StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetŽRTVOVAO KOLEGU

Priča o nestanku Irine VU i postupcima posade otkriva prave životne dileme. Biste li vi postupili kao kapetan Željko?

Piše damir tolj/sd
30. siječnja 2023. - 20:00

Neviđeni cirkus s hrvatskom jahtom ruskih vlasnika drži hrvatsku javnost budnom usred uspavanog siječnja.

U toj slojevitoj zabavi - gdje svaki sloj ima neku svoju logiku i prema njoj igra specifičnu ulogu, od domaće brodske posade, naših Splićana, preko lokalnih pomorskih vlasti na Murteru i u Šibeniku, do betinskog brodogradilišta i nacionalne razine koja uključuje državne tajnike i ministre, reflektirajući se na međunarodne odnose naše zemlje, zapadnih saveznika, Ukrajine i Rusije, dok nesmiljena kremaljska agresija danju i noću razara tkivo i živote kijevske im braće - skrio se izrazito zanimljiv detalj o kojem ćemo vam danas nešto više reći. Tiče se zanimljivih međuljudskih, rekli bismo, pravih životnih dvojbi, drama, postupaka... Koji govore nešto i o nama samima, piše Slobodna Dalmacija.

image

Jahta Irina VU dok je bila na suhom vezu u marini Batina

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Zamislimo se kratko na palubi jahte "Irina VU": ljetno je doba, sredina srpnja 2022. godine. Pripeka. Brod je na "coketima" betinskog škvera, na suhom čeka redoviti "refit" - na kakav godinama dolazi baš u Betinu, privatno brodogradilište s marinom.

Split je jedna od poveznica čitave priče, iako su se ključni njezini dijelovi odigrali na drugim mjestima. Evo: matična luka broda pod sankcijama - barem ga takvim krsti duboka država, njih desetak vitezova okruglog stola - je splitski porat. Stalna posada je također pretežito splitska, na čelu s višegodišnjim zapovjednikom, govori se po gradu o njegovih barem desetak godina na tom položaju, nazovimo ga kapetan Željko B..
Zajednički interes

Vlasnici betinske marine i škvera - tvrtka se tako i zove "Brodogradilište i marina" - također su Splićani. Preciznije, poduzeće "Adut konzalting". A osobe ovlaštene za škversko zastupanje su Ante B. i Davor S.. Obojica iz Splita. Ništa neobično ili upitno, jedni i drugi našli su zajednički komercijalni interes: jedni brod dovedu, drugi ga srede.

I tako nekako, usred ljeta - ako je vjerovati policijskim istražiteljima - našem splićaninu Željku B., zapovjedniku jahte duge 25 metara, izgrađene 2012. godine u "Sunseekerovu" brodogradilištu u Velikoj Britaniji, po nabavnoj cijeni od 8,5 milijuna funti (tako stoji u upisnom listu, iako poznavatelj prilika kažu da je zaista bila plaćena gotovo dvostruko više), uručena je "Obavijest o provođenju međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom".

image

Policija ispred šibenskom suda
 

Niksa Stipanicev/Cropix

Drugim riječima, da je "Irina VU" pod sankcijama.

Ovako je to u subotu sročio Šime Pavić, glasnogovornik šibenske policijske uprave:

"Kapetanu je uručena obavijest o međunarodnoj mjeri ograničavanja raspolaganje imovinom, odnosno, plovilom ‘Irina VU‘. Pismenu obavijest dobio je od ovlaštene osobe s područja Policijske uprave šibensko-kninske, ne iz MUP-a, nego iz drugog Ministarstva." Nema biti koje drugo osim Ministarstva mora, odnosno nadležne kapetanije.

Istražitelji službeno navode i da je stalna posada - koju, uz višegodišnjeg zapovjednika, čini još troje ljudi: prvi časnik, nazovimo ga Marko S., pa upravitelj stroja, odnosno kapo, (obojica iz Splita), te stjuardesa iz Glamoča u BiH, nastanjena na Hvaru - bila upoznata sa sankcijama, odnosno s Obavijesti uručenoj kapetanu Željku.

I sada slijede oni ljudski, osobni odnosi, radi kojih i ispisujemo ovaj sloj priče o "ruskoj" jahti koja je početkom listopada - sankcijama unatoč - otišla iz betinaskog škvera, prošla bez ikakva problema graničnu kontrolu pomorskih vlasti i policije u Dubrovniku, pa otplovila u Tursku. Gdje joj se gubi "satelitski trag". A da to nitko u Betini, Murteru, Šibeniku i Zagrebu, uzduž spirale odgovornosti Ministarstva mora, naprosto ne vidi dulje od sto dana!
Prva vožnja ikad

Kapetan Željko u nekom trenutku odlučio je - govorimo to iščitavajući "ključ" službenih priopćenja iz istrage - da neće on biti taj koji će s jahtom isploviti iz naše zemlje, što mu je uobičajeni posao već godinama, ako ne i cijelih deset. Već da će za to jedno putovanje, unaprijediti, odnosno "avancati" svojeg prvog časnika, mladog Marka. Čovjeka od povjerenja, pomorca koji odlično pozna jahtu "Irina VU" i odvest će je bez problema kamo treba. I koji je tako, na mah, postao tzv. delivery zapovjednik. Kako čujemo, prvi put uopće na zapovjednom mjestu.

Drugim riječima, raspričali su se brojni splitski i dalmatinski pomorski asovi, iskusni kap. Željko (58), "žrtvovao je" - neki radije kažu, "uvalio" - svojeg prvog oficira kuverte, samim tim i najbližeg suradnika, kolegu i sugrađanina, mladog Marka (35). Pokušavajući sebe izvući u ključnom času. Kakav manevar, viču pomorci sa zidića, neka plovi Marko...

A poznato je da je na brodu uvijek odgovoran zapovjednik: on odgovara za sve.

image

Ruski predsjednik Vladimir Putin i vlasnica jahte Irina Viner Usmanov

AFP

Moguće da postoji i neki drugi, nama još nevidljivi, razlog rošade na zapovjednom mostu, ali nas intrigira pogled koji vam ovdje i predstavljamo. Procijenite sami ima li taj rakurs ikakva smisla...

Istražitelji navode kako je "kriminalističkim istraživanjem utvrđeno da je prvoosumnjičeni (58) u svojstvu kapetana, unatoč uručenoj Obavijesti o provođenju međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom, organizirao i angažirao posadu koju su činili drugoosumnjičeni (35), također kapetan, trećeosumnjičeni (50) i četvrtoosumnjičena (34)..."

I ta stalna posada odradila je listopadski posao - odvela "Irinu VU" u tursku egejsku luku Didim. Onda su se najnormalnije vratili kući. S njima je na brodu bilo još dvoje ljudi, nešto starijih od trojca stalnih u jahtinoj momčadi, ali su ukrcani za to jedno putovanje kao putnici, a ne mornari, odnosno članovi posade. Događa se i to u pomorskom svijetu, ništa čudno. Njih istražitelji ne terete, uz zaključak da "nisu imali saznanja o međunarodnoj mjeri ograničavanja".
Gdje je granica?

Na stranu sada sve moguće pravne dvojbe i petljanija o tomu tko je kriv, a tko će se i kako izvući. Jesu li sankcije bile provedene kako treba ili nisu. Zašto brodu nisu oduzete plovidbene dozvole. Zašto nije bio plombiran (policija je u kaznenoj prijavi navela povredu službenog pečata, odnosmno plombe, ali je šibensko općinsko odvjetništvo odustalo od te kvalifikacije, zadržavajući samo jednu - kršenje sankcija). Zašto je u brodskom upisnom listu, koji vodi splitska Lučka kapetanija, zabilježba o ograničavanju kortištenja jahte upisana tek nekidan, 19. siječnja 2023. godine, tri mjeseca nakon što je "Irina VU" otišla. Zašto sankcije nisu bile vidljive u državnom informacijskom sustavu koji pregledavaju policija, carina, kapetanije, inspekcije. Je li vlasnica, za koju se navodi da je Irina Viner Usmanova, uopće na međunarodnim listama sankcioniranih osoba koje provodi Hrvatska. Je li ona od ljetos uistinu bivša supruga Ališera Usmanova, sankcioniranog ruskog oligarha uzbečkih korijena, koji je upravo to nekidan poručio "Slobodnoj Dalmaciji"...

Na stranu, dakle, sve te nedoumice, njih će prosijavati tijela progona, nama je, rekosmo na početku teksta, ovaj put posebno zanimljiv taj odnos ključnih dvoje ljudi - kapetana, nazovimo ga Željko, i kapetana, nazovimo ga Marko. Dvojice drugova.

Zamislite zato načas: što biste vi da ste se tada našli na palubi "Irine VU", usred ljeta u betinskom škveru, sa svojom prekaljenom družinom, kada je stigla ta čuvena Obavijest, što biste u koži kapetana Željka, a što u košulji kapetana Marka? Gdje biste povukli crtu? I biste li na nju stali u ključnom listopadskom času?!

Ili biste se izmakli?!

Iz dana u dan trudimo se približiti naš sadržaj vašim potrebama, Slobodna Dalmacija je tu za vas i zbog vas. Molimo vas stoga da izaberete jedan od ponuđenih odgovora i podijelite s nama mišljenje o članku koji ste upravo pročitali.

17. studeni 2024 00:38