StoryEditor
Kulturadani filmske nezavisnosti

24. Split Film Festival od srijede do srijede nudi filmove koji pomiču granice uvriježenog i standardnog u filmskom i općem smislu

12. rujna 2019. - 17:35

Split Film Festival ili Međunarodni festival novog filma vraća se u svojem matičnom rujanskom terminu, nakon prošlogodišnjeg izleta u listopad. Ovogodišnje, 24. izdanje najstarijeg međunarodnog filmskog festivala u Hrvatskoj, pod direkcijom Branka Karabatića, tempirano je od 18. do 25. rujna.

U tom jednotjednom intervalu, od srijede do srijede, STFF će u kinu "Karaman" (ulaznice 25 kuna) i "Kinoteci" (ulaz besplatan) poslovično prikazati hrvatske ili splitske premijere, i to "nezavisnih filmova čiji bi se utjecaj mogao opisati kao pomicanje granica uvriježenog i standardnog u filmskom, ali i općem smislu".

STFF-ovci ističu da su svi inozemni filmovi hrvatske premijere, a domaći, hrvatski, barem splitske, ako ne i dalmatinske, dodali bismo. Navodi se da selekcija filmova donosi radove autora koji "vještim i inovativnim korištenjem filmskog jezika šire horizonte u raznim smjerovima, približavajući nam priče o socijalno osjetljivim, ranjivim i marginaliziranim skupinama i pojedincima, sugerirajući nam da se zapitamo što znači živjeti, preživjeti i sustavno preživljavati u društvu čija se pravila na jednoj strani svijeta mijenjaju iz dana u dan, a na drugoj stagniraju i tvrdoglavo se bore s promjenom".

Društvena angažiranost

Tradicionalna društveno-politička angažiranost STFF-a da "otvara dosad neistražene mogućnosti i postavlja još nepostavljena pitanja" ove godine nema jedinstvenu parolu poput prošlogodišnje ("otpor kapitalizmu i populizmu"), ali je i dalje tu i odnosi se na poticanje diskusije o problemima današnjeg društva.

Najavljene teme su položaj žena, migrantske krize, pitanja spola i seksualnosti, ljudska prava, osobne slobode pojedinca i sve veći utjecaj razvoja tehnologije na kvalitetu života. Nastavno na potonje, predavanje o "online streamingu" i njegovu utjecaju održat će Helen de Witt, savjetnica Eksperimentalnog programa za London Film Festival i ovogodišnja članica žirija STFF-a za dugometražni program. To, dakako, neće biti jedino predavanje.

Član kratkometražnog žirija Robert F. Arnold, čija se retrospektiva filmova prikazuje u Posebnom programu (subota, 21 sat, "Kinoteka"), ima predavanje o odnosu pokretnih i statičnih slika. Spominjući retrospektivu, najavljena je i ona ruskog video-umjetnika Mikhaila Maksimova (ponedjeljak, 21 sat, Kinoteka) koji se uz film i videoinstalacije bavi i "game-artom".

Uz retrospektive, predavanja i radionice iz Posebnog programa, tu je konkurencija međunarodnih dugometražnih i kratkometražnih filmova, popratni program Forum/Next Door/Frame Extended, hrvatski dugometražni i kratkometražni program, Strojno učenje/Machine Learning – AI, te VR (Virtual Reality) filmovi.

Film otvaranja stiže iz Vijetnama, a premijerno je prikazan na festivalu u Torontu. To je hvaljena "Treća žena" (srijeda 21.30, Karaman) redateljice Ash Mayfair, o 14-godišnjakinji udanoj za bogatog zemljoposjednika u 19. stoljeću, brutalna, ali erotski senzualna drama na temu patrijarhalnog društva.

Iz Međunarodne dugometražne konkurencije ističe se još dokumentarac "Ostali" (nedjelja 18.45, "Karaman"), kineskog multimedijalnog umjetnika i borca za ljudska prava Aija Weiweija, o turbulentnom putovanju izbjeglica iz Afrike, Azije i s Bliskog istoka u (ne)sigurnu Europu. Temom geografskih, ali i kulturoloških ograničenja te slobode pojedinca bave se filmovi butanskog redatelja Tashija Gyeltshena "Crveni falus" (petak, 20.45, "Karaman") i "Heroj ovaca" Nizozemca Tona van Zaantvorta (ponedjeljak, 20.45, "Karaman").

Domaće snage

Isto to pitanje slobode nailazi na drugačije parametre i pogled u filmu "Present. Perfect" hongkonške redateljice Shenzhze Zhu (subota, 20.45, "Karaman"), a temom seksualnog identiteta i njegovih granica bavi se film Šveđanke Anne Odell "X&Y" (nedjelja, 20.45, "Karaman"). Konačno, splitski filmofili vidjet će i "Alpha – pravo na ubijanje" (četvrtak, 20.45, "Karaman"), novi film briljantnog filipinskog redatelja Brillantea Mendoze, znanog po brutalno sjajnom ostvarenju "Kinatay".

Karabatićev festival već je godinama sve skloniji domaćim autorima zastupljenima u Hrvatskom programu. Ove godine Splićani će se upoznati s dugometražnim prvijencima mladog Svebora Mihaela Jelića (mladenački "Zagrebački ekvinocij" o zagrebačkom noćnom životu; četvrtak, 18.45, "Karaman") i filmskog kritičara Damira Radića (psihološki erotski art triler "Posljednji dani ljeta" o ljubavnom trokutu; subota, 18.45, "Karaman").

Od kratkih filmova, u Hrvatskom programu (petak, 19 sati, "Kinoteka") prikazivat će se "Jabuka, tri dvopeka, jogurt" Anite Čeko, "Square" Morane Franov, "Ljuske" Marije Georgiev, "Zoka i potočić" Igora Jelinovića, "Corpus" Petre Pavetić Kranjčec, "Peti kat lijevo" Renate Lučić, "Hipokritovi sinovi" Antona Mezulića i "Neobična kupka gospodina Otomara" Nike Radasa.

Četiri hrvatska filma nalaze se i u Međunarodnoj kratkometražnoj konkurenciji (četvrtak, subota, nedjelja, ponedjeljak, 19h, "Kinoteka") u kojoj su ukupno 32 naslova, konkretno "Ispod kojeg li su samo kamena ispuzali" Daniela Šuljića, "Eutanazija" Joška Marušića, "Jedan od mnogih" Petre Zlonoge te "Dokument Parakozmik" Vladislava Kneževića. Svi hrvatski filmovi natječu se za nedavno uvedenu nagradu "Ivan Martinac".

I jedan od osam VR filmova, dostupnih preko tzv. Oculus head seta svaki dan u "Kinoteci" od 19. do 24. rujna od 9 do 19 sati, potpisuje hrvatski autor Ivan Mikulić - "Neudobne traperice Pakhi Begum", o zaposleniku tvornice traperica u Bangladešu i problemu jeftine radne snage.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

27. siječanj 2021 01:03