Tjelesni SF horor preselio se iz bespuća svemira i opustjele Antarktike na samo dno mora krajem osamdestih, što je postao mini-trend. Iste godine u kinima su izronili "DeepStar Six" i "Levijatan" ("Leviathan", 1989.), natječući se za naklonost publike i kritike.
Na kraju je pobjedu odnio "Levijatan". Bio je to prestižniji i budžetiraniji projekt težak 25 milijuna dolara, nastao pod okriljem studija MGM, tj. u produkciji Lawrencea i Charlesa Gordona ("Vatrene ulice", "Iza rešetaka", "Umri muški 2") te Dina DeLaurentiisa ("Serpico", "Conan Barbarin", "Bounty").
Iza kamere je stajao George P. Cosmatos ("Rambo II", "Kobra", "Legendarni Tombstone"), koscenaristi su bili David Webb Peoples ("Blade Runner", "12 majmuna") i Jeb Stuart ("Umri muški", "Bjegunac"), efekte je radio studio majstora Stana Winstona ("Terminator", "Aliens", "Predator"), a na čelu poznate glumačke ekipe nalazili su se Peter Weller ("RoboCop", "Cat Chaser") i Richard Crenna ("Rambo I-III").
Prestižni pedigre filma vidljiv je u uvodnim scenama kad zasvira uobičajeno raskošna orkestracija skladatelja Jerryja Goldsmitha ("Potpuno sjećanje", "Posljednji dani raja") i kamera Alexa Thompsona ("Alien 3", "Cliffhanger") zaroni na 16 tisuća stopa, do samog dna Atlantskog oceana.
More izgleda poput svemira u hipnotičkim, poetičnim kadrovima na tragu "Velikog plavetnila", uz dozu hororskog straha od misterije i izolacije. Podmorska postaja nalikuje nekoj svemirskoj, a i rudari podsjećaju na astronaute kad na sebe stave teške skafandere u potrazi za srebrom na enormnim morskim dubinama.
U zadnjim danima smjene, prije povratka na površinu, jedan od njih, Buzz "Sixpack" Parrish (Daniel Stern; "Sam u kući"), naletjet će na potopljeni ruski brod "Leviathan" i donijeti sef na postaju. Otvaranjem sefa otvara se "pandorina kutija" SF horora, naviještena već naslovom "Levijatan" kojim se u Bibliji opisuje "mitološka vodena neman" poput divovskog kita.
Kostur jedne od tih vodenih nemani, veoma nalik onoj s plakata ruskog filma "Leviathan" Andreja Zvjaginceva iz 2014., leži tik do olupine, ali na rudare neće vrebati kit, već mutirani monstrum jeguljaste vrste u kombinaciji s apsorbirajućim izvanzemaljskim organizmom iz "Stvora" (jezivo i uvjerljivo) i čudovištem a la "Stvorenje iz Crne lagune" (gumeno i neuvjerljivo).
Buzz će počiniti klasičnu grešku kad gucne pronađenu vodku u pljoski i podijeli gutljaj s kolegicom Bridget Bowman (Lisa Eilbacher; "Policajac s Beverly Hillsa"). VHS kaseta kapetanova dnevnika s ruskog broda otkriva da se posada susrela s tropskom infekcijom kakvu kapetan nije nikad vidio.
Sve to dr. Glen "Doc" Thompson (Crenna) prenosi vođi podvodne rudarske misije Stevenu Becku (Weller) koji preuzima ulogu Kurt Russellova junaka iz "The Thing", onako kao što Elizabeth "Willie" Williams (Amanda Pays) pokušava biti "miss wet T-shirt" poručnica Ellen Ripley, naoružana plamenobacačem.
No, čini se i da su Rusi ciljano potopili brod, torpedirali ga da se zaštite, premda postoji i šansa da su prije toga namjerno eksperimentirali s drogom koja s(t)imulira mutacije i pretvara žrtve (žrtvovanu posadu broda) u mjenjolika vodenolika stvorenja.
Veo tajnovitosti obavija film koji politički provocira ne samo u realnom vremenu Hladnog rata (zaražena vodka s potopljenog ruskog broda pretvara Amerikance u mutirane monstrume) i intrigira u prvoj polovici, kreirajući dobru atomosferu evidentno inspiriran "Alienom", toliko da na plakatu samo nedostaje natpis "U dubokom moru nitko ne može čuti vaš vrisak".
Kad Sixpack i Bridget postanu žrtve mutacije, "Leviathan" traži tjelesno-hororsko nadahnuće u "Stvoru" (dijelovi ljudskog tijela na stvorenju s karakteristikama dubokomorskog života) pa i "Stravi u Ulici brijestova 4" (glave nesretnika izviru iz Freddyjeva torza), uz groteskni dodir "Muhe" i "Skrivenog".
Kao što to često biva u varijacijama na poznate SF horore ("The Thing", "Alien"), sugestija je bolja od prave stvari, pa tako Cosmatos dojmljivo stvara ozračje strave npr. kad se preminuli Sixpack počne micati ispod plahte i prikazuje mutiranje monstruma pomoću sjena na zidu, ali nakon što se čudovište prema odjavnoj špici počne seliti s ruba kadra prema njegovu središtu, horor više nije toliko strašan.
Ipak, Cosmatos ne bježi od usporedbi sa slavnijim ostvarenjima na vlastitu štetu. Redatelj ponosno pokazuje da je njegov monstrum, kao i sam "Levijatan", svojevrsni mutant ili Frankensteinovo čudovište stvoren(o) od dijelova tijela/tjelesnog SF horora "Stvora" i "Aliena".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....