu Petroviću, našem ponajboljem sportašu. Taj se tekst zove ‘Okovani Amadeus’ – po grčkoj mitologiji i Prometeju koji je bogovima ukrao vatru i donio je ljudima. Dražen je, tako, donio loptu. Stalno mi obećavaju da će mi to postaviti, ali ništa se ne događa. Sve je zaustavio Covid, nitko nema love. To će sve ostati iza mene. Veliki je to poklon hrvatskoj glazbi, možda nekad kasnije te predstave ipak budu postavljene”, kazao je Krajač 2022.godine u intervjuu za magazin Moje vrijeme.
Televizija i film
Također je pisao scenarije za televiziju i film, ostvarivši dugogodišnju suradnju s Hrvatskom radiotelevizijom. Krajač je bio član Hrvatskog društva skladatelja, Hrvatskog društva dramskih umjetnika i Zajednice hrvatskih umjetnika. Njegova dugogodišnja posvećenost umjetnosti 1996. godine prepoznata je dodjelom Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića.
Dokumentarni serijal Zauvijek skladatelj autora Tonija Volarića, posvetio je i istaknutom Ivici Krajaču. U filmu saznajemo kako je Zagrepčanin napisao tekst pjesme ‘Nima Splita do Splita’, kako su nastali tekstovi velikih hitova s albuma ‘Dnevnik jedne mladosti’ i zašto je Krajač nakon premijere ‘Gubec bega’ završio na policiji. Cijeli video možete pogledati u nastavku dolje.