StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

DOUŠNIK (2019.) Krimi triler u bijegu iz zatvora

20. rujna 2020. - 19:17

Reportaža po multipleks kinima sugerirala je da dobar dio splitskih filmofila odabire "Doušnika" za gledanje, pored "Mulan" i "Teneta". U to smo se opet uvjerili kad smo i sami napokon došli pogledati kriminalistički triler "The Informer". Kinodvorana je bila solidno popunjena, u skladu s mjerama.

Filmofile, sigurno, privlači zvučna glumačka ekipa – Joel Kinnaman, Rosamund Pike, Clive Owen, Ana De Armas... No, zasigurno ih privlači i osjećaj poznatosti, sigurnosti, komforne filmofilske zone. S filmom naslovljenim "Doušnik" i žanrovski pozicioniranim unutar krimi-trilera, ljudi znaju što otprilike mogu dobiti. Ništa više i ništa manje.

FILM: The Informer; krimi triler; SAD/Velika Britanija/Kanada, 2019. REŽIJA: Andrea Di Stefano ULOGE: Joel Kinnaman, Rosamund Pike DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: *** ½

Sasvim pošteno, a takav je i "The Informer". Pošteni žanrovac koji ispunjava solidna očekivanja i uspijeva pronaći vlastito "ja" kombinirajući krimi-dramu Cronebergovih "Ruskih obećanja" sa zatvorskim (akcijskim) trilerom "Zakona jačeg" i "Obračuna u ćeliji 99".

Sva tri filma tetovirana su na tijelu "Doušnika" i redatelj/koscenarist Andrea Di Stefano ("Escobar: Izgubljeni raj") toga se ne stidi.

Kinnaman igra svoju ponajbolju i "najzvjezdaniju" ulogu u američkom filmu kao Pete Koslow, Amerikanac poljskih korijena i bivši veteran koji je završio u zatvoru braneći suprugu od neprimjerenih upadica nekih protuha u kafiću i usmrtivši jednog napadača, dakle slično Nicolasu Cageu u "Con Airu".

Ipak, "The Informer" ne postaje akcijski blockbuster kao "Con Air", već ide krimi-trilerski ili ljudski svedenijim tragom "Shot Callera", pa i "Brawl in Cell Block 99". Pete je nabildan i tetoviran da bude akcijski heroj, ali karakteriziran i portretiran kao običan čovjek u neobičnoj situaciji, "good guy" koji silom neprilika postaje kriminalac kako bi zaštitio familiju, suprugu Sofiju (De Armas) i kći Annu (Karma Meyer).

To nije sve: inspirirana švedskim bestselerom "Three Seconds" i prebačena u New York, priča se komplicira u odnosu na spomenute naslove i odlazi u smjeru "undercover" trilera, ali i natrag u zatvor, čime "Doušnik" postaje dva filma u jednome. Iz zatvora na uvjetnu Petea izvlači FBI-jevka Wilcox (Pike), po nalogu šefa Montgomeryja (Owen), kako bi se infiltrirao u poljsku mafiju, na čelu s "generalom" Klimekom (Eugene Lipinski), koja dila najnoviju drogu – fentanil.

Točno u trenutku kad Pete treba infiltraciju privesti kraju i odvesti FBI do velike količine droge, stvar narušava pojava NYPD policajca na tajnom zadatku Gomeza (Arturo Castro). Nesretnik će stradati kad uperi pištolj u Petea koji mu je pokušavao pomoći.

Kako Klimek smatra da je Peteu spašen život i da, time, duguje poljskoj mafiji, naređuje mu da odradi dug povratkom u "buksu" i dila fentanil iza rešetaka šireći poljsko dilersko carstvo. Wilcox nalaže da pristane jer tako može pribaviti dokaz za raspačavanje droge u zatvoru.

Kao da nije malo što je, kao FBI-jev doušnik, već uhvaćen između dvije vatre, između federalca i kriminalaca, u priču ulazi i policajac Grens (Common), odlučan da privede pravdi odgovornog za smrt kolege, a sve upućuje na to da je odgovoran Pete. Međutim, ambiciozno komplicirana, ponekad čak i prekomplicirana priča uglavnom fino teče hvatajući u istu mrežu Petea, njegovu familiju, pripadnike zakona i gangstere.

Tok priče bitno ne remete (očekivani) klišeji, tipa u liku pravog "bad guya" filma Montgomeryja koji se ne libi žrtvovati Petea, tj. ulozi Owena, opetovane žrtve "typecasta" kad su posrijedi negativci u odijelima, dok Pike pronalazi trunku čovječnosti u agentici naizgled poljuljanog moralnog kompasa.

Owen i Pike su širem gledateljstvu poznatiji od Kinnamana, ali on je zvijezda filma i dobro iznosi melodramsku i akcijsku stranu lika, odnosno pomiruje psihologizaciju i tjelesnost uloge, podjednako se snalazeći u emotivnim pasažima i brutalnim borbama "jedan na jedan".

"The Informer" je i postavljen negdje između ta dva pola, melodrame i akcije, vidljivo i u uzbudljivoj završnici s paralelnom montažom preživljavanja u zatvoru (Pete) i izvan njega (Sofia). Pogledali smo stari dobri primjerak krimi-trilera, žanra kojeg Di Stefano vraća u zatvor da bi ga odatle izbavio.

Poljska ‘Ružica sam bila‘

Andrea Di Stefano se, zanimljivo, najprije okušao ispred kamere u "Life of Pi" i "Eat Pray Love". Još zanimljivije, u filmu se čuje poljski prepjev Bregovićeva klasika "Ružica sam bila", a pjesmu, među ostalim, pjevaju Kinnaman i De Armas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

04. listopad 2020 18:41