StoryEditorOCM
Izbori 2021bliži se dan odluke

Uoči neizvjesnog drugog kruga bitke za gradonačelnika Splita, samo se jedna stvar čini statistički izvjesnom, ali ni to još ništa ne govori o pobjedniku

25. svibnja 2021. - 16:47

Prije ili poslije nedjeljne kave, možda i kupanja, Splićanke i Splićani ponovno će na birališta, odlučiti tko će biti novi gradonačelnik. Ivica Puljak (Centar) koji je u prvom krugu dobio 26,82 posto glasova (ukupno 17.500) ili Vice Mihanović (HDZ) za kojega je svoj glas dalo 23,23 posto (prikupio je 15.159 glasova). Sve uz odaziv 43,97 posto birača.

Tek ćemo vidjeti u kojoj će mjeri ovih dana zaoštrena kampanja mobilizirati birače, ali i čije presudno, odnosno, tko ima više "rezervi" na tom planu i koliki će uopće biti odaziv. Podsjetit ćemo da je prije četiri godine u drugom krugu izbora za poteštata bio slabiji odaziv nego u prvom krugu. I to je, po mnogima - bilo presudno.

Dok je u prvom krugu lokalne izbore kao svoju građansku dužnost prepoznalo 68.865 birača ili 45,51 posto onih s pravom glasa, u drugom je između Andre Krstulovića Opare (HDZ) i Željka Keruma (HGS-PG-NG) odlučila volja 57.681 birača iliti njih 38,07 posto.

Ono po čemu su ti izbori bili posebno zanimljivi je i nadprosječno veliki broj nevažećih listića u drugom krugu (više manje uobičajenih 2,26 posto u prvom i čak 9,46 posto u drugom). Neki su iz toga iščitali nezadovoljstvo birača "ponuđenim" u drugom krugu te veliki broj prosvjednih glasača, dok je sam Kerum govorio – o izbornoj krađi.

HDZ-u je tada očito odgovarala manja izlaznost u drugom krugu jer je, kao što znate, Opara nadoknadio manjak iz prve runde: u prvom krugu Kerum je imao 30,40 posto (20.937 glasova ukupno), a u drugom 44,30 posto (25.553 glasa). Opara je pak sa 26,10 posto (17.975 glasova) iz prvog kruga narastao na dobitnih 46,19 posto (26.642 glasa).

U kojoj su mjeri Opari prije četiri godine pomogli i glasači koji inače ne glasaju za HDZ, ali im je on iz nekog razloga bio prihvatljiviji od Keruma, ili je presudila HDZ-ova "mobilizacija" svih koji imaju ikakve veze sa strankom, nikad nećemo točno saznati, neovisno o svim anketama i analizama.

Ali i danas će vrijediti ista izborna "mudrost": pobijedit će onaj koji "natjera" na glasačka mjesta i one koji možda u prvom krugu nisu glasali za njega ili uopće nisu niti pristupili glasačkim kutijama. Obrnutom logikom, na dobitku će biti onaj koji svojim istupima ne mobilizira ili ne razljuti suparniku sklonije birače...

image
Puljak i Mihanović razmijenili su argumente i u sučeljavanju koje je organizirala Slobodna Dalmacija
Nikola Vilic/Cropix

Možda ste zaboravili, ali više nego tijesno je u Splitu bilo i 2013. godine. Tada je SDP-ov Ivo Baldasar u prvom krugu dobio 29,24 posto (21.280 glasova), a HDZ-ov Vjekoslav Ivanišević 21,72 posto (15.803 glasa). Odazvalo se 47,78 posto birača, ili njih 72.768, uz 2,24 posto nevažećih listića.

U drugom krugu Baldasar je pobijedio sa 49,08 posto (33.365 glasova), dok je Ivanišević dobio povjerenje 48,18 posto Splićana (32.750 glasova). Glasalo je 67.979 ili 44,56 posto birača, uz 2,7 posto nevažećih...

Ako se vratimo u 2009., valja podsjetiti da je u prvome krugu poteštata biralo 46,76 posto birača (75.164), uz svega 1,89 posto nevažećih listića. U drugi krug su se tada plasirali Željko Kerum s osvojenih 40,21 posto glasova (30.227 ukupno) i SDP-ov Ranko Ostojić, za kojega je svoj glas dalo 34,72 posto glasača (njih 26.099).
Drugoj rundi pristupilo je 44,28 posto glasača (71.177), uz 2,35 posto nevažećih listića. Kerum je postao gradonačelnik sa 56,87 posto (40.479 glasova), dok je Ostojić dobio 40,75 posto (29.003 glasa)...

Dakle, na temelju statistike izbora iz 2009., 2013. i 2017. vidljivo je da je u drugom krugu odaziv - ipak nešto slabiji. 
Ali, osim toga, jedino što se može pouzdano zaključiti je – da se ne može generalizirati niti pojedine postotke vaditi iz konteksta pa onda od njih stvarati "pravila" ili neku izbornu zakonitost. Recimo na temu hoće li drugi krug pripasti onome tko je vodio nakon prvoga. Konačan rezultat uvijek je pod utjecajem više izbornih varijabli, od same kampanje pa do spominjane izlaznosti na dan odluke. 

A on se bliži...

I zato još ovih nekoliko dana do izborne šutnje (njezina besmislenost u vrijeme današnje medijske sveprisutnosti je tema za sebe, ali o tome neki drugi put) možemo očekivati daljnju "invaziju" objava, spotova svih vrsta i plakata, jer i ovdašnji kandidati su sigurno od svojih PR-ovaca makar posredno čuli za misao Craiga Allena Smitha, poznatog američkog stručnjaka za političko komuniciranje, po kojemu "glavnina birača na većini izbora odlučuje u posljednji trenutak". A to, kad je ovako gusto nakon prvog kruga, također može biti i presudno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 22:01