Dojmovi su podijeljeni poslije gledanja epskog trosatnog filma ”Horizont: Američka saga – Prvi dio” (”Horizon: An American Saga – Chapter 1”). Za početak, treba respektirati ambicioznost pa i smionost redatelja, producenta, koscenarista i glavnog glumca Kevina Costnera da vrati pravi američki vestern na veliki ekran, odakle je izbivao od početka ove dekade nakon ”revivala” u 2010-ima s filmovima ”Čovjek zvan hrabrost”, ”Odbjegli Django”, ”Zemlja bez zakona”, ”Ratna sjekira”, ”Mrska osmorka”, ”Sedmorica veličanstvenih”, ”Neprijatelji”, ”Braća Sisters”...
Nije ”Horizont: Američka saga” prvi vestern 2020-ih, ali jest prvi koji ima redovnu kinodistribuciju otkako su ”Novosti iz svijeta”, ”Tko nisko pada”, ”Šape pasje”, ”Mrtav za dolar” i ”Stari način” bili plasirani direktno na streaming nakon festivalskih premijera (”Ubojice cvjetnog mjeseca” nadilaze žanrovsku kategorizaciju, a ”Cry Macho” je više neovesternska drama).
Treba cijeniti i to da je Costner uložio/založio sve što ima da snimi ne samo ovaj film nego i nastavak ”Horizon: An American Saga — Chapter 2” kao prva dva dijela planiranog četverodijelnog serijala, svjesno ulazeći u financijski i ini rizik plasiranjem staromodnih vesterna kakvi se rijetko snimaju na tržište modernih blockbustera.
Na projekciji ”Horizonta” u splitskom kinu praktički nije bilo gledatelja mlađeg od 40 godina, što sugerira na koju publiku Costner tipuje. Svakome od njih zasigurno je bilo lijepo ponovno vidjeti vestern u kinu, ali moguće da su neki ipak očekivali (puno) više od filma i Costnera te u konačnici ostali blago razočarani, poput potpisnika ovih redaka.
Costner se osjeća prirodno u sedlu kaubojskog žanra kao netko tko je glumio u ”Silveradu” i ”Wyattu Earpu” te režirao ”Ples s vukovima” i ”Divlja prostranstva”, tj. bio naklonjen vesternu i u nevesternskim filmovima (”Nedodirljivi”, ”Savršeni svijet”, ”Poštar”, ”Pustite ga”). Međutim, od režije njegovog posljednjeg vesterna ”Open Range” prošlo je 20 godina, a Costner je u međuvremenu glumio u vesternskoj seriji ”Yellowstone”. Sve se to osjeti u ”Horizonu”.
Evidentno je da iza i ispred kamere stoji čovjek koji poznaje vestern kao vlastiti džep i ”Horizont” je amalgam filmova kao što su ”Kako je osvojen Divlji zapad” redateljskog trojca John Ford-Henry Hathaway-George Marshall i Fordova trilogija o američkoj konjici (”Fort Apache”, ”Nosila je žutu vrpcu”, ”Rio Grande”), uz Costnerov vlastiti ”Dances With Wolves” u pogledu iskupljenja za tretman doseljenika prema domorocima poput Apaša koji s pravom ”svojataju ovu zemlju”, jer ona je ”samo njihov dom”, ali bit će im nasilno oduzeta.
K tome, Costnerov lik Hayes Ellison, koji se pojavljuje tek u 60. minuti filma, modeliran je prema kaubojskim herojima poput Jamesa Stewarta i Garyja Coopera. ”Horizon” frca od tradicionalnih toponima žanra (kaubojski junaci i negativci, krasni krajobrazi u ”widescreen” oku snimatelja Michaela Muroa, trijumfalna glazba Johna Debneyja...) uposlenih u grandioznu priču o naseljavanju Divljeg zapada koje je formiralo današnju Ameriku, no raskošan film je odveć raštrkan između predstavljanja prekobrojnih likova i ubacivanja podzapleta.
Nakon prilično impresivno režiranog uvodnog napada Apaša na doseljeničko selo, upoznajemo rijetke preživjele iz masakra, udovicu Frances i njezinu kćerku Lizzie (Sienna Miller, Georgia MacPhail), koje pod okrilje vojske uzima poručnik Trent Gephardt (Sam Worthington).
Drugi segment priče tiče se Costnerova Ellisona, slučajnog zaštitnika mlade prostitutke Marigold (Abbey Lee) kad ova ostane nasamo sa sinčićem Lucy u tumačenju Jene Malone – odnos među njih dvije nije posve jasan – koju traži opaki stranac (Jamie Campbell-Bower). A treći prati karavanu doseljenika diljem nepreglednih ravnica Montane predvođenu Matthewom (Luke Wilson).
Likova je tucet u glumačkoj podjeli koja uključuje i Michael Rookera, Dannyja Hustona, Willa Pattona, Jeffa Faheyja, Isabelle Fuhrman..., ali takoreći nitko od njih nije dobio kakvu-takvu karakterizaciju i razvio pravu interakciju s drugima. Poručnik Trent i Frances iznebuha započinju romansu, prije nego što je ona uopće stigla oplakati supruga stradalog u pokolju Apaša.
Takvih naglih ”rezova” ima puno u vesternu kojemu treba dosta vremena da se iz kaskanja prebaci u galop dok ga Costner struktuira kao seriju, još nespreman da pusti uzde ”Yellowstonea”. Kako je serijaliziran Divlji zapad? Tako nekako. Svakako, ”Horizon” na prvo gledanje više izgleda kao nastupna sezona serije zbijena u tri sata nego samostalan film kao što je to npr. bio uvodni dio ”LOTR” serijala.
”Prstenova družina” je bila dio veće cjeline, ali je funkcionirala i zasebno u odnosu na ”Dvije kule” i ”Povratak kralja”, a to se baš i ne može reći za ”Horizont” koji završava još jednim naglim ”rezom”, odnosno prijelazom na montažnu najavu onoga što slijedi u drugom dijelu. Ljubitelji vesterna nastavit će putovanje s Costnerom uz nadu da će ovaj film djelovati zaokruženije i dobiti veću vrijednost nakon što se pogleda ”Chapter 2” i ostatak ”Horizon” serijala.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....