Kada je, prije nekoliko dana, po prvi put, transport cisterni s gorivom iz pločanske luke na odredište u BiH, umjesto HŽ Carga Ploča obavila Enna trans, bilo je jasno da se bliži kraj toga trgovačkog društva u Pločama. I zaista, u utorak, 11. siječnja 2002., Uprava HŽ Carga donijela je Odluku o zatvaranju organizacijske jedinice Regionalno područje HŽ Cargo Jug – službeno mjesto Ploče.
Izgubili utakmicu
Odluka je obrazložena promjenama na željezničkom tržištu i ulaskom privatnih prijevoznika na liberalizirano tržište željezničkih usluga, što je rezultiralo većim troškovima rada, osoblja i ostalim troškovima HŽ Carga u Pločama u odnosu na ostvarene prihode od prijevoza tereta na pločanskom području, što je, opet, iziskivalo veliko financijsko opterećenje na poslovanje Društva.
Naime, ulaskom Hrvatske u EU, društvo HŽ Cargo d.o.o. se ne financira iz državnog proračuna, već prihode ostvaruje u tržišnoj utakmici s ostalim željezničkim prijevoznicima. U toj utakmici, ističe Uprava Društva, HŽ Cargo d.o.o izgubio je preko 60 posto prijevoza. Promet HŽ Carga na VC koridoru, odnosno otprema i doprema iz Ploča, u razdoblju od 2016. do 2018. godine značajno je smanjena. U 2016. ukupno je pretovareno 1,9 milijuna tona robe za kupce Gikil Lukavac, Arcelor Mittal Zenica i Aluminij d.d. Mostar i ostvaren prihod od 4,5 milijuna eura, da bi već 2018. godine pretovar bio smanjen na 0,3 milijuna tona, što je predstavljalo pad od 85 posto. Nakon što je 2019. mostarski Aluminij završio u stečaju silazni trend se nastavio, te je 2020. godine pretovareno svega 42 tisuće tona i ostvaren prihod od 338 tisuća eura. To je bio pad od 97 posto u tonama i 92 posto u prihodima. Analiza pokazuje da je u 2016. godini u ukupnom prijevozu HŽ Carga udio prijevoza na dijelu koridora VC bio gotovo 22 posto, da bi se nakon gubitka prijevoza smanjio na samo 0,69 posto.
Počelo je smanjivanjem plaća
Istina, HŽ Cargo Ploče u posljednje je vrijeme prevozio zanemarive količine staroga željeza, nešto goriva i po potrebi B-materiju. No, prema riječima djelatnika u Pločama nije problem ni u liberalizaciji tržišta ni u konkurenciji. I sami su pobornici tržišne utakmice u kojoj će posao dobiti onaj tko ponudi najbolje uvjete. No, ogorčeni su ponašanjem odgovornih ljudi u samome HŽ Cargu, konkretno u HŽ Cargo prodaji. Nikako im nije jasno kako su se na raspisanim natječajima konstantno gubili poslovi za prijevoz tereta unatoč činjenici da su imali svoje lokomotive i vagone, za razliku od konkurencije koja je dobivala poslove, a lokomotive i vagone je iznajmljivala. A ne tako davno, HŽ Cargo – Područni centar Ploče postizao je najbolje rezultate u Regiji jug, kojoj još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Godišnji promet kretao se oko 2,5 milijuna tona, a otpremali su rasute terete za Lukavac, Kakanj i Zenicu, pšenicu, žitarice i slične proizvode za hrvatsko tržište i za inozemstvo, opskrbljivali su glinicom Aluminijski kombinat u Mostaru i zvornički Birač, prevozili su kontejnere, gorivo i druge terete.
Radnicima su u međuvremenu smanjivane plaće, uskraćivane božićnice i uskrsnice i ponuđena su im tri opcije zbrinjavanja. Danas ih je ostalo 13. Od toga 11 u Vuči vlakova, od kojih jedan dio već godinama poslove obavlja u Rijeci, te dvojica u Tehničkom pregledu vlakova i vagona. U Odluci Društva stoji kako će se njihov radno pravni status rješavati sukladno internim aktima i zakonskim odredbama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....