StoryEditorOCM
DubrovnikKroz iglene uši

Obišli smo buduću rutu nove Libertasove linije: Neka nama Neboderka, ali đe će se okrenut, na Marsu?!

Piše Kristina Filičić
16. veljače 2024. - 19:29

Iako je jutro, ljudi su na poslu pa je za očekivati manje vozila, slobodnog parkirnog mjesta među gruškim neboderima ni za lijeka. Što li je tek po završetku radnog dana?! Prometa u mirovanju (i onog u kretanju) ne nedostaje, a dvosmjernom cestom jednosmjernog profila valja (od)voziti slalom. Obišli smo ključni dio rute buduće Libertasove linije simpatičnog imena Neboderko, koja će dvije preuske ulice, onu Od gaja i Janka Bobetka, povezivati s gruškom placom.

- Ma đe se može ođe autobus proćerat, nema tu nikakvog rješenja, ali mogu oni kako hoće samo gledaju pare potrošit. Tu sam 62 godine ništa ođe nije bilo, samo moja kuća i tu još jedna mala. Nije bilo ulice, samo poljski put i drača, bile krave, koze, evo tu drvena baraka – prisjeća se Gruža iz prijašnjih vremena Zvonimir Mandurić, a prolaznik nas vraća na sadašnje stanje:

image

Zvonimir Mandurić

Bozo Radic/Cropix

- Vidite i sami da je katastrofa, najgora ulica u gradu, od dvosmjerne su napravili polusmjernu.

Na Marsu?!

Dok sugovornik priča, taksist s kombijem projurio je pored nas brzinom dostojnom nenaseljenog područja, a nas priljubio uz parkirana vozila.

- Svako jutro s jedne i druge bande gledate kako su retrovizori na autima slomljeni. Ako Neboderko dođe, đe će se okrenut, na Marsu?! Jedva prođe furgon za u butigu donijet robu, ljudi se moraju micat s parking mjesta da prođe. Začepi se skroz, ne možeš po uru vremena izać odovle. Malo veći kombi i nekako, ali kamion od pet tona nema šanse – kažu nam sugrađani pa objašnjavaju kako se put kroz ‘gornji’ Gruž svojedobno trebao spojiti na magistralu ali ‘ne može kad su baš tu napravili zgradu’.

Pet je gruških nebodera, prvi niže pa uz popriličan nagib (freško asfaltiran) preostala četiri nanizana jedan pored drugog. Marko Uskoković, stanar zadnjeg, petog nebodera nada se da će Neboderko moći prolaziti, ‘valjda su stručnjaci to procijenili’, pa naglašava kako ovaj kvart i inače muku muči s prometom.

image

Bus bi se jedino mogao okretati ispod drugog nebodera, smatraju Gružani

Bozo Radic/Cropix

- Avantura je sjest u auto, dok se dođe do glavne ulice lutrija je proći a da se ne moraš vraćat nazad. Ljudi su više-manje navikli na to. Najveći je problem kad dođe kamion do trgovine, stvori se kolona a svak misli da se onaj drugi treba vratit nazad. Bude tu situacija, bude veselja – kaže Marko kojeg smo zaustavili baš na raskrižju gdje bi se Neboderko mogao okretati, a ‘od drugog do petog nebodera je ravno pa je starijima tu i lakše prolaziti’. Realno, tu je jedino i moguć manevar okretanja jer ako taj Libertasov mini bus ili kombi produži do petog nebodera, dolazi do kraja inače slijepe Ulice od gaja i odatle može jedino u rikverc.

image

Marko Uskoković

Bozo Radic/Cropix

- Dok imam noge, ja ću na noge. A i ne vozim pa mi je svejedno – kaže Kristina Spajić.

Ovdje nije sigurno ni na noge?

- Zato ja idem poprijeko – kroz osmijeh će.

Za novu javnu gradsku liniju tvrdi kako će koristiti starijima a ‘mladima je bolje da idu što više pješke’. Bus bi mogao proći ako se vozila pomaknu s puta, smatra, jer i bez njega je tijesno.

- Sretnu se tri auta pa ne mogu proć a kamoli kad ih je više. A nervoze i vikanja bude i kad nije kolona.

image

Kristina Spajić

Bozo Radic/Cropix

Ipak, u Gružu je super, sve je blizu, na nogu. ‘Nema ljepšeg dijela grada, samo da nam je promet riješit’ smatraju sugovornici.

Lijepo, niza skale

- To će bit dobro ako će ić, a kako će nemam pojma. Ne znam hoće li moć vazda proć, ovisi kako se ko parkira. Hodit će ujutro kad starija čeljad idu na placu – kaže Jele Šimunović. Ona do place ide ‘lijepo, niza skale’.

- Dok mogu, ić ću skalama. Ne brojim ih, svakako ih valja izać. Odozdo, iz robne kuće lijepo skalama sve do gore. Nije mi problem. Kad bude Neboderko, a kad ne budem imala puno spenze, ja ću opet pješke.

- Govore neki dan da će put kao proširit. Ma što će proširit kad je zadano, jedino rušit kuće! Kad se gradilo druga vremena su bila, nije bilo auta. Kad smo došli 1977. bilo je nekih pet auta, ne znam je li i toliko. Sad su se nakupili auti, četiri nebodera po 65 stanova. Trebalo bi bit deset katova u svakome, ali po meni ih ima 12. Na primjer,na drugom sam katu, a na petoj etaži jer ima prizemlje, pa visoko prizemlje... – kaže gospođa Jele i nastavlja:

image

Jele Šimunović

Bozo Radic/Cropix

- Tamo u petom neboderu kad se uvečer svi sastanu ne možete mimo auta proć pješke a kamoli autom. Kako se snalazu ljudi, ne znam. Niti ima garaža, niti se imaju đe parkirat pa naopako parkiraju, niti se djeca imaju đe igrat – zaključuje sugovornica.

Usko je, nikakvo...

- ‘Bolje da se napravi išta nego ništa, ali bi bolje bilo da su ocrtali pet parkirnih mjesta’ komentirao je Marin Merčep tek završenu obnovu asfalta dijela Ulice od gaja.

- Usko je, nikakvo, jadno, tako je i tako će i bit. OK nije Neboderko možda loš, stariji ljudi će to koristit pa je dobro. Vjerojatno će bit mali kombi, prolazit će valjda. Pa ođe se svaki dan okrene pedeset taksi kombija – kaže Marin i nastavlja o problemu parkiranja u naselju:

image

Marin Merčep

Bozo Radic/Cropix

- Ukrajinac je ođe bio pet mjeseci parkiran, otišo čovjek na brod, isto tako i jedan Čeh prošlo ljeto. Ne plaća se parking i ostave. Pa ljudi iz Bogišićeva parka dovode goste da parkiraju tu samo da ne bi platili. Kako to ođe izgleda ne može znat nego onaj ko tu živi. Od 15 do 17 sati je najveća gužva. Ujutro je protočno koliko-toliko, ljudi odu na poso. Da se uvela naplata od Sanitata, samo bi se od sebe dosta toga selektiralo. Ne bi ljudi dovozili ljeti te silne aute sa strane.

’Tu će radnici stat’

Problema parkinga dotakao se i Srećko Kriste. Sreli smo ga ispod posljednjeg u nizu nebodera, na dnu Ulice od gaja. Rukom nam pokazuje zemljište u produžetku, iza poprečne Ulice Padre Perice i kaže:

- Bila je ideja da zemljište iza te ulice Grad kupi i tu napravi garažu od 400 mjesta onda bi se gužva očistila. Govorilo se to ima deset godina, cijene su onda bile manje, sad su u nebo skočile, ali može se ako građanima ponude kupnju parking mjesta u garaži. Kad su se gradili neboderi, ljudi su pitali ‘gdje su garaže’, a dobili bi odgovor ‘kakve garaže, pa tu će radnici stat’.

image

Srećko Kriste

Bozo Radic/Cropix

Na ulici nigdje slobodnog parking mjesta pa ga pitamo je li takva gužva uvijek, a on će:

- Ovo je ništa auta, uvečer ne možete ni pješke proć, bude prepuno, parkiraju se pa stave brojeve mobitela da jedni druge zovu ako je što hitno. To je naša stvarnost!

- Problem je kad netko zaluta ko tu ne živi i onda se odjednom stvori čep. Jadnom strancu GPS pokaže da je ulica a ono slijepa i Od gaja i Majkovska, a on misli da može na magistralu, pa stane, ne može se okrenut, onda udari u rikverc.

Smatra kako će Neboderko moći prolaziti spominjanim gruškim ulicama ‘pa kamioni dolaze ovuda’. Ima on i prometno rješenje.

- Treba dignut promet s ulica, ne samo ovdje nego u cijelom gradu, na tri, četiri mjesta stavit centralne garaže da domaći imaju mjesečnu karticu a stranci plaćaju ko što doma plaćaju.

Promjenjivi promet

U gradskoj upravi pitali smo gdje će se prema prometnom rješenju Libertasov mini bus na novoj gradskoj liniji za gruške nebodere okretati, gdje je predviđeno zaustavljanje, koliko često i kada će prometovati... Odgovor je pristigao iz javnog prijevoznika Libertas:

- Autobus/vozilo će prometovati radnim danom tijekom jutra. Tip vozila je 8+1 ili 7+1. Trasa kretanja Autobusni kolodvor – Pjaca - Neboderi. Vozit će se u skladu sa signalizacijom i stanjem u prometu. Vrijedi istaknuti kako se situacija s prometom u tom dijelu Grada mijenja gotovo svakog sata. Libertas će bilježiti stanje na terenu i potrebe korisnika, te će se istima prilagođavati.

01. lipanj 2024 09:00