U Osnovnoj školi Blato, na Korčuli, nisu požalili zbog odluke o uključenju u eksperimentalni program cjelodnevne nastave. Nakon prve školske godine po eksperimentalnom programu, daju odgovore na nedoumice i dvojbe koje su mučile brojne roditelje. Jedina su škola u Dubrovačko-neretvanskoj županiji čiji učenici imaju priliku pohađati cjelodnevnu nastavu.
Iako se nađe pokoji nezadovoljni roditelj, učitelj ili nastavnik, većina je u Blatu prigrlila ovu novinu koja se temelji na četiri odgojno obrazovna programa: nastavu, potporu u učenju, izvannastavne aktivnosti i snažnije aktivnosti u suradnji s vanjskim partnerima i ustanovama. Škola je dobila novac za uređenje, nova tehnološka rješenja, klimatizaciju u razredima, novu blagovaonicu i kuhinju.
- Prošla školska godina bila je uzbudljiva. Ne možemo reći da nam je bilo dosadno, u pozitivnom smislu. Važni su bili dobra priprema, pomno razrađen raspored nastave i obroka među nižim i višim razredima te ekipiranost nastavnog kadra. Radili smo kako smo najbolje znali. Na samom početku smo među učiteljima imali podijeljenih oko ovog pitanja, tako i danas imamo neke koji ne bi odabrali ovakav način rada. Jednako je s roditeljima, a učenici bi, očekivano, da nema škole. Međutim, mnogi su prigrlili program s velikim entuzijazmom – kaže Katarina Kovačić, ravnateljica OŠ Blato, te ističe kako su upravo nastavnici s bogatim stažem u eksperimentalnom programu vidjeli priliku obogatiti svoje radno iskustvo.
Kad su roditelji u ovoj županiji imali priliku izjasniti se žele li da škola koju pohađaju njihova djeca prihvati sudjelovanje u ovom četverogodišnjem eksperimentu, jedna od dvije najvažnije primjedbe odnosila se na vrijeme boravka u školi. Kako će dijete stići na trening ili u glazbenu školu?
- Obvezni predmeti, uz odmore i obroke, traju do 14 ili 14,30, ovisno o uzrastu. Nakon toga slijede izborni predmeti, kao što su informatika ili strani jezik, te izvannastavne aktivnosti. Te aktivnosti, ukoliko ih djeca odaberu, traju najkasnije do 17 sati. Učitelji su imali na raspolaganju po dvije tisuće eura za potrebnu opremu radi izvođenja tih aktivnosti. Ove godine imamo grupu koja će slagati i raditi projekte s legićima. Prvi dio opreme stigao je u srijedu. Samo na osnovne pakete kockica potrošili smo više od 600 eura. Interes djece je velik, gotovo čitav jedan razred se prijavio – izdvaja Kovačić.
Učitelji su dodatno plaćeni za provedbu izvannastavnih aktivnosti.
Program glazbene škole odvija se poslijepodne, od 15 do 19 sati, a škola je sklopila i ugovore sa sportskim i drugim ponuditeljima izvanškolskih aktivnosti kojima su ponuđeni školski unutarnji i vanjski prostori za treninge i poduke.I te s aktivnosti uvrštene u satnicu, do 17 sati.
- Među ostalim, učenici imaju već od 15 sati u nekim danima imaju mažoretke, a veliki broj učenika uključio se u školu nogometa s Blatskim športskim klubom Zmaj. Ove godine imamo glazbene poduke za instrumente kojih nema u našoj glazbenoj školi. Možemo angažirati vanjske suradnike. Za te izvanškolske aktivnosti država daje mjesečno do 40 eura po učeniku, što znači da ih roditelji ne plaćaju. Znamo da se nijedna izvanškolska aktivnost inače nije ispod 20 eura mjesečno pa je ovo još jedna olakšica za roditelje – ističe ravnateljica Kovačić.
Dakle, u eksperimentalnom programu cjelodnevne nastave roditelji ništa dodatno ne plaćaju, obroke ni sportske škole.
Osim u nastavne svrhe, korištenje mobitela u školi je zabranjeno, a učenici se tijekom obroka u blagovaonici druže.
- Jako smo zadovoljni hranom. Pazi se na kvalitetu obroka. Nema odleđenih jela ni prženja u dubokom ulju. Primjerice, za doručak dobiju kukuruzne pahuljice i različite namaze, za ručak smo jučer imali varivo od orza, a jednom mjesečno dobiju i pizzu. Svakodnevno dobiju bar jednu vrstu voća, u prehranu smo uključili zdrave grickalice, bademe, orahe, suhe grožđice i djeca to dobro prihvaćaju – kaže ravnateljica.
U odnosu na ostale, učenici u školama s cjelodnevnom nastavom imaju po jedan sat Hrvatskog jezika i Matematike više nego ostali, u nižim razredima uvećana je satnica Likovne te Glazbene kulture, nekima i Tjelesnog i zdravstvenog odgoja. Inače, profesori kineziologije preuzeli su TZO od prvog razreda. U nižim razredima uveden je novi predmet Praktične vještine. Tko ne ide na Vjeronauk, kao obvezan predmet dobio je Svijet i ja, a postoji i još pokoja razlika među predmetima. Svi učenici imaju mogućnost dobiti pomoć i utvrditi gradivo kroz program potpomognutog učenja, a na njima je da tu mogućnost iskoriste na najbolji mogući način.