StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Veliko plavetnilo‘: Šaptač dupinima

Piše Marko Njegić
11. svibnja 2023. - 12:38

Površinski sjaj filmova francuskog kinematografskog pravca “cinema du look” s dominacijom stila nad sadržajem smetao je mnogim kritičarima i njegove predstavnike (Jean-Jacques Beineix, Leos Carax, Luc Besson) koštao kredibiliteta kakav su imali “novovalovci” poput Jean-Luca Godarda.

Jednom od njih, Bessonu, umnogome se spočitavala (plavetna) neonska estetika koja je vrištala na plakatu “Podzemlja”, a u to vrijeme se prelijevala s velikog ekrana u američkim i britanskim filmovima kao što su “Lopov”, “Istrebljivač”, “Glad za krvlju”, “Terminator”, “Highlander” i “Burni ponedjeljak”.

FILM: Le grand bleu; drama; Francuska, 1988. REŽIJA: Luc Besson ULOGE: Jean-Marc Barr, Jean Reno OCJENA: *****

Svemu tome Besson je doskočio u idućem filmu “Veliko plavetnilo” (“Le grand bleu”/”The Big Blue”, 1988.), epskoj drami o ronionicima na dah, i to na način da ostane vjeran svojoj vizualnoj poetici i ostvari je prirodnim putem, bez umjetnog neonskog osvjetljenja. Francuski redatelj zaronio je ispod površine i sjaj neonskog kolorita prijašnjeg filma pronašao u velikom plavetnilu mora, ali istražio i prethodno neistražene dubine likova, zagrijavajući se za karakterne studije u “Nikiti” i “Leonu profesionalcu”.

No, more i plava boja Bessonu su od malih nogu u krvi. Kao sin instruktora ronjenja koji je s roditeljima putovao po turističkim resortima diljem Mediterana, uz naglasak na Italiju i Grčku i bivšu Jugoslaviju (Poreč i plaža Plava laguna), Besson je od malena zavolio more.

Boja mora dominirala je u filmu “Subway”, od plavih vagona i stolica u podzemnoj željeznici do neonke u rukama Christophera Lamberta, kao i u njegovim kasnijim ostvarenjima poput “Nikite”, “Petog elementa” (sjetite se izvanzemaljske pjevačice znakovita imena Plavalaguna) i “Valeriana”, ali najviše u “Velikom plavetnilu”, najosobnijem od svih Bessonovih uradaka i jednom od najboljih.

Ideju za “Le grand bleu”, inspiriranu životima ronioca na dah Jacquesa Mayola i Enza Maiorce, francuski redatelj je dobio još kao tinejdžer prisjećajući se djetinjstva na Mediteranu ispunjena kupanjem, ronjenjem i plivanjem s dupinima, a planirao je biti morski biolog i možda bi to i postao da nije doživio ronilačku nesreću.

“Veliko plavetnilo” se i otvara u Grčkoj, kadrovima djetinjstva glavnih likova, povučenog i enigmatičnog Jacquesa (Jean-Marc Barr) te ekstrovertnog i kompetitivnog Enza (Jean Reno). Besson zarana uspostavlja njihovo ronilačko suparništvo u izranjanju novčića s dna mora, ali i audiovizualnu poeziju filma koja oduzima dah zahvaljujući oceanskoj glazbi Erica Serre i (podvodnoj) fotografiji Carla Varinija.

Serrina glazba za “Le grand bleu” približno je jednake važnosti za poetički, emotivni i metafizički ugođaj kao Vangelisova za “Blade Runnera”, savršeno reflektirajući plavetnu poeziju filma s predivnim podvodnim scenama i prizorima Mjeseca reflektiranog na površini mora, odnosno Bessonovu ljubav prema neonskom plavetnilu i ronjenju za koje njegovi likovi žive i umiru.

Odrasli Jacques predstavljen je kako zaranja u zamrznuto jezero među glečerima u Peruu i graciozno izranja u “slow motionu”, dovoljno da se Newyorčanka Johana (Rosanna Arquette) zaljubi u njega na prvi pogled, onako kao što je zaljubljen i Besson. “S drugog je planeta”, opisuju Jacquesa kojeg Enzo zeza da se “pretvorio u ribu”, a u novčaniku drži fotografije svoje dupinske familije i došao bi na svoje u nastavkuAvatara”.

Joanna se pridružuje Jacquesu i Enzu na natjecanjima diljem svijeta za prvaka u ronjenju na dah (“bondovske” lokacije Grčka, Sicilija, Francuska rivijera...), obarajući rekorde koji su “ravni samoubojstvu”. Kako njih dvojica zaranjaju sve dublje i dublje, te ruše rekorde, oni postaju sve opsjednutiji zaronima, čak i kad se zezaju, tipa da, već dobrano pijani, nazdravljaju šampanjcem na dnu bazena.

Enzo govori “More je moje, znam kad je spremno za mene, a kad nije” i slaže se s Jacquesom da je puno bolje “dolje”, na dubini od 90+ metara. S druge strane, Jacquesova filozofija još je ekstremnija. “Najteže je kad dođeš do dna. Trebaš imati dobar razlog za vratiti se nazad”, kaže on Johani koja se zaljubila do ušiju i htjela bi mu postati žena i majka njegovog djeteta.

Johana teško prihvaća da Jacques voli more više od nje i da je usred noći, nakon što su vodili ljubav, može ostaviti samu u krevetu kako bi otišao plivati s dupinima na mjesečini. Naime, Jacques je šaptač dupinima i oni za njega predstavljaju ono što su alieni predstavljali za protagonista “Bliskih susreta treće vrste” u Bessonovom podtekstualno intrigantnom filmu na granici primordijalnog i transcedentalnog.

“Spustiš se na dno mora, gdje voda više nije ni plava, gdje je nebo samo uspomena, i lebdiš tamo, u tišini. I ostaješ tamo i odlučuješ da ćeš umrijeti za njih. Tek tada počinju izlaziti. Oni dolaze, pozdravljaju te i procjenjuju ljubav koju imaš prema njima. Ako je iskrena, ako je čista, bit će s tobom i odvest će te zauvijek”, pripovijeda Jacques.

Nije čudno da Besson montažno presijeca njegov izron iz mora sa skokovima dupina u bazenu. Jacques je gotovo pa dupin sam, “homo delphinus”, netko tko sanja duboke modre snove kad ne roni i osjeća vječni sirenski poziv mora, pa i više od toga. On se osjeća ugodnije među dupinima nego ljudima i pupčanom vrpcom je povezan s velikim plavetnilom. More je za njega majka i maternica u kojoj se osjeća sigurno. Zato želi zauvijek ostati ispod površine mora i ostaviti svijet iza sebe. Tamo je puno bolje.

Premijera na Cannesu 11. svibnja 1988.

Bessonov "The Big Blue" imao je premijeru na Cannes Film Festivalu 11. svibnja 1988. godine. Rosanna Arquette je 1985. glumila u Scorseseovoj "Idiotskoj noći" s Griffinom Dunneom s kojim je ostvarila newyorški "reunion" pred Bessonovom kamerom (on ima malu ulogu Johanina šefa). "Veliko plavetnilo" je idealno za plavetni maraton s Cameronovim "Bezdanom".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 03:29