Britanci su na prvom mjestu top liste posjetitelja Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije već dugi niz godina. Zato se nastup na vodećem svjetskom turističkom sajmu World Travel Market u Londonu, ne propušta i odjeci pažljivo iščekuju. Turistička zajednica grada Dubrovnika, kao jedan od suizlagača na štandu Hrvatske turističke zajednice, predstavila je turističku ponudu grada koji je u prvih deset mjeseci 2023., dočekao 174.254 gostiju iz Ujedinjenog Kraljevstva, ostvarivši 777.555 noćenja. Tamo je nastupila i TZ Dubrovačko neretvanske županije koju je u prvih deset mjeseci ove godine posjetilo preko 261.000 turista iz Velike Britanije s ostvarenih 1.3 milijuna noćenja.
Produžiti avio-operacije
Kakvi su turistički trendovi i potražnja za naredno ljeto? Hoće li zanimanje britanskog tržišta za hrvatski jug i dalje ostati na sadašnjoj razini, pitali smo čelne ljude domaćih turističkih zajednica? Evo njihova pregleda nastupa na WTM-u i očekivanja sezone 2024.?
- Svi najznačajniji avio-prijevoznicima većinom ujedno i touroperatori, su zadovoljni proteklom sezonom i vrlo optimistični za sezonu 2024. Naglasili smo svima naš cilj i strategiju da se sezona produži i u jesenje i zimske mjesece. Partneri, jednako kao i TZ, smatraju da Dubrovnik ima potencijala za produženje sezone.
Kao što je već poznato Easy Jet je uveo let iz Londona cijeli studeni i ožujak 2024. i zadovoljni su prodajom.
Svi najvažniji prijevoznici su tijekom ljetnog reda letenja, prema njihovim riječima, bili odlično popunjeni s najmanjim ‘load factorom’ u travnju od 82 posto, tako da su i to pokazatelji koji im dokazuju da trebaju ozbiljnije razmisliti o produženju operacija na dubrovačku zračnu luku – navodi Miro Drašković, direktor TZ Grada Dubrovnika.
- Većina prijevoznika iz UK ostaje na istim letovima, ali razmatraju raniji početak i produženje. Imamo i najave par novih letova prijevoznika iz UK, ali s drugih odredišta, ali konačna odluka još nije donesena, pa je rano iznositi više detalja.
Cjenovna politika
Drašković ističe da kao i uvijek, komuniciraju da je Dubrovnik grad kulture i da je to segment koji bi logično morao rasti. Isto tako produbljujemo im saznanja o dijelovima Grada koji su manje posjećeni, a imaju izvanredne mogućnosti za hiking ili cycling u bližoj okolici Grada.
- Ako je suditi po prva dva dana sajma čeka nas jednako uspješna ili bolja sezona s britanskog tržišta. O cjenovnoj politici nismo detaljno razgovarali, jer je to stvar svakoga privatnoga subjekta ponaosob i jedino možemo preporučiti ostalim dionicima u destinaciji da o tome dobro razmisle u 2024. Britanci ne gledaju na Dubrovnik kao izrazito plažnu destinaciju i promatraju ga kao grad izuzetne tradicije i visoke kulture.
Svijest o Dubrovniku kao svjetskom brandu i jednoj od najpoznatijih svjetskih destinacija je vrlo prisutna i tržište zna da to sobom donosi i određenu razinu cijena. Međutim, dokle god je odnos cijene i kvalitete zadovoljavajući, smatramo da se Dubrovnik nema o čemu brinuti – ističe Drašković.
Optimistične vijesti s WTM-a iznosi i Julijo Srgota, direktor TZ Dubrovačko neretvanske županije:
– Pozicija DNŽ na tržištu UK je stabilna što proizlazi iz informacija naših najvažnijih partnera, a nadamo se i povećanju prometa. Britanci su naši najvažniji gosti i najveći broj dolazaka u Hrvatskoj se ostvaruje upravo u Dubrovačko neretvanskoj županiji, a unutar nje 90 posto rezultata se ostvaruje na području klastera Dubrovnik. Kada se gleda po destinacijama unutar županije Dubrovnik je tu sa 780 tisuća, noćenja Konavle su druge s 270 tisuću i Župa dubrovačka sa 130 tisuća noćenja – govori Srgota za Dubrovački vjesnik, no ipak dodaje kako je u Londonu bio primjetan lagani oprez zbog globalnih geopolitičkih kretanja, rata u Ukrajini i Izraelu, ali i ekonomske nestabilnosti koja je prisutna na britanskom tržištu.
Najjači klaster
- Definitivno možemo biti optimistični uz napomenu da se posebna pozornost treba obratiti cjenovnoj politici. Svako osjetno povećanje cijena mora biti popraćeno rastom kvalitete u svim segmentima kvalitete turističke ponude. Usudio bih se reći da će iduću godinu odrediti “value for money” – kaže Srgota.
- Generacija X koja više putuje kombinira odmore, enogastronomiju, aktivni turizam i to su naše prednosti za koje će biti sve više interesa pogotovo u pred i posezoni posebice na Korčuli, Pelješcu i Neretvi s jedinstvom gastronomskom ponudom. Za aktivni turizam u prilog nam ide pomicanje predsezone i posezone zbog klimatskih promjena pa je sada listopad ono što je nekada bio rujan što se također primijetilo na britanskom tržištu – govori Srgota. Dodaje kako je posjećenost sajma bila je na razini pretpandemijskih godina i vidljivo je da se turistička industrija nakon pandemije oporavila.