stdClass Object ( [id] => 1243418 [title] => Pitali smo PR stručnjake o kampanji za uvođenje eura: Ima tu svega, od naivne unuke preko pametne bake do pekara koji ne izdaje račune [alias] => pitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune [catid] => 352 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Do uvođenja eura preostalo je nekih četrdesetak dana, a građani su još puni pitanja oko promjene valute, treće po redu u Hrvatskoj u svega 30 godina. Pomaže li im i koliko u snalaženju aktualna promotivna kampanja Vlade i Hrvatske narodne banke za uvođenje eura i kakve poruke ona odašilje, pitali smo trojicu domaćih PR stručnjaka.

Ipak nešto vrijedi

Đorđe Obradović, komunikolog sa Sveučilišta u Dubrovniku, ukazuje na prednosti i mane prvih promotivnih spotova:

---

image

Đorđe Obradović

Unidu
---

- U jednom “naivna unuka” gleda u mobitel i govori “pametnoj baki” koja čita novine da će sve poskupjeti, a baka je tješi da se ne brine. U životu je to obično drukčije jer unuka u mobitelu može naći sve što zanima i nju i baku o uvođenju eura, a i prave bake se više brinu od mladih što će biti kad euro zaista stigne. Koliko god spot bio naivan, na kraju ima informativnu vrijednost jer navodi mrežnu stranicu euro.hr i besplatni telefon 0800 20 23 posredstvom kojih se može saznati sve o uvođenju eura. Sličan je i drugi spot u kojem “nasmiješeni prodavač u pekari” “zabrinutom kupcu” objašnjava da kune samo treba zamijeniti u eure i vraća kupcu ostatak i to bez izdavanja računa. A ista država provodi drugu medijsku kampanju “bez računa se ne računa”, čiji je cilj postizanje porezne discipline. Zaboravili su taj detalj kao da spot nije plaćen javnim novcem – primjećuje Obradović Na upit kako bi se mogla ocijeniti dosadašnja kampanja, kaže:

---

image
Vojko Basic/Cropix
---

- Da sve ne ostane samo na dojmu ocjenjivača, koliko god se trudio biti nepristran, najbolje je provjeriti Youtube kanal Euro HR koji ima samo 13 pretplatnika na datum 13. studenoga. Spot “Euro naš novac” s unukom i bakom pregledalo je u četiri tjedna 450 tisuća korisnika, a samo su četiri kliknula da im se sviđa. Drugi spot, s pekarom koji ne izdaje račun, pregledalo je tijekom četiri tjedna 467 tisuća korisnika, a samo ih je 10 kliknulo da im se sviđa. Spot o uvjetima otplate kredita pregledalo je samo 115 korisnika, a oni o izgledu pojedinih kovanica eura s hrvatskim motivima još manje – navodi Đorđe Obradović i naglašava:

- Budući da se ne radi o istraživanju s reprezentativnim uzorkom, nego samo traženju podataka o onima koji su imali volju i želju pogledati spotove o uvođenju eura i na Youtube kanalu, ne treba stvarati dubokoumne zaključke. Vjerojatno se moglo s istim novcima uraditi i bolju i goru kampanju, a u konačnici sve bi bilo isto jer oni na čije će poslovanje utjecati uvođenje eura imaju dosta vjerodostojnih izvora, od Hrvatske narodne banke do poslovnih banaka. A većina drugih odavno i kredite i cijene stanova, vozila i drugoga automatski preračunava u eure, kao što bi baka iz spota i njezina generacija sve to lako preračunala i u nekadašnje njemačke marke. Važnije je da građani budu imali dovoljno eura, nego kakva je informativna vrijednost spotova i letaka o njima – zaključuje dubrovački komunikolog.

Strka nakon kašnjenja

Njegov zagrebački kolega, PR stručnjak Krešimir Macan smatra kako je promotivna kampanja za euro svakako mogla i morala biti bolja i informativnija:

---

image

Krešimir Macan

Neja Markicevic/Cropix
---

- Vidi se da je nastala na brzinu, u kratkom roku nakon početnih kašnjenja. A moglo se sve osmisliti ranije, bilo je i vremena i novaca za kvalitetnije razraditi glavnu poruku da euro od 1. siječnja 2023. postaje naš novac. Iz dosad viđenog u medijima, ne vidim nekih dodatnih poruka koje bi odgovorile na praktična pitanja građana. Osim onog najčešćeg, prema kojemu je najsigurnije položiti kune na račun pa će se one s novom godinom pretvoriti u eure, mnogo toga je još bez odgovora. Bojim se da se u ovih par tjedana neće uspjeti javnosti objasniti koji su benefiti uvođenja eura. - komentirao je Macan. O dva najčešće emitirana spota ‘Baka-unuka’ i ‘kupac u pekarnici’ kaže kako su očito napravljeni u velikoj strci, tek kako bi se pokazalo da se nešto radi. Macan predviđa kako će uz ovakvu dinamiku emitiranja promo materijala građanima ostati jedino mogućnost direktnog postavljanja pitanja na terenskim predstavljanjima prednosti eura po većim gradovima.

Stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić kampanju ocjenjuje korektnom, odrađenom po zanatu, ali bez trunke kreativnosti:

---

image

Jerko Trogrlić

---

- Svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ali to nije ni za očekivati jer svi u Hrvatskoj znamo da će 1. siječnja sljedeće godine kunu zamijeniti euro. Mi smo ipak visoko ‘euroizirana’ nacija. Osim straha od poskupljenja nema puno dvojbi. Velika je to povijesna priča i imam osjećaj da bi se i bez ove kampanje ona odigrala, bez nekog posebnog oduševljenja – ocijenio je Trogrlić, uz napomenu kako kampanja za euro nije pretjerano zahtjevan zadatak. Dvoji ipak kako su se poruke ‘primile’ kod poduzetnika koji su najizloženiji uvođenju eura s obzirom na velike količine novca koji treba konvertirati. Drži i kako neki naglasci kampanje očito nisu dovoljno pojednostavljeni jer još ima poprilično građana koje oko novina muče nedoumice.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] =>

Ova kampanja svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ni kreativnosti. No kao visoko ‘euroizorana’ nacija i bez oglašavanja mi znamo da će 1. siječnja 2023. euro zamijeniti kunu, ističe stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić

[type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Nismo se baš iskazali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] =>

Ova kampanja svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ni kreativnosti. No kao visoko ‘euroizorana’ nacija i bez oglašavanja mi znamo da će 1. siječnja 2023. euro zamijeniti kunu, ističe stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić

Nismo se baš iskazali 2 0 5010 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-11-15 14:53:53 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Gabrijela Bijelić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-11-24 18:54:06 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2022-11-24 18:54:06 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 395 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 352 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske i svijeta [menu-meta_keywords] => vijesti, hrvatska, svijet [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska i svijet [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => Ova kampanja svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ni kreativnosti. No kao visoko ‘euroizorana’ nacija i bez oglašavanja mi znamo da će 1. siječnja 2023. euro zamijeniti kunu, ističe stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić [metadata] => robots= author= title=Pitali smo PR stručnjake o kampanji za uvođenje eura: Ima tu svega, od naivne unuke preko pametne bake do pekara koji ne izdaje račune [metakey] => EU kampanja, đorđe obradović, Krešimir Macan, Jerko Trogrlić [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/11\/15\/23643275.jpg","\/images\/slike\/2022\/11\/15\/23797043.png","\/images\/slike\/2022\/11\/15\/21677252.jpg","\/images\/slike\/2022\/11\/15\/21888442.jpg","\/images\/slike\/2022\/11\/15\/22174658.jpg","\/images\/slike\/2022\/11\/15\/23643268.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Vojko Basi\u0107 \/Cropix","","","Neja Markicevic\/Cropix","Unidu","Vojko Basic\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Informativna kampanja HNB- a \u2018Euro na\u0161 novac\u2019<\/p>","

Promotivni spotovi o euru nisu osobito popularni me\u0111u publikom<\/p>","

Jerko Trogrli\u0107<\/p>","

Kre\u0161imir Macan<\/p>","

\u0110or\u0111e Obradovi\u0107<\/p>",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1241","hd_23643275_1920.jpg":"1920x1080","k_23643275_1280.jpg":"1280x1280","k_23643275_1024.jpg":"1024x1024","k_23643275_640.jpg":"640x640","k_23643275_480.jpg":"480x480","k_23643275_340.jpg":"340x340","k_23643275_220.jpg":"220x220","o_23643275_1280.jpg":"1280x827","o_23643275_1024.jpg":"1024x661","o_23643275_640.jpg":"640x413","o_23643275_480.jpg":"480x310","o_23643275_340.jpg":"340x219","o_23643275_220.jpg":"220x142","h_23643275_1280.jpg":"1280x854","h_23643275_1024.jpg":"1024x683","h_23643275_640.jpg":"640x427","h_23643275_480.jpg":"480x320","h_23643275_340.jpg":"340x227","h_23643275_220.jpg":"220x147","pp_23643275_1280.jpg":"1280x1628","pp_23643275_1024.jpg":"1024x1303","pp_23643275_640.jpg":"640x814","pp_23643275_480.jpg":"480x611","pp_23643275_340.jpg":"340x432","pp_23643275_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1380x732","hd_23797043_1920.png":"1920x1080","k_23797043_1280.png":"1280x1280","k_23797043_1024.png":"1024x1024","k_23797043_640.png":"640x640","k_23797043_480.png":"480x480","k_23797043_340.png":"340x340","k_23797043_220.png":"220x220","o_23797043_1280.png":"1280x678","o_23797043_1024.png":"1024x543","o_23797043_640.png":"640x339","o_23797043_480.png":"480x254","o_23797043_340.png":"340x180","o_23797043_220.png":"220x116","h_23797043_1280.png":"1280x854","h_23797043_1024.png":"1024x683","h_23797043_640.png":"640x427","h_23797043_480.png":"480x320","h_23797043_340.png":"340x227","h_23797043_220.png":"220x147","pp_23797043_1280.png":"1280x1628","pp_23797043_1024.png":"1024x1303","pp_23797043_640.png":"640x814","pp_23797043_480.png":"480x611","pp_23797043_340.png":"340x432","pp_23797043_220.png":"220x280"},{"size0":"1920x2648","hd_21677252_1920.jpg":"1920x1080","k_21677252_1280.jpg":"1280x1280","k_21677252_1024.jpg":"1024x1024","k_21677252_640.jpg":"640x640","k_21677252_480.jpg":"480x480","k_21677252_340.jpg":"340x340","k_21677252_220.jpg":"220x220","o_21677252_1280.jpg":"1280x1765","o_21677252_1024.jpg":"1024x1412","o_21677252_640.jpg":"640x882","o_21677252_480.jpg":"480x662","o_21677252_340.jpg":"340x468","o_21677252_220.jpg":"220x303","h_21677252_1280.jpg":"1280x854","h_21677252_1024.jpg":"1024x683","h_21677252_640.jpg":"640x427","h_21677252_480.jpg":"480x320","h_21677252_340.jpg":"340x227","h_21677252_220.jpg":"220x147","pp_21677252_1280.jpg":"1280x1628","pp_21677252_1024.jpg":"1024x1303","pp_21677252_640.jpg":"640x814","pp_21677252_480.jpg":"480x611","pp_21677252_340.jpg":"340x432","pp_21677252_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2881","hd_21888442_1920.jpg":"1920x1080","k_21888442_1280.jpg":"1280x1280","k_21888442_1024.jpg":"1024x1024","k_21888442_640.jpg":"640x640","k_21888442_480.jpg":"480x480","k_21888442_340.jpg":"340x340","k_21888442_220.jpg":"220x220","o_21888442_1280.jpg":"1280x1920","o_21888442_1024.jpg":"1024x1536","o_21888442_640.jpg":"640x960","o_21888442_480.jpg":"480x720","o_21888442_340.jpg":"340x510","o_21888442_220.jpg":"220x330","h_21888442_1280.jpg":"1280x854","h_21888442_1024.jpg":"1024x683","h_21888442_640.jpg":"640x427","h_21888442_480.jpg":"480x320","h_21888442_340.jpg":"340x227","h_21888442_220.jpg":"220x147","pp_21888442_1280.jpg":"1280x1628","pp_21888442_1024.jpg":"1024x1303","pp_21888442_640.jpg":"640x814","pp_21888442_480.jpg":"480x611","pp_21888442_340.jpg":"340x432","pp_21888442_220.jpg":"220x280"},{"size0":"768x1024","hd_22174658_1920.jpg":"1920x1080","k_22174658_1280.jpg":"1280x1280","k_22174658_1024.jpg":"1024x1024","k_22174658_640.jpg":"640x640","k_22174658_480.jpg":"480x480","k_22174658_340.jpg":"340x340","k_22174658_220.jpg":"220x220","o_22174658_1280.jpg":"1280x1706","o_22174658_1024.jpg":"1024x1365","o_22174658_640.jpg":"640x853","o_22174658_480.jpg":"480x640","o_22174658_340.jpg":"340x453","o_22174658_220.jpg":"220x293","h_22174658_1280.jpg":"1280x854","h_22174658_1024.jpg":"1024x683","h_22174658_640.jpg":"640x427","h_22174658_480.jpg":"480x320","h_22174658_340.jpg":"340x227","h_22174658_220.jpg":"220x147","pp_22174658_1280.jpg":"1280x1628","pp_22174658_1024.jpg":"1024x1303","pp_22174658_640.jpg":"640x814","pp_22174658_480.jpg":"480x611","pp_22174658_340.jpg":"340x432","pp_22174658_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1452","hd_23643268_1920.jpg":"1920x1080","k_23643268_1280.jpg":"1280x1280","k_23643268_1024.jpg":"1024x1024","k_23643268_640.jpg":"640x640","k_23643268_480.jpg":"480x480","k_23643268_340.jpg":"340x340","k_23643268_220.jpg":"220x220","o_23643268_1280.jpg":"1280x968","o_23643268_1024.jpg":"1024x774","o_23643268_640.jpg":"640x484","o_23643268_480.jpg":"480x363","o_23643268_340.jpg":"340x257","o_23643268_220.jpg":"220x166","h_23643268_1280.jpg":"1280x854","h_23643268_1024.jpg":"1024x683","h_23643268_640.jpg":"640x427","h_23643268_480.jpg":"480x320","h_23643268_340.jpg":"340x227","h_23643268_220.jpg":"220x147","pp_23643268_1280.jpg":"1280x1628","pp_23643268_1024.jpg":"1024x1303","pp_23643268_640.jpg":"640x814","pp_23643268_480.jpg":"480x611","pp_23643268_340.jpg":"340x432","pp_23643268_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 352 [name] => Hrvatska i svijet [alias] => hrvatska-i-svijet [description] => [parent] => 319 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"318","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38106536 Threads: 5 Questions: 7080497698 Slow queries: 3296629 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 607908869 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '246' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /dubrovnik/vijesti/hrvatska-i-svijet ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 352 [name] => Hrvatska i svijet [alias] => hrvatska-i-svijet [parent] => 319 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dubrovnik/vijesti/hrvatska-i-svijet ) ) [link] => /dubrovnik/vijesti/hrvatska-i-svijet/pitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune-1243418 [printLink] => /dubrovnik/vijesti/hrvatska-i-svijet/pitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune-1243418?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 698137 [name] => EU kampanja [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-11-24 19:54:34 [main_article_id] => 0 [alias] => eu-kampanja [link] => /tag/eu-kampanja ) [1] => stdClass Object ( [id] => 453564 [name] => Đorđe Obradović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dorde-obradovic [link] => /tag/dorde-obradovic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 401617 [name] => Krešimir Macan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kresimir-macan [link] => /tag/kresimir-macan ) [3] => stdClass Object ( [id] => 502769 [name] => Jerko Trogrlić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jerko-trogrlic [link] => /tag/jerko-trogrlic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] =>

Ova kampanja svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ni kreativnosti. No kao visoko ‘euroizorana’ nacija i bez oglašavanja mi znamo da će 1. siječnja 2023. euro zamijeniti kunu, ističe stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić

[type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Nismo se baš iskazali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pitali smo PR stručnjake o kampanji za uvođenje eura: Ima tu svega, od naivne unuke preko pametne bake do pekara koji ne izdaje račune [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-12-40-55-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/23643275.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Vojko Basić /Cropix [mainImageDesc] =>

Informativna kampanja HNB- a ‘Euro naš novac’

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/23643275.jpg [title] => Vojko Basić /Cropix

Informativna kampanja HNB- a ‘Euro naš novac’

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/23797043.png [title] =>

Promotivni spotovi o euru nisu osobito popularni među publikom

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/21677252.jpg [title] =>

Jerko Trogrlić

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/21888442.jpg [title] => Neja Markicevic/Cropix

Krešimir Macan

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/22174658.jpg [title] => Unidu

Đorđe Obradović

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/11/15/23643268.jpg [title] => Vojko Basic/Cropix ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Do uvođenja eura preostalo je nekih četrdesetak dana, a građani su još puni pitanja oko promjene valute, treće po redu u Hrvatskoj u svega 30 godina. Pomaže li im i koliko u snalaženju aktualna promotivna kampanja Vlade i Hrvatske narodne banke za uvođenje eura i kakve poruke ona odašilje, pitali smo trojicu domaćih PR stručnjaka.

Ipak nešto vrijedi

Đorđe Obradović, komunikolog sa Sveučilišta u Dubrovniku, ukazuje na prednosti i mane prvih promotivnih spotova:

---

image

Đorđe Obradović

Unidu
---

- U jednom “naivna unuka” gleda u mobitel i govori “pametnoj baki” koja čita novine da će sve poskupjeti, a baka je tješi da se ne brine. U životu je to obično drukčije jer unuka u mobitelu može naći sve što zanima i nju i baku o uvođenju eura, a i prave bake se više brinu od mladih što će biti kad euro zaista stigne. Koliko god spot bio naivan, na kraju ima informativnu vrijednost jer navodi mrežnu stranicu euro.hr i besplatni telefon 0800 20 23 posredstvom kojih se može saznati sve o uvođenju eura. Sličan je i drugi spot u kojem “nasmiješeni prodavač u pekari” “zabrinutom kupcu” objašnjava da kune samo treba zamijeniti u eure i vraća kupcu ostatak i to bez izdavanja računa. A ista država provodi drugu medijsku kampanju “bez računa se ne računa”, čiji je cilj postizanje porezne discipline. Zaboravili su taj detalj kao da spot nije plaćen javnim novcem – primjećuje Obradović Na upit kako bi se mogla ocijeniti dosadašnja kampanja, kaže:

---

image
Vojko Basic/Cropix
---

- Da sve ne ostane samo na dojmu ocjenjivača, koliko god se trudio biti nepristran, najbolje je provjeriti Youtube kanal Euro HR koji ima samo 13 pretplatnika na datum 13. studenoga. Spot “Euro naš novac” s unukom i bakom pregledalo je u četiri tjedna 450 tisuća korisnika, a samo su četiri kliknula da im se sviđa. Drugi spot, s pekarom koji ne izdaje račun, pregledalo je tijekom četiri tjedna 467 tisuća korisnika, a samo ih je 10 kliknulo da im se sviđa. Spot o uvjetima otplate kredita pregledalo je samo 115 korisnika, a oni o izgledu pojedinih kovanica eura s hrvatskim motivima još manje – navodi Đorđe Obradović i naglašava:

- Budući da se ne radi o istraživanju s reprezentativnim uzorkom, nego samo traženju podataka o onima koji su imali volju i želju pogledati spotove o uvođenju eura i na Youtube kanalu, ne treba stvarati dubokoumne zaključke. Vjerojatno se moglo s istim novcima uraditi i bolju i goru kampanju, a u konačnici sve bi bilo isto jer oni na čije će poslovanje utjecati uvođenje eura imaju dosta vjerodostojnih izvora, od Hrvatske narodne banke do poslovnih banaka. A većina drugih odavno i kredite i cijene stanova, vozila i drugoga automatski preračunava u eure, kao što bi baka iz spota i njezina generacija sve to lako preračunala i u nekadašnje njemačke marke. Važnije je da građani budu imali dovoljno eura, nego kakva je informativna vrijednost spotova i letaka o njima – zaključuje dubrovački komunikolog.

Strka nakon kašnjenja

Njegov zagrebački kolega, PR stručnjak Krešimir Macan smatra kako je promotivna kampanja za euro svakako mogla i morala biti bolja i informativnija:

---

image

Krešimir Macan

Neja Markicevic/Cropix
---

- Vidi se da je nastala na brzinu, u kratkom roku nakon početnih kašnjenja. A moglo se sve osmisliti ranije, bilo je i vremena i novaca za kvalitetnije razraditi glavnu poruku da euro od 1. siječnja 2023. postaje naš novac. Iz dosad viđenog u medijima, ne vidim nekih dodatnih poruka koje bi odgovorile na praktična pitanja građana. Osim onog najčešćeg, prema kojemu je najsigurnije položiti kune na račun pa će se one s novom godinom pretvoriti u eure, mnogo toga je još bez odgovora. Bojim se da se u ovih par tjedana neće uspjeti javnosti objasniti koji su benefiti uvođenja eura. - komentirao je Macan. O dva najčešće emitirana spota ‘Baka-unuka’ i ‘kupac u pekarnici’ kaže kako su očito napravljeni u velikoj strci, tek kako bi se pokazalo da se nešto radi. Macan predviđa kako će uz ovakvu dinamiku emitiranja promo materijala građanima ostati jedino mogućnost direktnog postavljanja pitanja na terenskim predstavljanjima prednosti eura po većim gradovima.

Stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić kampanju ocjenjuje korektnom, odrađenom po zanatu, ali bez trunke kreativnosti:

---

image

Jerko Trogrlić

---

- Svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ali to nije ni za očekivati jer svi u Hrvatskoj znamo da će 1. siječnja sljedeće godine kunu zamijeniti euro. Mi smo ipak visoko ‘euroizirana’ nacija. Osim straha od poskupljenja nema puno dvojbi. Velika je to povijesna priča i imam osjećaj da bi se i bez ove kampanje ona odigrala, bez nekog posebnog oduševljenja – ocijenio je Trogrlić, uz napomenu kako kampanja za euro nije pretjerano zahtjevan zadatak. Dvoji ipak kako su se poruke ‘primile’ kod poduzetnika koji su najizloženiji uvođenju eura s obzirom na velike količine novca koji treba konvertirati. Drži i kako neki naglasci kampanje očito nisu dovoljno pojednostavljeni jer još ima poprilično građana koje oko novina muče nedoumice.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Vojko Basić /Cropix Neja Markicevic/Cropix Unidu Vojko Basic/Cropix
Vojko Basić /Cropix

Informativna kampanja HNB- a ‘Euro naš novac’


Promotivni spotovi o euru nisu osobito popularni među publikom


Jerko Trogrlić

Neja Markicevic/Cropix

Krešimir Macan

Unidu

Đorđe Obradović

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/dubrovnik/vijesti/hrvatska-i-svijet/pitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune-1243418 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9011899a172135f8506cd6979170a453c7414367 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pitali+smo+PR+stru%C4%8Dnjake+o+kampanji+za+uvo%C4%91enje+eura%3A+Ima+tu+svega%2C+od+naivne+unuke+preko+pametne+bake+do+pekara+koji+ne+izdaje+ra%C4%8Dune&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fdubrovnik%2Fvijesti%2Fhrvatska-i-svijet%2Fpitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune-1243418 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fdubrovnik%2Fvijesti%2Fhrvatska-i-svijet%2Fpitali-smo-pr-strucnjake-o-kampanji-za-uvodenje-eura-ima-tu-svega-od-naivne-unuke-preko-pametne-bake-do-pekara-koji-ne-izdaje-racune-1243418 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] =>

Ova kampanja svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ni kreativnosti. No kao visoko ‘euroizorana’ nacija i bez oglašavanja mi znamo da će 1. siječnja 2023. euro zamijeniti kunu, ističe stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić

[type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Nismo se baš iskazali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNismo se baš iskazali

Pitali smo PR stručnjake o kampanji za uvođenje eura: Ima tu svega, od naivne unuke preko pametne bake do pekara koji ne izdaje račune

Piše Gabrijela Bijelić
24. studenog 2022. - 19:54

Do uvođenja eura preostalo je nekih četrdesetak dana, a građani su još puni pitanja oko promjene valute, treće po redu u Hrvatskoj u svega 30 godina. Pomaže li im i koliko u snalaženju aktualna promotivna kampanja Vlade i Hrvatske narodne banke za uvođenje eura i kakve poruke ona odašilje, pitali smo trojicu domaćih PR stručnjaka.

Ipak nešto vrijedi

Đorđe Obradović, komunikolog sa Sveučilišta u Dubrovniku, ukazuje na prednosti i mane prvih promotivnih spotova:

image

Đorđe Obradović

Unidu

- U jednom “naivna unuka” gleda u mobitel i govori “pametnoj baki” koja čita novine da će sve poskupjeti, a baka je tješi da se ne brine. U životu je to obično drukčije jer unuka u mobitelu može naći sve što zanima i nju i baku o uvođenju eura, a i prave bake se više brinu od mladih što će biti kad euro zaista stigne. Koliko god spot bio naivan, na kraju ima informativnu vrijednost jer navodi mrežnu stranicu euro.hr i besplatni telefon 0800 20 23 posredstvom kojih se može saznati sve o uvođenju eura. Sličan je i drugi spot u kojem “nasmiješeni prodavač u pekari” “zabrinutom kupcu” objašnjava da kune samo treba zamijeniti u eure i vraća kupcu ostatak i to bez izdavanja računa. A ista država provodi drugu medijsku kampanju “bez računa se ne računa”, čiji je cilj postizanje porezne discipline. Zaboravili su taj detalj kao da spot nije plaćen javnim novcem – primjećuje Obradović Na upit kako bi se mogla ocijeniti dosadašnja kampanja, kaže:

image
Vojko Basic/Cropix

- Da sve ne ostane samo na dojmu ocjenjivača, koliko god se trudio biti nepristran, najbolje je provjeriti Youtube kanal Euro HR koji ima samo 13 pretplatnika na datum 13. studenoga. Spot “Euro naš novac” s unukom i bakom pregledalo je u četiri tjedna 450 tisuća korisnika, a samo su četiri kliknula da im se sviđa. Drugi spot, s pekarom koji ne izdaje račun, pregledalo je tijekom četiri tjedna 467 tisuća korisnika, a samo ih je 10 kliknulo da im se sviđa. Spot o uvjetima otplate kredita pregledalo je samo 115 korisnika, a oni o izgledu pojedinih kovanica eura s hrvatskim motivima još manje – navodi Đorđe Obradović i naglašava:

- Budući da se ne radi o istraživanju s reprezentativnim uzorkom, nego samo traženju podataka o onima koji su imali volju i želju pogledati spotove o uvođenju eura i na Youtube kanalu, ne treba stvarati dubokoumne zaključke. Vjerojatno se moglo s istim novcima uraditi i bolju i goru kampanju, a u konačnici sve bi bilo isto jer oni na čije će poslovanje utjecati uvođenje eura imaju dosta vjerodostojnih izvora, od Hrvatske narodne banke do poslovnih banaka. A većina drugih odavno i kredite i cijene stanova, vozila i drugoga automatski preračunava u eure, kao što bi baka iz spota i njezina generacija sve to lako preračunala i u nekadašnje njemačke marke. Važnije je da građani budu imali dovoljno eura, nego kakva je informativna vrijednost spotova i letaka o njima – zaključuje dubrovački komunikolog.

Strka nakon kašnjenja

Njegov zagrebački kolega, PR stručnjak Krešimir Macan smatra kako je promotivna kampanja za euro svakako mogla i morala biti bolja i informativnija:

image

Krešimir Macan

Neja Markicevic/Cropix

- Vidi se da je nastala na brzinu, u kratkom roku nakon početnih kašnjenja. A moglo se sve osmisliti ranije, bilo je i vremena i novaca za kvalitetnije razraditi glavnu poruku da euro od 1. siječnja 2023. postaje naš novac. Iz dosad viđenog u medijima, ne vidim nekih dodatnih poruka koje bi odgovorile na praktična pitanja građana. Osim onog najčešćeg, prema kojemu je najsigurnije položiti kune na račun pa će se one s novom godinom pretvoriti u eure, mnogo toga je još bez odgovora. Bojim se da se u ovih par tjedana neće uspjeti javnosti objasniti koji su benefiti uvođenja eura. - komentirao je Macan. O dva najčešće emitirana spota ‘Baka-unuka’ i ‘kupac u pekarnici’ kaže kako su očito napravljeni u velikoj strci, tek kako bi se pokazalo da se nešto radi. Macan predviđa kako će uz ovakvu dinamiku emitiranja promo materijala građanima ostati jedino mogućnost direktnog postavljanja pitanja na terenskim predstavljanjima prednosti eura po većim gradovima.

Stručnjak za odnose s javnošću Jerko Trogrlić kampanju ocjenjuje korektnom, odrađenom po zanatu, ali bez trunke kreativnosti:

image

Jerko Trogrlić

- Svakako nije nešto o čemu će se predavati u školi, nema provokativnosti ali to nije ni za očekivati jer svi u Hrvatskoj znamo da će 1. siječnja sljedeće godine kunu zamijeniti euro. Mi smo ipak visoko ‘euroizirana’ nacija. Osim straha od poskupljenja nema puno dvojbi. Velika je to povijesna priča i imam osjećaj da bi se i bez ove kampanje ona odigrala, bez nekog posebnog oduševljenja – ocijenio je Trogrlić, uz napomenu kako kampanja za euro nije pretjerano zahtjevan zadatak. Dvoji ipak kako su se poruke ‘primile’ kod poduzetnika koji su najizloženiji uvođenju eura s obzirom na velike količine novca koji treba konvertirati. Drži i kako neki naglasci kampanje očito nisu dovoljno pojednostavljeni jer još ima poprilično građana koje oko novina muče nedoumice.

11. svibanj 2024 14:40