StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Hrid‘: Bijeg u Alcatraz

6. lipnja 2021. - 10:15

Alcatraz se "ponovno otvorio" prije 25 godina u "Hridi" ("The Rock", 1996.), najboljem filmu Michaela Baya i jednom od najpopularnijih akcijskih blockbustera devedesetih sa Seanom Conneryjem, Nicolasom Cageom i Edom Harrisom u glavnim ulogama.

Bay i producent Jerry Bruckheimer, verzirani za akcijski žanr, umješno su iskoristili "najpoznatiji i najstrašniji zatvor" za terorističko-talačku situaciju u stilu "Umri muški", radeći inverziju nekolicine žanrovskih klasika, junaka i negativaca kako bi se njihov film razlikovao od konkurencije iz date epohe.

FILM: The Rock; akcija; SAD, 1996. REŽIJA: Michael Bay ULOGE: Sean Connery, Nicolas Cage OCJENA: ****

Zloglasni zatvor, zvan "Hrid" ili "The Rock" i ambijentiran na stjenovitom otoku u zaljevu San Francisca, zauzima general Hummel (Harris), marinac i veteran američke vojske, s odorom punom odlikovanja iz Vijetnama i Pustinjske oluje. On je "junak" i "legenda", a po broju odlikovanja (tri Purpurna srca, dvije Srebrne zvijezde i Medalja časti) nije daleko od Seagalova Caseyja Rybacka, akcijskog heroja filma "Pod opsadom".

"Domaći" operativci postajali su teroristički zlikovci i izazivali slične talačke ili ine krize u akcijskim trilerima devedesetih, poput Tommyja Leeja Jonesa, Powersa Bootha i Johna Travolte ("Under Siege", "Sudden Death", "Broken Arrow"), ne nužno "stranci" ("Passenger 57", "Die Hard 1&3", "Executive Decision", "Air Force One"...).

Međutim, nitko nije bio human kao Hummel. Zauzimanjem Alcatraza s 80-ak civila u turističkom obilasku zatvora i postavljanjem raketa s nervnim plinom uperenima u San Francisco general na ekstreman način protestira "protiv velike nepravde", konkretno za to što obitelji 83 marinca stradala pod njegovom naredbom i "umrla za domovinu" nisu dobile odgovarajuće kompenzacije.

Od zatraženih 100 milijuna dolara, 83 milijuna bi išla familijama pokojnih marinaca, a ostatak novca Hummelu i njegovim plaćenicima. Kad netko od američke vrhuške tijekom komunikacije Pentagona s Hummelom, standardne za ovaj tip filma ("Pod opsadom", "Air Force One"...), spomene terorizam, general se razjari. "Nije terorizam nego pravda", ističe on, drukčiji od filmskih terorista devedesetih.

Drukčiji je i barem jedan od dva glavna akcijska junaka "Hridi", ako ne i obojica. Stanley Goodspeed je kemijsko-biološki stručnjak FBI-ja, laborant s minimalnim do nikakvim iskustvom terenskog agenta (čitaj: akcijaša), ujedno i "geek" spreman izdvojiti 600 dolara za ploču Beatlesa.

Goodspeeda glumi Cage, tada friški oskarovac ("Napuštajući Las Vegas"), poznat po otkačenim filmovima braće Coen i Davida Lyncha ("Arizona Junior", "Divlji u srcu"), u svojoj prvoj akcijskoj ulozi, nakon koje su uslijedili "Con Air: Opasan let" i "Čovjek bez lica".

Kad Goodspeed dozna da će se u "misiji Alcatraz", pridružiti marincima, predvođenima Andersonom (žanrovski iskusni Michael Biehn; "Terminator", "Aliens"), on će povratiti od spoznaje da ga čeka akcija na terenu sa zadatkom neutraliziranja raketa s nervnim plinom.

Takvo što nije svojstveno akcijskim junacima, računajući i Cageova heroja iz "Con Aira", kamoli jednom Schwarzeneggeru koji je bio razmatran za "The Rock", ali je odbio ponudu zbog nedovršenog scenarija i odabrao "Erasera" Charlesa Russella, direktnog konkurenta Bayovu filmu iz lipnja 1996. godine.

Da je Schwarzenegger pristao odigrati Goodspeeda, lik sigurno ne bi bio isti, kao ni sam film, koliko god da bi bilo sjajno vidjeti Arnieja i Conneryja u akciji (ekran bi eksplodirao od karizme). Angažman onda 66-godišnjeg Conneryja za ulogu starog zatvorenika Johna Patricka Masona bio je još jedan odmak od pravila.

Šezdesetogodišnji osuđenik i laborant kao "buddy" duo i spasitelji Amerike? Netipično. Akcijašenje veterana u šezdesetim godinama postat će popularno tek u novom mileniju, a u devedesetima je bilo izuzetak s Clintom Eastwoodom u "Gušteru" i "Na vatrenoj liniji".

Connery nivelira Cageovu povremeno napornu preglumljenost i igra Masona kao ostarjelog Jamesa Bonda s ravnomjernim omjerom akcije i "one-linera", što mu je omogućila povijest lika, bivšeg britanskog špijuna-specijalca. "Obučili su me najbolji, britanska tajna služba", veli Mason koji će u jedom trenutku Goodspeedu "bondovski" reći "but of course you are".

On zna sve američke tajne zadnjih 50 godina, uključujući i misteriju atentata na Kennedyja, zbog čega je bio nepravedno zatvoren u Alcatrazu 1962. kako ne bi propjevao, ali je 1963. uspio otamo pobjeći kao jedini kojem je to pošlo za rukom, da bi bio uhvaćen i zatočen drugdje, a sada mu se smiješi pomilovanje ako izvrši zadatak za američku vladu.

Masonov "prison break" zasigurno je nadahnut romanom "Escape From Alcatraz" J Campbella Brucea iz 1963. o bijegu tamošnjih zatvorenika 1962., ovjekovječenom u istoimenom zatvorskom akcijskom trileru Dona Siegela s Eastwoodom.

Dok je Eastwood planirao bijeg iz Alcatraza, njegov generacijski pandan Connery je prisiljen na bijeg u Alcatraz kako bi sa svojim znanjem iz prve ruke mogao sprovesti specijalce/Goodspeeda kroz labirintni tunelski sustav zatvora i reći pamtljivu "one-linersku" parolu filma "Dobrodošli na Hrid", okosnicu njegove reklamne mašinerije.

Lokacija filma (Alcatraz) izolirana je i klaustrofobična s praonicama bez izlaza, rudničkim tunelima itd., kao u većini "diehardovskih" akcijskih trilera (bojni brod, zrakoplov, hokejaška arena, vlak...), ali Bay je na raspolaganju imao čitav otok za orkestraciju akcije, ne samo zatvor, odnosno atraktivne eksterijere, ne nužno interijere. Opet, treba i vremena dok se radnja stacionira na Hridi, gotovo punih 60 od ukupno 135 minuta trajanja.

Dotad, Bay pokazuje što može s većim budžetom u odnosu na prvijenac "Zločesti dečki" i potvrđuje se kao režiser spotovski nabrijane bezrazložne, bombastične akcije s nervom za izazivanje kolateralne materijalne štete, kao u potjeri za Masonom po San Franciscu koja pronalazi izgovor da "uništi pola grada" u njegovom nalasku s kćerkom (Claire Forlani).

Ipak, potjera je atraktivno snimljena i koreografirana: Masonov Humvee će pregaziti Wolksvagen "bubu" kao tenk policijsku "ladu" u "Zlatnom oku" i sudarati se s prometalima, zaključno s tramvajem koji će eksplodirati i proklizati prema Lamborghiniju, gdje je zračni jastuk zarobio Goodspeeda i on će ga probušiti metkom da iskoči iz auta trenutak prije kolizije.

Nakon što se akcija preseli na otok, Bay drži prste na okidaču pištolja, strojnica i raketa, režirajući vlastitu akcijsko-spotovsku inačicu potjere rudničkim vlakićima iz "Indiane Jonesa II" i meksičkog "stand/offa" iz akcija Johna Wooa u kojem svatko poteže revolver na svakoga.

Najbolje akcijske momente Bay je dao Cageu, tipa da Goodspeed lansira raketu u negativca uz spomen "Rocketmana". Udarna sekvencija filma, jedan od najprepoznatljivijih "moneyshot" prizora devedesetih, stiže kad Goodspeed herojski pokušava spriječiti zračni udar na Alcatraz razapevši se kao Isus s bengalkama u rukama dok mu bojni mlažnjaci prolijeću iznad glave. Welcome to "The Rock".

Posljednji film producenta Dona Simpsona

Pozicioniran kronološki između prve "Nemoguće misije" i "Brisača", "Hrid" je postao veliki hit ljeta 1996. sa zaradom od 335 milijuna dolara u svjetskim kinima. Bio je to posljednji film producenta Dona Simpsona, polovice dvojca Simpson-Bruckheimer, nakon čije smrti je Jerry nastavio sam.

Devedesete su otisnute u filmu, a za svaki slučaj tu je i šala na račun grungea ("It's a grunge thing"). I Bayov stil je otisnut u filmu, uključujući patriotizam i govore američke vrhuške, zaključno s predsjednikom Amerike kojeg igra isti glumac kao u "Armagedonu" ("Kako se procjenjuje ljudski život...").

A Connery je zanimljivo akcijski autorefleksivan. "Kad razmišljam o prošlosti, radije bih bio farmer ili pjesnik", kaže Mason u jednom trenutku i zaključi "prestar sam za ovo", ali Connery je snimio još najmanje jedan akcijski film prije umirovljenja ("Družba pravih gentlemana"). P.S. Ne smije se zaboraviti i pohvala za poletnu glazbu Hansa Zimmera.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. srpanj 2021 23:55