"Hrvatski zračni prostor jedno kratko vrijeme nadzirat će borbeni avioni Mađarske i Italije", najavio je jučer ministar obrane Mario Banožić na Hrvatskom radiju, piše Jutarnji list.
Rekao je da je to nužno jer će hrvatski piloti i mehaničari biti na obuci za prelazak na avione Rafale. Prema njegovim riječima, za korištenje i održavanje Rafalea bit će obučeno 90 pilota i mehaničara. Banožić nije želio otkriti kada bi mađarski i talijanski avioni mogli preuzeti nadzor hrvatskog neba. Kako saznajemo, osim intenzivne obuke mehaničara i pilota, razlog za angažman talijanskih i mađarskih aviona je istek resursa hrvatskih MiG-ova. U ovom trenutku Hrvatsko ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona MiG 21. Dijelu tih aviona resursi istječu ove godine, a dijelu 2024. i nakon toga moraju biti prizemljeni. Nema službenih podataka koliko je borbenih aviona dnevno operativno spremno, a prema neslužbenim informacijama, u prosjeku je oko 60 posto njih dnevno spremno za letenje.
Gripeni i F-35
Banožić je jučer rekao da će prvi Rafalei u Hrvatsku stići u prvom kvartalu sljedeće godine dokad bi trebala biti gotova i infrastruktura za njihov prihvat. Posljednji bi trebali stići u prvom kvartalu 2025. godine. S obzirom na taj tempo isporuke, može se očekivati da će talijanski i mađarski avioni biti angažirani krajem ove godine.
Mađarska ima borbene avione JAS 39 Gripen, a Italija Eurofighter Typhoon i F-35 Lightning. Mađarski avioni bili bi angažirani za nadzor istočne i središnje Hrvatske, a talijanski avioni nadzirali bi zračni prostor obalnog i priobalnog dijela Hrvatske, ali pritom ne bi bili stacionirani u Hrvatskoj, nego bi prema potrebi obavljali letove u našem zračnom prostoru. Također bi u slučaju bilo koje izvanredne situacije ulazili u naš zračni prostor. U ovom trenutku Mađarska je zadužena i za nadzor zračnog prostora Slovenije.
Hrvatska je s Mađarskom još 2019. godine potpisala sporazum kojim su ukidaju zakonske i diplomatske prepreke da Mađarska, u slučaju potrebe, obavlja nadzor zračnog prostora Hrvatske. U dokumentu stoji da dvije zemlje nadzor i zaštitu zračnog prostora obavljaju u sklopu integriranog sustava protuzračne obrane i proturaketne obrane NATO-a.
Najvažnija odredba sporazuma je u Članku 5., koji propisuje da "zrakoplov za nadzor i zaštitu zračnog prostora, uključujući i letove za obuku za nadzor i zaštitu zračnog prostora, može ući i koristiti nacionalni zračni prostor druge stranke bez podnošenja diplomatskog odobrenja ili plana leta".
Zapovijedi iz Španjolske
Kako odredbe NATO-a određuju da zračni prostor članica Saveza mora biti pod zaštitom 24 sata dnevno, ova odredba sporazuma omogućava NATO-ovu zapovjedništvu u Španjolskoj, koje direktno zapovijeda zračnim snagama zemalja članica za zaštitu zračnog prostora, da u najkraćem mogućem roku bez pravnih zavrzlama naloži mađarskim zračnim snagama nadzor nad hrvatskim zračnim prostorom. Da bi talijanski avioni nadzirali naš zračni prostor, Hrvatska prethodno isti takav sporazum tek treba potpisati i s Italijom, a prije njegove primjene mora ga ratificirati Sabor.