Nakon četiri godine čekanja, Amerikanci su nam postavili jasan ultimatum za kupnju njihovih oklopnih vozila. Poslali su Hrvatskoj zahtjev prema kojem njihova ponuda za nabavu 84 oklopna vozila pješaštva tipa Bradley vrijedi do kraja siječnja 2022. godine, i ni dana više. Jasno je da rade pritisak na hrvatsku stranu koja se dugo nećka i važe, piše Slobodna Dalmacija.
Američki i hrvatski odnosi nisu od jučer i imaju svoju čvrstoću koja ne puca preko noći, ali isto tako analitičari napominju kako odbijanje sad već nekoliko ponuda nije dobar signal koji šaljemo partnerima. Ne isključuju se ni napetosti koje bi mogle poljuljati dugogodišnje čvrste partnerske veze s Washingtonom. Predsjednik Republike Zoran Milanović tvrdi kako se radi o vladinom „ultimativnom bezobrazluku“.
Kao što je poznato, iz SAD-a je u Ministarstvo obrane 27. studenoga stigla konačna američka ponuda vezana za oklopnjake, a problem je eskalirao na političku razinu nakon što je Milanović već prije ustvrdio da u vojnom proračunu za 2022., kao ni za još dvije iduće godine, nije ni spomenut projekt Bradley. Novca za to nema.
Šef države je i u petak nastavio polemiku oko američkih gusjeničara.
- "Nekome je u interesu da se Bradleyji ne uzmu, čak ne kupe, nego - uzmu. Netko sustavno to po medijima podriva i minira, to je ultimativni bezobrazluk. Kongres je donio tu odluku i ona se može ponoviti, ali tako nepouzdanim partnerima to neće nitko napraviti. Netko valjda želi uzeti proviziju. Ne želiš nešto što je američko, a to je super roba. 150 milijuna dolara bi bio naš trošak. To je kao da dobijete novog BMW-a za 1000 eura", kazao je.
Premijer Andrej Plenković je još prije mjesec dana, 9. studenoga ove godine, nakon sjednice Vijeća za obranu rekao da „u momentu kada se u razgovorima s predstavnicima SAD-a dođe u fazu konkretne pravne obveze koju možemo preuzeti treba pristupiti iznalaženju financiranja uz, naravno, dio sredstava koje će i oni dati kao donaciju.
– Ono što želimo je jasna komparativna analiza troškova tog i drugih vozila - rekao je tada Plenković, pojasnivši da je Hrvatska preuzela obvezu prema NATO savezu da će 2026. Hrvatska vojska imati tu sposobnost da posjeduje srednje veliku motoriziranu pješačku brigadu koja ima između tri i četiri tisuće pripadnika. Kazao je i kako HV ima u svom sastavu 126 oklopnih vozila na kotačima te da je „sada na redu i nabava gusjeničara“.
Predsjednik krovnog saborskog Odbora za obranu Franko Vidović (SDP) podsjeća kako su SAD dale svoju ponudu u dvije naše vojne nabave za borbene zrakoplove, a treća priča su oklopna vozila tipa Bradley.
- Nije nama nitko zamjerio zato što smo se odlučili kupiti francuske zrakoplove. Suverena smo zemlja i imamo pravo sami odlučiti šta ćemo i od koga kupiti. Međutim, usudio bi se reći da su Bradley vozila neka druga priča. Kad nama nešto treba obraćamo se SAD-u i oni nam izlaze u susret. Do sada su nam donirali preko pola milijarde dolara opreme. E, sad, mi kupujemo borbena oklopna vozila i tražimo dodatne ponude… Mislim da se tako ne vodi politika sa saveznicima. Mi možemo tražiti nove prijatelje i nema ničeg neuobičajenog da se preko Rafala bliskije povezujemo s Francuskom, ali to ne znači da ne trebamo sačuvati i stare prijatelje koji su nam uvijek bili na pomoći - kaže nam Vidović.
Tumači kako su Amerikanci poslali relativno dobru ponudu.
„Mi ne možemo po cijeni od dva milijuna dolara po oklopnjaku gusjeničare nabaviti kod drugog proizvođača. Niti blizu toj cijeni. Razumijem ministra obrane Marija Banožića i njegov cilj da dobijemo najbolje za najmanje novca, ali onda bi to jednom trebalo presjeći, te s partnerima sjesti i pregovarati, a ne stalno odugovlačiti s odgovorom – smatra SDP-ov zastupnik.
SAD trenutno upotrebljava više od 2.000 vozila Bradley koja koriste aktivne postrojbe američke kopnene vojske, primjerice prva pješačka divizija koja je trenutno aktivna u Europi gdje svojim vozilima Bradley podupire operaciju Atlantic Resolve. Bradleye ima i Nacionalna garda. Od 2.000 Bradley vozila kojima raspolaže SAD, više od 500 su ista kakva se nude Hrvatskoj. Tih 84 Bradleyja koja SAD nudi su isti model kakav koristi Nacionalna garda Minnesote, koja već 25 godina surađuje s hrvatskim oružanim snagama kroz State Partnership Program. Amerikanci tvrde kako se vozila lako mogu unaprijediti na način da se u njih ugradi komponenta koja omogućava kontroliranje bespilotnih letjelica (UAV), što je tražila Hrvatska. Iako se ističe da će ta vozila ostati u američkom voznom parku još više desetljeća, što znači da postoji sigurnost modernizacije i rezervnih dijelova te naoružanja, dio analitičara napominje da već sada Bradleyi masovno ulaze u sastav Nacionalne garde, što bi okvirno bio pandan nekadašnjoj Teritorijalnoj obrani na našim prostorima, a da američka vojska traži novo i suvremenije borbeno vozilo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....