Aktualni i budući izazovi u upravljanju zračnim prometom tema su prvog Samita o upravljanju zračnim prometom u jugoistočnoj Europi, koji je u ponedjeljak i utorak održan u Cavtatu. Na skupu su predstavljena implementirana rješenja udaljenih kontrolnih tornjeva, mogućnosti školovanja kontrolora zračnog prometa, upravljanja zračnim prostorom i prometom bespilotnih sustava. Sumit su organizirale Hrvatska kontrola zračne plovidbe (HKZP) u suradnji s njemačkom tvrtkom DFS Aviation Services, a okupio je čelne ljude pružatelja usluga u zračnoj plovidbi iz deset zemalja - Albanije, Bosne i Hercegovine, Češke, Hrvatske, Kosova, Sjeverne Makedonije, Njemačke, Srbije, Slovačke i Slovenije. Fokus je bio na prezentaciji usluga i proizvoda naprednih tehnologija koji doprinose razvoju i oporavku sustava upravljanja zračnim prometom nakon pandemije koronavirusa.
Ovaj samit proizašao je iz sporazuma o suradnji između HKZP-a i tvrtke DFS Aviation Services potpisanog početkom ove godine u cilju određivanja smjera buduće suradnje u poslovanju, prvenstveno pokrivajući školovanje stručnog osoblja, pružanje usluge savjetovanja, komercijalizaciju inovativnih tehnologija i zajedničkih projekata u jugoistočnoj Europi.
- Predstavili smo naš sustav osposobljavanja kontrolora zračnog prometa, kao i AMC Portal koji smo razvili za upravljanje letovima bespilotnih zrakoplova na kojemu smo radili zadnjih par godina i usudio bih se reći da je to trenutno jedan od najboljih sustava u svijetu. U sustav smo uključili sve moderne tehnologije, a sada radimo na aplikaciji za mobilnu verziju koja je posebno prikladna jer sa bilo kojeg prostora Republike Hrvatske u trenutku možete s bilo koje pozicije sebi rezervirati zračni prostor i upravljati dronom – rekao je Vlado Bagarić, direktor HKZP-a.
AMC Portal centralizirani je web-alat za informiranje o trenutačnom statusu i planiranim aktivnostima u zračnom prostoru, dok njegova mobilna verzija operaterima bespilotnih zrakoplova omogućuje jednostavnu i brzu rezervaciju zračnog prostora.
- Ovo je sustav koji radi s registriranim dronovima, a sada radimo na tehnološki zahtjevnijem sustavu za upravljanje dronovima koji nisu registrirani, slično radarskom sustavu koji će otkrivati zrakoplove koji nisu najavljeni zrakoplovi. Za početak to će biti u blizini aerodroma jer tamo i najveća opasnost. I u primjeni sustava udaljenih kontrolnih tornjeva smo korak ispred mnogih kao mala zemlja, gdje gradimo veliki centar u Zadru kao multicentar gdje će biti instaliran prvi takav ‘Remote Tover‘. Kompleksan je zbog toga što je to aerodrom za civilne i vojne svrhe, a sljedeći korak su mali aerodromi poput Brača, Lošinja. Čepina, Osijeka – rekao je direktor HKZP-a.
Prema riječima Andreasa Pötzscha, direktora tvrtke DFS Aviation Services, skup je bio vrlo uspješan jer su dobili priliku predstaviti svoje aktivnosti udaljenih, odnosno virtualnih kontrolnih tornjeva. – Remote Tover tehnologija osigurava bolje upravljanje troškovima i uštede u kontroli letenja, ali također i po pitanju otpornosti pruža stabilne usluge u zračnoj plovidbi na aerodromima, čak i na manjim aerodromima. Sustav je već operativan, u Njemačkoj već gradimo drugi remote tover centara, ali dajemo i podršku brojnim pružateljima usluge širom svijeta u uspostavljanju ove nove tehnologije – naveo je A. Pötzsch, direktor tvrtke DFS.
Tijekom pandemije u 2020. pružatelji usluga u zračnoj plovidbi prikazali financijski gubitak od 12,9 milijardi USD na globalnoj razini, dok je u Europi on iznosio 7,2 milijarde USD. Oporavkom zračnog prometa u 2022., razina prometa u jugoistočnoj Europi ista je kao i rekordne predpandemijske 2019. godine.