Iako su mnogi prijevoznici usluge tijekom letova počeli rezati u vrijeme pandemije kad je catering na letovima praktički bio zabranjen, mnoge od njih kvalitetu usluge krenule su reducirati ranije
Čovječe, pa zašto ja ovo plaćam 300 eura?” prolazi mi kroz glavu na zadnjem letu prema Bruxellesu.
Sjedim u propelercu Croatia Airlinesa i pokušavam se sjetiti kad sam zadnji put doživjela da me domaći operater prevozi nekim boljim modelom aviona. Nema niti kave niti keksa, a čak i kad bi me nečime ponudili, nisam sigurna da bih od buke uopće razumjela o čemu govore, piše Jutarnji list.
Pijuckam svoju sirotu čašu vode i maštam o onim davnim vremenima kad je Croatia Airlines na svojim letovima nudila onaj famozni paprenjak, a kasnije keksiće s maslinovim uljem iz kojih smo se svi ismijavali.
Nisu oni tu izdvojeni slučaj - pa cijeli niz europskih aviokompanija u posljednjih je nekoliko godina toliko degradirao uslugu na svojim letovima da se danas malotko nije zapitao, a koja je to uopće razlika između klasičnih i low budget kompanija?
Nekad kad si putovao Ryanairom znao si zašto te povratna karta do Londona košta 50 eura – mogao si nositi samo ručnu prtljagu, letio si u neko nedoba i s čudnovatih aerodroma, u kabini je bilo malo mjesta za noge, a u avionu su ti naplaćivali doslovno sve, osim možda čaše vode.
Gledam siroti DASH kojim upravo putujem prema Bruxellesu, i da nije te cijene veće od 300 eura, ne znam po čemu bih mogla zaključiti da se ne nalazim u avionu neke low budget kompanije?
Besplatna kava? Nema.
Besplatni snack? Nema niti to.
Više mjesta za noge? U propelercu teško.
Prtljaga? Samo ručna.
Let u neko normalno doba? Oh ne, nikako, polazak je bio u 6.30 što znači da sam se probudila u 4 sata u noći.
Prilaz avionu putem zračnog mosta? Ma kakvi, svi se trpamo u autobuse i vozimo po pisti.
Normalni aerodrom? Ok, to jedino priznajem, ne slijećemo u Charleroi već drito u belgijsku prijestolnicu pa je put do hotela znatno jednostavniji.
Ipak, vrijedi li sve to skupa 300 eura ili sam do Bruxellesa low budgetom, s praktično istom razinom usluge, mogla stići i za znatno manje novaca?
Kako je pojasnio Marko Ivandić s portala Croatian Aviation, iako su mnogi prijevoznici usluge tijekom letova počeli rezati u vrijeme pandemije kad je catering na letovima praktički bio zabranjen, mnoge od njih kvalitetu usluge krenule su reducirati ranije, kako bi smanjile troškove te mogle financijski konkurirati low budget kompanijama. Kad je u pitanju catering, po završetku pandemije dobar dio kompanija vratio je taj tip usluge na svojim letovima, no njemačka Lufthansa, jedan od najvećih europskih zračnih prijevoznika, nije krenula tim putem.
Dobit ćete čašu vode
”Na letovima unutar Europe moguće je dobiti tek čašu vode, a ostala pića kao i hrana dostupni su na letu uz dodatnu nadoplatu, pa se razina usluge na letovima praktički izjednačila s niskotarifnim avioprijevoznicima kod ovoga giganta”, pojasnio je Ivandić.
Zanimljivo, iz Lufthanse nas uvjeravaju kako ukidanje usluge nema nikakve veze s pandemijom te kako obveza plaćanja za kavu i obrok, koji su donedavno bili besplatni, za potrošače zapravo predstavlja napredak.
”Naš prijašnji catering koncept bio je dosta zastario, posebno s obzirom na to da su se preferencije putnika s godinama promijenile. Naime, naši putnici željeli su sami donijeti odluku o tome što će konzumirati umjesto da mi to činimo za njih. Ovakav koncept planiramo zadržati i ne mislimo vraćati nazad besplatno piće i snack na ekonomskim letovima. Ne mislimo da smo zbog toga u opasnosti da naša usluga počne sličiti razini usluge na low budgetima, uostalom, i mnoge druge klasične aviokompanije odavno su izbacile besplatno piće i hranu”, kazali su za Jutarnji iz Lufthanse.
Sličnu filozofiju prate sve aviokompanije u sklopu Lufthansa grupe – dakle, i Swiss i Austrian Airlines, ali besplatni catering ukinule su i mnoge druge poput British Airwaysa (još prije covida), TAP-a ili Iberie kod koje besplatno jelo i piće postoji isključivo na ekonomskim letovima koji traju dulje od četiri sata.
Croatia Airlines je pak besplatni catering servis i u ekonomskom i u poslovnom razredu ukinula u vrijeme pandemije te uvela reducirani servis u kojem putnicima nudi samo čašu vode i dezinfekcijsko sredstvo, a s ublažavanjem mjera od 15. lipnja ove godine usluga je vraćena samo u poslovnoj klasi u kojoj se putnicima poslužuje pripremljen veliki snack obrok i takozvani free bar, odnosno kompletna ponuda pića.
”Kad je riječ o servisu u ekonomskom razredu, kompanija se odlučila za posluživanje malog snacka i vode, a sve ostalo raspoloživo je za kupnju u sklopu usluge BOB – kupnja na zrakoplovu. Reducirani servis planiran je do kraja ove godine, uz redovno praćenje epidemioloških mjera, osobito u kontekstu ponovnog povećanja broja zaraženih osoba koronavirusom. Sukladno tome, eventualne promjene servisa u 2023. godini razmatrat će se potkraj 2022. godine”, poručili su iz Croatia Airlinesa.
Catering usluga tako se neće mijenjati minimalno do kraja godine, ali će cijene očito ostati iste – ili čak rasti - što će pred Upravu Croatia Airlinesa staviti težak zadatak: kako objasniti da je prijevoz domaćim operaterom “value for money” te spriječiti još veći odljev putnika prema low budget kompanijama ili čak nekim drugim oblicima prijevoza?
Naime, polovicu Croatia Airlines flote čine zrakoplovi Dash 8-Q400 u koje nije moguće ući preko zračnih mostova jer mostovi nisu prilagođeni za prihvat tog tipa zrakoplova, besplatnog cateringa nema, letovi kasne i otkazuju se i sve je teže objasniti zašto su karte tako skupe?
Iz kompanije poručuju kako je najveća vrijednost mrežnih prijevoznika činjenica da nude sveobuhvatni proizvod koji ne uključuje samo mala lokalna i velika globalna tržišta, nego ih spaja u jednu cjelinu.
Što je uključeno u cijenu
”Low cost prijevoznik prevest će vas samo do tog odredišta i od njega. Mrežni će vas prijevoznik prevesti od bilo koje točke na mreži do bilo koje druge po jednoj cijeni, s jednom kartom. Prtljagu možete čekirati do konačnog odredišta. Također, zračni prijevoznik preuzima odgovornost da vas dovede do konačnog odredišta u slučaju prekida vašeg putovanja. Cijena karata kod mrežnog prijevoznika uključuje servis na zrakoplovu, čekaonice poslovnog razreda, korištenje check in šaltera, prioritetne prolaze, prtljagu, fleksibilnost, a sve navedeno dobiva se u vrijednosti karte”, tvrde u Croatia Airlinesu te nabrajaju daljnje benefite kao što su postojanje alternative za dugolinijska putovanja, fleksibilnost karte, raširenija dostupnost zračnih luka i slično.
Ivandić napominje kako i dalje postoji niz razloga zašto putovanje klasičnim prijevoznikom ima prednosti pred low budgetom – od mogućnosti kupovine povezanih letova, korištenja business klase, mogućnosti sakupljanja nagradnih milja i customer servisa u slučaju neregularnosti.
”Kvaliteta usluge i dalje je na strani klasičnih legacy prijevoznika i tako će biti u budućnosti. Putnik će odabrati prijevoznika prema svojim potrebama”, kaže Ivandić. Ako smatra, dodali bismo, da taj avionski luksuz vrijedi takve razlike u cijeni...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....