StoryEditorOCM
KulturaKAPETANI I UMJETNICI

Slavni argentinski tenor i dirigent José Cura preuzeo je umjetničko vodstvo festivala u Orebiću. Evo što je rekao o planovima, ali i svojim strahovima

Piše PSD.
11. rujna 2021. - 16:58

Prvo Orebićani u subotu 11. rujna, a onda i gledatelji širom Hrvatske u programu Hrvatske televizije u nedjelju, u prilici su gledati slavnog argentinskog tenora, dirigenta i skladatelja Joséa Cure.

Njegov nastupa u Orebiću najavni je koncert prvog Ljetnog festivala grada kapetana, prema ideji začetnice i ravnateljice festivala Sandre Milankov, koja je umjetničko vodstvo prepustila upravo u ruke Curi.

Iako je José Cura započeo akademsko glazbeno obrazovanje u području kompozicije i dirigiranja, njegov odvažan i svijetao tenor s nijansama tamnog baritona doveo ga je do međunarodne slave. Naime, pjevanju se posvetio kako bi stekao uvid u kazališni svijet, ali "život je ono što ti se događa dok radiš druge planove" (John Lennon).

Dirigentskoj karijeri vraća se 1999. te surađuje s vrhunskim orkestrima diljem svijeta, a od 2014. aktivno se posvećuje i skladanju. Evo što je rekao za Slobodnu Dalmaciju:

U Hrvatsku ste stigli iz Bukurešta, gdje je u sklopu 25. obljetnice Enescu festivala, između ostalog, održana i praizvedba Vaše skladbe "Te Deum". Jeste li kao skladatelj i dirigent zadovoljni izvedbom?

- Sudjelovanje na praizvedbi uz dva odlična rumunjska zbora, izvanrednu sopranisticu Polinu Pasztircsak i nenadmašnu Londonsku filharmoniju bilo je poput sna.

'Vozio bicikl bez prestanka'

U Orebiću je u programu i praizvedba prvog stavka djela "Concierto para un Resurgir", koji će se integralno izvesti 19. rujna u Saarbrückenu. Nosi vrlo zanimljiv naziv. Možete li nam približiti njegovo značenje?

- Veliki "zastoj" koji je nametnula pandemija omogućio mi je da se ponovno u potpunosti koncentriram na skladanje. Ne samo na ovaj koncert za gitaru i orkestar već i na "Te Deum" i "Simfonijsku suitu". Ime Resurgir (Buđenje) je dobio prema trenutku u kojem je skladan.

Napisao sam vrlo prozračnu i optimističnu glazbu, čiji se prvi stavak temelji na brazilskim ritmovima, drugi stavak "Alborada" (Zora) priziva svjetlost koju donosi novi dan, dok u trećem stavku "Rondo" upotrebljavam strukturu rondo oblika.

Nosi određenu poruku: "Ili ćemo reorganizirati mnogo toga u našem društvu ili ćemo biti izgubljeni."

Pronalazite li dovoljno vremena za skladanje u svom bogatom rasporedu?

- Prije pandemije koronavirusa trideset godina "vozio sam bicikl bez prestanka", koji je poput baterije punio i davao svjetlo mnogim ljudima, ali je mene zasljepljivao.

Kada je svijet stao, uključujući moj bicikl, odjednom nisam mogao vidjeti ništa. Malo po malo tama je dobivala smisao, a oblici su se pojavili iz sjena otkrivajući mnogo toga na što nisam obraćao pažnju.

To mi je pružilo priliku da radim ono što sam dugo zanemarivao zbog nedostatka vremena, uključujući skladanje.

Kako je došlo do suradnje sa Sandrom Milankov i zašto ste odlučili prihvatiti umjetničko vodstvo festivala u Hrvatskoj?

- Naš tim nastao je kada nas je upoznala zajednička prijateljica, izvanredna sopranistica Kristina Kolar. Sandra mi je pričala o njezinom snu i odmah sam prihvatio suradnju.

Sve je potrebno postaviti od temelja, što je mnogo zanimljivije od nasljeđivanja "broda" punog "rupa". Prihvatit ću ulogu "kapetana" takvog novog broda, jedino ukoliko budemo imali neophodnu potporu.

Novom svijetu, nakon pandemije koronavirusa, potrebni su "snovi, a ne više noćne more".

Argentinske pjesme nisu toliko bliske hrvatskoj publici. Možete li nam ih približiti?

- Argentinske komorne pjesme su intimne i uglavnom nostalgične. Vodećeg skladatelja u tom području, Carlosa Gustaviana, smatra se Schubertom Južne Amerike.

Lokalni i nacionalni političari, ujedinite se i pomozite

Jeste li zadovoljni suradnjom s Dubrovačkim simfonijskim orkestrom i ostalim glazbenicima s kojima radite?

- Sa sigurnošću mogu reći da je naš cilj, ukoliko Festival nastavi rasti, omogućiti prostor lokalnim glazbenicima. Stoga, očekujem najbolje od njihovih profesionalnih napora kako bi mogli uspostaviti razinu kvalitete koju publika očekuje na Festivalu pod mojim umjetničkim vodstvom.

Nije Vam strano ni uskočiti u redateljske i scenografske aktivnosti, što je bio slučaj kod postavljanja opere "I pagliacci" te "Samson i Dalila". Hoće li ta iskustva utjecati i na Vaše umjetničko vodstvo?

- Stavit ću sve svoje znanje u službu najboljih rezultata!

Koja je Vaša vizija Ljetnog festivala grada kapetana i što publiku očekuje u budućnosti?

- Moja vizija ne može biti jasnija. Međutim, zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu u showbusinessu vidio sam svašta. Nije dovoljno da entuzijastična poduzetnica poput Sandre Milankov te iskusan profesionalac poput mene samo nešto žele "napraviti".

Trebamo podršku cijele zajednice u potpunosti, kojoj Festival treba biti na ponos, a političari moraju poduprijeti projekt kako ne bismo nailazili na više prepreka od uobičajenih u bilo kojoj od rastućoj aktivnosti.

Bilo bi "luckasto" boriti se protiv stavova koji bi mogli uništiti ono što s ljubavlju stvaramo. Također, potrebna nam je potpora iz metropole te Ministarstvo kulture i medija koje je ponosno na ono što sazrijeva u Orebiću.

Posljednje, ali ne i najmanje važno, potrebna nam je ekonomska podrška sponzora kako bismo ovu pustolovinu učinili mogućom i plodnom za sve aktere.

Kao što možete primijetiti, naši su planovi veliki. Sada je potrebno otkriti hoće li ti planovi rasti i u srcu regije. Vrijeme će pokazati.

20. travanj 2024 06:36