Najavljenu odluku Vlade Republike Hrvatske da u mjere za obeštećenja ugroženih gospodarskih djelatnosti uključi i turističke agencije koje je pandemija dovela na rub propasti, u Udruzi hrvatskih putničkih agencija komentirali su jednom riječju - napokon. Mjesecima su agencije upozoravale Vladu na tešku situaciju koja ih je dovela do ruba propasti, te temeljem mjera drugih država članica EU donesenima za turističke agencije, tražile pomoć za svoju djelatnost.
Marketing destinacije
Umjesto da u ovo vrijeme realiziraju proljetna i Uskrsna putovanja agencije čekaju pomoć, jer radi se većim dijelom o malim i srednje velikim tvrtkama, najčešće onima u kojima su zaposlene cijele obitelji. Pomoć ističu, trebaju sve agencije, od najvećih do najmanjih jer svaka radi neku svoju specifičnu ponudu pa u tom turističkom lancu ni velike agencije ne mogu opstati bez podrške malih na terenu.
Koliko će agencijama značiti ove Vladine mjere pomoći, jesu li odgovarajuće i jesu li stigle prekasno jer je bitka za svakoga gosta već odmaknula, pitali smo Danijela Marušića vlasnika Dubrovnik Travela i predsjednika Strukovne grupe turističkih agencija pri HGK?
- Mjere su dobro došle, a je li prekasno to sad u ovom trenutku je teško reći, jer kako vidimo stanje na našim glavnim tržištima nije idealno, ali s vakcinacijom u tijeku i velikim brojevima onih koji su preboljeli vjerojatno govorimo o boljim vremenima ispred nas. S mjerama će agencije koje imaju osigurano poslovanje bolje profitirati. Svi skupa mnogo ovisimo o turizmu. Nije rješenje samo ubrizgati jeftini novac u sustav, zadužiti male poduzetnike i da većinu rizika preuzimamo mi. Ključnu ulogu će igrati marketing destinacije kao i kvaliteta svih usluga u destinaciji ne samo privatnog sektora. Mnogo turista je ranije ostavljalo velike novce našem sustavu, a mali poduzetnici su, pogotovo turističke agencije kreirale proizvode, ulagale masovno u marketing, poboljšavale uslugu i kvalitetu destinacije – navodi Marušić te ističe kako sve pada u vodu, ako nam globalne avio veze budu skromne.
Svi su gladni posla
- Croatia Airlines nije avio tvrtka o kojoj treba biti ovisan. Nije napravljena strategija povratka turizma, a da su mjere dio toga. Nekako se sve stihijski radi, nema plana, a institucije koje bi trebale to voditi nisu proaktivne – smatra Marušić.
Procjenjuje se kako je pad djelatnosti dubrovačkih agencija prošle godine iznosio čak i do 90 posto prometa.
- Svi smo u jako lošem stanju i mnogo će nam dalje ovisiti o dolazećoj sezoni tj. 2021., nadamo se nekim boljim prihodima od 2020. Optimističan sam što se ove godine tiče, ali će trebati mnogo raditi kad krene posao, i trebat će vremena – kaže Marušić o očekivanjima za ovo ljeto.
- Rezervacije za ozbiljne stvari iz 2021. godine se polako prebacuju za 2022. Još uvijek stižu upiti za 2021., ali oni se odnose na drugi dio godine, isključivo prema samo ljetu i jeseni. Povratka novaca je jako malo jer je trend da rezervacije nitko ne želi plaćati, a uvjeti su postali fleksibilniji. Jedino još uvijek postoje predmeti iz 2020. godine koji su dobili kredite tj. vaučere pa se nadam da ti novci neće propasti – navodi Marušić i dodaje kakva će po njegovu mišljenju biti budućnost agencijskog poslovanja:
- Trebat će vremena dok se cijeli sustav rada polako ne vrati na više-manje normalno. Trebat će mnogo više od strane destinacije, nego mislimo. Konkurencija je velika, svi su gladni posla, a turistički kolač se smanjio naglo, brzo i mnogo. Ovisimo jako mnogo o avioindustriji, pa trebamo pratiti stanje tamo. Industrija krstarenja, konferencija, incentive putovanja također će se jako sporo vratiti i pitanje je u kojem će to biti obliku – smatra Marušić prema čijem mišljenju će se najlakše na ranije brojke vratiti nautički turizam koji je imao i manji pad prometa radi pandemije, a i manje ovise o mjerama i kapacitetima te se lakše prilagođavaju.
Sezona 2021. pod upitnikom je i s pojavom novih sojeva virusa sve neizvjesnija, a pomoć za ponovno pokretanje turističkih tokova nužna je ističu u Udruženju agencija. Rad turističkih agencija vrlo je bitan izvan glavne sezone, kad gosti dolaze radi specifičnih ponuda kakvih bez agencija nema u predsezoni i posezoni. Svi u turizmu se nadaju poboljšicama ako posezone, za razliku od lani – uopće bude.