Hrvatska turistička zajednica nedavno se pohvalila podacima kako je u prvih osam mjeseci ove godine ostvareno osam posto više turističkih dolazaka nego u istom razdoblju lani te dva posto više noćenja. Kao destinacije u kojima je ostvareno najviše noćenja, uz Rovinj, istaknut je Dubrovnik. Na prvi pogled, gledajući brojke, turistička sezona bila je izvrsna i nadmašila je očekivanja, no, je li to zaista tako ili je podbacila? Najbolje to znaju ljudi na terenu, a jedan od njih je član Upravnog vijeća Ceha ugostitelja pri Udruženju obrtnika Dubrovnik i ugostitelj, Đani Banovac.
- Postoje stvari koje se trebaju uzeti u obzir kad se priča o sezoni: očekivanja i realno stanje. Prilično je bolja sezona nego lani, ali očekivanja su bila puno veća. Grad, ugostitelji i svi mi koji se bavimo turizmom, svi smo nakon razdoblja korone očekivali da ćemo ući u razdoblje koje će biti prosperitetnije, bolje. Okolnosti na koje nismo previše utjecali, a to su rat u Ukrajini i nestabilnost i pojava inflacije u cijeloj Europi, prelile se kod nas malo većom brzinom nego što smo očekivali u smislu da su naši gosti puno oprezniji, u puno većem grču i to osjećamo. Brojem gostiju koji imamo smo zadovoljni, potrošnja nije na nivou koji smo očekivali i to ne bismo trebali shvaćati kao problem, nego trenutkom u kojem se moramo malo drukčije postaviti, resetirati, poigrati s našim troškovima da se možemo uhvatiti u koštac sa sljedećom sezonom koja nam dolazi. Znači, trebamo utjecati na naše troškove, na sve što možemo utjecati, svesti ih na što manji nivo – od radne snage preko energenata do nabave, kaže Banovac te nastavlja:
- Ne bih rekao da sam zadovoljan, ova sezona neće biti takva da ćemo željeti da bude referentna. Nismo nezadovoljni sezonom, to bi bio pravi odgovor. S obzirom na sve što smo imali, ne smijemo biti nezadovoljni, ali nismo ni savršeno zadovoljni. U odnosu na potrošnju po gostu, koja se ostvaruje po objektima, očekivanja su bila malo veća, iskreno će ugostitelj.
Komentirao je i koliko je euro utjecao na sezonu i na potrošnju.
- Mi nismo ništa puno skuplji nego što smo bili lani, samo što je gostu cijena izraženija u valuti koju bolju poznaje. To je prvi problem, nismo samo mi skuplji, sve je skuplje... Nije ugostiteljska ponuda jedina pošla u tom smjeru... Da se izdvajamo po toj skupoći, to bi bio problem, ali manje-više uklapamo se u sliku tog inflatornog povećanja – od energenata preko nabave do cijene rada. Našem gostu koji je došao iz Austrije, Njemačke, Italije je to postalo izraženije jer je to valuta koju poznaje. Mislim da je Dubrovnik s cijenom došao do plafona, postigao se maksimum... Mi jesmo skupi, ali nismo preskupi. Važno je da ova cijena ide uz zadovoljavajući nivo usluge i čistoće, onog osjećaja koji se dobiva uz turistički proizvod. Turistički proizvod je doživljaj, jedan od doživljaja je piće i obrok, ali cjelokupni taj doživljaj sazdan je od svih ovih drugih segmenata. Dostigli smo cjenovni maksimum, samo moramo uspjeti zadržati kvalitetu da nam to ne bude teret ili sidro. Cijene su dovoljno velike, ne bi trebale biti veće, ali moramo ih adekvatno ispratiti uslugom koju nudimo, ističe Banovac.
Osvrnuo se na strukturu gostiju.
- Iskreno, ona se mijenja iz godine u godinu, to je trend koji se mijenja na godišnjoj bazi tako da je svaka godina svoja priča. Kao ugostitelj koji radi na Lokrumu, mogu reći da sam ove godine osjetio malo manji broj gostiju s engleskog područja koji su nam prije uvijek bili primarni gosti, a i ne troše koliko su trošili prije. Svaka godina donosi nekakve nove izazove, nove trendove, okolnosti, poručuje Banovac.
A, kakvi su ove godine bili hotelski gosti? Uvid u situaciju dao je zamjenik predsjednika Strukovne grupe hotelijera pri Županijskoj komori Dubrovnik i voditelj hotela Dubrovnik President Valamar Collection Matko Marić.
- Generalno smo zadovoljni sezonom. Nije podbacila, dapače, sezona je bila jako dobra ako ćemo je uspoređivati s prošlogodišnjom. S obzirom na to da nisu rađene analize, nemamo konkretne podatke, ali u razgovoru s kolegama hotelijerima možemo reći kako je vanpansionska potrošnja veća u odnosu na prošlu godinu, pogotovo u hotelima više kategorije. Naravno, rast cijena utjecao je na veće prihode tako da bih zaključio da je vanpansionska potrošnja bolja nego lani i samim time – jako dobra, ističe Marić.
Komentirao je i porast cijena.
- Pitanje skupoće je relativno. Gledajući našu konkurenciju, rekao bih da nismo skupi. Ključno je pitanje nudimo li dovoljnu vrijednost za tu cijenu? Za sada bih rekao da to činimo, ali uvijek može bolje. Priklonio bih se često izgovorenoj tezi da moramo podizati kvalitetu, a ne možemo i ne trebamo biti jeftini, kaže hotelijer.
Euro je pojednostavio poslovanje u jednom dijelu, nema tečajnih razlika, cijene su transparentnije, gosti lakše ocjenjuju vrijednost nekog proizvoda ili usluge u odnosu na lani kad su morali preračunavati u kune. No, Marić naglašava kako su cijene rasle više zbog sveopće inflacije, a manje zbog uvođenja eura. Jedno je sigurno, svim hotelijerima porasli su ulazni troškovi, a primijetili su i promjene u strukturi gostiju.
- Malo je više individualnih gostiju i obitelji. U ime Valamara mogu reći da imamo malo više obitelji jer smo gostima ponudili obiteljski paket. Što se tiče destinacije, bilježi se rast individualaca, nešto manje touroperatorskog biznisa, a gosti iz Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a su i dalje najdominantniji, osjeti se pad njemačkih gostiju, dolasci gostiju s Dalekog istoka (Južna Koreja i Japan) još nisu na pretpandemijskim brojkama. Direktni letovi za SAD utjecali su na povratak gostiju iz tog dijela svijeta, pojašnjava Marić.