StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetPropali im planovi

Lažu li Rusi o uzrocima pada bombardera vrijednog 50 milijuna dolara? Gubici su golemi, flota im je sve manja, ovaj potez Ukrajinaca potvrđuje blamažu...

Piše jadran kapor/sd
18. listopada 2022. - 16:22
Su-34 u očima stručnjaka trebao je biti avion koji će harati ukrajinskim nebom i preuzeti apsolutnu zračnu nadmoćAFP, Shutterstock

Ruski Suhoj, Su-34, kakav se u u ponedjeljak srušio u Jejsku, gradiću u Krasnodarskoj oblasti, impresivna je borbena letjelica. Na videosnimkama avion leti konstantnom, tek blago spuštajućom putanjom, bez tragova dima koje bi vukao za sobom. Nekoliko sekundi prije udara u stambenu zgradu vide se dvije uzastopne eksplozije koje očito označavaju trenutak kad su piloti aktivirali sjedala s katapultom. Prema informacijama ruske novinske agencije TASS, avion je bio na trenažnom letu. Poletio je iz Južne vojne oblasti i prilikom polijetanja prijavio požar na jednome od motora, i to bi, po TASS-u, trebao biti uzrok njegova pada, piše Slobodna Dalmacija.

Moguće je da su piloti uspjeli ugasiti požar na jednome od motora pa se dim na snimkama više ne vidi, no otvorenim ostaje pitanje zašto piloti nisu iskoristili potisak drugog, ispravnog motora i vratili se na prisilno slijetanje. Ili, zbog čega potisak ispravnog motora nisu iskoristili da bi avion, prije njegova napuštanja, usmjerili izvan naseljenog područja.

Nedostatak odgovora na ta dva pitanja upućuje na to da se ovdje ne radi o (potpunoj) istini, te na mogućnost da je avion srušila korupcija. Ista ona zbog koje su ruski kamioni na početku agresije zapinjali na ukrajinskim cestama puknutih guma. Britanske obavještajne službe još su na početku agresije upozoravale na to da neki piloti Su-34 u svoje avione instaliraju civilne GPS uređaje, prenosi vojni portal 19fortyfive. Jasno, uzrok može biti i vrlo objektivan, tehnički, zbog zamora materijala pri vrlo intenzivnom korištenju zrakoplova u ratnim uvjetima.

Šokantni prizori s mjesta strašne nesreće u Rusiji: otkriveno zašto se zrakoplov srušio, ispod ruševina pronađeno 13 tijela, među kojima troje djece

Su-34 je impresivan avion, vrijedan 50 milijuna dolara, po karakteristikama sličan američkom F-15 E Strike Eagleu. Razvijen je kao bombarder koji se može probiti do mete kroz neprijateljsku protuzračnu obranu. Opremljen je satelitskom i inercijalnom navigacijskom opremom, radarom koji prati cilj i na 185 kilometara, te još jednim radarom kojim pokriva stražnju sferu, pa uz njega idu i rakete zrak-zrak R-73 modificirane da se mogu ispaliti unatrag. Budući da mu je radijus djelovanja nešto preko 1000 kilometara, kabina zrakoplova napravljena je tako da piloti sjede jedan pokraj drugoga, da se mogu ustati sa sjedišta, pa čak i prileći ili koristiti WC. Tandem sjedišta isključuje potrebu da sve instrumente treba duplirati, pa kopilot, osim upravljanja oružanim sustavima, može preuzeti navigaciju i letenje.

Pogledajte snimke koje navodno pokazuju trenutak u kojem se ruski zrakoplov zabija u zgradu: ‘Bio je pun goriva‘

Tako je Su-34 u očima stručnjaka trebao biti avion koji će harati ukrajinskim nebom i preuzeti apsolutnu zračnu nadmoć. No od ruske flote, koja u nekoliko pukovnija broji ukupno 122 aviona (podatak iz Forbesa), u Ukrajini ih je dosad srušeno 16, te još jedan unaprijeđene verzije M i još jedan za kojeg nije sasvim sigurno je li baš ovog tipa, ali jest iz "obitelji 30-ica". Najmanje jedan pilot ovog tipa zrakoplova je zarobljen, navodi Forbes.

Po broju srušenih tipova aviona, stoji u statistici koju vodi Oryx (i potkrepljuje slikama), u Ukrajini je više jedino oboreno (pomalo već i zastarjelih) jurišnih aviona Su-25 (23 komada). Da bi ruska blamaža bila veća, Ukrajinci su dijelove srušenih Su-34 još od početka rata prodavali na internetu, za 1000 dolara po komadu, da bi tako zarađen novac investirali u nabavu oružja. Nekoliko mjeseci star podatak govori o 30 tisuća prikupljenih dolara.

Korupcija nagriza tehničku ispravnost ruske opreme na svim razinama, pa tako i brojnih Suhoja 34. Ovaj tip zrakoplova namijenjen je upotrebi preciznog i pametnog naoružanja, a ono se na ukrajinskoj bojišnici – slažu se brojni stručnjaci – jedva primjenjuje. Tako i Su-34 operira najčešće s "glupim" gravitacijskim bombama. To onda podrazumijeva da mora letjeti nisko, a time ulazi u zonu djelovanja ručnog PZO-a. Čini se da piloti to nastoje izbjeći odbacivanjem bombi "iz loba", ali takav način gađanja nije osobito precizan. Naime, ruska, pa slijedom nje i nekadašnja jugoslavenska taktika upotrebe avijacije, ne predviđa samostalne borbene operacije zrakoplovstva kako to rade zapadne zemlje, pa zbog toga masovno koriste precizno i navođeno oružje, dok se Rusi češće oslanjaju na neposredno djelovanje, preciznost nišanskih sustava i klasične bombe. Gubitak "obitelji" Suhoj na ukrajinskoj fronti, kad zbrojimo sve njihove tipove zrakoplova, 61 je avion, plus ovaj iz Jejska.

23. studeni 2024 18:26