StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetISKUSNI MOTORIST|

ŽELJAN RAKELA: Amerikanci ne kažu bez veze da auspuh spašava život. Nisam za to da ga netko u garaži sam pila, ali krivo je što ih se želi ugušiti!

Piše Ana Franić/SD
19. srpnja 2021. - 14:44

"Smanji brzinu i guštaj u litu" preventivna je akcija Policijske uprave splitsko-dalmatinske, a glavni cilj je prevencija i edukacija. Prometna nesreća može se dogoditi svakom od nas, a u ljetnim mjesecima povećava se broj sudionika u prometu.

Jedan od promotora akcije je i Željan Rakela, strastveni motorist, avanturist i osnivač BMW Moto kluba Dalmacija. Na dva kotača prešao je više od 450 tisuća kilometara i obišao pet kontinenata, zbog čega je idealan sugovornik o temi motorista u prometu, donosi Slobodna Dalmacija. 

- Na motor sam sjeo već sa 17 godina, praktički čim sam položio vozački ispit, a intenzivno vozim od 2006. godine. Znam često reći da sam, nažalost, prvo motorist, pa onda sve ostalo, ali jednostavno sam takav. Cijeli je moj život koncipiran prema tome i nije riječ o hiru, nego o načinu života - objašnjava nam Rakela.

Svaki put se rado odazove ovakvim akcijama kako bi se podigla svijest vozača, a, kako kaže, želi svoje znanje i iskustvo prenijeti na druge kako bi se spriječile prometne nesreće i smrtni slučajevi.

image
Željan Rakela
Paun Paunovic/Cropix

- Akcija "Smanji brzinu i guštaj u litu" je hvalevrijedna i svaka čast našoj policijskoj upravi koje djeluje edukacijom i prevencijom, a ne represijom. Mladim vozačima, a pod tim mislim na one koji tek kupe motor, bez obzira ne godine, treba dati potrebnu edukaciju - naglašava Rakela.

Ističe kako se velik broj građana u srednjim godinama odlučuje na kupnju motora, a ono što im najviše nedostaje je upravo dragocjeno iskustvo.

- U moje vrijeme prvo si vozio "zika", pa "kozu", MZ i tako dalje, tako si napredovao prema većim motorima. Danas je drugačija priča i nedostaju upravo te stepenice. Motorist mora imati puno više senzora i biti koncentriraniji od vozača automobila. Danas i slušalice u kacigi i sva moderna tehnika odvlače pažnju. S druge strane, vozači u automobilima imaju sve bolju zvučnu izolaciju i motoristi su njima mala silueta. Svakodnevno smo svjedoci kako vozači tipkaju ili razgovaraju na mobitel, glasno slušaju glazbu i slično, a sve manje gledaju cestu. Sve to utječe na pozornost i onda se događaju nesreće - objašnjava nam Rakela.

Dodaje kako vozač motociklist mora imati znanje kako reagirati u određenim situacijama te kako savladati prepreke.

- Vozač motocikla ima samo obuku u autoškoli koja traje 15 sati, gdje ne stekne potrebno znanje koje je nužno za pravovremeno reakciju i onda se događaju ozljede, nesreće i u najgorem slučaju smrtne posljedice. Naša država i sve odgovorne razine trebaju odvojiti jedan budžet kako bi iskusni vozači, poput mene, pomogli pri obuci novih vozača.

image
Željan Rakela
Tom Dubravec/Cropix

Upravo zbog toga je moj životni cilj i projekt u našoj županiji napraviti poligon na kojem bi svi vozači uz prisutnosti instruktora mogli proći raznorazne situacije, kako bi naučili reagirati, primjerice, ako nalete na ulje na cesti i slično. Samo takvom obukom moguće ih je pripremiti na stvarno stanje na cesti - ističe naš sugovornik. Dodaje kako je mnogo slučajeva brze vožnje ili primjerice driftanja na Lovrincu, a razlog tome je što alternative nema.

- Kada bi se napravio poligon i omogućilo mjesto gdje bi u kontroliranim uvjetima to mogli raditi, poboljšalo bi se i stanje na cestama. Znam što znači s 23 godine izgubiti zdravlje i biti u invalidskim kolicima. Ja sam ponovno učio korake i mislim da sam pravi čovjek koji mladima može prenijeti što se to sve može dogoditi ako se ne pazi - govori nam Rakela.

Dodaje kako su sve oštriji kriteriji na tehničkom pregledu što se tiče auspuha koji trebaju biti tiši, što je po njemu krivo.

- Amerikanci ne kažu bez veze da glasni auspuh spašava život. Nisam za to da netko u garaži pila auspuh i radi ga sam, ali krivo je što ih se želi ugušiti jer se onda nas motoriste kao sudionike u prometu ne čuje, iznenadimo vozače automobila i događaju se sudari. Nedavno se radilo i istraživanje u Švicarskoj, gdje je zabilježen enorman broj sudara u kojem su sudjelovali električni bicikli. Problem je što postižu određenu brzinu, a ne čuje ih se - objašnjava Rakela.

image
Željan Rakela
Tom Dubravec/Cropix

U BMW Moto klubu, ističe, imaju više od 100 članova i redovito rade grupne vožnje, vježbaju i razgovaraju.

- U 12 godina nemamo niti jednu žrtvu, a to je pokazatelj da je to pravi put i način. I vozači automobila i motora imaju svoje mane, ali ne može se očekivati da će netko voziti motor kao automobil. Primjerice, kada se čeka semafor, normalno je da će motorist proći između automobila i u zadnje vrijeme kod nas se sve više vozača pomakne deset centimetara, što mnogo znači. No, još uvijek ima pojedinaca koji se namjerno ne žele pomaknuti ili se guraju. U Splitu je veliki problem s asfaltom koji je katastrofalan čim padne malo kišice. Također je veliki problem i sa zaštitnim ogradama u zavojima koje su napravljene za automobile, a ne i za motoriste. Prilikom udarca u nju, motorist zadobiva još teže ozljede i lomove, a da se nalaze dvije, posljedice bi bile manje. Znam da se to ne može napraviti u cijeloj državi, ali barem na najlipšem djelu jadranske magistrale od Senja do Karlobaga, gdje je najviše zavoja i najveći protok motorista - navodi Rakela.

Dodaje kako i trenutačni rat cijenama između autoškola ne ide u prilog cjelokupnoj situaciji, donosi Slobodna Dalmacija. 

- S preniskim cijenama pada i kvaliteta rada, odnosno pospješuje se loša obuka. Ova akcija PU splitsko-dalmatinske je za svaki pohvalu, ali ne smije ostati samo na tome jer je to kap u moru. Trebamo napraviti poligon i podignuti sve na višu razinu kako bismo u potpunosti obučili vozače i smanjili broj nesreća - za kraj je poručio Rakela.

25. studeni 2024 00:35