Iz Zagreba do Podgorice povratna zrakoplovna karta stoji oko 200 kuna, a iz Zagreba do Dubrovnika peterostruko više, oko 1000 kuna. Duljina leta gotovo ista, tek nekoliko minuta razlike. Jeftiniji let je niskotarifnog Ryanaira, a skuplji nacionalnog prijevoznika Croatia Airlinesa.
Dubrovčani, koji ovise o letovima CA, godinama negoduju zbog skupih zrakoplovnih karata. Čak je i gradska vlast, svjesna tog problema, sugrađanima suvencionirala 125 kuna za jednosmjernu kartu, odnosno 250 kuna za povratnu. No, zbog covid krize građani su ostali i bez te povlastice.
- U aktualnom redu letenja prilagođenom potražnji za uslugama zračnog prijevoza u uvjetima epidemiološke krize, kompanija putnicima na domaćim letovima između Dubrovnika i Zagreba nudi cjenovnu politiku sukladnu kvaliteti usluge mrežnog prijevoznika – poručuju iz Croatia Airlinesa na pitanje hoće li mijenjati cjenovnu politiku kako bi korisnici linije koja povezuje Dubrovnik i metropolu imali povoljnije cijene karata. Pogotovo jer je u pitanju PSO (Public Service Obligation) domaća linija čije održavanje financijski potpomaže država. Iz odgovora bi se dalo zaključiti da cijene ostaju nepromijenjene. Zanimalo nas je stoga kako se irskom avioprijevozniku isplati poslovati uz pet puta nižu cijenu usluge, pa su iz Croatia Airlinesa opširno objasnili razliku između low-cost i mrežnih prijevoznika poput CA.
- Croatia Airlines nudi sveobuhvatni proizvod koji ne uključuje samo mala lokalna i velika globalna tržišta, već ih spaja u jednu cjelinu. Takav sustav donosi velike pogodnosti putnicima, ali i određene troškove koje niskotarifni prijevoznici nemaju. Low cost prijevoznici većinom su orijentirani na kratkolinijska i sukladno njihovom modelu poslovanja isplativa putovanja, što uključuje jednu vrstu zrakoplova, kratke obrtaje i nepostojanje kabinske usluge – kažu u CA i dodaju kako konkurencija leti uglavnom u sekundarne zračne luke pa putnici do središta moraju koristiti i druge vrste prijevoza, što je dodatna komplikacija i trošak.
- Cijena karata ovisi o trenutnoj raspoloživosti sjedala i dostupnom cjenovnom razredu. Slično je i kod niskobudžetnih avioprijevoznika te zbog toga nije realno uspoređivati ograničeni broj karata po promotivnim cijenama niskobudžetnih prijevoznika (prigodom pokretanja novih linija) s redovitim cijenama mrežnih prijevoznika (koji također nude promotivne cijene prigodom pokretanja novih linija) – poručuju iz CA, uz napomenu kako putnici mrežnih prijevoznika višom cijenom karte plaćaju bolju uslugu, više osoblja po putniku, udobnost zrakoplova te sveukupnu kvalitetu.
No, koliko to može zadovoljiti stanovnika hrvatskog juga koji primjerice mora do Zagreba zbog posla, škole ili liječenja? Zar mu je na letu od nekih 50 minuta uopće važno ima li u zrakoplovu više osoblja po putniku ili koliko će platiti kartu? Čudi li stoga da mnogi zazivaju konkurenciju na ovoj liniji?
Niskotarifni Ryanair u srpnju je otvorio bazu na Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb pa se iz metropole putuje po znatno povoljnijim cijenama, što je doduše odlika svih 'low-cost' prijevoznika. Čelništvo irskog avioprijevoznika najavilo je kako planiraju i domaće linije i to bez državnih subvencija. U kontekstu cijene karte od 300 eura na letovima između Zagreba i Dubrovnika u ljetnom redu letenja, spomenuli su i kako je Ryanairova prosječna cijena karte lani iznosila 37 eura. Ako već lowcosteri preferiraju dulje letove, gledajući zračne udaljenosti u RH, let iz Zagreba do Dubrovnika mogao bi im biti opcija.
- Što se Zračne luke Dubrovnik tiče, bilo bi dobro da bude konkurencije na liniji s obzirom na cijenu karata, radi građanstva – kaže direktor ZLD Frano Luetić pa napominje kako se usluga Croatia Airlinesa i Ryanaira razlikuje.
- CA je tradicionalna aviokompanija koja ima veze iz Zagreba sa svijetom. Međutim Ryanair leti 'point to point' od mjesta do mjesta, nema konekcije. On bi bio interesantan isključivo za domaću klijentelu. Pitanje je i reda letenja. CA ga je postavila tako da uvijek iz Zagreba možete putovati bilo gdje i kad se vratite iz bilo kojeg mjesta u svijetu možete uhvatiti vezu za Dubrovnik. To je osnovni cilj CA, a to je i jedna od velikih razlika između tradicionalne i niskotarifne aviokompanije – kaže Luetić i dodaje kako i niskotarifni i tradicionalni avioprijevoznici imaju svoje tržište.
Croatia Airlines je u sezoni tjedno imala 22 leta na dubrovačkoj zračnoj luci, a zima će biti približno slična. Oprilike tri puta dnevno. A otprilike i cijena povratne karte će biti ista, previsoka, u prosjeku 130 eura.