Trgovci su dobili oko 70 novih cjenika koje su im poslali razni distributeri ili proizvođači za poskupljenja.
Ta poskupljenja bi trebala nastupiti od 1. ožujka, ali kako su nam rekli, to se uglavnom odnosi na poznate brendove multinacionalki, poput Nestlea, Kraft Fooda, Coca Cole ili L‘Oreala, a ne na osnovne živežne namirnice, piše Novac.hr.
I strani mediji izvještavaju da su multinacionalne kompanije najavile skoro dizanje cijena, pa tako CNN navodi primjer Nestlea koji ima široki spektar od oko 2000 brendova i smatra se najvećom globalnom prehrambenom kompanijom, ali nije objavljeno koji će točno proizvodi poskupiti. Među kompanijama koje su to također najavile za ovu godinu su i Unilever, Coca-Cola, Heineken, Colgate-Palmolive, Procter & Gamble i drugi, pozivajući se pritom na inflaciju, to jest rast cijena sirovina, energije, logistike te plaća.
Da za ožujak zasad nemaju novih cjenika domaćih proizvođača hrane potvrdili su za Novac.hr Ivica Katavić, predsjednik Nadzornog odbora KTC-a, kao i Martin Evačić, direktor NTL-a. Što se tiče spomenutih 70-ak cjenika, Katavić kaže da to ni izbliza neće izgledati kao lani, kad je bilo skokova cijena od 20, 30 ili 40 posto, nego očekuje da će poskupljenje biti do 10 posto.
Pitali smo trgovce imaju li mogućnost pregovora s distributerima stranih brendova, ili proizvođačima koji su prisutni na domaćem tržištu, kako bi odustali ili odgodili poskupljenja, kao što rade ili se trude raditi veliki lanci na drugim tržištima, o čemu pišu strani mediji.
Obojica odgovaraju da nastoje pregovarati, neke su cjenike ranije uspijevali odgoditi, ali da zapravo domaći trgovci nemaju potrebnu snagu jer je Hrvatska premalo tržište da bi išta mogla uvjetovati multinacionalkama. Sada se pak u te pregovore pokušava ubaciti država, odnosno Ministarstvo gospodarstva, kako bi ishodili odgodu.
Intervencija Ministarstva
"Poslali smo popis dobavljača prema Ministarstvu gospodarstva gdje su rekli da će pokušati razgovarati s tim kompanijama", kaže nam Katavić koji je ujedno predsjednik Udruženja trgovaca pri HGK. Općenito gledano, smatra da bi predstojeće poskupljenje moglo označiti zapravo i kraj vala poskupljenja.
Nije precizirao koji su navodno rijetki hrvatski proizvodi među isporučenim novim cjenicima, tek napomenuvši da su domaće kompanije "već napravile što su mislile", pa nije siguran da će odatle skoro doći neke najave novih cijena. Na naše inzistiranje navodi da je jedan domaći proizvođač jaja htio dizati cijene još 1. veljače, kada su ga odbili, a "sad ćemo vidjeti što će biti".
Evačić, koji je i predsjednik HUP-ove udruge trgovaca, procjenjuje da bi prosječna hrvatska potrošačka košarica mogla poskupjeti u ožujku maksimalno 3-4 posto. Tu košaricu čine, kako nam objašnjava, osnovne živežne namirnice, pa grickalice, keksi, alkohol te higijenskih potrepština i sredstava za čišćenje, odnosno proizvodi koji su obično u prvih 100 artikala u prodaji unutar svakog trgovačkog lanca.
On ujedno napominje da su u Hrvatskoj cijene ulja, brašna, mlijeka, pilećeg mesa i drugog išle dolje, a ta roba neće poskupljivati ni u ožujku. "Od hrane će ići gore prvenstveno ona koju proizvode neke multinacionalke", naglašava. Na pitanje zna li za to da Ministarstvo gospodarstva pokušava pregovarati s distributerima te što od toga očekuje, Evačić odgovara kako nema informacija o tome.
Visoka suglasnost
Naglašava, međutim, da su trgovci vodili pregovore s domaćom prehrambenom industrijom i došli "do visokog stupnja suglasnosti". Na pitanje što to znači kaže kako je "bilo razumijevanja" te da se vidi da u siječnju i veljači nije bilo promjena cijena, te je dobar dio proizvođača prolongirao promjenu i u ožujku. No dodaje da je "činjenica da cijene energenata nisu pale na razinu od prije rata (u Ukrajini, op.ur.), a rasle su cijene radne snage i sirovina", te da inflacija ne može sada odjednom pasti na nulu nakon što je lani bila u Hrvatskoj tako visoka.
Rast cijena nagriza potrošački standard svuda. I iz multinacionalki stižu priznanja, kako prenosi CNN, da je zbog lanjskog dizanja cijena pala količinska prodaja. Primjerice, Unilever je zabilježio pad od 2,1 posto u 2022. godini, a navodi to i Nestle te kaže da će u nova poskupljenja ići ciljano, a trenutno o tome vodi intenzivne pregovore s trgovcima.
Heineken je objavio kako očekuje manju prodaju piva u Europi u ovoj godini zbog strmog rasta cijene povezanog s troškovima energije. Iz britanskog sjedišta Unilevera također govore o teškim pregovorima s trgovcima koji su čak od njih tražili i dokaze o tome s kojim su sve troškovima suočeni prije nego će prihvatiti nove cjenike.
S druge strane, raste prodaja trgovačkih robnih marki koje su, naravno, jeftinije od renomiranih brendova. Direktor najvećeg francuskog trgovačkog lanca Carrefour je najavio da će značajno povećati udjel tih proizvoda u prihodima, s ciljem da dostignu 40 posto u iduće tri godine.