Prowein je najveći i najvažniji svjetski vinski sajam, te je dobro poznato ime svima u industriji vina i ugostiteljstva. Održava se svake godine u Düsseldorfu i okuplja oko 5500 izlagača, a privlači više od 60000 posjetitelja. Pravi je to vinski raj sa ponudom svega najboljeg od svijeta vina pažljivo izloženom na atraktivnim štandovima punim ljudi koji žele da kušate njihove proizvode i čujete njihovu priču.
Pomno osmišljena priča
Hrvatska je zastupljena na sajmu i ove godine i to sa dva štanda – jedan u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, te drugi u organizaciji Udruženja Vinistra.
Novu hrvatsku vinsku uzdanicu sa sjedištem u Dubrovniku – Vina Delmati predstavljao je stručnjak za vina, pisac i urednik bloga crotian_wine_guy. Božidar Jukić.
- Radi se o najvećoj dalmatinskoj vinariji, ali i potpuno novom vinskom brendu sa vinogradima na vrgoračkom području, te na području Komarne. Uzbudljivo je biti dio početka ovakve vinske priče, ali i dio pomno organiziranog štanda Hrvatske gospodarske komore. Tijekom tri dana festivala naš zadatak je privući što više pažnje inozemnih distributera, novinara i uvoznika. To postići na Prowein festivalu nije lagan zadatak.
Sami gabariti festivala su impresivni. Obići sve ili čak dobar dio ponude, čak i ako ste tu u kompletnom trajanju festivala, fizički nije moguće. Ono što jest moguće je dobiti uvid u stanje snaga na svjetskom vinskom tržištu. Ponekad to nama Hrvatima i nije najugodnije iskustvo, jer pored toga što se s pravom ponosimo na vinarsku tradiciju naše zemlje, činjenica stoji kako naša proizvodnja sudjeluje sa manje u 0,5 posto udjela u svjetskoj. To je itekako vidljivo na Proweinu. Naši štandovi plijene pozornost i definitivno ispunjavaju svrhu podizanja svjesnosti o našoj vinskoj sceni, ali u usporedbi sa velikim svjetskim zemljama ili čak velikim proizvođačima, ipak se doimamo skromnim. Lijepo je to uzemljenje za bilo koga tko još uvijek živi u iluziji kako je dovoljno raditi kvalitetno vino pa će se poslovni dio priče razviti sam od sebe, a takvih u Hrvatskoj ima. “Tržište prepoznaje kvalitetu” – rekli bi oni, iako bi tek površan pogled na top ljestvice pop glazbe trebao biti dovoljan argument protiv takvih uvjerenja - ispričao nam je Jukić.
- Čak i ako je točno da tržište prepoznaje kvalitetu, što se događa kad su svi kvalitetni, a ponuda postaje prevelika za potražnju? Upravo to je stanje na globalnom tržištu vina trenutačno. Svjetska vinska industrija prolazi kroz svojevrsnu krizu. Potrošnja pada, a ponuda raste gotovo u svim segmentima kvalitete i cijene. U kombinaciji sa porastom troška proizvodnje i rada, situacija postaje zabrinjavajuća za mnoge proizvođače. Europski proizvođači pod sve većim pritiskom su tzv. Novog svijeta. Vinski divovi
poput Australije, Argentine ili Čilea uglavnom imaju ogromne proizvodne kapacitete i nizak trošak proizvodnje po butelji pa predstavljaju pravu prijetnju europskim vinarima jer su u stanju ponuditi kvalitetna vina po jako niskim cijenama.
Politika cijena
Neki bi rekli kako i vrapci na grani već znaju da su hrvatska vina preskupa. Takve paušalne ocjene donose ljudi koji uglavnom samo ponavljaju takvu mantru jer su je čuli od drugih i nemaju pravi uvid u stanje na tržištu. Činjenica je kako su mnoga naša vina skuplja od neke internacionalne konkurencije na prvi pogled. Ipak, često se kod takvih ocjena uspoređuju vina koja nisu istog ranga kvalitete niti istog načina proizvodnje. Na žalost, ipak postoji i solidan broj hrvatskih vina koja su cjenovno nekonkurentna kad se usporede sa konkurencijom iz renomiranih svjetskih zemalja. Ovogodišnji Prowein je stoga ne samo prilika da proslavimo još jednu godinu istupa hrvatskih vina na svjetsku scenu, nego i poziv na oprez. Moramo ozbiljno razmotriti naše cjenovne politike i razmisliti o tome što nudimo za kvalitetu i kako to prodajemo - istaknuo je Jukić. Ukazao je i na važnost brendiranja u vinskoj priči:
- Uzmu li se u obzir ulaganja u promociju, edukacija potrošača i podizanje svijesti o nacionalnoj ponudi vina, Hrvatska je u podređenom položaju prema mnogo vinskih zemlja. Kvalitetan proizvod imamo, kao i dugu tradiciju i odličnu priču, ali nju rijetki čuju. Mislim da je došlo vrijeme da se osokolimo kod izgradnje brenda vinske Hrvatske. Dosadašnji napori definitivno nisu bili za podcijeniti, ali konkurencija je sve jača i sve gladnija tržišnog udjela. Ako nastavimo biti uljuškani u uvjerenju kako nam je za dobrobit hrvatskog vinarstva dovoljno samo domaće tržište, nećemo ni primijetiti kako su nam ga već počeli preuzimati strani vinari - kazao nam je Božidar Jukić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....